Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del Bilag 261
Offentligt
2422692_0001.png
Freds- og stabiliseringsindsatser i skyggen af COVID-19
Årsrapport 2020
Den Interministerielle Samtænkningsstyregruppe
-terrorenhed FORSAT. Foto: Hjemmeværnet/SSR
1
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Orientering ifm. Årsrapport 2020 for Freds- og Stabiliseringsfonden (UM id: 6910565)
Indhold
FREDS- OG STABILISERINGSINDSATSER I SKYGGEN AF COVID-19 ..........................................................3
FONDENS PROGRAMMER I 2020..............................................................................................................................4
FORVENTNINGER TIL 2021 ........................................................................................................................................5
CIVILE UDSENDELSER I 2020 ....................................................................................................................................6
REGIONALE PROGRAMMER ..........................................................................................................................................7
I FOKUS: LYSPUNKTER I COVID-19-PANDEMIENS SKYGGE .........................................................................7
SYRIEN OG IRAK .............................................................................................................................................................8
AFGHANISTAN .................................................................................................................................................................9
I FOKUS: BEKÆMPELSE AF GLOBAL TERRORISME......................................................................................... 11
AFRIKAS HORN ............................................................................................................................................................. 12
FN’S FREDSOPBYGNINGSFOND...........................................................................................................................
13
FONDENS ARBEJDE MED NI AF FN’S VERDENSMÅL
................................................................................ 14
UKRAINE.......................................................................................................................................................................... 16
I FOKUS: FREDS- OG STABILISERINGSINDSATSER I UKRAINE ................................................................. 17
SAHEL ................................................................................................................................................................................ 18
GUINEABUGTEN ......................................................................................................................................................... 19
GEORGIEN...................................................................................................................................................................... 21
I FOKUS: FORNYET DANSK INDSATS FOR KVINDER, FRED OG SIKKERHED .................................. 22
FONDEN I TAL................................................................................................................................................................... 23
Forside: Danmark støttede i 2020 indkøb af COVID-19-relateret udstyr, der gjorde det muligt for Kenya Navy at
opretholde det operative beredskab, der er afgørende for indsatsen mod terrorgruppen Al-Shabaab. Foto: Kenya Navy.
2
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Orientering ifm. Årsrapport 2020 for Freds- og Stabiliseringsfonden (UM id: 6910565)
2422692_0003.png
Freds- og stabiliseringsindsatser i skyggen af COVID-19
COVID-19-pandemien har i stort set hele 2020 kastet en skygge over verden og dermed også over
mange af Freds- og Stabiliseringsfondens (Fonden) indsatser i lande og regioner, der er berørt af kon-
flikt og skrøbelighed.
Det har bl.a. ført til forsinkelser af planlagte projekter, og visse steder har det været nødvendigt helt at
aflyse. Også mange af de danske rådgivere, der gennem Fonden sendes ud i verdens brændpunkter for
at hjælpe den lokale befolkning eller regering i en mere fredelig og sikker retning, har været tvunget til
at arbejde bag en computerskærm eller gennem en telefon. Det har selvsagt ikke været optimalt, da
mange af Fondens indsatser hviler på gode og tillidsfulde relationer til partnere og brug af den diploma-
tiske værktøjskasse, der alt andet lige bedst kan udfolde sig i det fysiske møde.
Situationen med COVID-19 har derfor været en stor udfordring, der har stillet nye krav til omstillings-
parathed og innovativ tænkning. Udfordringerne til trods er det imidlertid flere steder lykkes at opnå
konkrete, positive resultater, og de lyspunkter kan du læse mere om på side 7, ligesom du i hele Årsrap-
porten generelt kan dykke ned i Fondens mange programmer og indsatser og de resultater, 2020 bragte
med sig.
Om Årsrapporten 2020
Freds- og Stabiliseringsfonden udmønter sine godt 500 mio. kr. årligt primært gennem flerårige, regio-
nale programmer såsom i Syrien og Irak eller i Sahelregionen i Vestafrika. Men Fonden støtter også en
lang række af forskelligartede indsatser verden over gennem typisk mindre bevillinger. Det drejer sig
eksempelvis om støtte til Det Internationale Atomagenturs arbejde med at forhindre spredningen af
masseødelæggelsesvåben eller støtte til afholdelse af sikre og fair lokalvalg i Libyen. Årsrapporten for
2020 fokuserer på de større, flerårige programmer.
Listen er lang og typen af indsatser forskelligartet, men de har alle det tilfælles, at de forsøger at mod-
virke og forhindre udbrud af konflikt og de deraf afledte, ofte på det menneskelige plan fatale, konse-
kvenser for det pågældende lokalsamfund, land eller område. Dermed arbejder Fonden som helhed på
at sikre mere fredelige og stabile samfund i verdens brændpunkter. Fondens indsatser er med andre ord
ikke kun med til at skabe fred og stabilitet ude, men har også en betydning for sikkerheden herhjemme i
Danmark.
God læselyst!
Den Interministerielle Samtænkningsstyregruppe
3
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Orientering ifm. Årsrapport 2020 for Freds- og Stabiliseringsfonden (UM id: 6910565)
2422692_0004.png
FONDENS PROGRAMMER I 2020
De flerårige programmer havde i 2020 fokus på
at tilpasse sig de behov for justeringer, som
COVID-19 medførte. Flertallet af de planlagte
midtvejsevalueringer blev udskudt, undtagen i
Afghanistan og Ukraine.
Programmet for Afrikas Horn har et regionalt
fokus på voldelig ekstremisme, grænseoverskri-
dende, organiseret kriminalitet til lands og til
vands samt kapacitetsopbygning af nationale og
regionale konflikthåndteringskompetencer.
Som følge af dansk støtte til kapacitetsopbyg-
ning af det etiopiske retsvæsen, blev Etiopien i
2020 fjernet fra EU’s liste over
lande med util-
strækkelig lovgivning og regulering vedr. hvid-
vask og terrorfinansiering.
FN: Styrkelse og reform af FN’s fredsarbejde
Danmark støttede i 2020 FN’s Fredsopbyg-
ningsfond (UN PBF), der har særligt fokus på
konfliktforebyggelse, stabilisering og fredsop-
bygning i lande og regioner, der har været, er,
eller kan blive ramt af voldelige konflikter. I
2020 havde UN PBF fokus på at afbøde de
negative effekter, som COVID-19 medførte i
skrøbelige lande, særligt i Vestafrika, og styrke-
de i den forbindelse sit fokus på sammenhæn-
gen mellem konflikt og menneskerettigheder.
Gennem FN-puljen, der har til formål at bidra-
ge til FN’s reform af det fredsbevarende arbej-
de, støttede Danmark i 2020 bl.a. bekæmpelse
af improviserede sprængladninger, uddannelse
og træning af de fredsbevarende styrker og
styrket kendskab til dagsordenen for kvinder,
fred og sikkerhed.
Sahelregionen: Konfliktløsning og stabilisering i
en stadig forværret sikkerhedssituation
I 2020 fortsatte implementeringen af projekter,
der bl.a. forsøger at styrke retssikkerheden og
forbedre stabiliteten og sikkerheden i Sahel med
særligt fokus på trestatsområdet Liptako-
Gourma (Niger, Mali og Burkina Faso).
I det forgange år støttede Danmark derfor ar-
bejdet med at sikre G5-fællesstyrkens respekt
for menneskerettigheder, arbejdet for at løse og
undgå konflikter mellem lokalsamfund såvel
som styrkelsen af parlamentarisk kontrol med
sikkerhedssektoren.
Implementeringen fortsatte på trods af CO-
VID-19-restriktioner, en forværret sikkerhedssi-
tuation og indførelse af sanktioner mod Mali
Figur 1: Fordeling af Fondens midler i 2020 angivet i mio. kr. I
alt ca. 500 mio. kr.
Syrien og Irak: Stabilisering efter ISIL’s fald
I Syrien og Irak havde det regionale program
fortsat fokus på at støtte de umiddelbare stabili-
seringsbehov, herunder minerydning og adgang
til basale serviceydelser såsom vand og sanitet.
Programmets engagementer var i 2020 ikke kun
udfordret af COVID-19, men også af den mili-
tære og politiske udvikling i Syrien samt den
omskiftelige sikkerhedssituation i Irak.
Afghanistan: Støtte til sikkerhedsstyrker
Programmet for Afghanistan understøtter imø-
degåelse af terrorisme og irregulær migration og
adresserer grundlæggende årsager til konflikt.
I 2020 havde programmet fokus på opbygning
af det afghanske indenrigsministeriums kapaci-
tet til at sikre rettidig betaling af det afghanske
politis lønninger. Derudover støttede pro-
grammet via NATO opbygning af den afghan-
ske hær. Programmet fortsatte også med at ud-
danne de afghanske sikkerhedsstyrker i over-
holdelse af menneskerettigheder.
