Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del Bilag 254
Offentligt
2417295_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Danida
JUNI 2021
EVALUERING
RESUMÉ
Evaluering af dansk støtte til at
forebygge klimaforandringer i
udviklingslande 2013-2019
Evalueringen omfatter den danske
støtte til udviklingslande til at
reducere udledninger af drivhus-
gasser i perioden 2013-2019, hvor
de samlede tilsagn udgjorde godt
6 milliarder kr. af udviklingsbistan-
den. Evalueringen blev gennemført
fra juli 2020 til februar 2021 med
særligt fokus på 4 lande, Etiopien,
Indonesien, Sydafrika og Vietnam,
på multilaterale klimaaktører og
på organisationen Verdens Skove.
Den blev foretaget af konsulentfir-
maerne Particip og ODI.
Overordnede konklusioner
Danmarks støtte til at reducere
udledningerne af drivhusgasser i
udviklingslande har sat markante
aftryk. For eksempel har Danmark
hjulpet flere lande med at koble store
mængder vindenergi på det nationale
elnet og har støttet vellykket, lokalstyret
naturressourceforvaltning og andre
initiativer, der bidrager til at lagre og
fjerne drivhusgasser fra atmosfæren.
Eksemplerne viser, at indsatserne i
det store hele er på rette spor, og at
Danmark har meget forskelligt at byde
på i forhold til at mindske udlednin-
gerne af drivhusgasser, konkluderer
evalueringen, der fastslår, at dansk
ekspertise i omstillingen fra fossil til
grøn energi allerede er internationalt
anerkendt, men i øvrigt fremhæver
støtten til at bevare økosystemer som
en vigtig, men overset dansk kompe-
tence på klimaområdet.
Danmark får ros for at tilpasse sin støtte
til partnerlandenes egne reduktionspla-
ner. Derimod bør Udenrigsministeriets
opgørelser og vurderinger af effekten
af indsatserne forbedres, ligesom der
også bør bruges flere ressourcer på
kvalitetssikring og vidensdeling. Endelig
ser evalueringen frem til den kom-
mende udviklingspolitiske strategi med
en skærpet klimaprofil i forlængelse af
Danmarks globale klimahandlingsplan
fra 2020.
Evalueringen hæfter sig ved det
markante fald i den danske klimastøtte
fra 2015, hvor hensynet til klima
generelt fik mindre vægt i udviklings-
samarbejdet, samtidig med at klimaet
med Paris-aftalen rykkede højere op på
den globale dagsorden. Evalueringen
noterer også, at klimaet siden 2019
igen er kommet mere i fokus i Dan-
marks udviklingssamarbejde.
lingslande, hvis behov for energi i disse
år stiger dramatisk, til at vælge en grøn
kurs. I forhold til at tackle den omstilling
har Danmark opnået en indflydel-
sesrig position, hvis værdi er svær at
overdrive. Danmark er med sin egen
omstilling til grøn energi og sit stop for
olie- og gasudvinding i Nordsøen blevet
en troværdig rollemodel. Hertil kommer
den konkrete støtte til grøn omstilling
af energisektoren i flere lande. Og sidst,
men ikke mindst har Danmark bidraget
til at få internationale aktører som Det
internationale Energiagentur (IEA),
Den Afrikanske Fond for Vedvarende
Energi (SEFA) og Verdensbankens
Hjælpeprogram for Energisektoren
(ESMAP) til at sadle om til en mere grøn
og klimavenlig kurs.
Husk de naturbaserede
løsninger
Nogle af Danmarks mest effektive
bidrag til at reducere udledninger har
haft til formål at styrke lokalsamfunds
og oprindelige folks ret til skovens og
jordens ressourcer. Samtidig har det
vist sig at sikre den mest bæredygtige
udnyttelse af disse ressourcer.
Indsatserne er typisk sket i et direkte
samarbejde med lokalsamfundene og
de oprindelige folk selv.
Mens de danske kompetencer i omstil-
lingen til grøn energi er velkendte,
Enestående dansk position
inden for energi
Hvis det skal lykkes at løse de
globale klimaudfordringer, er det helt
afgørende at hjælpe de mange udvik-
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 254: Evaluering af dansk støtte til at forbygge klimaforandringer i udviklingslande, fra udenrigsministeren
2417295_0002.png
så er de danske styrker i forhold til at
bevare og genopbygge økosystemer,
der opmagasinerer store mængder
drivhusgasser, noget oversete i de
seneste års udviklingssamarbejde. Det
bør ændres, fordi denne type natur-
baserede indsatser giver stor effekt i
forhold til investeringen, og fordi de har
så mange andre positive sideeffekter,
f.eks. på biodiversitet, fremhæver
evalueringen og kalder det sin måske
allervigtigste konklusion.
