Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del Bilag 210
Offentligt
DANMARK - PALÆSTINA
Strategisk ramme 2021-2025
1
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Orientering om den endelige strategiske ramme for Palæstina 2021-25 fra Udenrigsministeriet
Indholdsfortegnelse
0. Oversigt over forkortelser og akronymer ............................................................... 4
1. Resumé ................................................................................................................... 5
2. Danmark i Palæstina: Vision og politisk ramme ................................................... 6
2.1 Strategisk vision og mål
................................................................................................................ 6
2.2 Politisk ramme og prioriteter
...................................................................................................... 7
2.2.1 Danske interesser
............................................................................................................................ 8
2.2.2 Bredere politiske rammeværk og politiske målsætninger
..................................................................... 9
2.3 Tværgående strategiske valg
..................................................................................................... 11
3. Situationen i Palæstina: kontekst, udfordringer og risici .................................... 13
3.1 Den politiske- og sikkerhedsmæssige situation
.................................................................. 13
3.2 Økonomi
.......................................................................................................................................... 14
3.3 COVID-19-pandemien
................................................................................................................ 15
3.4 Skrøbelighed
................................................................................................................................... 16
3.5 Menneskerettigheder og demokrati
........................................................................................ 16
3.6 Sårbarhed over for klimaforandringer
..................................................................................... 17
3.7 Migration
......................................................................................................................................... 18
3.8 Kvinder og unge
............................................................................................................................ 18
4. Strategiske mål for Danmarks partnerskab med Palæstina ................................ 18
4.1 Menneskerettigheder og demokratisk ansvarlighed...........................................................
19
4.1.1 Styrke god regeringsførelse og ansvarlighed med henblik på at levere bedre offentlige ydelser til borgerne
............................................................................................................................................................... 20
4.1.2 Øge kvinder og unges borgerdeltagelse
.............................................................................................. 20
4.1.3 Forbedre beskyttelsen af menneskerettighederne og sikre et sikkert råderum for civilsamfundet
.......... 21
4.1.4 Støtte til kvinders og pigers ret til at bestemme over deres egen krop
................................................. 21
4.2 Skabe grøn, bæredygtig og inkluderende økonomisk vækst og anstændige jobs
..... 22
4.2.1 Styrkede arbejdstagerrettigheder gennem øget adgang til anstændige jobs
........................................... 22
4.2.2 Bæredygtig inkluderende økonomisk vækst og jobs
.......................................................................... 22
2
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Orientering om den endelige strategiske ramme for Palæstina 2021-25 fra Udenrigsministeriet
4.3 Modstandskraft, fred og stabilitet
............................................................................................ 23
4.3.1 Opbygge modstandskraft gennem sundhed, grundskoleuddannelse og erhvervsfaglige uddannelser
....... 24
4.3.2 Unge og kvinder i sårbare områder
................................................................................................. 24
4.4 Strategisk monitorering af Danmarks strategiske ramme for Palæstina
...................... 25
4.5 Monitorering af resultater, læring og kommunikation
...................................................... 26
5. Det bilaterale udviklingsprogram med Palæstina 2021-2025 ............................... 28
5.1 Udviklingsengagementer til støtte for menneskerettigheder og demokratisk
ansvarlighed
.......................................................................................................................................... 28
5.1.1 Mere bæredygtighed og ansvarlighed i kommunesektoren skal sikre, at borgerne er i fokus og lighed i
leveringen offentlige ydelser
........................................................................................................................ 28
5.1.2 Fremme og beskytte menneskerettigheder
......................................................................................... 29
5.2 Udviklingsengagementer til støtte for skabelse af grøn, bæredygtig, inkluderende
økonomisk vækst og anstændige jobs
........................................................................................... 29
5.2.1 Fremme bæredygtig og inkluderende økonomisk vækst gennem inkluderende og smart udvikling af
værdikæder for landbrugsvirksomheder
..................................................................................................... 30
5.2.2 Grønne jobs og bæredygtige indkomstmuligheder for unge palæstinensere
........................................... 31
5.3 Udviklingsengagementer til støtte for modstandskraft, fred og stabilitet
................... 31
5.3.1 Styrke modstandskraft hos samfund i sårbare områder
................................................................... 31
5.4. Forventede budget
...................................................................................................................... 32
3
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Orientering om den endelige strategiske ramme for Palæstina 2021-25 fra Udenrigsministeriet
0. Oversigt over forkortelser og akronymer
AHLC
CEDAW
EU
BNP
MoV
MoLG
MoA
OECD
OCHA
OHCHR
PLO
SDG
FN
UNRWA
VTC
Ad Hoc-Forbindelsesudvalget
FN’s
Komite om Afskaffelse af Diskrimination af Kvinder
Den Europæiske Union
Bruttonationalprodukt
Verifikationsmidler
Ministeriet for Lokal Regeringsførelse, Det Palæstinensiske Selvstyre
Landbrugsministeriet, Det Palæstinensiske Selvstyre
Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling
FN’s
Kontor for Humanitære Anliggender
FN’s
Højkommissariat for Menneskerettigheder
Den Palæstinensiske Befrielsesorganisation
FN’s Verdensmål for Bæredygtig Udvikling
De Forenede Nationer
FN’s
Hjælpeorganisation for Palæstinensiske Flygtninge
Erhvervsuddannelsescentre
4
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Orientering om den endelige strategiske ramme for Palæstina 2021-25 fra Udenrigsministeriet
1. Resumé
Danmarks strategiske vision for Palæstina 2021-2025 -
at støtte en fredelig løsning på den israelsk-
palæstinensiske konflikt gennem realiseringen af en to-statsløsning samtidig med at stræbe efter at fremme
stabilitet i regionen og forbedre levevilkårene for de palæstinensere, som er fanget i konflikten
- beror på
det politiske rammeværk.
Tre strategiske mål understøtter den strategiske vision: 1.
Menneskerettigheder og demokratisk
ansvarlighed,
2.
Skabe grøn, bæredygtig, inkluderende økonomisk vækst og anstændige jobs
og 3.
Mod-
standskraft, fred og stabilitet.
Målene er tæt sammenhængende med Danmarks interesse i at
beskytte det regelbaserede internationale samarbejde og holde alle parter i konflikten an-
svarlige for deres handlinger, fastholde
EU’s rolle og
engagement, minimere konfliktens
sikkerhedsimplikationer og forebygge radikalisering og ekstremisme samt reducere irregu-
lær migration ved at adressere de grundlæggende årsager hertil. I realiseringen af målsæt-
ningerne vil særligt kvinder og unge være i fokus på tværs af indsatsområderne.
Danmarks strategiske ramme for Palæstina 2021-2025 præsenterer visionen for en integre-
ret tilgang på tværs af de politiske, humanitære og udviklingsmæssige indsatser. Som refe-
rencepunkt for Danmarks engagement i, og i forhold til, Palæstina på alle niveauer - inter-
nationalt, regionalt og lokalt
har rammen til formål at styrke synergien mellem alle de
anvendte instrumenter.
Strategien er baseret på et klart politisk rammeværk der udfolder de danske interesser og
politiske målsætninger, som bygger på FN-resolutioner og EU-rådskonklusioner. Det poli-
tiske mål er at realisere en omfattende, retfærdig og varig løsning hvor staten Israel og en
selvstændig, demokratisk, suveræn og sammenhængende palæstinensisk stat kan eksistere
side om side i fred og sikkerhed. EU forbliver den helt centrale platform til at sikre Dan-
marks interesser i denne sammenhæng.
Kort sagt er Danmark ikke engageret i Palæstina for at opnå kortsigtet succes, men med et
vedholdende langsigtet fokus på den store og vigtige opgave med palæstinensisk statsop-
bygning, udvikling, fred og stabilitet.
For at realisere de strategiske mål vil Danmark gøre brug af en bred vifte af politiske, ud-
viklingsmæssige og humanitære redskaber, instrumenter og partnere. En væsentlig kompo-
nent i dette engagement er det bilaterale udviklingsprogram 2021-2025, der har et budget
på 450 mio. kr. med forbehold for den danske regerings prioritering. Udviklingssamarbejdet
vil blive struktureret med afsæt i førnævnte strategiske mål.
5
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Orientering om den endelige strategiske ramme for Palæstina 2021-25 fra Udenrigsministeriet
2. Danmark i Palæstina: Vision og politisk ramme
Kernen i den israelsk-palæstinensiske konflikt er politisk. Der er tale om en langvarig og
tiltagende konflikt om territorium, som kræver en omfattende politisk løsning. Udviklings-
potentialet for Palæstina er derfor også begrænset af konfliktens karakter. Palæstina er
stærkt afhængig af international bistand. Den palæstinensiske økonomi kan ikke blive selv-
bærende under de nuværende forhold, da israelske begrænsninger og besættelsen ikke tilla-
der palæstinensisk kontrol med egne ressourcer og økonomi. Disse begrænsninger kan kun
afhjælpes, hvis der sker et politisk gennembrud parterne imellem. Derfor er det danske
engagement i Palæstina baseret på en klart defineret politisk ramme, som danner grundlag
for en samlet politisk og udviklingsmæssig tilgang og er tæt koblet til Danmarks engagement
med Israel.