Afrikas Horn: Indsats mod ekstremisme
4
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Orientering ifm. Årsrapport 2020 for Freds- og Stabiliseringsfonden (UM id: 6910565)
2422692_0005.png
som følge af statskuppet i august 2020. Sankti-
onerne blev ophævet i oktober 2020 efter ud-
pegning af en civilledet overgangsregering.
Ukraine: Styrkelse af det ukrainske forsvar og
lokal sikkerhed i øst
Programmet for Ukraine bidrager dels til at
udvikle og styrke det ukrainske forsvar, dels til
at støtte lokal sikkerhed og sammenhængskraft i
Østukraine gennem
FN’s Recovery and Peacebuil-
ding Programme.
I 2020 bidrog Danmark med udsendte rådgive-
re og træningshold til reform af det ukrainske
forsvars uddannelsessystem. I samarbejde med
canadiske og britiske enheder underviste træ-
ningsholdene bl.a. i grundlæggende militære
færdigheder. I 2020 sendte Danmark desuden
militære tolke til Ukraine.
Guineabugten: Styrkelse af maritim sikkerhed
Programmet for Guineabugten har primært
fokus på Nigeria og Ghana og skal styrke regi-
onal, maritim sikkerhed.
Det sker gennem kompetenceopbygning af
lokale myndigheders evne til at bekæmpe og
retsforfølge pirateri og anden maritim kriminali-
tet såsom tyveri rettet mod skibe. Formålet er at
sikre de søfarende og søtransporter til gavn for
den blå økonomi, herunder danske, kommerci-
elle interesser.
NATO: Støtte til kapacitetsopbygning i Georgi-
en
I 2020 har Danmark fortsat støttet
NATO’s
indsatser i Georgien med to udsendte rådgivere.
Den ene rådgiver er udsendt af Beredskabssty-
relsen med henblik på at støtte georgisk krise-
håndtering, mens den anden rådgiver er ud-
sendt af Hjemmeværnet for at bidrage til op-
bygningen af et NATO-Georgien Fælles Træ-
nings- og Evalueringscenter (JTEC).
FORVENTNINGER TIL 2021
I 2021 afslutter flertallet af Fondens regionale programmer deres nuværende faser. Der vil derfor i 2021
blive truffet beslutning om eventuelle videreførelser af de enkelte programmer. For flere af program-
merne vil der også i årets løb blive gennemført midtvejsevalueringer, der pga. COVID-19 blev udskudt
fra 2020.
COVID-19 har illustreret, at der også i fremtiden vil være behov for, at Freds- og Stabiliseringsfonden
kan imødekomme akutte behov for allokering af midler til fleksibel og hurtig støtte i skrøbelige kontek-
ster og konfliktområder, der falder inden for regeringens prioriteter.
Billede 1: Danmark bidrager bl.a. gennem EUCAP Sahel Mali til at støtte de maliske sikkerhedsstyrkers genetablering af statsstrukturer og
den civile administration i landområderne, særligt i det centrale Mali. Foto: EUCAP Sahel Mali
5
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Orientering ifm. Årsrapport 2020 for Freds- og Stabiliseringsfonden (UM id: 6910565)
CIVILE UDSENDELSER I 2020
Ud over Fondens programindsatser udsendes
danske, civile eksperter også til krisestyrings- og
valgobservationsmissioner finansieret gennem
Freds- og Stabiliseringsberedskabet (FSB). Dis-
se udsendelser fortsatte i 2020 hvor muligt på
trods af de restriktioner, COVID-19 medførte.
49 langtidsrådgivere
FSB har i 2020 udsendt eller forlænget 49 lang-
tidsrådgivere til krisestyringsmissioner i bl.a.
Irak, Somalia, Mali, Niger, Ukraine og Georgi-
en.
I Irak bidrager FSB både til EU's civile rådgiv-
ningsmission og NATO’s
mission NMI. Begge
missioner arbejder med kapacitetsopbygning og
rådgivning om opbygning af vedvarende, trans-
parente, inkluderende og effektive nationale
sikkerhedsstrukturer.
I Somalia arbejder EU på kapacitetsopbygning
af de maritime sikkerhedsinstitutioner. EUCAP
Somalia-missionen bestræber sig på at udvikle
en bæredygtig kapacitet til fortsat forbedring af
den maritime sikkerhed, herunder anti-pirateri.
I Mali og Niger arbejder EU bl.a. med at op-
bygge og organisere de nationale sikkerheds-
styrker. Eksperterne rådgiver og træner myn-
dighederne i f.eks. grænsekontrol samt HR for
at kunne rekruttere og uddanne personale.
23 valgobservatører
FSB udsender også danske valgobservatører.
De kan udsendes som kort- eller langtidsobser-
vatører igennem EU eller Organisationen for
Sikkerhed og Samarbejde i Europa (OSCE).
I 2020 blev væsentligt færre danske valgobser-
vatører udsendt gennem FSB pga. COVID-19.
I alt 23 valgobservatører blev dog udsendt til
bl.a. Peru, Ghana, Ukraine og Aserbajdsjan
mod 186 i 2019.
Observatørerne har til opgave at monitorere,
om internationale retningslinjer for afholdelse
af valg bliver overholdt, herunder ved fysisk at
besøge de steder, hvor stemmerne bliver afgi-
vet.
56 udsendte fra Rigspolitiet
Rigspolitiet har i løbet af 2020 udsendt 31 poli-
titjenestemænd som politirådgivere til forskelli-
ge internationale missioner og 25 politiinstruk-
tører til undervisningsopgaver. Især har støtte
til EU’s krisestyrings-
og kapacitetsopbyg-
ningsmissioner i Ukraine, Irak, Somalia, Koso-
vo og Georgien været prioriteret.
På Afrikas Horn har danske politirådgivere
eksempelvis haft til opgave sammen med inter-
nationale organisationer og lokale indsatser at
forbedre bekæmpelsen af organiseret kriminali-
tet og opbygge politikapacitet.
I Irak har dansk politi i 2020 fortsat samarbej-
det med FN ved dels at understøtte sikkerheds-
sektorreformarbejdet i landet gennem en ud-
sendt rådgiver, dels ved at støtte afholdelse af
kurser om ledelse, efterforskning og analyseba-
seret politiarbejde for irakiske politifolk.
Sidst på året udsendte Rigspolitiet også en poli-
tirådgiver til den danske FN-mission i New
York, hvor rådgiveren vil have fokus på at styr-
ke
politiets rolle i forbindelse med FN’s forskel-
lige fredsoperationer.
6
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Orientering ifm. Årsrapport 2020 for Freds- og Stabiliseringsfonden (UM id: 6910565)
2422692_0007.png
I FOKUS: LYSPUNKTER I COVID-19-PANDEMIENS SKYGGE
Gennem sit
samarbejde med den kenyanske
flåde
støttede Fonden i 2020 indkøb af COVID-
19-relateret udstyr, der bl.a. hjalp flåden til at op-
retholde det operative beredskab, der er afgøren-
de for indsatsen mod terrorgruppen
al-Shabaab.
Udover almindelige beskyttelsesforanstaltninger
som mundbind og håndsprit medvirkede den
danske støtte til, at flådens eget hospital på
Mto-
ngwe-flådebasen
kunne gennemføre tests og der-
med begrænse smitte.
uddeling af overlevelsespakker bestående af fødeva-
rer og håndsæbe til særligt udsatte familier på tværs
af etniske og sekteriske skel.
Gennem FN ydede Fonden også særlig støtte til
etablering af
ni klinikker i Irak til behandling af
COVID-19
samt uddeling af beskyttelsesudstyr og
information. Endelig opretholdt Fonden støtten til
irakiske minerydningsfirmaer, så de ikke gik banke-
rot i de perioder, hvor de ikke kunne udføre deres
vigtige arbejde på grund af bevægelsesrestriktioner.
Også
Rigspolitiet
har måttet omstille deres indsat-
ser, eksempelvis i Irak, hvor de sammen med FN
gennemførte kurser virtuelt, så de danske instruktø-
rer i Danmark stod for undervisningen, og de iraki-
ske kursister var samlet i Irak og modtog undervis-
ningen via storskærm. Afviklingen af kurserne virtu-
elt gav positiv feedback fra de irakiske kursister, og i
alt afviklede dansk politi syv kurser i henholdsvis
efterforskning og analysebaseret politiarbejde med i
alt 98 irakiske kursister og to danske politiinstruktø-
rer i løbet af 2020.