Her kan Danmark gøre
det bedre
Langt under den standard, som
adskillige globale klimafonde præ-
sterer. Sådan beskriver evalueringen
Udenrigsministeriets informations-
system for dansk-støttede projekter og
programmer vedr. CO2-reduktioner.
Her bør der strammes op, så effekten
af forskellige typer af indsatser kan
sammenlignes og overvåges, og så
indhøstede erfaringer kan udnyttes.
Effekten af den danske indsats kan
også øges ved en bedre udveksling og
udnyttelse af kompetencer på tværs
af institutioner og organisationer. En
kompleks og ambitiøs indsats for at
reducere de globale CO2-udledninger
kræver, at der ikke bare er tilstræk-
kelige økonomiske ressourcer afsat,
men også faglige og ledelsesmæssige.
Endelig efterlyser evalueringen tilstræk-
kelige midler til den forskning, der er
nødvendig for at mindske de store
usikkerheder, der er forbundet med at
udvikle bedre løsninger.
EVALUERINGENS 4 FOKUSLANDE
Etiopien: Reduktioner er også vigtige i fattige lande
Etiopien er blandt verdens mest sårbare lande over for
klimaforandringerne, som landet – med årlige udledninger
på blot 300 kg CO2 pr. person – stort set ikke bidrager
til. I Etiopien opleves behovet for klimatilpasning derfor
umiddelbart langt større end for reduktioner. Omvendt er
det ud fra et langsigtet globalt klimaperspektiv vigtigt, at et
fattigt land med 112 mio. indbyggere, der ønsker at blive et
mellemindkomstland, tidligt vælger en grøn vej til vækst.
Evalueringen fremhæver, at Etiopien har en overordnet,
national plan for vækst, miljø og klima, med et mål om at
fastholde CO2-udledningerne på det nuværende niveau, og
at den danske støtte er tilpasset denne plan. Den klima-
relevante støtte var i perioden på i alt næsten 1 mia. kr.
Evalueringen har dog kun analyseret støtte for 270 mio. kr.,
der bl.a. er gået til ’klimasmart’ landbrug, til at integrere
vedvarende energi i elnettet og til bæredygtigt skovbrug.
Evalueringen har ikke analyseret Investeringsfonden for
Udviklingslandes (IFU) investering på 727 mio. kr. gennem
en særlige pulje til at etablere Assela-vindmølleparken, men
bemærker dog, at den illustrerer det potentielle klimaaftryk,
IFU-investeringer rummer.
Indonesien: Verdens 6.-største CO2-udleder
Med 270 mio. indbyggere er Indonesien verdens 4.-mest
folkerige land og samtidig den 6.-største udleder af CO2
med 7 tons om året pr. person. 70 pct. af udledningerne
skyldes skovhugst og ændret arealanvendelse, som frigiver
kulstof, der har været bundet i biomasse. En anden betydelig
klimasynder er de mange kulfyrede kraftværker. Indonesiens
mål er at reducere den fremtidige stigningstakt i CO2-
udledningerne og at få dem til at falde i absolutte tal. Men
det støder på modstand hos magtfulde landbrugs-
og kulinteresser.
Langt det meste af den klimarelevante støtte til Indonesien
på i alt 629 mio. kr. er givet som sektorprogramstøtte til
energi og miljø fra 2004 og 13 år frem. Programmets 3 faser
støttede mange nyttige aktiviteter, der har haft afsmittende
effekt og – især på lokalt niveau – gjort en konkret forskel.
Fra 2018 er sektorprogramstøtten fulgt op af 2 aftaler om
myndighedssamarbejde inden for energi og små øers
bæredygtige udvikling.
Sydafrika: Udfordret af kul og ulighed
Hver af Sydafrikas 59 mio. borgere udleder i snit 7,5 tons CO2
om året. Langt den største klimasynder er kul, der leverer
hovedparten af landets stigende elforbrug og har magtfulde
fortalere. Sydafrikas mål er, at CO2-udledningerne skal toppe
på et tidspunkt mellem 2025 og 2035 og derefter falde.