Trods begrænsningerne og konfliktens langvarige karakter er der opnået - og kan der opnås
- mange håndgribelige resultater. Resultaterne omfatter opbygning af offentlige institutio-
ner, styrkelse af relevante statslige- og civilsamfundsaktører samt den private sektor og le-
vering af serviceydelser til fordel for den palæstinensiske befolkning. Det er vigtigt at holde
sig de opnåede resultater for øje og overveje, hvad udsigterne til en palæstinensisk stat ville
have været i dag uden politisk og økonomisk støtte til f.eks. basale ydelser såsom sundhed
og uddannelse fra det internationale samfund, ikke mindst den Europæiske Union (EU).
Kort sagt er Danmark ikke engageret i Palæstina for at opnå kortsigtet succes; men med et
vedholdende langsigtet fokus på den store og vigtige opgave med palæstinensisk statsop-
bygning, udvikling, fred og stabilitet. Danmarks samlede engagement understøtter denne
politiske målsætning. Indsatserne - udviklingsmæssige, humanitære såvel som politiske - er
afgørende for at opretholde stabilitet og undgå forværring af den politiske krise og huma-
nitære krise.
2.1 Strategisk vision og mål
Den strategiske vision for Danmarks engagement i Palæstina 2021-2025 er at
støtte en fredelig
løsning på den israelsk-palæstinensiske konflikt gennem realiseringen af en to-statsløsning samtidig med at
stræbe efter at fremme stabilitet i regionen og forbedre levevilkårene for de palæstinensere, som er fanget i
konflikten.
Danmark vil fremme denne vision gennem tre tværgående strategiske mål:
1. Menneskerettigheder og demokratisk ansvarlighed.
Et særligt fokus vil være på at
forbedre interaktionen mellem myndigheder i Palæstina og borgere samt sætte rettigheds-
havere i stand til at kræve deres menneskerettigheder og gøre ansvarshaverne i stand til at
opfylde deres menneskeretlige forpligtelser.
2. Skabe grøn, bæredygtig, inkluderende økonomisk vækst og anstændige jobs
med
særligt fokus på kvinder og unge.
6
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Orientering om den endelige strategiske ramme for Palæstina 2021-25 fra Udenrigsministeriet
2393085_0007.png
3. Modstandskraft, fred og stabilitet.
Styrke modstandskraften hos de mest sårbare grup-
per i Palæstina mhp. at bidrage til fred og stabilitet og sætte dem i stand til at opretholde et
liv i værdighed, hvor deres hjem er, og med håb om en bedre fremtid. I den sammenhæng
er kvinder og unge forandringsagenter, som bidrager til at styrke modstandskraft og stabi-
litet.
Danske tværgående prioriteter som ligestilling mellem køn, kvinders rettigheder, unge samt
inklusion af marginaliserede grupper understøttes og er integreret på tværs af de strategiske
mål.
Forventede resultater af
den bilaterale udviklingsstøtte til menneskerettigheder og de-
mokratisk ansvarlighed
-
Mere bæredygtige og ansvarlige institutioner i kommunesektoren med borgerfokus
og lighed i levering af offentlige serviceydelser.
-
Stærkere nationale kontrolinstanser og civilsamfundsorganisationer samt forbedret
beskyttelse af palæstinensernes menneskerettigheder og råderummet for civilsamfun-
det.
Forventede resultater
af den bilaterale udviklingsstøtte til skabelse af grøn, bæredygtig,
inkluderende økonomisk vækst og anstændige jobs:
-
Øget bæredygtig og inkluderende økonomisk vækst gennem udvikling og styrkelse af
værdikæder i landbruget til skabelse af anstændige jobs.
-
Flere grønne jobs og bæredygtige indkomstmuligheder i landbrugs- og fødevaresek-
toren for unge palæstinensere.
Forventede resultater
af den bilaterale udviklingsstøtte til modstandskraft, fred og sta-
bilitet
-
Styrket modstandskraft hos sårbare palæstinensiske lokalsamfund gennem indsatser
for at forbedre deres levevilkår og beskytte deres rettigheder under den humanitære
folkeret og internationale menneskeret.
I det følgende uddybes den politiske ramme, herunder de danske interesser og politiske
målsætninger, der understøtter de strategiske mål og de tværgående strategiske valg, der skal
føre til deres realisering.
2.2 Politisk ramme og prioriteter
Den strategiske vision for Danmarks engagement i Palæstina er baseret på antagelsen om,
at en afslutning på konflikten kan opnås gennem en omfattende fredsaftale baseret på in-
7
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Orientering om den endelige strategiske ramme for Palæstina 2021-25 fra Udenrigsministeriet
ternationalt aftalte principper. Indtil der nås en politisk løsning er de samlede danske ind-
satser afgørende for at opretholde stabilitet og undgå en forværring af den politiske krise
og humanitære krise.
EU-samarbejdet er en hjørnesten i Danmarks engagement i Palæstina og i den mellemøst-
lige fredsproces, både inden for det politiske, humanitære og udviklingsmæssige område.
Samtidig forbliver EU en helt central platform for at sikre Danmarks interesser globalt.
Danmark vil derfor arbejde inden for de generelle rammer, der er fastlagt af folkeretten og
EU's politik, og vil blive guidet af EU med hensyn til, hvordan vi kan tilpasse vores enga-
gement i en omskiftelig politisk kontekst.
2.2.1 Danske interesser
Danmark har af flere grunde klare udenrigs-, udviklings- og sikkerhedspolitiske interesser i
at fremme en fredelig løsning på den israelsk-palæstinensisk konflikt gennem de førnævnte
tre strategiske mål. Interesserne er langsigtede, da en løsning på konflikten ikke er sandsyn-
lig på kort eller mellemlangt sigt.
-
Beskyttelse af det regelbaserede internationale samarbejde
og EU’s rolle.
Det er en global prioritet for Danmark at styrke det regelbaserede internationale sam-
arbejde, herunder respekten for folkeretten og multilateralisme. Det er i Danmarks in-
teresse at forblive engageret i at beskytte og fremme den humanitære folkeret og inter-
national menneskeret i de besatte palæstinensiske områder. At EU er en helt central
platform for at sikre Danmarks interesser globalt gælder især i en tid, hvor det regelba-
serede internationale samarbejde er under pres. Samtidig har EU historisk spillet en af-
gørende rolle i den mellemøstlige fredsproces gennem beskyttelsen af de grundlæggende
parametre for en løsning på konflikten. Forsat stærkt og troværdigt politisk engagement
samt udviklingsmæssig og humanitær støtte har derfor aldrig været vigtigere. Det er
derfor en vigtig del af den strategiske ramme, at Danmark står vagt om menneskeret-
tighederne og den humanitære folkeret ved at holde alle parter i konflikten ansvarlige
for overtrædelser.
Minimering af sikkerhedsimplikationer og forebyggelse af radikalisering og eks-
tremisme.
Den langvarige konflikt og periodevise eskalering af vold har haft alvorlige
sikkerhedsmæssige implikationer - for Israel og Palæstina såvel som for den bredere
region. Situationen i Gaza har skabt grobund for lokale militante gruppers rekruttering.
Ekstremister og militante grupper fra øvrige dele af den arabiske verden bruger konflik-
ten til at rekruttere medlemmer og retfærdiggøre deres handlinger. Desuden er situatio-
nen for palæstinenserne kilde til utilfredshed i mange arabiske lande, og da de palæsti-
nensiske flygtninges status i nabolandende forsat er uafklaret, mens flygtningebefolk-
ningen vokser, stiger bekymringen. Derfor er det en vigtig del af den strategiske ramme
-
8
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Orientering om den endelige strategiske ramme for Palæstina 2021-25 fra Udenrigsministeriet
at bidrage til at skubbe på for en politisk løsning på konflikten samtidig med, at den
palæstinensiske befolkning sættes i stand til at opretholde et liv i værdighed og med håb
om en bedre fremtid, især for de unge.
-
Reducere irregulær migration.
Den danske regering har et erklæret mål om at mind-
ske strømmen af irregulære migranter, der kommer til Europa, ved eksempelvis at adres-
sere de grundlæggende årsager og støtte forebyggende tiltag og tidlige indsatser. Sikker-
hedssituationen har sammen med mange palæstinenseres økonomiske situation haft
konsekvenser i form af irregulær migration. I Palæstina, særligt i Gaza, er manglen på
muligheder en årsag til irregulær migration mod Europa, da unge palæstinensere i sti-
gende grad søger væk for at få en bedre fremtid. Adressering af de grundlæggende årsa-
ger til irregulær migration gennem bedre adgang til grunduddannelse, sundhed, jobs og
levebrød i Palæstina er derfor en vigtig del af den strategiske ramme.