Gennem
Syria Recovery Trust Fund
støttede Fonden
to projekter i det nordøstlige Syrien
med fokus
på at styrke sundhedssektorens kapacitet til at
håndtere COVID-19. I
Raqqa
den tidligere ho-
vedby for ISIL - hvor sundhedssystemet er øde-
lagt af et årti med konflikt, bidrog projektet med
både medicinsk udstyr og træning. I både Raqqa
og i
Deir ez-Zour,
hvor ISIL, iranske militser og
andre destabiliserende aktører stadig er aktive,
støttede projektet specialiserede behandlingscen-
tre for COVID-19-patienter, inklusive intensive
sengepladser begge steder. Isolationscentre kom
ligeledes på plads gennem projekterne. Ikke
mindst fik sundhedspersonale tildelt beskyttelses-
udstyr og adgang til medicin, som tillod dem at
fortsætte deres arbejde trods forhold, der allerede
før pandemien var vanskelige.
I
Irak,
hvor COVID-19-pandemien forstærkede
eksisterende politiske, økonomiske, sociale og
sikkerhedsmæssige spændinger og satte skrøbelige
og udsatte lokalsamfund under et yderligere pres,
bidrog lokale kvinde-, freds- og ungdomsgrupper
til at reducere spændingerne, bl.a. gennem
Billede 2: Udsnit af ny-oprettet behandlingscenter i Raqqa. Foto: SRTF
7
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Orientering ifm. Årsrapport 2020 for Freds- og Stabiliseringsfonden (UM id: 6910565)
2422692_0008.png
REGIONALE PROGRAMMER
SYRIEN OG IRAK
I 2020 har Fondens stabiliseringsprogram for
Syrien og Irak implementeret projekter med det
overordnede formål at reducere den regionale
ustabilitet, forebygge radikalisering og bekæmpe
terrorisme, imødegå irregulær migration og
nedbringe antallet af langvarigt fordrevne. Akti-
viteterne blev gennemført af forskellige partne-
re inden for tre overordnede indsatsområder:
fredsopbygning og retfærdighed, modstands-
dygtighed og genopretning, sikkerhed og god
regeringsførelse.
I slutningen af 2020 udsendte Danmark ca. 150
soldater til Bagdad og overtog samtidig ledelsen
af NATO Mission Iraq (NMI). Missionen har
til opgave at rådgive det irakiske forsvarsmini-
sterium, kontoret for den nationale sikkerheds-
rådgiver og irakiske militærskoler og uddannel-
sesinstitutioner. Danmark støtter med ledelsen
af NMI en vigtig del af den kapacitetsopbyg-
ning, der er nødvendig for at bekæmpe voldeli-
ge ekstremistiske grupper som Islamisk Stat
(ISIL).
Stabiliseringsindsatserne i Syrien og Irak har
fortsat været præget af udfordrende sikker-
hedsmæssige og politiske rammevilkår, som
programmet løbende har søgt at tilpasse sig. I
Syrien har programmet som følge af militære
offensiver i 2019 og 2020 mindre geografiske
områder at operere i. I Irak har situationen i
områder tidligere besat af ISIL været relativt
rolig i 2020, mens situationen i Irak generelt har
været præget af uro, herunder af omfattende
folkelige protester samt de sikkerhedspolitiske
spændinger i regionen.
COVD-19 har generelt haft stor indvirkning på
programmet. For det første har en række pro-
jekter været vanskeligere at implementere. Det
gælder særligt dem, der kræver tilstedeværelse af
international ekspertise i felten, herunder mine-
rydning. For det andet har en række partnere
omlagt dele af deres indsatser i kontekst af pan-
demien, hvilket Danmark har støttet op om.
For det tredje har programmet tilpasset støtten
til at inkludere projekter med direkte relevans
for respons på COVID-19.
Billede 3: Møde i Bagdad med den irakiske regering om den inter-
nationale stabiliseringsindsats. Foto: Udenrigsministeriet
SYRIEN & IRAK
Periode: 2019-2021
Samlet budget: 504,85 mio. kr.
Overordnede indsatser: 7 i Irak og 6 i Syrien
Verdensmål: 2, 3, 5, 6, 16.
Indsatserne omfatter:
Støtte til FN’s
Funding Facility for Stabilisation
(FFS) i Irak: FFS hjælper bl.a. internt for-
drevne irakere med at vende tilbage til be-
friede områder ved genetablering af vand-
og strømforsyning og genopbygning af sko-
ler og hospitaler. Ca. 186.000 internt for-
drevne irakere vendte mellem januar og no-
vember 2020 tilbage til deres hjemegn.
Støtte til
Syria Recovery Trust Fund
(SRTF):
SRTF yder støtte til rehabilitering af kritisk
infrastruktur og serviceydelser i områder
uden for regimets kontrol og hjælper der-
med befolkningen med at genopbygge en
mere normal tilværelse samtidig med, at
indsatsen dæmmer op for irregulær migrati-
on. I 2020 har den danskstøttede indsats
blandt andet været med til at styrke CO-
8
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Orientering ifm. Årsrapport 2020 for Freds- og Stabiliseringsfonden (UM id: 6910565)
2422692_0009.png
VID-19-respons og til at forbedre forsy-
ningssikkerheden for vand og el.
Støtte til civilsamfund og indsatser mod
straffefrihed i Syrien: Programmet støtter
syriske organisationer med at indgå i en
demokratisk dialog og give en stemme til
marginaliserede grupper ift. den politiske
proces. Herudover støttes indhentning af
dokumentation om begåede krigsforbrydel-
ser og andre menneskerettighedskrænkelser
med henblik på at holde de skyldige ansvar-
lige. I alt støttede Fonden i 2020 tre civil-
samfundsorganisationer
og FN’s Særlige
Udsending til Syrien.
Støtte til FN’s arbejde med at styrke det
irakisk retssystems kapacitet til at efterfor-
ske krigsforbrydelser, herunder indsamling
og forsvarlig opbevaring af bevismateriale:
Indsatsen implementeres af FN’s efter-
forskningsenhed for forbrydelser begået af
ISIL i Irak (UNITAD). I 2020 har UNI-
TAD haft fokus på at kortlægge behovet
for uddannelse og træning af irakiske rets-
medicinere og efterforskere.
Støtten til minerydning i Irak: Programmet
støtter
både FN’s minerydningsorganisation
(UNMAS), der arbejder i befriede områder
som
Anbar, Salah Al Din
og
Ninewah,
og det
amerikanske udenrigsministerium, der gen-
nemfører minerydning gennem amerikanske
Tetra Tech. Bevægelsesrestriktioner på
grund af COVID-19 har begrænset mine-
rydningsindsatsen i 2020.
AFGHANISTAN
På trods af COVID-19 fortsatte programmet i
2020. Programmets tredje fase blev i 2020 for-
længet med et år (til udgangen af 2021) og i den
forbindelse tilført 100 mio. kr.
Trods aftalen mellem USA og Taleban om til-
bagetrækning af USA's militære styrker fortsatte
konflikten i 2020 med kampe mellem afghanske
sikkerhedsstyrker og Taleban og andre grupper,
herunder ISIL, i tillæg til målrettede angreb på
prominente personer som f.eks. journalister og
dommere. Fredsforhandlingerne med Taleban
påbegyndtes i september i Doha, og USA havde
ved årets udgang omkring 2.500 soldater i Af-
ghanistan.
Billede 4: Afghanistan: Soldaterne fra det nationale støtteelement
hold 13 står klar til medaljeparade. Foto: Forsvaret
AFGHANISTAN
Periode: 2018-2021
Samlet budget: 408,25 mio. kr.
Overordnede indsatser: 5 (4 i 2021)
Verdensmål: 5, 16 & 17
I slutningen af 2020 indgik Danmark en ny
aftale med UNITAD for perioden 2020-21.
Den nye støtte er rettet specifikt mod efter-
forskning af forbrydelser mod kvinder og børn
gennem UNITAD’s
Sexual and Gender-Based
Crimes and Crimes against Children Unit
(SGBC-
CU). Forbrydelserne, som SGBCCU samler
bevismateriale for, undersøger og rejser tiltale
om, er bl.a. tvungen brug af børnesoldater, sek-
suelle overgreb, tortur og slaveri.
Indsatserne omfatter:
Støtte til afghansk politi gennem
Law and
Order Trust Fund for Afghanistan
via et part-
nerskab med UNDP. Indsatsen hjælper med
at sikre rettidig udbetaling af lønninger til
politibetjente. I 2020 blev systemerne for-
bedret for at mindske risikoen for misbrug
og korruption, bl.a. udbetales langt største-
delen af lønningerne nu ved elektronisk
overførsel. Indenrigsministeriets kapacitet til
9
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Orientering ifm. Årsrapport 2020 for Freds- og Stabiliseringsfonden (UM id: 6910565)
effektivt at styre lønningslisten og behandle
lønninger rettidigt blev også styrket.
Støtte til den afghanske hær gennem NA-
TO’s fond for den afghanske,
nationale hær.
Støtten går til at opbygge hærens kapacitet
og forbedre infrastruktur såsom træningsfa-
ciliteter og beboelse, drift og vedligeholdelse
af køretøjer. I 2020 omfattede det danske
biddrag også støtte til vedligeholdelse af hæ-
rens radioer til kommunikationsbrug samt
opbygning af kapaciteten hos kvindelige of-
ficerer i form af lederskabstræning.
