Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del Bilag 303
Offentligt
2449063_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
20. september 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 662 alm. del stillet af udvalget den 26. august
2021 efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke personer og virksomheder, der har
udøvet/udøver forretningsvirksomhed i Afghanistan eller har indgået Af-
ghanistan-relaterede kontrakter, såvel militært, civilt som kommercielt,
herunder bedes oplyst, hvilken form for virksomhed der er tale om, og
hvor store beløb de pågældende personer/virksomheder har haft i indtje-
ning på deres Afghanistan-relaterede forretningsvirksomhed.
Svar:
Erhvervsministeriet fører ikke register over danske personer og virksom-
heders erhvervsmæssige aktiviteter i udlandet, så det er ikke muligt at
give en redegørelse i det omfang, der efterspørges.
EKF har dog oplyst, at de har et enkelt ikke-afsluttet engagement i Af-
ghanistan, som er relateret til fødevareproduktion. Dette engagement blev
nødlidende i 2013 og har siden da været fuldt nedskrevet.
Erhvervsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra
Udenrigsministeriet og Forsvarsministeriet. Udenrigsministeriet har op-
lyst, at de ikke har information tilgængelig om danske eller internationale
virksomheders kontraktforhold i Afghanistan, og ikke har mulighed for at
fremskaffe sådan information.
Forsvarsministeriet har oplyst følgende:
”Forsvarsministeriet
har i sit bidrag til besvarelsen af ERU alm del spm
nr. 662 indhentet bidrag fra Forsvarskommandoen og Forsvarsministeri-
ets Materiel- og Indkøbsstyrelse. Idet der ikke er defineret en konkret
periode i spørgsmål nr. 662, har Forsvarsministeriets myndigheder taget
udgangspunkt i perioden 2015-2021, hvor Forsvaret var indsat i Afghani-
stan i rammen af NATOs Resolute Support Mission.
Forsvarskommandoen oplyser følgende:
”Forsvarskommandoen forhandler og indgår principielt ikke kontrakter,
da Forsvarskommandoen ikke råder over en handelsafdeling. Såfremt
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 303: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 662 om, hvilke personer og virksomheder, der har udøvet/udøver forretningsvirksomhed i Afghanistan eller har indgået Afghanistan-relaterede kontrakter, såvel militært, civilt som kommercielt, fra erhvervsministeren
Forsvarskommandoen har behov for en kontraktindgåelse forestår For-
svarsministeriets Materiel- og Indløbsstyrelse såvel forhandling samt
kontraktindgåelse og er efterfølgende kontraktejer.
I forbindelse med indsættelse af danske styrkebidrag i internationale ope-
rationer benytter Forsvarskommandoen sig primært af tjenesteydelser fra
koalitionslande, der er udpeget som ”logistic lead nation” for den pågæl-
dende mission eller specifikke lejr. Disse tjenesteydelser benævnes ”Real
Life Support” og omfatter kost
og logi, brændstof, samt leje af f.eks. ved-
ligeholdelsesfaciliteter mv.
Aftalegrundlaget for tjenesteydelser i Resolute Support Mission udgøres
af multinationale eller bilaterale aftaler, hvor tjenesteydelserne afregnes
til kostpris. Aftalerne baserer sig på enten NATO STANAG 2034 med
øvrige NATO lande eller NATO agenturer for tjenesteydelser i Resolute
Support Mission, en Technical Arrangement med britisk forsvar eller en
Acquisition and Cross Servicing Agreement med amerikansk forsvar.
Herudover har Forsvarskommandoen i rammen af NORDEFCO samar-
bejdet anvendt NORDEFCO LOGFLIGHT til Kabul. Svensk forsvar har
som ”lead nation” for transport indgået kontrakten for NORDEFCO
LOGFLIGHT. Overskydende flykapacitet (sæder) er af NORDEFCO
landene sat til salg via Movement Coordination Centre Europe i Eindho-
ven.
Øvrige rammeaftaler:
Til kommercielle flybilletter har Forsvarskommandoen benyttet sig af
Statens & Kommuners Indkøbsservices rammeaftale.
Til strategisk luftransport af gods til og fra Kabul har Forsvarskom-
mandoen benyttet sig af Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbssty-
relses rammeaftale.
Til nedvaskning af materiel og gods (i h.t. EU direktiv mhp. at imø-
degå biologisk trussel fra afghansk flora og fauna) har Forsvarskom-
mandoen benyttet sig af Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbssty-
relses rammeaftale.”
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse oplyser følgende:
”Forsvarsministeriets Materiel-
og Indkøbsstyrelse (FMI) har kontrakter
med en lang række danske og udenlandske virksomheder. FMI kan ikke
systematisk og entydigt afgøre, om en kontrakt helt eller delvist kan have
relation til Afghanistan, og det kan dermed ikke udelukkes, at der i perio-
den er foretaget yderligere indkøb relateret til Afghanistan. FMI kan hel-
ler ikke systematisk opgøre, hvilken indtjening virksomhederne har haft.
En analyse viser, at FMI har indkøbt (men ikke indgået kontrakt) ved et
mindre antal virksomheder i Afghanistan 2015-2021. Navnene på disse
2
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 303: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 662 om, hvilke personer og virksomheder, der har udøvet/udøver forretningsvirksomhed i Afghanistan eller har indgået Afghanistan-relaterede kontrakter, såvel militært, civilt som kommercielt, fra erhvervsministeren
virksomheder ønskes ikke offentliggjort aht. evt. lokalansattes sikkerhed.
Den samlede fakturering ved disse virksomheder udgør i alt ca. 1,6 mio.
kr. Derudover har FMI i perioden indkøbt for 3,9 mio. kr. ved HQ BRIT-
FOR, der ikke er en virksomhed men britiske styrkers hovedkvarter.
FMI er bekendt med, at danske virksomheder har indgået kontrakt via
NSPA (NATO Support and Procurement Agency) i forbindelse med Re-
solute Support Mission, men der er dog ikke her er tale om kontrakter,
som FMI har været involveret i.”
Forsvarsministeriet kan henholde sig til ovenstående svar fra Forsvars-
kommandoen og Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse.”
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
3