2.2.2 Bredere politiske rammeværk og politiske målsætninger
For Danmark og EU er de grundlæggende parametre for en omfattende, retfærdig og varig
løsning mellem staten Israel og en selvstændig, demokratisk, suveræn og sammenhængende
palæstinensisk stat, der eksisterer side om side i fred og sikkerhed baseret på FN-resolutio-
ner, især sikkerhedsrådsresolutionerne 242 (1967), 338 (1973), 1515 (2003) og 2334 (2016).
Endvidere har EU fastlagt sin holdning i flere rådskonklusioner, herunder fra december
2009, december 2010, maj 2012, juli 2014 og januar 2016. Disse parametre omfatter a) be-
hovet for en løsning baseret på 1967-grænserne med Jerusalem som hovedstad for to stater,
medmindre parterne beslutter andet gennem bilaterale forhandlinger, b) Israels ret til fred
og sikkerhed og c) normalisering af forholdet mellem Israel og de arabiske lande. Denne
politik nyder bred opbakning i Folketinget, som det også afspejles ved vedtagelse (V13) i
januar 2014, vedtagelse (V53) i maj 2016 og vedtagelse (V30) i januar 2018, som udstikker
de overordnede principper for Danmarks politik for den mellemøstlige fredsproces.
Inden for rammerne af FN-resolutionerne og EU-rådskonklusionerne beskrevet ovenfor
vil Danmark arbejde for følgende politiske mål:
-
Vi vil arbejde for at opretholde muligheden for en fremtidig palæstinensisk stat baseret
på grænserne fra før 1967. Dette indebærer at modarbejde og arbejde for at tilbagerulle
den igangværende territoriale fragmentering af Palæstina.
Vi har sammen med vores partnere i EU gjort vores holdning klar i forhold til Israels
bosættelsesaktiviteter og andre handlinger foretaget i denne kontekst, såsom nedrivnin-
ger og konfiskeringer, og sammen vil vi fortsat modarbejde disse aktiviteter og andre
mulige unilaterale handlinger fra alle parter. Damarks deltagelse sammen med en række
EU-lande og andre donorer i West Bank Protection Consortium er et vigtigt redskab i
denne henseende.
-
9
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Orientering om den endelige strategiske ramme for Palæstina 2021-25 fra Udenrigsministeriet
-
Vi vil intensivere indsatsen for at adressere det stigende demokratiske underskud i Pa-
læstina, herunder ved at fastholde Selvstyret på den annoncerede afholdelse af demo-
kratiske valg og ansvarlighed, og de manglende fremskridt i forsoningsprocessen, som
er meget bekymrende.
Vi vil arbejde for at sikre, at såvel palæstinensiske som israelske ansvarshavere respek-
terer og holdes ansvarlige for den palæstinensiske befolknings menneskerettigheder og
adressere alvorlige krænkelser både bilateralt og i relevante multilaterale fora. Det er
essentielt at forbedre palæstinensernes menneskerettighedssituation og daglige levevil-
kår samt sikre begge parters efterlevelse af internationale menneskerettighedsforpligtel-
ser og den humanitære folkeret.
Vi vil samarbejde med Det Palæstinensiske Selvstyre og lokale partnere for at sikre et
mere lige, inkluderende og solidarisk arbejdsmarked i Palæstina, herunder ved at foku-
sere på jobskabelse med henblik på at adressere ulighed og diskrimination på arbejds-
markedet, samt på at sikre lige muligheder og rettigheder for kvinder og unge.
Vi vil arbejde for at forbedre palæstinensisk adgang til og udvikling af område C i over-
ensstemmelse med EU-rådskonklusioner fra maj 2012. Adgang for humanitære og ud-
viklingsmæssige aktører til Vestbredden, herunder Østjerusalem, er også et fokusom-
råde, da adgang er nødvendig for at kunne monitorere og implementere projekter.
Vi vil bidrage til implementering af alle relevante FN- og EU-forpligtelser, -regler, -
principper og -retningslinjer, der vedrører situationen, herunder EU’s
retningslinjer ved-
rørende humanitær folkeret. Parterne forventes at engagere sig i fredsprocessen i god
tro. Dette omfatter at udvise tilbageholdenhed og undgå unilaterale handlinger, som
yderligere kan underminere fredsindsatsen og en levedygtig to-statsløsning. EU har un-
derstreget, at man fortsat nøje vil følge situationen og dens bredere implikationer samt
være klar til at tage yderligere skridt for at beskytte to-statsløsningen.
Vi vil arbejde for at sikre en fuldstændig og effektiv implementering af eksisterende EU-
regler og -regulering, såvel som nationale ordninger vedrørende produkter fra bosættel-
ser.
Vi er klar til at bidrage til internationale monitorerings- og verifikationsmekanismer,
som kunne etableres for at fremme en langsigtet løsning på den uholdbare situation i
Gaza og lede til at blokaden løftes, samt at Hamas og andre militante grupper i Gaza
ikke længere udgør en trussel mod Israel. Gazastriben udgør en integreret del af en
fremtidig palæstinensisk stat. En langsigtet løsning i forhold til Gaza hænger uløseligt
sammen med realiseringen af en to-statsløsning.
-
-
-
-
-
-
10
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Orientering om den endelige strategiske ramme for Palæstina 2021-25 fra Udenrigsministeriet
-
Vi vil støtte bestræbelserne på at implementere eksisterende aftaler mellem parterne,
herunder Paris-protokollen, med mål om at skabe en mere bæredygtig økonomisk ud-
vikling i Palæstina. Det omfatter spørgsmålet om finansielle overførsler fra Israel til Pa-
læstina samt udviklingen af et mere transparent og effektivt skattesystem.
Vi vil arbejde for at bevare muligheden for, at Jerusalem kan blive hovedstad for to
stater som del af en endelig fredsaftale. I overensstemmelse med folkeretten betragter
Danmark Østjerusalem som et besat område, og Danmark har aldrig anerkendt Israels
annektering af Østjerusalem. Vi vil støtte bestræbelser på at øge Palæstinas tilstedevæ-
relse i Østjerusalem, blandt andet via genåbning af palæstinensiske institutioner. Fast-
holdelse af status quo for Haram al-Sharif/Tempelbjerget er ligeledes en dansk prioritet.
-
2.3 Tværgående strategiske valg
Danmark vil arbejde for den overordnede strategiske vision og mål samt de førnævnte po-
litiske mål ved at gøre brug af en bred vifte af politiske, udviklingsmæssige og humanitære
redskaber, instrumenter og partnere. Det bilaterale udviklingsprogram 2021-2025 er struk-
tureret omkring disse nøglekomponenter og er et vigtigt redskab i realiseringen af den stra-
tegiske visionen og mål.
De følgende fire tværgående strategiske valg vil guide vores arbejde og vil blive beskrevet
nærmere under hvert af de strategiske mål i afsnit 4 og 5:
1. Vi vil styrke samtænkningen mellem politiske, udviklingsmæssige og humanitære
instrumenter:
Tæt koordination mellem de politiske, udviklingsmæssige og humanitære
redskaber er nødvendigt og skal ske med respekt for de humanitære principper. Danmark
vil dertil styrke sammenhængen mellem humanitære initiativer, udviklingssamarbejde og
fredsopbygning - det humanitære-udviklings-freds neksus - gennem støtte til at opbygge
modstandskraften hos sårbare samfundsgrupper, som er ramt af fattigdom og konflikt -
ikke mindst gennem strategiske partnerskaber med danske civilsamfundsorganisationer og
multilaterale organisationer. Støtten vil være gensidigt forstærkende og bygge bro mellem
humanitære interventioner og udvikling for at øge modstandskraften.
Bestræbelser på at styrke nationale institutioners ansvar, unges og kvinders beskæftigelses-
egnethed og respekten for grundlæggende menneskerettigheder vil være vigtige elementer i
opbygningen af en levedygtig stat og mere generelt for at sikre udvikling, fred og stabilitet.
På grund af de komplekse rammebetingelser kan udviklingsmæssige og humanitære instru-
menter ikke stå alene, men skal også bruges som en politisk løftestang i dialogen med pa-
læstinensiske og israelske beslutningstagere.
2. Vi vil anvende en menneskerettighedsbaseret tilgang:
Danmarks samlede engage-
ment i Palæstina anvender en menneskerettighedsbaseret tilgang baseret på principperne
11
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Orientering om den endelige strategiske ramme for Palæstina 2021-25 fra Udenrigsministeriet
om ikke-diskrimination, deltagelse og inddragelse, åbenhed og ansvarlighed samt sondrin-
gen mellem rettighedshavere og ansvarshavere. Dette bidrager til at opfylde Danmarks og
Palæstinas globale forpligtelse om at gøre FN’s verdensmål til en realitet for alle og ikke
lade nogen tilbage. Desuden sikrer den menneskerettighedsbaserede tilgang et fortsat dansk
fokus på, at rettighedshaverne kan gøre krav på deres rettigheder samt på palæstinensiske
og israelske ansvarshaveres efterlevelse af deres menneskeretlige forpligtelser, som er et
vigtigt middel til at opbygge bæredygtige samfund også i en skrøbelig og skiftende kontekst.