Støtte til at opbygge de afghanske sikker-
hedsstyrkers forståelse og respekt for men-
neskerettigheder og humanitær folkeret.
Støtten blev ydet via Afghanistans uafhængi-
ge menneskerettighedskommission, der i
2020 underviste afghanske specialstyrker,
luftstyrker og elever fra det afghanske for-
svarsakademi i menneskerettigheder og hu-
manitær folkeret.
Støtte til fredsindsatsen på lokalt og natio-
nalt plan: Via støtte til FN’s særlige politiske
mission i Afghanistan, UNAMA, blev kvin-
der trænet i forhandlingsteknikker for at
kunne have en stærkere stemme i fredspro-
cessen. Derudover vejledte
FN’s
eksperter
deltagerne i fredsforhandlingerne i Doha i
forhandlingsprocesser.
10
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Orientering ifm. Årsrapport 2020 for Freds- og Stabiliseringsfonden (UM id: 6910565)
2422692_0011.png
I FOKUS: BEKÆMPELSE AF GLOBAL TERRORISME
Freds- og Stabiliseringsfonden arbejder bredspek-
tret med forebyggelse og bekæmpelse af global
terrorisme. I 2020 har Fonden både videreført og
igangsat en række engagementer i internationale
brændpunkter, der via tidlige, forbyggende indsat-
ser med civilsamfund og andre lokale aktører foku-
serer på at opbygge modstandskraft mod radikali-
sering kombineret med styrkelse af myndighedska-
pacitet for at sikre et effektivt modsvar over for
individer eller grupper, der planlægger eller gen-
nemfører terrorangreb. Alle myndighedsrettede
indsatser fokuserer på at styrke respekt for rets-
statsprincipper og menneskerettigheder.
I det
multilaterale spor
støttede Danmark i 2020
sammen med USA og Frankrig et regionalt træ-
ningscenter på Malta (International
Institute for Justice
& the Rule of Law
(IIJ)). IIJ træner efterforskere,
anklagere og dommere fra en række lande på det
afrikanske kontinent i at efterforske og retsforfølge
terrorsager. Indsatsen supplerer et bidrag fra andre
danske stabiliseringsmidler til den globale fond
Global Community Engagement & Resilience Fund
(GCERF),
der via civilsamfundspartnerskaber støt-
ter tidlig forebyggelse af voldelig ekstremisme i
bl.a. Sahel-regionen og på Afrikas Horn.
Billede 5: Fodboldturnering i Serendi centeret for al-Shabaaab-afhoppere
i Mogadishu, Somalia. Foto: Adam Smith International
Sideløbende har en dansk politirådgiver bidraget til
FN’s arbejde med
at tilvejebringe dokumentation af
al-Shabaabs
finansieringsgrundlag (trækul, narkotika,
menneskesmugling mv.) samt indsmugling af kom-
ponenter til improviserede sprængladninger. Indsat-
sen har understøttet politikudvikling i FN’s Sikker-
hedsråd på området.
I
Kenya
finansieres et flerårigt strategisk partner-
skab mellem Forebyggelsescenteret i Politiets Efter-
retningstjeneste (PET) og det nationale terrorbe-
kæmpelsescenter. Støtten har placeret Danmark
som en central partner for den kenyanske regering i
arbejdet med at udvikle og konsolidere exit-forløb
for ekstremister, herunder hjemvendte fremmedkri-
gere fra primært Somalia. Indsatsen med erfarings-
udveksling mellem de to myndigheder videreføres
af PET i de kommende år og indgår som et centralt
værktøj i Kenyas arbejde med at imødegå den regi-
onale terrortrussel.
I lyset af den stigende globalisering af truslen fra
ISIL bevilgede Fonden ultimo 2020 midler til at
bekæmpe terrorisme i
Sydøstasien,
der er en af de
regioner, hvor ISIL efter tab af kontrol over fysisk
territorium i Syrien og Irak forsøger at få fodfæste.
Fonden støtter således i de kommende år et regio-
nalt polititræningscenter i Indonesien,
Jakarta Center
for Law Enforcement Cooperation,
der gennemfører
kurser inden for forebyggelse og imødegåelse af
terrorisme for det indonesiske politi, anti-
terrorenheder, efterforskere og dommere samt rets-
håndhævende myndigheder fra en række sydøstasia-
tiske lande.
Fonden udbyggede i 2020 sit mangeårige engage-
ment med at forebygge og bekæmpe terrorisme på
Afrikas Horn
via en række regionale og bilaterale
partnerskaber. For at fremme samarbejde og erfa-
ringsudveksling på tværs af landene i Østafrika
støttede fonden et nyetableret regionalt forebyggel-
sescenter i Djibouti, ligesom Fonden bevilgede
midler til regional strategiudvikling vedr. imødegå-
else af truslen fra improviserede sprængladninger
som f.eks. vejsidebomber, der i stigende grad er
eksempelvis den somaliske terrororganisation
al-
Shabaabs
foretrukne våben.
I
Somalia
fortsatte samarbejdet med regeringen
om demobilisering og rehabilitering af
al-Shabaab-
afhoppere, herunder træning i screening og risiko-
vurdering af personer, der har nedlagt våbnene og
udtrykt ønske at om at blive rehabiliteret og reinte-
greret i deres oprindelige lokalsamfund.
11
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Orientering ifm. Årsrapport 2020 for Freds- og Stabiliseringsfonden (UM id: 6910565)
2422692_0012.png
AFRIKAS HORN
Situationen på Afrikas Horn er fortsat præget af
ustabilitet, herunder nationale politiske kriser i
Etiopien og Somalia. I Somalia kulminerede
den politiske krise mellem den føderale præsi-
dent og delstaterne i en udsættelse af parla-
ments- og præsidentvalg, hvilket har fjernet
fokus fra den generelle statsopbygningsproces
og fra kampen mod
al-Shabaab.
I Etiopien blev parlamentsvalget pga. COVID-
19 udsat til 2021, og den længerevarende politi-
ske konflikt mellem den føderale regering og
den regionale regering i den nordlige
Tigray-
region udviklede sig i november 2020 voldeligt
med omfattende kamphandlinger til følge. Kon-
flikten sendte titusindvis af civile på flugt til
bl.a. Sudan og resulterede i massive fordrivelser
internt i
Tigray.
Videreførelse af støtte til den Østafrikanske
Reaktionsstyrke (EASF) med udsendelse af
en civil rådgiver og en politirådgiver. Støt-
ten i 2020 har prioriteret træning af EASF’s
operative hovedkvarterer i at kunne gen-
nemføre integreret missionsplanlægning
forud for en potentiel deployering. På den
måde bliver EASF i stand til at kunne ind-
sætte de tre komponenter (militære, politi
og civile) integreret i en konkret missions-
kontekst som f.eks. valgobservation, beskyt-
telse af civile og imødegåelse af væbnet
konflikt eller truende folkedrab.
Programmet har også via
International Peace
Support Training Centre
(IPSTC) støttet træ-
ning af observation, planlægning og gen-
nemførelse af valghandlinger i regionen.
Støtten har også omfattet træning i over-
holdelse af menneskerettigheder, beskyttel-
se af civile og mægling. Det er kompeten-
cer, der forudses at blive særligt brug for i
2021 i forbindelse med valghandlinger i bl.a.
Uganda, Etiopien og Somalia.
Danmark fortsatte i 2020 arbejdet med at
styrke den kenyanske flådes operative kapa-
citet, herunder til myndighedsudøvelse i det
kenyanske territorialfarvand samt bekæm-
pelse af pirateri og anden maritim kriminali-
tet såsom smugling af narkotika. COVID-
19 medførte store udfordringer for den ke-
nyanske flåde i 2020, og Danmark støttede
derfor flåden med en donation af COVID-
relateret udstyr som værnemidler og testud-
styr.
Programmet støtter den østafrikanske orga-
nisation
Intergovernmental Authority on Deve-
lopment
(IGAD)’s forebyggelsescenter i Dji-
bouti etableret i 2019. Centret bidrager til
udviklingen af en regional strategi for fore-
byggelse og imødegåelse af voldelig ekstre-
misme i Østafrika samt gennemfører kapa-
citetsopbygning og workshops målrettet
bl.a. civilsamfundsaktører.
Programmet støtter ligeledes, i samarbejde
med Storbritannien, den somaliske rege-
AFRIKAS HORN
Periode: 2018-2022
Samlet budget: 247 mio. kr.
