Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del Bilag 283
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om internationalt udviklingssamarbejde
(Præcisering af grundlag for oplysnings- og engagementsaktiviteter om ud-
viklingsbistand)
§1
I lov om nr. 555 af 18. juni 2012 om internationalt udviklingssamarbejde,
som ændret ved lov nr. 81 af 11. november 2016, foretages følgende æn-
dringer:
1.
I
§ 6
ændres ”aktiviteter” til: ”oplysnings-
og engagementsaktiviteter
mv.”
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 283: Lovudkast: Forslag til ændring af lov om internationalt udviklingssamarbejde (Præcisering af grundlag for oplysnings- og engagementsaktiviteter om udviklingsbistand) (lovudkast), fra ministeren for udviklingssamarbejde
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Præcisering af grundlag for oplysningsarbejde om udviklingsbistand
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Udenrigsministeriets overvejelse
2.1.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at præcisere bestemmelsen om udviklingsmi-
nisterens oplysningsindsats og samtidig sikre fleksibilitet i administrationen
af støtte til oplysnings- og engagementsaktiviteter mv.
Det er i dag forudsat med støtte i lov om internationalt udviklingssamar-
bejde, at når udviklingsministeren har valgt at nedsætte Danidas Oplys-
ningsudvalg, så skal beslutninger om ansøgning til Danidas Oplysningsbe-
villing træffes af Oplysningsudvalget.
En fastholdelse af denne organisering skønnes uhensigtsmæssigt i lyset af,
at udviklingsministerens oplysningsindsats efter lov om internationalt ud-
viklingssamarbejde er under omstrukturering.
På den baggrund foreslås det således i lov om internationalt udviklingssam-
arbejde præciseret, at støtte efter loven kan gives til en bred vifte af oplys-
ningsaktiviteter, samt at forudsætningen om administration af udviklings-
ministerens oplysningsindsats fra Danidas Oplysningsbevilling via Oplys-
ningsudvalget ikke længere skal være gældende.
2
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 283: Lovudkast: Forslag til ændring af lov om internationalt udviklingssamarbejde (Præcisering af grundlag for oplysnings- og engagementsaktiviteter om udviklingsbistand) (lovudkast), fra ministeren for udviklingssamarbejde
UDKAST
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Præcisering af grundlag for oplysningsarbejde om udviklingsbistand
2.1.1. Gældende ret
Danmarks bistandssamarbejde med udviklingslande bygger på lov om in-
ternationalt udviklingssamarbejde.
Det fremgår af § 6 i lov om internationalt udviklingssamarbejde, at
”Med
henblik på at udbrede kendskab til og forståelse for udviklingslandes udfor-
dringer og for betydningen af dansk deltagelse i det internationale udvik-
lingssamarbejde kan udviklingsministeren iværksætte eller yde tilskud til
aktiviteter med dette formål.”
Med støtte i bestemmelsen kan udviklingsministeren således selv beslutte,
hvilke aktiviteter der skal iværksættes eller ydes tilskud til, så længe de lig-
ger inden for formålet.
Det er forudsat i forarbejderne til § 6 i lov om internationalt udviklingssam-
arbejde, jf. lovforslag nr. 153 fremsat den 11. april 2012, at der er to kon-
krete aktiviteter, som Udenrigsministeriet forvalter som led i oplysningsar-
bejde, og som skal medvirke til at skabe aktiv interesse og forståelse for de
særlige udfordringer, som verdens fattigste lande står overfor.
Oplysningsarbejdet omfatter således for det første Danidas Oplysningsbe-
villing, og for det andet den kommunikationsindsats for udviklingssamar-
bejde, som Udenrigsministeriet forvalter.
I forhold til støtte fra Danidas Oplysningsbevilling stilles ikke krav om, at
udviklingsministeren skal nedsætte et Oplysningsudvalg, men det må for-
udsættes med støtte i forarbejderne, at såfremt udvalget nedsættes, så skal
det administreres i overensstemmelse med forudsætningerne, som følger af
forarbejderne til loven.
Af forarbejderne til loven fremgår bl.a., at
”Danidas Oplysningsbevilling
administreres af Udenrigsministeriet. Beslutning om ansøgninger til Oplys-
ningsbevillingen træffes af en gruppe af kommunikationsfaglige personer
og personer med særligt kendskab til udviklingslande (Danidas Oplysnings-
udvalg), som er nedsat af udviklingsministeren.”
I 2020 blev det, henset til restriktioner forårsaget af Covid-19 epidemien og
meget tung administration, besluttet ikke at tilføre penge til Oplysningspul-
3
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 283: Lovudkast: Forslag til ændring af lov om internationalt udviklingssamarbejde (Præcisering af grundlag for oplysnings- og engagementsaktiviteter om udviklingsbistand) (lovudkast), fra ministeren for udviklingssamarbejde
UDKAST
jen. Da Danidas Oplysningsudvalg ikke råder over midler til oplysningsar-
bejde, kan Oplysningsudvalget heller ikke træffe beslutning om uddeling af
midler.