3. Vi vil være endnu mere tilpasningsparate:
Danmarks engagement er baseret på en
forventning om en forsættelse af det relativt stabile status quo med en gradvis forværring
af den økonomiske-, humanitære- og politiske situation, men hvor der tages højde for risi-
koen for en betragtelig forværring af situationen. Danmarks engagement i Palæstina er un-
derlagt vanskelige og omskiftelige politiske rammevilkår. Disse omfatter de generelle kon-
sekvenser af besættelsen, manglen på et fungerende palæstinensisk politisk miljø, risikoen
for at unilaterale handlinger kan skade udsigterne til en forhandlet løsning og den generelle
usikkerhed om vejen frem. Desuden har COVID-19 pandemien påvirket situationen i Pa-
læstina negativt i forhold til økonomi, beskyttelse og sundhed, hvilket forventes at have
betydelige langsigtede følgevirkninger.
Danmark vil derfor anvende en tilpasningsdygtig og fleksibel tilgang i vores engagement og
derved handle strategisk og kontinuerligt på den læring, der tilegnes, og de muligheder og
udfordringer, der måtte opstå i både den eksterne og interne politiske kontekst. Det kan
f.eks. betyde tilføjelser, tilpasninger eller revurdering af strategier, tilgange og implemente-
ringsmodeller inden for de planlagte udviklingsengagementer. Indsatserne vil blive supple-
ret af en løbende politisk dialog, hvor Danmark, hovedsagligt via EU, vil presse på for
positiv forandring og søge at adressere og forebygge en negativ udvikling.
4. Vi vil sikre sammenhæng og synergi i Danmarks samlede engagement i Palæ-
stina:
Danmarks samlede engagement omfatter alle danske engagementer i Palæstina, her-
under mange aktører og instrumenter (boks 1). Den strategiske ramme søger at øge sam-
menhængen på tværs af Danmarks engagementer og instrumenter med henblik på at un-
derstøtte den overordnede vision for Danmarks engagement i Palæstina om en fredelig
løsning på den israelsk-palæstinensiske konflikt.
Denmark vil forstærke synergien og sammenhængen i vores engagement via politisk dialog
med Israel og Palæstina, gennem tæt samarbejde med EU og ligesindede donorer samt via
FN og bilateralt. Den politiske dialog vil blive koblet til udviklingsinstrumenterne for at
opnå den størst mulige virkning. Koordination og tæt dialog med danske civilsamfundsor-
ganisationer, der yder udviklings- og humanitær assistance, vil forsat være vigtigt for at
kunne levere resultater, der støtter Danmarks vision. Derudover vil Danmark prioritere
aktiv dialog med multilaterale organisationer, hvis mandat flugter med de danske prioriteter
12
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Orientering om den endelige strategiske ramme for Palæstina 2021-25 fra Udenrigsministeriet
2393085_0013.png
i Palæstina, og hvor Danmark yder et væsentligt kernebidrag såsom til FN’s hjælpeorgani-
sation for palæstinensiske flygtninge (UNRWA). Danmark vil ydermere tilknytte multilate-
rale rådgivere til udvalgte multilaterale organisationer inden for danske prioritetsområder.
Det er også hensigten at øge den danske privatsektors engagement i Palæstina.
Danmarks aktive deltagelse i det fælles europæiske program for Palæstina er med til yderli-
gere at styrke synergien mellem forskellige niveauer i engagementet. Det fælles europæiske
program omfatter både en dimension vedr. effektivitet i udviklingssamarbejdet og en poli-
tisk dimension. Inden for den nuværende europæiske fælles strategi for Palæstina er Dan-
mark ledende donor på hhv. kommunesektoren og unge.
Boks 1. Overblik over de vigtigste instrumenter i Danmarks brede engagement i Palæstina
-
Politik-dialog, herunder via EU.
-
Strategiske partnerskaber, paraplyorganisationer der forvalter puljemidler, part-
nerskaber inden for menneskerettigheder og demokrati (MRD-partnere).
-
EU, multilaterale organisationer, fonde og programmer med aktiviteter i Palæ-
stina.
-
Internationale finansielle institutioner.
-
Multilaterale rådgivere.
-
Humanitær bistand.
-
Bilateralt udviklingssamarbejde, inkl. det fælles europæiske program.
3. Situationen i Palæstina: kontekst, udfordringer og risici
Boks 2. Område A, B og C
Siden Oslo-aftalen i 1993 og interim-aftalerne i 1995 mellem Israel og PLO har Vest-
bredden været opdelt i tre zoner; område A, B og C. Det Palæstinensiske Selvstyre har
fået en vis kontrol over område A og B, mens Israel har beholdt den fulde sikkerheds-
mæssige og civile kontrol i område C. Område C udgør mere end 60 pct. af Vestbredden,
er det eneste sammenhængende område og indeholder de væsentligste landområder, der
kan anvendes til palæstinensisk udvikling samt hovedparten af palæstinensiske landbrugs-
og græsningsarealer. Område A udgør ca. 18 pct. af Vestbredden og er under palæstinen-
sisk sikkerhedsmæssig og civil kontrol, mens område B udgør ca. 21 pct. af Vestbredden
og er under palæstinensisk civil kontrol og fælles palæstinensisk og israelsk sikkerheds-
mæssig kontrol.
3.1 Den politiske- og sikkerhedsmæssige situation
Fredsprocessen mellem Israel og Palæstina er gået i stå, og der har i mange år ikke været
nogen reelle skridt mod en genoptagelse af fredsforhandlingerne. Efterhånden som den
mere end 70 år gamle konflikt trækker ud, gør udviklingen i Palæstina det stadig vanskeligere
13
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Orientering om den endelige strategiske ramme for Palæstina 2021-25 fra Udenrigsministeriet
at opnå en to-statsløsning, ikke mindst på grund af den fortsatte udvidelse af israelske bo-
sættelser i område C og Østjerusalem. Siden Oslo-aftalerne er antallet af israelske bosættere
i område C og Østjerusalem steget, og det anslås, at der i 2020 er flere end 630.000. EU
betragter bosættelser som en væsentlig hindring for to-statsløsningen og en fremtidig palæ-
stinensisk stats territoriale sammenhæng.
Dertil kommer, at omfattende restriktioner på palæstinensernes bevægelsesfrihed samt an-
vendelsen af landområder på Vestbredden til veje for bosættere, træningsområder for de
israelske sikkerhedsstyrker, naturreservater osv. begrænser palæstinensernes adgang til og
indflydelse over de palæstinensiske områder betydeligt. Det er notorisk vanskeligt for palæ-
stinensere at få byggetilladelser, og antallet af palæstinensiske familier, der bliver tvunget til
at flytte eller får deres hjem eller andre strukturer revet ned, er steget. Fra 1. januar 2009 til
30. marts 2020 blev 9.154 palæstinensere fordrevet på denne måde.
Interne palæstinensiske faktorer udgør også en væsentlig udfordring, særligt splittelsen mel-
lem PLO/Fatah på Vestbredden og Hamas i Gaza. Denne splittelse har ført til et øget
demokratisk underskud, som forstærkes af fraværet af parlaments- og præsidentvalg siden
2005/2006, samt en lovgivende forsamling, der ikke har fungeret siden 2007. Det er på høje
tid, at der afholdes demokratiske valg. Derudover er der brug for en reform af Selvstyrets
betalingssystem fsva. palæstinensiske fanger i Israel og deres familier, så betalingen sker
efter et behovsbaseret system fremfor at være knyttet til straffens længde.
Da Hamas i 2007 tog de facto kontrol over Gaza, indførte Israel og Egypten omfattende
restriktioner med store konsekvenser for personers og varers fri bevægelighed ind og ud af
Gaza. Restriktionerne har alvorlige konsekvenser for økonomien i Gaza, som næsten er
komplet afskåret fra sine traditionelle eksportmarkeder i Israel og på Vestbredden. Et flertal
af palæstinenserne i Gaza står uden beskæftigelse, hvilket skaber en følelse af desperation
og fortvivlelse. Den økonomiske situation kombineret med Hamas' radikale ideologi giver
grobund for rekruttering af unge til militante grupper, der baserer sig på en ideologi om
væbnet kamp mod Israel. Der er risiko for en ny omfattende konflikt mellem Israel og
militante grupper i Gaza. Men som Gaza-konflikten i 2014 viste, findes der ingen militære
løsninger på den udfordring, som Hamas og andre militante grupper i Gaza udgør. En
levedygtig og langsigtet løsning må baseres på en inkluderende palæstinensisk, politisk pro-
ces, som fuldt ud tillader det legitime Selvstyre at vende tilbage til Gaza og på en forpligtelse
til Kvartet-principperne. Som situationen er nu, er Hamas stadig på EU's sanktionsliste.
