Udenrigsudvalget
Til:
Dato:
Udenrigsministeren
Transportministeren
13. juli 2021
Udvalget udbeder sig ministrenes besvarelse af følgende spørgsmål:
URU alm. del
Spørgsmål 383
I forlængelse af svar på URU alm. del – spørgsmål 347 om Israel og Alstom bemærker
spørger, at Alstom efter sigende har trukket sig fra det omtalte light rail project, hvilket
er positive nyheder, men ikke ændrer på, at DSB’s screeningproces har være meget
kritisabel. Hertil kommer, at Alstom stadig er aktive på besat palæstinensisk jord. Alstom
opkøbte i januar 2021 firmaet Bombardier Transportation, som også i januar 2021 vandt
en ny kontrakt med Israel Railways om at levere TWINDEXX dobbeltdækkertog og at
operere A1 express-linjen mellem Tel Aviv og Jerusalem, som kører gennem besat områ-
de og udelukkende er for israelere. Vil ministrene i den forbindelse bevare følgende: 1) Er
ministrene enige i, at DSB’s screening har været kritisabel og på kanten af Folketingets
vedtagne Palæstina/Israel-politik?, 2) Er ministrene enige i, at beslutningen om at vælge
Alstom som leverandør af tog er i strid med Folketingets vedtagne Palæstina/Israel-poli-
tik, når det viser sig, at Alstom har købt Bombardier og dermed opererer i bosættelse?,
og 3) Hvis ministrene er enige, hvilke konsekvenser mener ministrene så, det skal have
for aftalen med Alstom? Der henvises til pressemeddelelserne ”Bombardier to overhaul
143 TWINDEXX double-deck coaches for Israel Railways” fra Bombardier den 15. janu-
ar 2021 (https://rail.bombardier.com/en/newsroom/press-releases.html/bombardier/news/
2021/bt-20210114_bombardier-to-overhaul-143-twindexx-double-deck-coac/en) og ”Et
transformerende skridt for Alstom: Opkøb af Bombardier Transportation gennemført” fra
Alstom den 29. januar 2021 (https://www.alstom.com/da/press-releases-news/2021/1/et-
transformerende-skridt-alstom-opkoeb-af-bombardier-transportation).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL).
Spørgsmålet ønskes besvaret senest den 27. juli 2021.
På udvalgets vegne
Bertel Haarder
formand
1/1