I forhold til den kommunikationsindsats for udviklingssamarbejde, som
Udenrigsministeriet forvalter, bemærkes, at denne for nærværende er gen-
stand for en gentænkning med fokus på engagement i befolkningen, hvor
der indtænkes instrumenter og aktiviteter, som går videre end traditionel op-
lysning.
2.1.2. Udenrigsministeriets overvejelser om den foreslåede ord-
ning
Det er Udenrigsministeriets vurdering, at det er hensigtsmæssigt at præci-
sere, at kommunikationsindsatsen for udviklingssamarbejde kan ske ad ka-
naler, der går videre end traditionelt oplysningsarbejde.
Det er videre Udenrigsministeriets vurdering, at det er uhensigtsmæssigt at
fastholde forudsætningen om, at en del oplysningsindsatsen for udviklings-
samarbejde skal ske fra midler via Danidas Oplysningspulje, som fordeles
via Danidas Oplysningsudvalg.
Der er herved lagt vægt på, at Danidas Oplysningspulje ikke er tilført midler,
samt at kommunikationsindsatsen for udviklingssamarbejde fremadrettet i
vid udstrækning vil fokusere på instrumenter og aktiviteter, som hidtil er
støttet med midler fra Oplysningspuljen via Oplysningsudvalget.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås præciseret i § 6 i lov om internationalt udviklingssamarbejde,
at støtte efter loven kan gives til en bred vifte af oplysnings- og engage-
mentsaktiviteter og puljeordninger, samt at forudsætningen om administra-
tion af udviklingsministerens oplysningsindsats fra Danidas Oplysningsbe-
villing via Oplysningsudvalget ikke længere skal være gældende.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for det offent-
lige.
Lovforslaget vurderes ikke at have implementeringsmæssige konsekvenser
for det offentlige.
4
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 283: Lovudkast: Forslag til ændring af lov om internationalt udviklingssamarbejde (Præcisering af grundlag for oplysnings- og engagementsaktiviteter om udviklingsbistand) (lovudkast), fra ministeren for udviklingssamarbejde
2438477_0005.png
UDKAST
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser af betyd-
ning for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den
til den
været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre udgif- Negative konsekvenser/merudgifter
ter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
5
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 283: Lovudkast: Forslag til ændring af lov om internationalt udviklingssamarbejde (Præcisering af grundlag for oplysnings- og engagementsaktiviteter om udviklingsbistand) (lovudkast), fra ministeren for udviklingssamarbejde
2438477_0006.png
UDKAST
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Ingen
Ingen
Ingen
Nej x
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den gældende bestemmelse i § 6 i lov om internationalt udviklingssamar-
bejde fastslår, at udviklingsministeren kan iværksætte eller yde tilskud til
aktiviteter med det formål at udbrede kendskab til og forståelse for udvik-
lingslandes udfordringer og for betydningen af dansk deltagelse i det inter-
nationale udviklingssamarbejde.
Det forudsættes i forarbejderne til § 6, jf. lovforslag nr. 153 fremsat den 11.
april 2012, at støtte til oplysningsindsats fra midler fra Danidas Oplysnings-
pulje skal ske via Danidas Oplysningsudvalg, når dette én gang er nedsat.
Med den forslåede ændring til § 6 præciseres det, at udviklingsministeren
kan iværksætte eller yde tilskud til oplysnings- og engagementsaktiviteter
mv. med det formål at udbrede kendskab til og forståelse for udviklingslan-
des udfordringer og for betydningen af dansk deltagelse i det internationale
udviklingssamarbejde.
6
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 283: Lovudkast: Forslag til ændring af lov om internationalt udviklingssamarbejde (Præcisering af grundlag for oplysnings- og engagementsaktiviteter om udviklingsbistand) (lovudkast), fra ministeren for udviklingssamarbejde
UDKAST
Oplysnings- og engagementsaktiviteter mv. kan således dække over instru-
menter og aktiviteter, der går videre end traditionelt oplysningsarbejde.
Med lovforslaget sikres samtidig, at forudsætningen om administration af
udviklingsministerens oplysningsindsats fra Danidas Oplysningsbevilling
via Oplysningsudvalget ikke længere skal være gældende.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2022.
7
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 283: Lovudkast: Forslag til ændring af lov om internationalt udviklingssamarbejde (Præcisering af grundlag for oplysnings- og engagementsaktiviteter om udviklingsbistand) (lovudkast), fra ministeren for udviklingssamarbejde
2438477_0008.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om nr. 555 af 18. juni 2012 om
internationalt
udviklingssamar-
bejde, som ændret ved lov nr. 81 af
11. november 2016, foretages føl-
gende ændringer:
§ 6.
Med henblik på at udbrede
1.
I
§ 6
ændres ”aktiviteter” til: ”op-
kendskab til og forståelse for ud- lysnings- og engagementsaktivite-
viklingslandes udfordringer og for
ter mv.”
betydningen af dansk deltagelse i
det internationale udviklingssamar-
bejde kan udviklingsministeren
iværksætte eller yde tilskud til akti-
viteter med dette formål.
8