3.2 Økonomi
Ifølge Verdensbanken er Palæstina et af de fattigste lande i Mellemøsten og Nordafrika, og
de økonomiske udsigter giver anledning til stor bekymring. Realvæksten i BNP var kun 0,9
pct. i 2019 - en tilbagegang fra 1,2 pct. i 2018. Gaza registrerede nul pct. vækst efter reces-
sionen i 2018 på minus 3,5 pct., mens væksten på Vestbredden i 2019 var på 1,2 pct. - den
laveste siden 2003. Arbejdsløshed, fødevareusikkerhed og fattigdom og ulighed er et udslag
14
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Orientering om den endelige strategiske ramme for Palæstina 2021-25 fra Udenrigsministeriet
af, at den økonomiske vækst ikke vokser med tilstrækkelig hast eller er tilstrækkeligt inklu-
derende. Erhvervsfrekvensen er fortsat lav, især blandt kvinder. I fjerde kvartal 2019 rap-
porterede det palæstinensiske statistiske bureau om en samlet erhvervsfrekvens på 44,4 pct.
- 70,4 pct. for mænd og kun 17,6 pct. for kvinder.
Arbejdsløsheden i fjerde kvartal 2019 var tæt på 14 pct. på Vestbredden og 43 pct. i Gaza.
Arbejdsløsheden har ramt de unge og kvinder særligt hårdt. I 2019 var arbejdsløsheden
blandt unge nyuddannede med en mellemlang videregående uddannelse og derover på 52
pct. i 2019 med 68 pct. for unge kvinder mod 35 pct. for unge mænd. Arbejdsløsheden
blandt kvinder i arbejdsstyrken lå på omkring 41 pct. De fleste kvinder finder beskæftigelse
i den uformelle sektor, hvilket risikerer at underminere arbejdstagerbeskyttelsen, arbejds-
kraftens produktivitet og kvinders selvstændiggørelse.
Den palæstinensiske økonomi står over for et system med fysiske, institutionelle og admi-
nistrative udfordringer og flaskehalse, der forhindrer realiseringen af dets potentiale. Nogle
af disse er eksterne og skyldes besættelsen; andre er interne. Ifølge Verdensbanken er de
væsentligste begrænsninger for økonomisk vækst og jobskabelse de israelske restriktioner
på bevægelsesfrihed, handel, adgang til jord og andre naturressourcer og de gentagne kon-
flikter. Der hersker også en opfattelse af, at risikoen for korruption er høj, særligt på det
strukturelle niveau snarere end i form af uformelle betalinger og bestikkelse.
Der eksisterer dog forretningsmuligheder, især inden for handel. Det eksemplificeres ved,
at EU er Palæstinas næst vigtigste handelspartner med en samlet samhandel på 278 mio.
EUR i 2017. Andre muligheder omfatter blandt andet investeringer i jobs for unge palæsti-
nensere og grøn vækst, herunder investeringer i vand og energi.
3.3 COVID-19-pandemien
Udbruddet af COVID-19-pandemien skader den allerede skrøbelige palæstinensiske øko-
nomi. Ud over konsekvenserne for folkesundheden vil det negative chok for de israelske
og palæstinensiske økonomier have omfattende konsekvenser for menneskerettighederne,
velfærden, beskæftigelsen, den sociale samhørighed samt finansiel og finanspolitisk stabili-
tet og institutionel overlevelse. Da Selvstyret har begrænset kontrol over sin økonomi, er
det ikke i stand til at afhjælpe krisen med de politiske værktøjer, som lande normalt har til
rådighed.
Pandemien rammer også Selvstyrets budget hårdt, som et resultat af et betydeligt tab af
indtægter og et behov for at øge udgifterne til sundhed, basale offentlige ydelser, social
bistand til de mest trængte familier og husstande og støtte til små og mellemstore virksom-
heder. Denne situation vil have en betydelig negativ indvirkning på udviklingsudsigterne
for Palæstina, hvor der er et øjeblikkeligt behov for midler til at afhjælpe nødsituationen
relateret til folkesundheden og de humanitære konsekvenser, og hvor der derefter vil være
behov for øget fokus på den socioøkonomiske genopretning.
15
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Orientering om den endelige strategiske ramme for Palæstina 2021-25 fra Udenrigsministeriet
3.4 Skrøbelighed
Situationen i Palæstina er skrøbelig. Ifølge Organisationen for Økonomisk Udviklingssam-
arbejde (OECD), oplever Palæstina en alvorlig økonomisk og samfundsmæssig skrøbelig-
hed. Sikkerhedssituationen er i høj grad også skrøbelig. Aspekter, der bidrager til skrøbelig-
hed i disse dimensioner, omfatter blandt andet risikoen for regimekollaps, mangel på poli-
tisk inklusion og det høje antal flygtninge og internt fordrevne. Hvert af disse områder kan
føre til social utilfredshed og vold, hvis der ikke tages hånd om det. Andre områder, som
bidrager til skrøbelighed, er den høje arbejdsløshed og de manglende økonomiske mulig-
heder, der kan skabe frustrationer og blive en katalysator for vold.
Det er afgørende at sætte ind over for denne skrøbelighed, og det vil have stor betydning
for, hvordan og hvor Danmark vælger at prioritere sit engagement i Palæstina. I hver af de
ovennævnte dimensioner af skrøbelighed er kvinder og unge særligt berørte. Arbejdsløshe-
den er for eksempel uforholdsmæssigt høj for disse to grupper. Der er derfor behov for et
specifikt fokus på kvinder og unge, for at der kan tages hånd om skrøbelighed i Palæstina.
OECD fremhæver en række områder, som man ser som afgørende for at styrke Palæstinas
evne til at tage hånd om skrøbelighed, og hvor Danmark samtidig har særlig ekspertise. Det
omfatter styrkelse af befolkningens engagement og ansvarlighed i Palæstina gennem for
eksempel at øge lokalsamfundenes kapacitet til at deltage i beslutningsprocesser og styrke
borgernes tillid og Selvstyrets legitimitet ved at forbedre leveringen af ydelser. Det omfatter
også beskyttelse og fremme af grundlæggende frihedsrettigheder, herunder ytrings- og for-
eningsfrihed og frie medier, samt en indsats for at adressere den lave erhvervsfrekvens
blandt kvinder.
3.5 Menneskerettigheder og demokrati
Indtil en forhandlet to-statsløsning er nået, har Israel det primære ansvar for at garantere
den palæstinensiske befolknings menneskerettigheder i de besatte områder. Samtidig skal
alle ansvarshavere på begge sider af konflikten holdes til ansvar for deres krænkelser af
palæstinensernes menneskerettigheder. Palæstina har under præsident Abbas klart signale-
ret - gennem tiltrædelsen af en lang række internationale menneskerettighedskonventioner
uden forbehold - at Selvstyret ønsker at blive målt op imod de højeste standarder for inter-
nationale menneskerettigheder og folkeretten i områder, hvor det har kontrol. Imidlertid
kan FN og EU rapportere om, at Israel såvel som Selvstyret og Hamas forsat begår men-
neskerettighedskrænkelser mod den palæstinensiske befolkning. Både EU og FN's højkom-
missariat for menneskerettigheder (OHCHR) påpeger, at grundlæggende politiske rettighe-
der som ytringsfrihed, forenings- og forsamlingsfrihed, frihed fra tortur samt medierne og
civilsamfundet er under pres både på Vestbredden og i Gaza. Ifølge rapporter fra EU og
FN er menneskerettighedsforkæmpere fortsat særligt udsatte. Det har ført til indskrænket
råderum for civilsamfundet, som begrænses i at kræve deres rettigheder. Palæstinas natio-
nale menneskerettighedsinstitution bekræfter den negative tendens.
16
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Orientering om den endelige strategiske ramme for Palæstina 2021-25 fra Udenrigsministeriet
Der er forsat flere udfordringer inden for ligestilling mellem køn, diskrimination af LGBT+
-personer og kvinder som udsættes for vold i hjemmet. Kønsbaseret vold er en særlig be-
kymring. I november 2019 rapporterede det palæstinensiske statistikbureau, at 29 pct. af
kvinderne i Palæstina mindst en gang har oplevet en form for vold fra deres mand. Ifølge
FN’s specialrapportør
for vold mod kvinder begrænser dette sammen med de vedblivende
patriarkalske holdninger i det palæstinensiske samfund de palæstinensiske kvinders evne til
at spille en aktiv rolle i det politiske liv og til at engagere sig i det økonomiske og sociale liv.
I sidste ende efterlader det kvinder med kun få muligheder i forhold til de beslutninger, de
selvstændigt kan træffe.
Samtidig er der et aktivt civilsamfund og utallige civilsamfundsorganisationer, der arbejder
for palæstinensernes menneskerettigheder fra alle vinkler og kanter - kvinders rettigheder,
LGBT+ personers rettigheder, torturbekæmpelse, arbejdstagerrettigheder og retten til fri
bevægelighed mv. Mange af disse organisationer, både palæstinensiske og israelske, arbejder
for at styrke respekten og fremme menneskerettighederne og for at dokumentere og adres-
sere krænkelser af menneskerettigheder begået af Selvstyret, Hamas og israelske myndighe-
der og for at holde dem ansvarlige.
