Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del Bilag 105
Offentligt
2364432_0001.png
Notat
Notat til Folketingets Europaudvalg og Udlændinge- og Integrationsud-
valget om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sag
C-624/20, Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid mod E.K.
1. Indledning
En nederlandsk ret har ved kendelse af 24. november 2020 forelagt EU-Dom-
stolen fire præjudicielle spørgsmål, som primært vedrører fortolkningen af
artikel 20 i EUF-Traktaten (TEUF) om unionsborgerskabet.
Sagen vedrører de helt særlige situationer, hvor en tredjelandsstatsborger kan
aflede en opholdsret
af en unionsborger i unionsborgerens egen medlems-
stat. Spørgsmålene i sagen angår nærmere bestemt
karakteren
af en sådan
afledt opholdsret i en situation, hvor en sådan ret består.
Den forelæggende ret ønsker således oplyst, om den afledte opholdsret efter
TEUF artikel 20 er
midlertidig
(spørgsmål 3), og om medlemsstaterne selv
har kompetence til at bestemme dette, eller om det afgøres af EU-retten
(spørgsmål 1).
Hvis spørgsmålet reguleres af EU-retten, ønsker den forelæggende ret oplyst,
om der er forskel på den afledte opholdsret, som en tredjelandsstatsborger kan
aflede i henhold til henholdsvis TEUF artikel 20 og direktiv 2004/38/EF (op-
holdsdirektivet)
1
(spørgsmål 2).
Endelig stilles der i sagen spørgsmål til direktiv 2003/109/EF (direktivet om
tredjelandsstatsborgeres status som fastboende udlændinge)
2
(spørgsmål 4).
Da dette direktiv imidlertid er omfattet af det danske retsforbehold, vil rege-
ringen fokusere på de øvrige spørgsmål nævnt ovenfor.
2. Sagens faktiske omstændigheder
Den nederlandske hovedsag vedrører en ghanesisk statsborger, der i 2013 fik
opholdstilladelse i Nederlandene på grundlag af TEUF artikel 20, da hun var
mor til en mindreårig nederlandsk statsborger. I 2019 fik hun afslag på per-
manent opholdstilladelse som fastboende udlænding. På det tidspunkt var den
nederlandske statsborger 17 år gammel.
24. marts 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
EU-ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/38/EF af 29.4.2004 om unionsborgeres og deres fami-
liemedlemmers ret til at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område (EU-tidende 2004, L
158, s. 77).
2
Rådets direktiv 2003/109/EF af 25.11.2003 om tredjelandsstatsborgeres status som fastboende ud-
lænding (EU-tidende 2004, L 16, s. 44).
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 105: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sag C-624/20, Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid mod E.K, fra udlændinge- og integrationsministeren
2364432_0002.png
Statssekretæren, der traf den pågældende afgørelse, har anført, at opholdsret-
ten efter TEUF artikel 20 er midlertidig, idet den er baseret på afhængigheds-
forholdet mellem tredjelandsstatsborgeren og unionsborgeren og har til for-
mål at sikre, at unionsborgeren ikke nødsages til at forlade Unionen.
3. Regeringens interesse i sagen
En unionsborgers adgang til i helt særlige situationer at kunne familiesam-
menføre sig med tredjelandsfamiliemedlemmer uden at have gjort brug af ret-
ten til fri bevægelighed følger af TEUF artikel 20 som fortolket af EU-Dom-
stolen.
Domstolen fastslog således i sag C-34/09, Ruiz Zambrano
3
, at TEUF artikel
20 er til hinder for, at en medlemsstat nægter en tredjelandsborger, som for-
sørger sine små børn, der er unionsborgere, ophold i den medlemsstat, hvor
børnene er bosat og er statsborgere. Dette ville fratage børnene den effektive
nydelse af kerneindholdet i de rettigheder, som de er tildelt ved deres status
af unionsborgere, idet de ville være nødsaget til at forlade Unionens område
for at følge forældrene.
I flere senere domme, herunder sag C-133/15, Chavez-Vilchez m.fl.
