Jørn Vestergaard
professor emeritus
+45/21 60 26 80
http://jura.ku.dk/jv
Den 7. januar 2021
Til Underudvalget under Udvalget for Forretningsordenen
Folketinget
1.
Instrukskommissionen har i sin delberetning påpeget, at der ikke var hjemmel til gennemførelse af
ordningen med adskillelse af asylpar. Spørgsmålet herom er kort berørt i vurderingen fra de to
uvildige advokater, som har ydet juridisk bistand til Underudvalget under Udvalget for
Forretningsordenen. De uvildige advokater har fundet, at de har kunnet rådgive Underudvalget uden
at tage stilling til Instrukskommissionens synspunkt om manglende hjemmel i udlændingelovens
§ 42 a, stk. 7, til at gennemføre en adskillelse af de asylsøgende par (vurderingen s. 2 m.).
Fra et strafferetligt synspunkt er de uvildige advokaters tilgang velbegrundet.
Anledningen til, at de uvildige advokater har gjort en bemærkning om det nævnte spørgsmål, må
formentlig søges i, at dette er behandlet af de to advokater, som har rådgivet Venstre, samt af Inger
Støjbergs bisidder. Fra den side er det blevet gjort gældende, at Inger Støjberg som følge af
mangelfuld rådgivning fra embedsværket har befundet sig i en retsvildfarelse, som angiveligt skulle
bevirke, at der ikke vil kunne gøres strafferetligt ansvar gældende ved tiltalerejsning i en rigsretssag.
De nævnte betragtninger om den strafferetlige betydning af den manglende hjemmel til
gennemførelse af ordningen med adskillelse af asylparrene er ikke juridisk holdbare.
2.
Instrukskommissionen har konstateret, at der manglede lovgrundlag for at etablere en ordning,
hvorefter udlændingemyndighederne kunne adskille par, så mindreårige over 15 år skulle
indkvarteres adskilt fra deres ægtefælle eller samlever.
Udlændingestyrelsen træffer bestemmelse om indkvarteringen af asylansøgere. Udlændingelovens
almindelige bestemmelse herom i § 42 a, stk. 7, tager sigte på at regulere drifts- og ordensmæssige
hensyn. På grundlag af bestemmelsens ordlyd og forarbejder har Instrukskommissionen lagt til
grund, at ufrivillig adskillelse af asylpar ved førstegangsindkvartering eller flytning af den ene part fra
et center til et andet, ikke kan ske ud fra hensyn, der forfølger andre forhold end dem, som den
almindelige bestemmelse om indkvartering tager sigte på at regulere.
De sociale myndigheder kan træffe bestemmelse om anbringelse uden for det pågældende
indkvarteringssted af mindreårige udlændinge, hvis der er ”en åbenbar risiko for, at den
pågældendes sundhed eller udvikling lider alvorlig skade på grund af utilstrækkelig omsorg,
behandling, overgreb mv.”, jf. udlændingelovens kap. 9 b og kap. 9 c.
Som indledningsvis nævnt har Venstres rådgivere gjort gældende, at den daværende minister ikke vil
kunne ifalde strafansvar, fordi ingen gjorde hende opmærksom på, at der ikke var hjemmel til, at
udlændingemyndighederne gennemførte en ordning med adskillelse af asylparrene. Uvidenheden
om den manglende hjemmel skulle angiveligt bevirke, at ministeren befandt sig i en
forsætsudelukkende, uegentlig retsvildfarelse. Som allerede bemærket er en sådan tilgang ikke
juridisk holdbar.
Det afgørende er ikke, om både embedsværket og ministeren overså, at der slet ikke var hjemmel til,
at udlændingemyndighederne foretog en adskillelse af alle eller nogle par. Det afgørende er, at
1