Lande: Somalia, Etiopien, Kenya
Overordnede indsatser: 9
Verdensmål: 5, 16 & 17
Indsatserne omfatter:
Igennem samarbejdet med
Somalia Stability
Fund
har Danmark investeret i mægling på
lokalt niveau og oprettelse af lokale di-
striktsråd, der sikrer kontakt mellem somali-
ske borgere og den somaliske stat samt le-
vering af serviceydelser inden for sundhed,
uddannelse og retssystem. Der er ligeledes
fokus på etablering af kritisk infrastruktur i
territorier erobret fra
al-Shabaab
og støtte til
valgprocesser på delstatsniveau, hvor kvin-
delige repræsentanter igennem mentorord-
ning og uddannelse er blevet valgt ind og
dermed deltager aktivt i fredsprocesser.
Dette arbejde suppleres af den danske støt-
te til den Afrikanske Unions fredsbevarende
mission i Somalias (AMISOM) stabilise-
ringsindsatser i genvundne territorier i lan-
det, der forsøger at sikre lokalsamfundenes
opbakning til AMISOM og den somaliske
regering.
12
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Orientering ifm. Årsrapport 2020 for Freds- og Stabiliseringsfonden (UM id: 6910565)
2422692_0013.png
rings arbejde med at demobilisere og reha-
bilitere
al-Shabaab
afhoppere, bl.a. drift af et
center for afhoppere i Mogadishu. Antallet
af afhoppere på centeret steg i 2020 efter en
intensivering i kommunikationsindsatser
blandt både lokalsamfund samt aktive i
al-
Shabaab.
I 2020 godkendte Freds- og Stabiliserings-
fonden desuden økonomisk støtte til at
fortsætte samarbejdet mellem PET og Ke-
nyas nationale center for terrorbekæmpelse
vedrørende præventive indsatser og af-
radikalisering.
Dansk støtte til FN (UNODC) og udsen-
delsen af en dansk politirådgiver muliggjor-
de i 2020 en kortlægning af
al-Shabaabs
fi-
nansieringsgrundlag, herunder især fra
smugling af bl.a. trækul og sukker via mari-
time ruter og påviste derigennem
al-
Shabaabs
evne til at ændre sit finansierings-
grundlag. Dokumentationen er bl.a. blevet
drøftet i FN’s Sikkerhedsråd, hvorefter
UNODC’s mandat er blevet udvidet til at
inddrage kemikalier, våben og det illegale,
ikke-rapporterede og uregulerede fiskeri.
Programmet støtter også Etiopiens justits-
ministerium og bagmandspoliti med kapaci-
tetsopbygning ift. bekæmpelse af penge-
hvidvask og terrorfinansiering. Over 300
offentlige anklagere, efterforskere og em-
bedsmænd har gennem denne indsats mod-
taget træning, og der ydes ekspertstøtte til
revision af landets love og guidelines til at
imødegå pengehvidvask og terrorfinansie-
ring. EU anerkendte i 2020 Etiopiens frem-
skridt ved at fjerne landet fra listen over
lande med utilstrækkelig lovgivning og regu-
lering vedr. hvidvask og terrorfinansiering.
Billede 6: Den danske politirådgiver sekunderet til UNODC
træner somalisk maritimt politi i, hvordan man undersøger ger-
ningssteder. Foto: EUCAP Somalia
FN’S
FREDSOPBYGNINGSFOND
FN’s Generalsekretær
Antonio Guterres
har gjort
FN’s Fredsopbygningsfond (UN PBF)
til et
centralt element i reformen af FN’s freds-
og
sikkerhedsarbejde, hvor fokus især er på fore-
byggende indsatser.
Danmark støttede fra 2018-20 UN PBF med i
alt 100 mio. kr. UN PBF har ikke et specifikt
geografisk fokus, men ca. 70 % af investerin-
gerne går til indsatser i Afrika, mens ca. 40 %
går til ligestillings- eller ungeindsatser med fo-
kus på særligt piger og kvinder.
FN’s FREDSOPBYGNINGSFOND
Periode: 2018-2020
Samlet budget: 100 mio. kr.
Overordnede indsatser: 34 lande
Verdensmål: 5, 16 & 17
COVID-19 gjorde det i 2020 nødvendigt for
UN PBF at udvise omfattende fleksibilitet. Ved
sommeren 2020 havde ca. halvdelen af fondens
igangværende projekter derfor foretaget juste-
ringer for at tilpasse sig de nye vilkår, herunder
begrænsninger for fysisk tilstedeværelse samt
øget fokus på at nedtone spændinger og modgå
stigmatisering, desinformation og hadefuld tale.
13
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Orientering ifm. Årsrapport 2020 for Freds- og Stabiliseringsfonden (UM id: 6910565)
2422692_0014.png
FONDENS ARBEJDE MED NI AF FN’S VERDENSMÅL
I 2020 igangsatte regeringen arbejdet med at opdatere den nationale handlingsplan
for at nå FN’s Ver-
densmål. Freds- og Stabiliseringsfondens programmer og projekter bidrager til Danmarks samlede
indsats for en række af Verdensmålene med særligt fokus på indsatser for fred og bæredygtig udvikling.
Hovedbidrag til Verdensmål 16: Fred, retfærdighed og stærke institutioner
Fonden bidrager primært til Verdensmål 16 om fred, retfærdighed og institutioner. I langt de fleste af
Fondens regionale programmer er kapacitetsopbygning i fokus
gennem erfaringsoverdragelse, træ-
ning og rådgivning bidrager Danmark til at opbygge stærke institutioner i bl.a. Afghanistan, Irak, Etio-
pien, Guineabugten og Ukraine. Gennem kontinuerlige bidrag til FN’s arbejde med fred og sikkerhed
støtter Danmark FN’s globale og regionale fokus på
konflikthåndtering, fredsopbygning og bæredygtig
udvikling.
Yderligere bidrag
Fondens arbejde bidrager også til Verdensmålene 1, 2, 3, 5, 6, 8, 14 og 17 med sit fokus på at styrke
modstandskraft i skrøbelige kontekster og håndtere konflikt. Du kan på s. 23 læse mere om, hvordan
Fonden i 2020 har sat fokus på arbejdet med kvinder, fred og sikkerhed, der understøtter Verdensmål
5 om kønnenes ligestilling. I Syrien støtter Danmark gennem
Syria Recovery Trust Fund
organisationens
arbejde for at sikre adgang til basale serviceydelser som f.eks. rent vand og sanitet (Verdensmål 6). Læs
mere på s. 7 om, hvordan denne indsats blev særligt afgørende i 2020 under COVID-19.
14
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Orientering ifm. Årsrapport 2020 for Freds- og Stabiliseringsfonden (UM id: 6910565)
2422692_0015.png
4) bekæmpelse af improviserede spræng-
ladninger (IED’er)
5) fremme af dagsordenen for kvinder,
fred og sikkerhed
Samtlige tematiske prioritetsområder viderefør-
tes i 2020, men pga. COVID-19 måtte de enkel-
te engagementer tilpasses og justeres løbende.
FN-PULJEN
Billede 7: COVID-19 gjorde det i 2020 nødvendigt for UN PBF
at udvise omfattende fleksibilitet i implementeringen af eksisterende
og nye indsatser. Dette førte særligt i Vestafrika til et stigende
fokus på beskyttelse og fremme af menneskerettigheder. Foto:
UNPBF
Periode: 2019-2021
Samlet budget: 16 mio. kr.
Overordnede indsatser: 5
Verdensmål: 5, 16
COVID-19 medførte også stigende fokus på
menneskerettighedsovergreb ifm. erklæringen
af undtagelsestilstand i en række lande med
særligt fokus på Vestafrika. I Gambia støttede
UN PBF etablering og kapacitetsopbygning af
den nationale menneskerettighedskommission,
der ifm. COVID-19 øgede sin træning af politi-
et i rettighedsbeskyttelse. I Guinea blev 35 re-
præsentanter for lokale menneskerettigheds-
grupper trænet for at styrke kapaciteten til at
monitorere sikkerhedsstyrkers adfærd og do-
kumentere eventuelle menneskerettighedsover-
greb. I Togo støttede UN PBF ligeledes træning
af 15 menneskerettighedsforkæmpere i at moni-
torere menneskerettighedsovergreb samt finan-
sierede relevante teknologiske redskaber til ind-
hentning og deling af information. Projektet
viste hurtigt resultater og i sommeren 2020 var
ca. 30 sager blevet rapporteret.
FN-PULJEN
FN-puljen støtter indsatser, der bidrager til at
reformere og styrke FN’s fredsbevarende arbej-
de. Puljen har fokus på fem tematiske priori-
tetsområder, som omfatter:
1) anvendelsen af teknologi i
FN’s freds-
operationer
2) træning og uddannelse af de fredsbeva-
rende styrker
3)
forbedret brug af efterretninger i FN’s
fredsoperationer
I 2020 omfattede indsatserne bl.a.:
Støtte til
Peace Operations Training Institute
i
udviklingen af en e-læringsplatform med
kurser i bl.a. kvinder, fred og sikkerhed. I
samarbejde med UN Women gør den dan-
ske støtte kurserne bredt tilgængelige.