Danmark har – på forskellig vis og med blandet succes – især
støttet Sydafrikas omstilling fra kul til grøn energi, men har
også støttet energivenligt boligbyggeri. Den klimarelevante
støtte til Sydafrika er relativt beskeden, 82 mio. kr., og
evalueringen konkluderer, at Danmark har haft svært ved at
navigere i det politisk svære land.
Vietnam: Vækstkomet ønsker grøn kurs
Vietnams økonomi voksede med hele 325 pct. fra 1990 til
2016, hvor hver af de 96 mio. vietnamesere i snit udledte
2,1 tons CO2 om året. Det er mere end en 5-dobling siden
1990. Vietnam ønsker mere grøn energi, ikke mindst fra
vind, og at gøre sin store industrisektor mindre forurenende
og mere klimavenlig. Men Vietnam ønsker også fortsat
økonomisk vækst, og først i 2030 er det målet, at væksten i
CO2-udledninger skal toppe på et niveau, der er mere end
dobbelt så højt som i 2016. Vietnam er det eneste af de 4
lande i evalueringen, hvor jord og biomasse sætter et positivt
aftryk på klimaregnskabet. Omfattende træplantning betyder
nemlig, at jord og træernes biomasse optager mere CO2, end
der afgives.
Hovedparten af den klimarelevante støtte til Vietnam på 260
mio. kr. er investeret i effektiv energi gennem langsigtede
sektorprogrammer, der var tæt kædet sammen med
Vietnams egne prioriteringer, og det er en afgørende årsag
til den store effekt, den danske støtte har haft. Sektorstøtten
har bygget bro til en ny type udviklingssamarbejde inden
for energi, nemlig et lovende myndighedssamarbejde, hvor
Energistyrelsen bistår Vietnam med at integrere enorme
mængder elektricitet fra de mange kommende havvindmøller
i elnettet.
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 254: Evaluering af dansk støtte til at forbygge klimaforandringer i udviklingslande, fra udenrigsministeren
2417295_0003.png
Klimapuljen gjorde Energi-
styrelsen til en central aktør
Klimapuljen blev lanceret i 2008 som
en del af den danske udviklingsbistand
forud for det globale klimatopmøde i
København i 2009. Puljen blev delt i 2
halvdele. Den ene forvaltes af Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet og er
primært målrettet drivhusgasreduk-
tioner i bedrestillede udviklingslande/
vækstøkonomier. Hovedparten af disse
projekter gennemføres af Energisty-
relsen. Den anden halvdel har særligt
fokus på mindst-udviklede landes
tilpasning til klimaforandringerne og
forvaltes af Udenrigsministeriet.
Evalueringen konstaterer, at det kun
er en mindre del af den samlede
klimabistand, der rent faktisk er
kanaliseret gennem Klimapuljen. Og
at bistanden gennem Klimapuljen ikke
adskiller sig væsentligt fra den øvrige
danske klimabistand. Den konstaterer
også, at Energistyrelsens aktive rolle
har gjort styrelsen til en stærk og
eftertragtet spiller internationalt
med solid ekspertise og erfaring i at
hjælpe ulande med omstillingen til
grøn vækst. Ikke bare teknisk, men
også i forhold til energisystemer,
-planlægning og -politik. Det har også
banet vejen for, at Energistyrelsen har
etableret myndighedssamarbejder
med adskillige udviklingslande, der
tegner lovende, fordi denne nye form
for bistand – for relativt beskedne
midler – har vist, at den kan bidrage til
at nedbryde systemiske barrierer for
omstilling til grøn vækst.
Alt i alt har Energistyrelsen etableret
partnerskaber af forskellig slags med
16 lande, der tilsammen står for 60 pct.
af de globale udledninger af drivhus-
gasser. Den politiske dialog, som disse
partnerskaber kan bane vejen for,
giver ifølge evalueringen Danmark en
enestående mulighed for at tilbyde
teknisk ekspertise til lande, der ønsker
en hurtig omstilling til vedvarende
energi og energieffektivitet, og der-
med for at påvirke klimareduktioner på
den store, internationale klinge. Men
evalueringen understreger samtidig,
at den grønne omstilling er forbundet
med både tekniske og politiske udfor-
dringer og kræver, at der opbygges
nationale systemer, institutioner og
kapacitet. De udfordringer løses bedst,
hvis der i partnerlandet er en dansk
ambassade i spidsen for samarbejdet,
og myndighedssamarbejdet kan ske
i sammenhæng med andet dansk
engagement.