3.6 Sårbarhed over for klimaforandringer
Klimaforandringer udgør en alvorlig udfordring i Palæstina. Ifølge FN har følgerne af kli-
maforandringer og trusler mod miljøet haft konsekvenser for Palæstinas økonomiske po-
tentiale og befolkningens modstandskraft. De mest berørte grupper er dem, hvis levebrød
er afhængig af klimaet, f.eks. landmænd, fiskere og beduiner. Mulighederne for at tilpasse
sig klimaforandringerne påvirkes af den israelske besættelses restriktioner. For eksempel
forværres mulighederne for at klare sig gennem længere tørker for beduinsamfundene i
område C af restriktionerne på deres bevægelighed og af udviklingen af infrastruktur i om-
rådet.
Desuden forventes en relativt høj befolkningsvækst i Palæstina, hvilket vil lægge yderligere
pres på de knappe ressourcer og øge de samlede behov. Ifølge FN's befolkningsprognose
for 2019 forventes den palæstinensiske befolkning at vokse fra 5,1 mio. i 2020 til 6,3 mio.
inden 2030. Det er nødvendigt at afbøde konsekvenserne af klimaforandringerne, og der er
potentiale særligt i kommunesektoren til at sætte ind over for udfordringerne sammen med
andre donorer og de relevante myndigheder.
Palæstina har udvist politisk vilje til at inkludere klimatilpasning i deres nationale politikker.
Selvstyret
har underskrevet og ratificeret FN’s rammekonvention om klimaforandringer
(UNFCCC), udviklet nationale planer for klimatilpasning, planer for deres nationale kli-
mamål (Nationally Determined Contributions) samt inkluderet tilpasning til klimaforan-
dringer som en prioritet i deres nationale udviklingsplan.
17
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Orientering om den endelige strategiske ramme for Palæstina 2021-25 fra Udenrigsministeriet
3.7 Migration
Palæstina oplever en betydelig stigning i migration, især fra Gaza. Der findes ikke officiel
statistik, men estimater fra FN indikerer en nettoudvandring fra Gaza på 21.000 personer
fra maj 2018 til december 2019, hvilket er en firedobling sammenlignet med samme periode
i 2016-17. Mange forlader Gaza med tilladelse til at studere eller arbejde i udlandet og nogle
vender efterfølgende tilbage. En del palæstinensere har desuden statsborgerskab i et andet
land og rejser ud for at besøge familie eller bosætte sig i udlandet. Andre rejser fra Gaza
uden en hensigt om at vende tilbage og bliver dermed irregulære migranter.
Den manglende udsigt til en forhandlet løsning på konflikten, den gradvise forværring af
situationen i Gaza - men også på Vestbredden - med den høje ledighedsfrekvens og generel
mangel på muligheder og ethvert perspektiv for en forbedring af situationen, er blandt de
primære grunde til at palæstinensere beslutter at migrere. Det er derfor komplekst at adres-
sere spørgsmålet om irregulær migration fra Palæstina. Støtten til UNRWA og andre former
for udvikling og humanitær assistance er afgørende, ligesom fokus på at skabe jobs og in-
kluderende, bæredygtig økonomisk vækst.
3.8 Kvinder og unge
Unge i Palæstina (15-29 år) udgør omkring 29 pct. af befolkningen, og kvinder udgør om-
kring halvdelen af befolkningen. Mens kvinder og unge repræsenterer en enorm ressource
som vigtige forandringsagenter, er de stort set uden magt både politisk, socialt og økono-
misk. Det uforløste potentiale for disse samfundsgrupper er derfor stort og væsentligt at
sætte ind overfor. Kvinder og unge møder forsat barrierer og diskrimination i udøvelsen af
deres rettigheder og ambitioner om at være fuldgyldige og ligeværdige medlemmer af det
politiske, samfundsmæssige og økonomiske liv. Kvinder og unge er underrepræsenteret i
beslutningsprocesser, uforholdsmæssigt påvirket af arbejdsløshed, mangler økonomiske
muligheder og står over for socialt pres og eksklusion. Eksempelvis var kvinders deltagelse
i arbejdsstyrken kun 17,6 pct. i 2019 mod 70,4 pct. for mænd, og kun 0,9 pct. af de unge
havde en lederstilling eller arbejdede som en del af en lovgivende forsamling i 2018. Be-
skyttelse af kvinder og unges rettigheder er afgørende for at sikre bæredygtig udvikling i
Palæstina samtidig med, at de tilskyndes til handling gennem ligeværdig og meningsfuld
deltagelse i samfundet. Den danske indsats til fremme af kvinder og unges rettigheder og
potentiale omfatter blandt andet støtte til iværksættere, tilegnelse af praktiske færdigheder
og arbejde med både ansvarshavere og rettighedshavere om at skabe et åbent palæstinensisk
samfund.
4. Strategiske mål for Danmarks partnerskab med Palæstina
Dette afsnit beskriver, hvordan Danmark på tværs af politikområder og instrumenter vil
forfølge de strategiske mål i samarbejde med palæstinensiske og andre strategiske partnere.
Arbejdet er guidet af den politiske ramme og prioriteter, beskrevet i afsnit 2.2, og de tvær-
gående strategiske valg i afsnit 2.3.
18
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Orientering om den endelige strategiske ramme for Palæstina 2021-25 fra Udenrigsministeriet
2393085_0019.png
Danske prioriteter som ligestilling mellem køn, kvinders rettigheder, unge samt inklusion
af marginaliserede grupper understøttes og er integreret på tværs af de strategiske mål. Des-
uden er de strategiske mål tilpasset Palæstinas nationale udviklingsplan (National Policy
Agenda). Den nationale udviklingsplan beskriver tre søjler, der udstikker den strategiske
retning for Det Palæstinensiske Selvstyre og søger at sætte borgerne i centrum af deres
indsats, herunder a) en afslutning på besættelsen, b) regeringsreformer og c) og forbedring
af offentlige serviceydelser og bæredygtig udvikling.
4.1 Menneskerettigheder og demokratisk ansvarlighed
Strategisk mål 1:
Styrke menneskerettigheder og demokratisk ansvarlighed. Et særligt fo-
kus vil være på at forbedre samspillet mellem myndigheder i Palæstina og borgere samt
sætte rettighedshavere i stand til at kræve deres menneskerettigheder og ansvarshaverne i
stand til at opfylde deres menneskeretlige forpligtelser.
Bidrag til FN’s Verdensmål for Bæredygtig Udvikling:
mål 1 (afskaf fattigdom), mål 5
(ligestilling mellem køn), mål 10 (mindre ulighed) og mål 16 (fred, retfærdighed og stærke
institutioner).
Væsentlige elementer i statsopbygning er styrket beskyttelse af menneskerettighederne gen-
nem fremme af efterlevelsen af internationale menneskerettigheder, herunder holde israel-
ske myndigheder, Selvstyret og Hamas til ansvar for krænkelser, og fremme af demokratisk
regeringsførelse i Palæstina.. Ved at værne om disse elementer bidrager Danmark til at gøre
den palæstinensiske befolkning i stand til at opretholde et liv i værdighed og med håb om
en bedre fremtid, især for de unge. Denne indsats er også en helt central del af den bredere
indsats for at udnytte unges potentiale og adressere de grundlæggende årsager til irregulær
migration og ekstremisme.
Opretholdelsen af demokratiske principper, efterlevelse af forpligtelserne i internationale
menneskerettighedstraktater og arbejdet hen mod en regering, der sætter borgerne mere i
centrum, er vigtige komponenter i Palæstinas statsopbygningsindsats og er fremhævet i Pa-
læstinas nationale udviklingsplan. Det Palæstinensiske Selvstyre anerkender, at der er mere
at gøre på disse områder, herunder at sikre serviceorienterede og ansvarlige offentlige insti-
tutioner og politikker, der er udformet af de mennesker, de tjener.
Danmark er i kraft af sit langvarige samarbejde med Selvstyret, Palæstinas nationale men-
neskerettighedsinstitution, kommunesektoren og civilsamfundet godt placeret i forhold til
at bidrage til Palæstinas prioriteter om god regeringsførelse og fremme af menneskeret-
tigheder. Erfaringer fra Danmarks samlede engagement i Palæstina har vist, at danske ak-
tører har ekspertise og yder en vigtig indsats for at fremme menneskerettigheder og demo-
kratisk ansvarlighed. I kombination med stærkt forankrede lokale partnerskaber har det ført
til betydelige resultater og skabt et solidt grundlag for fremtidige strategiske indsatser. Pa-
læstinensiske partnere har værdsat dansk støtte, hvilket har medvirket til at opbygge den
19
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Orientering om den endelige strategiske ramme for Palæstina 2021-25 fra Udenrigsministeriet
nødvendig tillid for politisk dialog. Danmark vil udnytte de erfaringer for at styrke menne-
skerettigheder og fremme demokratisk ansvarlighed.