Støtte til udvikling af et projekt, der sætter
fokus på kønsaspekter af efterretningsar-
bejdet i FN’s fredsoperationer. Projektet
implementeres i 2021 og ser dels på, hvor-
dan kønsaspekter kan integreres bedre i ar-
bejdet med efterretninger i fredsoperatio-
nerne generelt og dels på, hvordan efterret-
ningsarbejdet i operationerne bedre kan un-
derstøtte beskyttelsen af kvinder og børn i
missionsområderne.
Støtte til imødegåelse af truslen fra improvi-
serede sprængladninger (IED’er).
I 2020
støttede Danmark flere indsatser under
denne prioritet: Et mobilt IED-
eksperttræningsteam i Uganda; UNMAS’
indsats mod improviserede miner i Afgha-
nistan samt
UNODC’s indsats i Yemen for
at styrke den yemenitiske kystvagts evne til
at identificere og beslaglægge komponenter
til at lave IED’er, der forsøges smuglet ind i
landet.
15
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Orientering ifm. Årsrapport 2020 for Freds- og Stabiliseringsfonden (UM id: 6910565)
2422692_0016.png
DANSK FOKUS PÅ FN-VETERANER
I 2020 gav Danmark tilsagn til FN om at støtte
et projekt, der har til formål at kortlægge, hvor
udbredt post-traumatisk stresssyndrom (PTSD)
er blandt veteraner fra FN-missioner fra hele
verden. Udover finansiel støtte fra Freds- og
Stabiliseringsfonden stiller Danmark også ek-
spertise fra Veterancenteret til rådighed for
studiet, der skal munde ud i en række anbefa-
linger til FN om det videre arbejde med udvik-
ling af en tidssvarende og tilstrækkelig veteran-
politik. Projektet fortsættes i 2021-22.
Støtte til borgerinddragelse og borgerservice
gennem 11 rådgivningscentre for rets- og
psykologhjælp samt 34 borgergrupper og 29
ungeråd, der rådgiver lokale myndigheder.
Udvikling af virtuelle platforme til offentli-
ge services og lokaldemokrati.
Bevillinger til i alt
73 NGO’er i Østukraine,
der arbejder for sikkerhed, social sammen-
hængskraft og COVID-19-respons for ud-
satte grupper.
Støtte til uddannelse af ukrainske soldater
og instruktører, herunder gennem udsen-
delse af militære rådgivere til militære insti-
tutioner, udsendelse af træningshold til ud-
dannelse af militære enheder i rammen af
den britiske træningsmission Operation
ORBITAL samt udsendelse af sprogoffice-
rer til den canadiske træningsmission Ope-
ration UNIFIER.
Støtte til den igangværende reform af det
ukrainske forsvar for at imødekomme
Ukraines ønske om implementering af
NATO’s procedurer og standarder,
herun-
der gennem udsendelse af rådgivere til for-
skellige relevante institutioner og støtte til
uddannelsesreformering på taktisk, opera-
tivt og strategisk niveau.
UKRAINE
COVID-19 medførte i 2020 en række aflysnin-
ger af bl.a. udsendelse af træningshold samt
midlertidige hjemsendelser af enkelte rådgivere.
Ikke desto mindre fortsatte det danske bidrag
med at understøtte reformeringen af det ukrain-
ske forsvar. Det lykkedes også i efteråret 2020
at gennemføre den planlagte midtvejsevaluering
af programmet med fysiske besøg ved en række
samarbejdspartnere i Ukraine.
UKRAINE
Periode: 2018-2021
Samlet budget: 131,9 mio. kr.
Overordnede indsatser: 2
Verdensmål: 16
Indsatserne omfatter:
Støtte til
UNDP’s
Recovery and Peacebuilding-
program med fokus på at styrke sikkerhed,
sammenhængskraft, decentralisering og li-
gestilling. Det gøres ved at skabe dialog og
samarbejde mellem borgerne, civilsamfund
og myndigheder i de to regioner Luhansk
og Donetsk, som er berørt af konflikten
mellem Ukraine og Rusland.
16
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Orientering ifm. Årsrapport 2020 for Freds- og Stabiliseringsfonden (UM id: 6910565)
2422692_0017.png
I FOKUS: FREDS- OG STABILISERINGSINDSATSER I UKRAINE
Badge of Honour til dansk rådgiver på Natio-
nal Army Academy
I 2020 blev Danmarks indsats ved det ukrainske
National Army Academy
(NAA) særligt værdsat.
NAA svarer til Hærens Officersskole i Danmark
og uddanner unge kadetter til officerer. NAA blev i
2020 anerkendt som den militære uddannelsesinsti-
tution i Ukraine, der har været hurtigst til at til-
nærme sig NATO’s uddannelsesprincipper og
standarder. Skolen er i flere sammenhænge blevet
fremhævet som et eksempel til efterfølgelse for
andre ukrainske uddannelsesinstitutioner. Fra sko-
lens side sætter man stor pris på den internationale
støtte, som er helt afgørende i bestræbelserne på at
nå NATO-standarder.
Som en del af den danske støtte til Ukraine inden
for rammerne af Fonden har det danske forsvar i
2020 haft en rådgiver udsendt ved skolen. Rådgive-
ren har været med til at udvikle en moderne vide-
reuddannelse for officerer i tråd med NATO-
standarder og har ydet en meget anerkendt støtte
til sproguddannelsen. Den 9. december 2020 blev
rådgiveren tildelt den ukrainske forsvarsministers
æresmedalje
Badge of Honour
for sin indsats ved
skolen.
Billede 9: Hack For Locals 1.0 i byen Kharkiv. Her mødtes lokale
borgere, NGO’er og virksomheder for at finde konkrete digitale løsninger
på hverdagsproblemer i Østukraine. Foto: UNDP
For at styrke sikkerhed, social sammenhængskraft
og god regeringsførelse har Fondens støtte til
UNDP’s
Recovery and Peacebuilding Programme
længe
haft fokus på digitale værktøjer til brug for større
borgerinddragelse. Lokale ’hackathons’ i 2019 og
2020 gav f.eks. borgere og virksomheder mulighed
for at præsentere ideer til digitale løsninger, der kan
gøre livet bedre og lettere i Østukraine. Vinderne
får hjælp til produktudvikling, og det har indtil vide-
re bl.a. resulteret i app’en
Smart Misto,
som kombi-
nerer kommunikation med myndigheder, deltagelse
i lokale beslutningsprocesser og information om
lokale begivenheder.
Kateryna Zhemchuhova er 33 år og internt fordre-
vet fra Donetsk-området. Hun fortæller, at
Smart
Misto
har hjulpet hendes familie med at få den nød-
vendige offentlige støtte under COVID-19:
“Jeg har
en søn på 4, og sidste år måtte vi flytte fra Donetsk by (i det
oprørskontrollerede område). Da der kom coronakarantæne,
stod vi og manglede vores dokumenter til at søge om social
støtte, men vi kunne ikke komme tilbage og hente dem. Via
Smart Misto fik jeg adgang til det hele hjemmefra”.
Billede 8: Rådgiveren tildeles ukrainsk æresmedalje (Badge of Honour).
Foto: National Army Academy
Digitale løsninger i en krigs- og konfliktzone
COVID-19 har skærpet behovet for digitale løs-
ninger. Men i Østukraine har nye e-løsninger også
været med til at løse mere grundlæggende proble-
mer med adgang til offentlige services og deltagelse
i beslutningsprocesser.
I Østukraine er borgernes lokale engagement og
kontakt til myndigheder lavere end i resten af lan-
det. Undersøgelser viser, at det primært er fordi folk
i konfliktområdet har mindre tid og færre ressourcer
til at deltage i de ofte bureaukratiske processer. Her
er digitale løsninger helt oplagte. Og med Ukraines
stærke IT-sektor er der gode muligheder for at vide-
reudvikle denne dagsorden.
17
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Orientering ifm. Årsrapport 2020 for Freds- og Stabiliseringsfonden (UM id: 6910565)
2422692_0018.png
SAHEL
Som følge af det militære statskup i august 2020
i Mali blev de aktiviteter i programmet, der er
rettet mod Malis sikkerheds- og forsvarsstyrker,
sat i bero. De blev genoptaget igen i oktober,
efter at den regionale samarbejdsorganisation
ECOWAS havde løftet de sanktioner mod Ma-
li, som var blevet indført som reaktion på kup-
pet. Programmets partnere tilpassede i løbet af
2020 projekterne til hhv. denne pause i speci-
fikke aktiviteter, COVID-19 og den ustabile
sikkerhedssituation, herunder en stigende trus-
sel fra terrorgrupper, der har forbindelser til
al-
Qaida
og ISIL.
de et ungdomsledet radioprogram,
"Généra-
tion Sahel",
der søger at fremme fredelig
sameksistens på tværs af grænserne mellem
Niger og Mali.