DANSK STØTTE TIL GLOBALE KLIMAAKTØRER:
Den Grønne Klimafond (GCF)
blev etableret ved klimatopmø-
det i 2010 for at kanalisere klimabistand til udviklingslandene.
Danmark gav et flerårigt bidrag på 400 mio. kr. i 2014 og på
800 mio. kr. i 2019. Den vedholdende støtte til fonden – og
en delt plads i dens bestyrelse – giver Danmark mulighed for
at påvirke brugen af de store midler, GCF forvalter. Evalu-
eringen konkluderer, at de danske bidrag til GCF er et godt
supplement til bilateral klimabistand, og den fremhæver det
som positivt, at GCF typisk yder langsigtet støtte – 10-20 år
– til modtagerlandene, at GCF er i stand til at yde store beløb,
der virkelig rykker, og at GCF – modsat Danmark – kræver, at
modtagerlande på forhånd skal beregne de udledningsreduk-
tioner, GCF-støtten forventes at føre til.
Verdensbankens Hjælpeprogram for Energisektoren
(ESMAP)
blev etableret i 1983 og modtog i perioden 2005-
2017 dansk støtte på 208 mio. kr. Det svarer til 12,6 pct. af
den samlede støtte, ESMAP udbetalte i perioden. Evaluerin-
gen fremhæver ESMAP som en meget central aktør, der har
bidraget til at rejse svimlende 25 mia. dollar til investeringer
i vedvarende energi i udviklingslande. ESMAP har især siden
2016 øget sit fokus på netop vedvarende energi, og det er en
udvikling, Danmark har været med til at skubbe på for. Denne
udvikling forstærkes de kommende år.
Det Internationale Energiagentur (IEA)
blev etableret
af OECD i 1974 som en reaktion på oliekrisen og har siden
udviklet sig til stedet, hvor international viden om energi
samles og udveksles. Siden 2013 har IEA, stærkt opfordret
af bl.a. Danmark, ændret sit fokus fra olie til grøn energi og
optrappet sin tekniske bistand til udviklingslande. Danmark
gav i 2014 et bidrag på 25 mio. kr. til IEA-programmet E4P,
Energy Efficiency in Emerging Economies Programme, og et
tilsvarende beløb i 2018. Evalueringen konstaterer, at IEA kan
komme til at spille en central rolle som teknisk rådgiver for
de mange lande, der har forpligtet sig til at reducere deres
CO2-udledninger.
Den Afrikanske Fond for Vedvarende Energi (SEFA)
blev
etableret i 2011 og var faktisk en udløber af den Afrika-
kommission, Anders Fogh Rasmussen nedsatte i 2008.
Danmarks første flerårige bidrag i 2011 var på 300 mio. kr.
og blev i 2019 fulgt op med endnu 300 mio. kr. Evalueringen
fremhæver, at SEFA har støttet relevante projekter i mange
lande og været i stand til at udfylde et vigtigt hul i fattige og
skrøbelige landes og områders adgang til energi. Danmark
har i høj grad været med til at præge SEFAs indsats, og det
illustrerer ifølge evalueringen, hvordan dansk lederskab kan
bidrage til reduktioner, der langt overstiger, hvad en enkelt
bilateral donor kan opnå på egen hånd. SEFA er samtidig
en model for, hvordan et vedholdende engagement kan
opbygge en robust koalition af partnere, der tilsammen kan
påvirke udviklingen på et helt kontinent.
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 254: Evaluering af dansk støtte til at forbygge klimaforandringer i udviklingslande, fra udenrigsministeren
2417295_0004.png
GRØNNE ØER I ET HAV AF NYE SOJAPLANTAGER
”Som grønne øer i et hav af nye sojaplantager”. Så poetisk
beskriver evalueringen de dele af det bolivianske Amazonas-
område, hvor oprindelige folk med støtte fra Danida og
Verdens Skove har fået skøder på deres ret til jord. Mere tørt
og prosaisk konstateres det, at det dansk-støttede projekt
vurderes at have bevaret 4 mia. ton biomasse, der optager
80 mio. ton CO2 om året.
