Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del Bilag 219
Offentligt
2398283_0001.png
Aktstykke nr.
Folketinget -NaN
Udenrigsministeriet.
København, den 15. maj 2021.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2021
afgives tilsagn om tilskud på ca. 75,8 mio. kr. til at bidrage til, at Sudans restancer til Den Internatio‐
nale Valutafond (IMF) bliver eftergivet som forudsætning for Sudans deltagelse i det internationale
gældslettelsesinitiativ, Heavily Indebted Poor Countries (HIPC)-initiativet.
Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2021 opførte bevilling under § 06.37.03. Regio‐
nale udviklingsfonde, gældslettelsesinitiativer og øvrige fonde.
Baggrund
Sudans forhold til det internationale samfund har under ledelse af Omar al-Bashirs mangeårige
styre været svækket. Sudans centrale placering og den mangeårige dårlige regeringsførelse har gjort
landet til et knudepunkt for irregulær migration i Østafrika, ikke mindst for migrationsstrømme mod
Libyen og Tunesien og sidenhen mod Europa. Som følge af migrationskrisen i 2015 har Sudan derfor
gradvist øget sin geopolitiske betydning, ikke mindst for Europa.
I de seneste år har Sudan dog gjort sig store bestræbelser på at normalisere forholdet til det
internationale samfund. Et historisk skridt blev taget med revolutionen i 2019 og dannelsen af en
overgangsregering i 2020. Med denne regerings ambition om økonomiske reformer er udsigterne til
en fortsat normalisering væsentligt forbedret.
Som led i planerne indgik Sudan i efteråret 2020 et reformprogram med IMF, der skal bane
vejen for økonomisk stabilitet, styrket konkurrenceevne samt forbedret forvaltning af offentlige
ressourcer. Implementeringen af programmet er en forudsætning for, at Sudan kan få eftergivet en del
af sin bilaterale gæld gennem HIPC-initiativet fra 1990’erne. Med en samlet offentlig udlandsgæld
på 201 pct. af Sudans BNP i 2019 er gældslettelsen vigtig for at frigive ressourcer til investeringer i
udvikling, f.eks. sundhed og uddannelse. Gældslettelsen giver ligeledes adgang til ny finansiering fra
private investorer, bilaterale donorer og multilaterale institutioner til gavn for befolkningen i Sudan.
Foruden at gennemføre reformprogrammet med IMF er det en forudsætning for gældslettelse
under HIPC, at Sudans restancer til de internationale finansielle institutioner (IMF, Verdensbanken
og Den Afrikanske Udviklingsbank (AfDB) afvikles. De internationale finansielle institutioner er
prioriterede kreditorer, der yder lån på lempelige vilkår. I 2005 tilsluttede en række lande, herunder
Danmark, sig Multilateral Debt Relief Initiative (MDRI) og forpligtede sig hermed til at støtte en
fuld eftergivelse af de fattigste HIPC-landes gæld til de tre institutioner.
b.
AS002009
Udenrigsmin., j.nr. 2021-2157
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 219: Aktstykke 247 om eftergivelse af Sudans restancer til IMF
2398283_0002.png
2
Sudan har siden 1980’erne opbygget restancer til både IMF på ca. 8,6 mia. kr. (964 mio. SDR
1)
),
Verdensbanken (ca. 6,8 mia. kr.
2)
) og AfDB (ca. 2,5 mia. kr.
3)
). De tre institutioner kan ikke for
egne midler eftergive gælden, da det ville have betydning for deres kreditværdighed. Afviklingen
af restancerne til Verdensbanken og AfDB finansieres af midler fra donorer, der løbende er blevet
afsat. Der er ikke afsat samme midler i IMF, og derfor skal restancerne nu finansieres af bidrag
fra medlemmerne. Formålet med denne bevilling er at yde dansk bidrag til afviklingen af Sudans
restancer til IMF.
Projektbeskrivelse
IMF’s udestående restancer vedrørende Sudan beløber sig til ca. 8,6 mia. kr. Selvom der ikke er
afsat midler til afvikling af restancer i IMF, har IMF med medlemmernes midler løbende opbygget
særlige interne ressourcer, der skal beskytte mod eventuelle kredittab i tilfælde af, at låntagere ikke
tilbagebetaler deres gæld. Disse vil kunne anvendes til at dække en del af tabet på Sudans lån,
men da det er medlemslandenes midler, kan midlerne ikke anvendes direkte af IMF, men skal i
stedet aktivt doneres af medlemslandene. Derfor tilbageføres midlerne til centralbankerne, hvorefter
medlemslandene opfordres til at returnere dem for at finansiere IMF’s udgifter til afviklingen af
Sudans restancer. Alle IMF’s medlemmer har løbende bidraget til de særlige interne ressourcer
i IMF, men IMF forventer ikke, at alle lande bidrager fuldt ud til gældslettelsen, særligt ikke
låntagerlande. Derfor er der behov for yderligere frivillige donorbidrag, som en række donorer har
stillet sig villige til at yde.