Støtte til arbejdet med civilsamfund, parla-
mentarikere og sikkerhedssektoren i Sahel-
landene for at skabe øget demokratisk kon-
trol med sikkerhedssektoren og erfarings-
udveksling mellem Mali, Burkina Faso og
Niger. Indsatsen implementeres af
Geneva
Centre for Security Sector Governance
(DCAF). I
2020 iværksatte DCAF bl.a. initiativer til at
støtte aktører (f.eks. parlamentarikere og
repræsentanter fra civilsamfundet), der sik-
rer ekstern overvågning af de statslige sik-
kerhedsinstitutioner for at styrke offentlig-
hedens tillid til dem.
Støtte til UNODC til at styrke bekæmpelse
af voldelig ekstremisme, organiseret krimi-
nalitet og smugling af mennesker, våben og
narko. Bekæmpelsen sker bl.a. ved træning
af politi og anklagere med henblik på at
forbedre kommunikation og informations-
udveksling. I 2020 fokuserede indsatsen
bl.a. på en regional mekanisme for politi-
samarbejde, der skal fremme udvekslingen
af oplysninger mellem G5-landene (Mali,
Burkina Faso, Niger, Mauretanien og
Chad). I 2020 styrkede UNDOC også efter-
forskeres og anklageres kapacitet til at be-
handle korruptionssager og fremme samar-
bejdet mellem bl.a. korruptionsbekæmpel-
sesmyndigheder og anklagemyndigheder.
Støtte til den regionale G5-fællesstyrke med
fokus på 1) udvikling af redskaber og meto-
der til at sikre styrkens respekt for menne-
skerettighederne samt styrke tilliden mellem
soldaterne og lokalbefolkningen, og 2) støt-
te til styrken i form af sikkerhedsudstyr. I
2020 fortsatte FN’s højkommissær for
menneskerettigheder (OHCHR) undersø-
gelserne og dokumentationen af påstande
om episoder, hvor G5-fællesstyrken har
skadet civile, bl.a. som følge af vilkårlige
anholdelser, tilbageholdelser og mishand-
ling. Som et middel til beskyttelse har lokal-
SAHEL
Periode: 2018-2021
Samlet budget: 166,5 mio. kr., heraf 45 mio. kr. i
bidrag fra Norge
Lande: Mali, Burkina Faso, Niger, Mauretanien,
Chad, med særligt fokus på grænseområdet mel-
lem Burkina Faso, Mali og Niger
Overordnede indsatser: 6
Indsatserne omfatter:
Støtte til organisationerne
Search For Com-
mon Ground
(SFCG) og
Centre for Humanitari-
an Dialogue
(CHD), der arbejder i grænse-
området mellem Burkina Faso, Mali og Ni-
ger. CHD arbejder særligt med kapacitets-
opbygning i lokalsamfund, så de selv er i
stand til at håndtere lokale konflikter om
f.eks. adgang til naturressourcer. I 2020
fortsatte CHD indsatsen for at udvikle net-
værk af lokale mæglere, der via konflikt-
mæglingsaktiviteter bidrog til at løse mere
end 35 nye konflikter mellem lokalsamfund.
SFCG fokuserer på kapacitetsopbygning af
bl.a. lokale forsvars- og sikkerhedsstyrker
ift. deres relation til og samarbejde med lo-
kalbefolkningen bl.a. om grænsekontrol og
forskellige sikkerhedsrelaterede indsatser.
Målsætningen er at skabe øget tillid samt
modvirke ekstremisme og voldelig konflikt.
I 2020 trænede SFCG bl.a. journalister i
konfliktsensitiv kommunikation og lancere-
18
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Orientering ifm. Årsrapport 2020 for Freds- og Stabiliseringsfonden (UM id: 6910565)
2422692_0019.png
samfundene i de berørte områder desuden
fået indført varslingsmekanismer.
GUINEABUGTEN
Også freds- og stabiliseringsprogrammet for
Guineabugten var i 2020 ramt af COVID-19-
relaterede udfordringer med udskudte og aflyste
aktiviteter til følge. Ikke desto mindre fortsatte
programmet, bl.a. med uddannelsen af 55 per-
soner fra Ghana og Benin i et maritimt kursus
om sikkerhedskultur og regionalt samarbejde.
Der blev også afholdt et virtuelt, regionalt sym-
posium om maritime sikkerhedsindsatser samt
et teknisk seminar med deltagelse af regionale
institutioner og nationale myndigheder i Vestaf-
rika.
I maj 2020 blev der også doneret 22 videokon-
ferenceenheder til partnere i Ghana og Nigeria.
Donationen sikrede, at fremdriften i den dansk-
støttede kapacitetsopbygning i Ghana og Nige-
ria kunne fortsætte på trods af de mange aflyste
fysiske aktiviteter.
GUINEABUGTEN
Periode: 2019-2021
Samlet budget: 46 mio. kr.
Lande: Ghana, Nigeria og Vestafrika
Overordnede indsatser: 4
Verdensmål: 14, 16 & 17
Billede 10: Fra Forsvarsakademiets konference på Kofi Annan
International Peacekeeping Training Centre, Ghana. Foto: For-
svarsakademiet
Støtte til den maliske nationalgarde gennem
træning, uddannelse og anskaffelse af
kommunikationsudstyr.
Forsvaret
og
Hjemmeværnet fortsatte i 2020 træningen
af den maliske nationalgardes anti-
terrorenhed. Der var bl.a. fokus på udvik-
ling af patruljefærdigheder og metoder for
indsættelse af styrken med større inddragel-
se af maliske hjælpeinstruktører i træningen
for at fastholde det indlærte i den daglige
træning af enheden. De forsvarsmæssige
indsatser omfatter ligeledes udsendelse af
en dansk militærrådgiver fra Forsvaret til
Mali samt indkøb af udstyr til beskyttelse
mod improviserede sprængladninger (C-
IED) til den regionale G5-fællesstyrke.
Indsatserne omfatter:
Udsendelse af en regional, maritim militær-
rådgiver til den danske ambassade i Abuja,
Nigeria. Rådgiveren sikrer koordination
mellem danske og internationale partnere
og ledelsesniveauet i de nigerianske og
ghanesiske
flådehovedkvarterer
om
samarbejde og uddannelse af bl.a.
specialoperationsstyrker.
Støtte til kompetenceopbygning gennem
den militære kapacitetsopbygningsøvelse
OBANGAME
EXPRESS
med enheder fra
Nigeria, Ghana, Benin og Togo. Aktiviteten
blev i 2020 delvist aflyst p.g.a. COVID-19.
En del af undervisningen blev dog gennem-
ført, herunder uddannelse i operationsplan-
lægning, krigens love, taktisk bevægelse,
boarding af skibe, indsamling af bevismate-
riale og førstehjælp.
19
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Orientering ifm. Årsrapport 2020 for Freds- og Stabiliseringsfonden (UM id: 6910565)
2422692_0020.png
ning, kapacitetsopbygning af dommere,
gennemførsel af test-retssager om maritim
kriminalitet samt træning af maritime enhe-
der i bevissikring i samarbejde med
UNODC.
Støtte til udvikling og implementering af
maritime sikkerhedsstrategier i Ghana og
Nigeria for at styrke de nationale rammer
og imødegå maritim kriminalitet i Guinea-
bugten.
Støtte til forskning ved Center for Militære
Studier, Københavns Universitet, og
UNODC inden for de underliggende struk-
turer, drivkræfter og operationsmønstre, der
kendetegner pirateriet i Vestafrika med fo-
kus på Nigeria. Forskningen bidrager til
igangværende og fremadrettede aktiviteter.
Støtte til forskning, regional dialog og træ-
ning ved KAIPTC, herunder to trænings-
kurser i Ghana og Benin, af maritime ek-
sperter i maritim sikkerhedskultur samt in-
terministeriel og bilateral samarbejde i den
etablerede, maritime sikkerhedsstruktur i
regionen.
Billede 11: Fra Forsvarsakademiets konference på Kofi Annan
International Peacekeeping Training Centre, Ghana. Foto: For-
svarsakademiet
Forsvarsakademiet og
Kofi Annan Internatio-
nal Peacekeeping Training Centre
(KAIPTC)
gennemførte en konference om udfordrin-
ger og muligheder for internationalt samar-
bejde om maritim sikkerhed i Vestafrika.
Konferencen viste, at der er gode mulighe-
der for tillidsopbygning og samarbejde, og
identificerede de umiddelbare forhindringer,
som står i vejen herfor, herunder manglen-
de politisk vilje til implementering af bl.a.
maritim lovgivning i kyststaterne, som pira-
terne
udnytter.