4
, har
Domstolen præciseret, at det afgørende i vurderingen er, om afhængigheds-
forholdet mellem unionsborgeren og tredjelandsforælderen er af en sådan ka-
rakter, at unionsborgeren er tvunget til at forlade Unionen, hvis tredjelands-
statsborgeren nægtes en afledt opholdsret.
Domstolen har imidlertid ikke taget stilling til, om denne afledte opholdsret
er af midlertidig eller varig karakter, og om dette spørgsmål afgøres af natio-
nal ret eller efter EU-retten.
Domstolen har fastslået, at det som udgangspunkt tilkommer medlemssta-
terne at fastsætte betingelserne for gennemførelsen af den afledte opholdsret,
som i ganske særlige situationer skal tildeles tredjelandsstatsborgere i medfør
af TEUF artikel 20, men at disse betingelser dog ikke må bringe den effektive
virkning af TEUF artikel 20 i fare.
5
Medlemsstaterne vil således ikke kunne
fastsætte betingelser, som reelt får den virkning, at unionsborgeren er nødsa-
get til at udrejse af Unionen som helhed.
Efter dansk praksis meddeles en afledt opholdsret i henhold til TEUF artikel
20 efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1. Opholdstilladelsen meddeles for en
tidsbegrænset
periode og bevares så længe de konkrete omstændigheder, der
begrunder opholdsretten, er til stede. I denne periode vil der ikke kunne op-
Domstolens dom af 8. marts 2011 i sag C-34/09, Ruiz Zambrano, EU:C:2011:124.
Domstolens dom af 10. maj 2017 i sag C-133/15, Chavez-Vilchez m.fl., EU:C:2017:354.
5
Jf. præmis 51 i domstolens dom af 27. februar 2020 i sag C-836/18, Subdelegaciòn del Gobierno en
Ciudad Real, EU:C:2020:119.
4
3
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2020-21 - Bilag 105: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sag C-624/20, Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid mod E.K, fra udlændinge- og integrationsministeren
stilles yderligere betingelser for opholdsretten. Om der kan meddeles tidsube-
grænset opholdstilladelse beror på, om de nationale betingelser i udlændinge-
loven er opfyldt.
Besvarelsen af de forelagte spørgsmål kan derfor have betydning for, om nu-
gældende praksis efter udlændingelovens § 9 c kan opretholdes, og regerin-
gen vil på den baggrund afgive indlæg i sagen.
Regeringen vil i indlægget argumentere for, at en opholdsret efter TEUF ar-
tikel 20 altid vil have en midlertidig karakter. Der vil til støtte herfor blive
argumenteret for, at der er tale om en
afledt
ret, der alene skal sikre, at uni-
onsborgeren ikke tvinges til at forlade Unionen. Der vil endvidere blive argu-
menteret for, at den afledte opholdsret til enhver tid forudsætter tilstedevæ-
relsen af et kvalificeret afhængighedsforhold mellem tredjelandsstatsborge-
ren og unionsborgeren, som det tilkommer de nationale myndigheder løbende
at vurdere, og at begrundelsen for den afledte opholdsret bortfalder, når af-
hængighedsforholdet ikke længere består.
Regeringen vil tillige argumentere for, at det tilkommer medlemsstaterne at
fastlægge de nærmere betingelser for den afledte opholdsret efter TEUF arti-
kel 20 i national lovgivning, idet disse betingelser dog ikke må føre til, at den
effektive virkning af TEUF artikel 20 bringes i fare. I den forbindelse vil der
blive argumenteret for, at en afledt opholdsret efter TEUF artikel 20 ikke er
reguleret i sekundær EU-lovgivning, hvorfor det tilkommer medlemsstaterne
at fastsætte betingelserne herfor inden for rammerne af EU-retspraksis.
Endelig vil regeringen argumentere for at opholdsdirektivet
i overensstem-
melse med fast retspraksis
ikke finder anvendelse i sager, hvor der er givet
opholdstilladelse efter TEUF artikel 20. Der kan således i disse sager ikke
stilles krav om, at direktivets betingelser for opholdsret skal opfyldes. Kon-
sekvensen heraf må nødvendigvis være, at direktivet heller ikke kan påberå-
bes til støtte for en ret til tidsubegrænset ophold.
Side
3/3