4.1.1 Styrke god regeringsførelse og ansvarlighed med henblik på at levere bedre offentlige ydelser til bor-
gerne
En mere ansvarlig og lydhør regering med borgerne i centrum er en prioritet for Selvstyret
som beskrevet i den nationale udviklingsplan og bidrager til Verdensmål 1.4 om adgang til
basale serviceydelser, Verdensmål 16.6 om effektive og ansvarlige institutioner på alle ni-
veauer og Verdensmål 16.7 om inkluderende beslutningsprocesser. Erfaringer har vist, at
danske civilsamfundsorganisationer gennem deres rettighedsbaserede arbejde med lokale
partnere har gjort lokalsamfund i stand til at engagere ansvarshaverne på lokalt niveau. Det
har vist sig at være en fornuftig tilgang. Danmark vil derfor både støtte styrkelse af offentlige
institutioner, så de kan levere serviceydelser gennem ansvarlige og demokratiske processer
samt arbejde med borgere og lokalsamfund, så de kan engagere de offentlige myndigheder
og tale for deres behov og rettigheder. Dermed sigter engagementet på det lokale og kom-
munale niveau mod at understøtte god regeringsførelse i Palæstina. Et vigtigt arbejde, som
går hånd i hånd med arbejdet for fremme af menneskerettighederne.
Støtte til god regeringsførelse på lokalt niveau er et vigtigt element i både statsopbygning,
stabilisering og støtte til ansvarshavere og rettighedshavere, så de kan opfylde og kræve
deres rettigheder, da det er dette niveau som borgerne oftest interagerer med og er af-
hængige af i forhold til offentlige serviceydelser. Danmark vil yde støtten gennem strategi-
ske partnerskaber med danske civilsamfundsorganisationer og bilaterale udviklingsengage-
menter. Politikdialog med Selvstyret vil understøtte disse instrumenter. I den henseende
har Danmark en privilegeret position som ledende udviklingspartner i kommunesektoren.
Denne særlige rolle giver en platform for dialog om det samlede danske engagement i Pa-
læstina.
4.1.2 Øge kvinder og unges borgerdeltagelse
Unge spiller en vigtig rolle som forandringsagenter i forhold til at opnå en mere solidarisk,
bæredygtig og retfærdig verden. Forandringspotentialet er desværre ikke fuldt udnyttet.
Danmark vil derfor lægge særlig vægt på at øge kvinder og unges borgerdeltagelse, så de
kan gøre krav på deres basale menneskerettigheder og styrke deres deltagelse. Kvinder og
unge er vigtige aktører i forhold til opbygningen af en demokratisk kultur og et demokratisk
samfund, men de er underrepræsenterede i beslutningstagende stillinger og processer i Pa-
læstina. Selvstændiggørelse af kvinder og unge, så de kan deltage i det offentlige liv, er en
prioritet for Selvstyret, der i den nationale udviklingsplan har forpligtet sig til at gøre unge
i stand til at deltage meningsfuldt i disse processer og fjerne de barrierer, der forhindrer
kvinders fulde deltagelse, i tråd med Verdensmål 5 om ligestilling mellem kønnene samt
princippet om ikke at lade nogen tilbage.
20
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Orientering om den endelige strategiske ramme for Palæstina 2021-25 fra Udenrigsministeriet
Danmark vil bidrage til denne indsats ved at støtte initiativer, der fokuserer på at give pa-
læstinensiske kvinder og unge mulighed for at fungere som agenter for positive forandrin-
ger i deres lokalsamfund og engagere sig i demokratiske processer som rettighedshavere,
der gør krav på deres menneskerettigheder og behov. Danmark vil yde støtte gennem stra-
tegiske partnerskaber med danske civilsamfundsorganisationer, paraplyorganisationer, der
forvalter fælles fonde, bilaterale udviklingsengagementer og gennem Danmarks rolle som
ledende udviklingspartner for unge inden for den fælles europæiske strategi for Palæstina,
såvel som ved at rejse bekymringer for kvinder og unges menneskerettigheder i politiske
fora.
4.1.3 Forbedre beskyttelsen af menneskerettighederne og sikre et sikkert råderum for civilsamfundet
I tråd med den palæstinensiske nationale udviklingsplans prioritet om at værne om borger-
nes rettigheder, fremme respekt for pluralisme, lighed og frihed fra diskrimination vil Dan-
mark bidrage til en indsats, der sigter mod at forbedre beskyttelsen af menneskerettighe-
derne og skabe et sikkert råderum for civilsamfundet. Både beskyttelsen af menneskeret-
tighederne og et sikkert civilsamfundsråderum til at organisere sig, deltage i demokratiske
processer, herunder gennem sociale medier, og kunne gøre krav på deres rettigheder uden
at blive forhindret her i, er vigtige byggesten i et åbent og demokratisk samfund.
Dansk støtte vil derfor bidrage til Verdensmål 16.10 om beskyttelse af fundamentale fri-
hedsrettigheder. Fokus vil være på at styrke civilsamfundsorganisationernes og menneske-
rettighedsforkæmperenes kapacitet og sætte dem i stand til at oplyse om menneskerettighe-
derne, monitorere og dokumentere menneskerettighedskrænkelser og trusler mod civilsam-
fundets råderum; og holde de palæstinensiske og israelske ansvarshavere ansvarlige for brud
på menneskerettighederne. Til dette formål vil Danmark yde støtte gennem bilaterale ud-
viklingsengagementer, strategiske partnerskaber med danske civilsamfundsorganisationer
og multilaterale rådgivere. Som supplement til denne støtte vil Danmark aktivt deltage i
politisk dialog om menneskerettigheder og ligestilling med de vigtigste beslutningstagere i
Det Palæstinensiske Selvtyre.
4.1.4 Støtte til kvinders og pigers ret til at bestemme over deres egen krop
Retten til at bestemme over sin egen krop og seksualitet er en grundlæggende menneske-
rettighed. Dette inkluderer seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder samt retten til
ikke at blive udsat for kønsbaseret diskrimination, herunder seksuel og kønsbaseret vold.
Danmark vil støtte Selvstyret og civilsamfundsorganisationer i deres bestræbelser på at sætte
ind over for den høje forekomst af kønsbaseret vold i det palæstinensiske samfund. Det er
i tråd med Verdensmål 5.2 om vold mod kvinder og anbefalingerne til Palæstina fra hen-
holdsvis FN’s komité om afskaffelse af diskrimination imod kvinder (CEDAW) og FN's
specialrapportør for vold mod kvinder. Danmark vil gøre brug af flere instrumenter, her-
under støtte til multilaterale organisationer, strategiske partnerskaber med danske civilsam-
fundsorganisationer, paraplyorganisationer der forvalter puljemidler samt politisk dialog
med de relevante politiske aktører.
21
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Orientering om den endelige strategiske ramme for Palæstina 2021-25 fra Udenrigsministeriet
2393085_0022.png
4.2 Skabe grøn, bæredygtig og inkluderende økonomisk vækst og anstændige jobs
Strategisk mål 2:
Skabe grøn, bæredygtig, inkluderende økonomisk vækst og anstændige
jobs med særligt fokus på kvinder og unge.
Bidrag til FN’s Verdensmål for Bæredygtig Udvikling:
mål 1 (afskaf fattigdom), mål 5
(ligestilling mellem kønnene), mål 9 (industri, innovation og infrastruktur), mål 10 (mindre
ulighed), mål 12 (ansvarligt forbrug og produktion) og mål 13 (klima-indsats).
Danmark vil støtte indsatser for at skabe grøn, bæredygtig, inkluderende økonomisk vækst
og anstændige jobs og iværksættermuligheder for palæstinensiske kvinder og unge. Dette
strategiske mål danner grundlaget for en bedre og grønnere fremtid for den palæstinensiske
befolkning, især de unge, ved at sikre adgang til levebrød gennem jobs og inkluderende
økonomisk vækst. Et særligt fokus vil være på at få unge i jobs ved at udstyre dem med
markedsrelevante færdigheder og lette unge iværksætteres adgang til finansiering. Det vil
bidrage til Verdensmål 8.5 om at sikre anstændigt arbejde for alle og Verdensmål 8.6 om at
reducere andelen af arbejdsløse unge. Skabelse af udsigterne til et bæredygtigt levebrød er
desuden en del af den styrkede indsats for at skabe en bedre fremtid for den palæstinensiske
befolkning der, hvor de bor, og derved et middel til forbygge irregulær migration og ekstre-
misme.
4.2.1 Styrkede arbejdstagerrettigheder gennem øget adgang til anstændige jobs
En vigtig prioritet for dansk støtte vil være at skabe anstændige jobs, der bidrager til et mere
lige, inkluderende og solidarisk arbejdsmarked i Palæstina. Danmark vil bruge jobskabelse
til at adressere ulighed og diskrimination i arbejdsmarkedet. Det vil omfatte støtte til job-
skabelsesinitiativer, der fremmer beskyttelsen af arbejdstagerrettigheder og fremmer et sik-
kert og sundt arbejdsmiljø for arbejdstagerne. Et særligt fokus vil være på at sikre lige mu-
ligheder og rettigheder for kvinder og unge, hvilket Danmark vil fremme aktivt i den poli-
tiske dialog med Selvstyret og lokale samarbejdspartnere. Dertil er der også en vigtig synergi
i forhold til Danmarks arbejde for at fremme respekten for menneskerettigheder, herunder
ytrings-, forsamlings- og foreningsfrihed.