Billede 12: Kursister på maritimt sikkerhedskursus i Takoradi,
Ghana, ved ’Kofi Annan International Peacekeeping Training
Centre i august. Foto: Danmarks Ambassade i Ghana
Billede 13: Overdragelse af videokonferenceudstyr i Ghana. Foto:
Danmarks Ambassade i Ghana
Støtte til indsatser med fokus på Ghana og
Nigeria, der har til formål at styrke lovgiv-
20
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Orientering ifm. Årsrapport 2020 for Freds- og Stabiliseringsfonden (UM id: 6910565)
2422692_0021.png
GEORGIEN
Danmark havde i 2020 to rådgivere udsendt til
Georgien. Den ene rådgiver var udsendt af
Hjemmeværnet til NATO-Georgien Fælles
Trænings- og Evalueringscenter (JTEC), mens
den anden var udsendt af Beredskabsstyrelsen
som leder af det danske krisestyringsprojekt i
landet.
Rådgiveren udsendt af Hjemmeværnet fortsatte
i 2020 arbejdet med opbygningen af JTEC.
Fokus var fortsat på at styrke Georgiens egen
kapacitet til at gennemføre militære feltøvelser
på bataljonsniveau og computerassisterede
stabsøvelser på brigadeniveau og derover. Der-
udover bidrog rådgiveren til at etablere en fælles
IT-platform, der under COVID-19 gjorde det
muligt at gennemføre virtuel mødeaktivitet.
Rådgiveren udsendt af Beredskabsstyrelsen
fortsatte støtten til kapacitetsudbygningen af
det georgiske krisestyringssystem, der i 2020 var
svært udfordret af COVID-19, da flere af de
georgiske samarbejdsparter deltog i den natio-
nale COVID-19-respons og derfor ikke havde
mulighed for at deltage i aktiviteter relateret til
kapacitetsudbygning. I 2020 blev der udarbejdet
og planlagt en række seminarer på strategisk
niveau.
COVID-19 udsættes ad flere omgange. Rådgi-
veren udarbejdede endvidere et udkast til ud-
dannelse af styrkerne fra National Guard til
supplering af det daglige beredskab under
Emergency Management Services.
Billede 14: De to udsendte danske rådgivere i Georgien foran et
dansk doneret mødelokale i JTEC. Foto: Hjemmeværnskomman-
doen
GEORGIEN
Periode: 2019-2021
Samlet budget: 8.081 mio. kr.
Overordnede indsatser: 2
Verdensmål: 16
21
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Orientering ifm. Årsrapport 2020 for Freds- og Stabiliseringsfonden (UM id: 6910565)
2422692_0022.png
I FOKUS: FORNYET DANSK INDSATS FOR KVINDER, FRED OG SIKKERHED
2020 markerede
20-året
for FN’s Sikkerheds-
råds vedtagelse af den skelsættende resoluti-
on 1325 om kvinder, fred og sikkerhed.
Reso-
lution 1325 anerkendte som den første tematiske
resolution, at mænd og kvinder rammes forskel-
ligt af kriser og konflikt, og at kvinder har ret til at
deltage meningsfuldt i arbejdet med forebyggelse
af konflikt, konfliktløsning og fredsopbygning på
lige fod med mænd. Siden 2000 har Sikkerhedsrå-
det vedtaget yderligere ni resolutioner, der samlet
udgør dagsordenen for kvinder, fred og sikker-
hed.
I Danmark blev 20-året for resolution 1325 mar-
keret med vedtagelsen af en ny national hand-
lingsplan, der frem mod 2024 løfter det politiske
ambitionsniveau for denne dagsorden. Planen
sætter fokus på, hvordan Danmark som sikker-
hedspolitisk aktør kan fremme dagsordenen og
skabe resultater, hvordan kvinders meningsfulde
deltagelse i arbejdet med fred og sikkerhed kan
styrkes samt hvordan seksuel og kønsbaseret kon-
fliktrelateret vold bedre kan imødegås og ofrene
hjælpes på fode.
Jubilæumsåret gav derfor også Freds- og Stabilise-
ringsfonden anledning til at sætte fokus på, hvordan
Fonden med sin samtænkte indsatser i verdens
brændpunkter kan fremme dagsordenen for kvinder,
fred og sikkerhed og støtte implementeringen af den
nye handlingsplan.
Fremadrettet vil Fonden i højere grad tænke dagsor-
denen ind i tilrettelæggelsen af nye programmer og
styrke engagementer, der flugter med prioriteterne
for den nye danske handlingsplan.
Billede 15: Undervisning i kønsperspektiver i den militære opgaveløsning
ved NDU i Ukraine Credit: NDU
Eksempler på, hvordan Fonden søger at fremme kvinder, fred og sikkerhed:
I
Irak
valgte Danmark med sin nye støtte til FN’s efterforskningsenhed, UNITAD, for perioden 2020-1
at øremærke midlerne til den del af organisationens arbejde, som særligt efterforsker ISIL’s forbrydelser
mod kvinder og børn. Indsatsen vil betyde, at der sættes fokus på særligt disse forbrydelser og dermed
medvirke til, at ISIL stilles til ansvar for deres systematiske forbrydelser mod kvinder.
I 2020 udsendte Danmark gennem Freds- og Stabiliseringsberedskabet en rådgiver for kvinder, fred og
sikkerhed til NMI i
Irak,
som Danmark i november overtog ledelsen af. Rådgiverens job er at under-
støtte implementeringen af Iraks egne ambitioner for kvinder, fred og sikkerhed.
Gennem støtten til
FN’s
Fredsopbygningsfond bidrog Danmark til en lang række projekter, der havde
kvinder og kønsaspektet i fokus. FN-puljen øremærkede i 2020 ligeledes midler til at øge global adgang
til et online træningskursus i vigtigheden af dagsordenen for kvinder, fred og sikkerhed.
Undervisning i at tænke kønsperspektiver ind i den militære opgaveløsning indgår nu som del af videre-
uddannelsen for officerer ved National Defense University (NDU) i
Ukraine.
I 2021 vil Danmarks ud-
sendte militærrådgiver ved NDU gennemføre lektioner i emnet. Der arbejdes endvidere på oprettelsen
af et decideret
gender center
ved NDU.
Læs Danmarks nye handlingsplan
her
22
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 261: Orientering ifm. Årsrapport 2020 for Freds- og Stabiliseringsfonden (UM id: 6910565)
2422692_0023.png
FONDEN I TAL
Freds- og Stabiliseringsfonden er en interministe-
riel fond, der blev oprettet i 2010 med det formål
at sikre samtænkning af danske freds- og stabilise-
ringsindsatser i krydsfeltet mellem sikkerhed og
udvikling. Fondens indsatser finansieres med både
udviklingsmidler (ODA) og ikke-udviklingsmidler
(non-ODA) fra Udenrigsministeriet og ikke-
udviklingsmidler fra Forsvarsministeriet.
I implementeringen af de indsatser, som Fonden
finansierer, kan der trækkes på faglig ekspertise på
tværs af centraladministrationen og relevante
myndigheder som eksempelvis Forsvaret, Hjem-
meværnet, Beredskabsstyrelsen og Rigspolitiet.
Det gør Fonden til et bredt anvendeligt instru-
ment, og indsatserne kan sammensættes til en
specifik opgave i en konkret kontekst.
I 2020 var Fondens budget i alt 514,1 mio. kr.,
hvilket var 13,9 mio. kr. mere end i 2019. Af de
514,1 mio. kr. var ca. 80 pct. udviklingsmidler fra
Udenrigsministeriet.
Fondens midler i 2020
Finansieringskilde
1
Ramme
UM (ODA)
UM (non-ODA)
FMN (non-ODA)
I alt
408,7
11,2
94,2
514,1
Forbrugt
408,2
11,2
80,4
499,8
Figur 2: Fondens midler i 2020 (mio. kr.)
2
I 2021 vil Freds- og Stabiliseringsfonden i alt have
en ramme på 513,8 mio. kr., hvoraf 102,5 mio. kr.
kommer fra Forsvarsministeriet, mens Udenrigs-
ministeriet bidrager med 400 mio. kr. ODA samt
11,3 mio. kr. i non-ODA.
Billede 16: Også i Irak blev 20-året
for FN’s resolution 1325 om kvinder, fred og sikkerhed fejret. Danmark
støtter gennem Freds- og Stabili-
seringsfonden Iraks arbejde med fremme af dagsordenen. Foto: NMI Public Affairs
UM (ODA) er tilsagnstyret, mens de to øvrige finansieringskilder er udbetalingsstyrede.
2
I forbindelse med regeringens COVID-19
’Hjælpepakke 2’ blev FSF-programmet
i Afrikas Horn ekstraordinært opjusteret med 10 mio.
kr. Da der samtidig blev indgået tilsagn for lidt mindre beløb en oprindeligt planlagt, blev Udenrigsministeriets samlede ODA-ramme i alt
408,7 mio. kr. I 2021 vil denne ramme igen være tilbage til udgangspunkt på i alt 400 mio. kr.
1
23