Finansieringsmodellen er tidligere anvendt til at afvikle landes restancer til IMF i forbindelse med
HIPC. I 2008 bidrog Danmark således med 31,0 mio. kr. til at afvikle Liberias restancer til IMF
(akt. 41 af 27. november 2007), og i 2020 med 39,0 mio. kr. til afvikling af Somalias restancer. De
danske bidrag finansieres fuldt ud af udviklingsbistanden, da Nationalbankens midler ikke kan
anvendes til at yde gældslettelse på et lands gæld. Desuden vil en evt. overførsel af Nationalbankens
reserver kunne skabe en uhensigtsmæssig sammenblanding af ansvaret for finansieringen af udvik‐
lingsbistanden mellem staten og Nationalbanken.
Budget
Danmarks andel af finansieringen af gældslettelsen til Sudan beregnes på basis af Danmarks bidrag
til de særlige interne IMF-ressourcer og beløber sig til ca. 75,8 mio. kr. svarende til 8,54 mio.
SDR. Når Sudans restancer er afviklet, og de nødvendige reformfremskridt er sikret, kan Sudans mu‐
lighed for at deltage i HIPC-processen blive vurderet af IMF og Verdensbanken. Det sker forventeligt
i juni eller juli 2021. I den forbindelse vil der også skulle tages stilling til eftergivelsen af Sudans
bilaterale gæld til Danmark. Et separat aktstykke herom vil blive oversendt til Finansudvalget.
Tilsagnet gives i SDR. Alle tilsagn i DKK er omregnet ved Nationalbankens kurs 887,05 af den
5. maj 2021. Beløbet kan ændre sig på baggrund af eventuelle kurssving frem mod udbetalingstids‐
punktet. Såfremt kursen ændres, vil beløbet i DKK tilsvarende blive justeret.
Tilsagnet om tilskuddet vil blive afholdt med ca. 75,8 mio. kr. under § 06.37.03.14. Multilaterale
gældslettelsesinitiativer. Tilskuddet forventes udbetalt i 2021.
Væsentlige risikoelementer
Der skønnes ikke at være forvaltningsmæssige risici forbundet med bevillingen. Hvorvidt Sudan
opfylder målsætningerne i de aftalte reformprogrammer vil afhænge af Sudans evne og vilje til at
føre den aftalte politik og anvende gældslettelsen i overensstemmelse hermed. Opfølgning herpå vil
bl.a. ske i IMF og Verdensbanken, hvor Danmark er repræsenteret. Øget fokus på udviklingslandenes
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 219: Aktstykke 247 om eftergivelse af Sudans restancer til IMF
2398283_0003.png
3
gældsstyring og støtte fra de internationale finansielle institutioner til at sikre gældsholdbarhed,
ventes at bidrage til at styrke holdbarheden af gældslettelsen på længere sigt.
c.
Sagen forelægges Finansudvalget, idet der er tale om udmøntning af en rammebevilling, hvor udgif‐
ten overstiger 39,0 mio. kr.,
jf. den særlige bevillingsbestemmelse vedr. BV 2.2.7 under § 6.3. Bistand
til udviklingslandene.
Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til,
at der i finansåret 2021 afgives tilsagn om tilskud på ca. 75,8 mio. kr. til at bidrage til, at Sudans
restancer til Den Internationale Valutafond (IMF) bliver eftergivet som forudsætning for Sudans
deltagelse i det internationale gældslettelsesinitiativ, Heavily Indebted Poor Countries (HIPC).
Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2021 opførte bevilling under § 06.37.03. Regio‐
nale udviklingsfonde, gældslettelsesinitiativer og øvrige fonde
(Reservationsbev.).
Finansministeriets tilslutning foreligger.
e.
f.
København, den 15. maj 2021
Flemming Møller Mortensen
Til Finansudvalget.
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 219: Aktstykke 247 om eftergivelse af Sudans restancer til IMF
2398283_0004.png
4
1)
2)
3)
Kursen på SDR (Special Drawing Rights) fastlægges som en vægtet sum af amerikanske dollars, euro, kinesiske renminbi, japanske yen og britiske pund
Ca. 1,1 mia. USD omregnet ved Nationalbankens kurs 619,41 den 05.05.2021
Ca. 400 mio. USD omregnet ved Nationalbankens kurs 619,41 den 05.05.2021