Verdens Skove-projektet i Bolivia er et godt eksempel på
mange forskellige pointer:
Øko-reduktioner/naturbaserede løsninger virker:
Når
rydning af regnskov forhindres, fører det her og nu til
reducerede CO2-udledninger og har adskillige positive
sideeffekter som bevarelse af biodiversitet.
Oprindelige folk er effektive naturforvaltere:
At overlade
forvaltning af bevaringsværdig natur til oprindelige folk er en
effektiv måde til at modstå presset på naturens ressourcer
– og bidrager samtidig til at reducere fattigdommen blandt
oprindelige folk, der er stærkt overrepræsenterede blandt
verdens fattigste.
Civilsamfundsorganisationer kan noget særligt:
Private
organisationer som Verdens Skove, der opbygger stor viden
og ekspertise på deres felt og bruger den professionelt i lang-
varige samarbejder med lokale kontakter, har – sammen med
oprindelige folks egne organisationer og forskere – meget at
byde på i forhold til bæredygtig udvikling og de udfordringer,
klimaforandringerne forårsager.
Anbefalinger
Evalueringen rummer en række
anbefalinger. Nogle af dem lyder:
Danmark – og de institutioner Dan-
mark samarbejder med – bør støtte
myndighederne i alle sine partner-
lande med konkret at identificere
de mest relevante indsatsområder
til at reducere udledninger og til
at udvikle og gennemføre de mest
effektive løsninger.
Danmark bør stille krav om, at
alle indsatser – uanset hvem
der finansierer dem – beskriver
de reduktioner, de forventes at
medføre, og hvordan effekten
overvåges og rapporteres.
Promovering af tekniske løsninger
på at reducere udledningerne af
drivhusgasser er ikke nok. Der er
brug for øget fokus på systemer,
kapacitet, institutioner, forskning
og vidensdeling på tværs af
sektorer og fagligheder.
Tænk mere i naturbaserede
løsninger, der både rummer et
enormt potentiale for at reducere
udledningerne af drivhusgasser og
ofte har positive sideeffekter som
bevarelse af biodiversitet.
Udenrigsministeriets kommentarer til evalueringen
Udenrigsministeriet hilser evaluerin-
gen velkommen og er overvejende
enig i dens konklusioner og anbefa-
linger. De vil blive brugt i forbindelse
med den nye udviklingspolitiske
strategi, der er under udarbejdelse, og
som pejlemærker til at gennemføre
regeringens Globale Klimahandlings-
plan fra 2020. Evalueringen fokuserer
på en periode, hvor den danske
klimabistand var faldende. Den er
siden steget betragteligt og vil stige
yderligere, så den i år ventes at nå op
på 3 milliarder kr. eller ca. 2�½ gange
det gennemsnitlige niveau fra
perioden 2013-2018. Også i forbindelse
Evalueringsrapporten er udgivet af:
Udenrigsministeriet
Kontoret for Evaluering, Læring & Kvalitet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Danmark
med denne markante udvidelse af den
danske klimaportefølje, er der nyttig
inspiration at hente i evalueringen.
Udenrigsministeriet understreger
samtidig, at der allerede er taget
handling på flere af de områder, evalu-
eringen peger på. F.eks. har Danmark
udviklet en mere helhedsorienteret
tilgang til klimabistanden, både hvad
angår reduktioner og tilpasning,
der inddrager viden og erfaringer
fra danske myndigheder på tværs af
sektorer som energi, miljø, vand og
byudvikling. For at styrke den tilgang
og det overordnede klimadiplomati
har Danmark desuden udnævnt 15
Grønne Frontlinjemissioner i udvalgte
partnerlande.
For yderligere at styrke den danske
indsats vil der blive udarbejdet en
strategisk note om reduktioner af
drivhusgasser for at guide enheder i
Udenrigsministeriet og på de danske
repræsentationer i deres klimaarbejde.
Også retningslinjerne for Klimapuljen
vil blive revideret, så de anskuer
klimaudfordringerne mere bredt og
inddrager internationale erfaringer.
Foto: Wind farm in Ethiopia. By Yiheyis Eshetu,
Director for Energy Policy, Ministry of Water,
Irrigation and Energy
Den fulde evalueringsrapport kan downloades
fra internettet via evaluering.um.dk
For yderligere oplysninger,
kontakt venligst tlf. +45 33 92 10 83
eller [email protected]