4.2.2 Bæredygtig inkluderende økonomisk vækst og jobs
Da Palæstina er en lille økonomi og grundet restriktionerne, der påvirker det økonomiske
klima, vil Danmark prioritere innovative jobskabelsesinitiativer, der eksempelvis introduce-
rer ny teknologi til at adressere energi- og vandknaphed, og øger produktiviteten. I tråd
med prioriteterne i Palæstinas nationale udviklingsplan og den nationale investeringsplan
vil Danmark også støtte skabelsen af anstændige jobs i de traditionelle sektorer såsom tu-
risme og landbrug ved at styrke værdikæder samt gennem fremme af klimasmarte løsninger.
I den sammenhæng vil Danmark lægge særlig vægt på skabelse af grønne jobs og fremme
bæredygtig udvikling. Danmark vil yde støtte gennem multilaterale rådgivere og bilaterale
22
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Orientering om den endelige strategiske ramme for Palæstina 2021-25 fra Udenrigsministeriet
2393085_0023.png
udviklingsengagementer. Danmark vil også yde støtte gennem strategiske partnerskaber
med danske civilsamfundsorganisationer, som allerede har tilegnet sig erfaring og opnået
resultater gennem deres støtte til mikro-virksomheder og innovative indsatser inden for
økonomiske selvstændiggørelse i Palæstina, som de kan bygge videre på i det fremtidige
samarbejde. Derudover vil Danmark undersøge mulighederne for, om Danidas erhvervsin-
strumenter kan anvendes til at bidrage til bæredygtig økonomisk vækst og beskæftigelse i
Palæstina samt undersøge muligheden for at støtte garantier til palæstinensiske banker mhp.
at gøre dem i stand til at give lån til små og mellemstore virksomheder.
4.3 Modstandskraft, fred og stabilitet
Strategisk mål 3:
Styrke modstandskraften hos de mest sårbare grupper i Palæstina mhp.
at bidrage til fred og stabilitet og sætte dem i stand til at opretholde et liv i værdighed, hvor
deres hjem er, og med håb om en bedre fremtid. I den sammenhæng er kvinder og unge
forandringsagenter, der bidrager til at øge modstandskraft og stabilitet.
Bidrag til FN’s Verdensmål for Bæredygtig Udvikling:
mål 1 (afskaf fattigdom), mål 3
(sundhed og trivsel), mål 4 (kvalitetsuddannelse), mål 5 (ligestilling mellem kønnene), mål
10 (mindre ulighed) og mål 16 (fred, retfærdighed og stærke institutioner).
Styrket modstandskraft hos nogle af de mest sårbare grupper i Palæstina bidrager til at
mindske ulighed (Verdensmål 10), skabe håb om en bedre fremtid og alternativer til irregu-
lær migration eller deltagelse i militante aktiviteter. Ved at støtte lokalt kan vi hjælpe flere.
Hvis der ikke sættes ind, øges risikoen for ustabilitet og vold. Opbygning af modstandskraft
er derfor et vigtigt aspekt af Danmarks støtte til at sikre stabilitet i nærområderne - og sam-
tidig er forbedring af palæstinensernes levevilkår og modstandskraft væsentlige elementer i
at støtte dem i at opbygge en velfungerende stat som en del af en fredelig løsning på kon-
flikten.
Danmark vil have et særligt fokus på at styrke flygtninges modstandskraft gennem støtte til
grunduddannelse, erhvervsfaglige uddannelser og sundhed. Der vil også være et særligt fo-
kus på at styrke modstandskraften hos kvinder og unge i udsatte områder på Vestbredden
og i Gaza. Disse grupper er blandt de mest berørte af konflikten.
Det vil kræve en tilgang, der gør op med den silotænkning, der før har kendetegnet huma-
nitær bistand og udviklingssamarbejde. Erfaringer har vist vigtigheden af at styrke forholdet
mellem den humanitære bistand, udviklingsbistanden og fredsopbygning - det såkaldte hu-
manitære-udviklings-fredsneksus. Set i det lys vil Danmark søge at styrke samarbejdet på
tværs af neksus ved at muliggøre et tæt samspil mellem udviklingsarbejde, humanitær bi-
stand og den politiske dialog som beskrevet nedenfor.
23
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Orientering om den endelige strategiske ramme for Palæstina 2021-25 fra Udenrigsministeriet
4.3.1 Opbygge modstandskraft gennem sundhed, grundskoleuddannelse og erhvervsfaglige uddannelser
En grundskoleuddannelse af høj kvalitet er afgørende for at opbygge den menneskelige
kapital, der kræves for at skabe et modstandsdygtigt og fremgangsrigt palæstinensisk sam-
fund. Ved at støtte en inkluderende kvalitetsuddannelse i Palæstina bidrager Danmark til,
at palæstinenserne udvikler de færdigheder, der kræves for at kunne trives i en udfordrende
verden i konstant forandring. Uddannelse hjælper med at fremme lige rettigheder og mu-
ligheder for alle børn, øge borgerinddragelsen og fremme fredelige samfund.
I tråd med Verdensmål 4 om uddannelse vil Danmark fortsat støtte grundskolerne i Palæ-
stina gennem multilaterale indsatser målrettet palæstinensiske flygtninge på både Vestbred-
den inklusiv Østjerusalem og i Gaza. UNRWA er en vigtig partner for Danmark i forhold
til at opnå dette mål. UNRWA driver 709 grundskoler i de fem områder, hvor de er til stede
(Gaza, Vestbredden, Jordan, Libanon og Syrien) og tilbyder grundskoleuddannelse til mere
end 533.000 palæstinensiske flygtningebørn.
Danmark vil også forsætte med at støtte UNRWA’s erhvervsuddannelsescentre, som giver
unge palæstinensiske flygtninge de nødvendige færdigheder og viden til at kunne indtræde
på arbejdsmarkedet. For at opbygge unge palæstinensiske flygtninges modstandskraft,
skabe håb og dermed biddrage til at reducere risikoen for ustabilitet er det afgørende, at de
unge sættes i stand til at deltage i økonomien. UNRWA er en væsentlig udbyder af erhvervs-
faglige uddannelser for flygtninge. Organisationen driver otte erhvervsuddannelsescentre i
de fem områder, hvor de er tilstede, med omkring 7.700 studerende hvert år. Alle tilbyder
markedsrelevante kurser. Erfaringer har vist, at beskæftigelsesfrekvensen blandt de nyud-
dannede er høj. Størstedelen af de nyuddannede er i beskæftigelse inden for ét år eller har
forsat deres studier.
Det er også vigtigt at sikre et sundt liv og fremme trivsel for at opbygge modstandskraft,
velstående samfund og fremme bæredygtig udvikling i Palæstina. Det vil bidrage til Ver-
densmål 3 om sundhed i sin helhed. UNRWA spiller en væsentlig rolle i leveringen af
grundlæggende sundhedsydelser til palæstinensiske flygtninge i kraft af, at de driver 141
sundhedscentre på tværs af de fem områder, hvor de er til stede, med mere end 8,5 mio.
konsultationer årligt.
Danmark vil bidrage til denne indsats gennem støtte til grundlæggende sundhedsydelser via
UNRWA og adskillige danske civilsamfundspartnere, privat finansiering, danske forsk-
ningsorganisationer og samarbejde mennesker imellem. Ud over støtten til UNRWA, er der
som følge af Danmarks førende rolle på verdensplan i forebyggelsen og behandlingen af
diabetes et særligt fokus på dette område i den danske støtte til den grundlæggende sund-
hedspleje i Palæstina.
4.3.2 Unge og kvinder i sårbare områder
Danmark vil have et specifikt fokus på beskyttelse af kvinder og unge i sårbare områder på
Vestbredden og i Gaza og sætte dem i stand til at kræve deres basale rettigheder under de
24
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Orientering om den endelige strategiske ramme for Palæstina 2021-25 fra Udenrigsministeriet
internationale menneskerettigheder og den humanitære folkeret. De oplever særlige udfor-
dringer og beskyttelsesbehov i Palæstina. Desuden er kvinder og unge overrepræsenteret i
forhold til arbejdsløshed og underrepræsenteret i politik og styrende organer. Unge og kvin-
der er også et fokusområde for Selvstyret og har en særlig prioritet i Palæstinas nationale
udviklingsplan.
Danmark vil støtte oplysnings- og fortalervirksomhed, der er ledet af kvinder og unge, for
at sikre, at deres stemme bliver hørt i Gaza og på Vestbredden i spørgsmål relateret til deres
menneskerettigheds- og beskyttelsesbehov. Danmark vil også støtte udviklings-, humani-
tære, fredsinitiativer og organisationer, som er ledet af kvinder og unge, så de derved sættes
i stand til at spille en større rolle i forhold til at skabe modstandsdygtige og stabile lokal-
samfund. Dette kombineres med psykosocial støtte til kvinder og unge for at forebygge
udviklingen af psykiske problemer samt forebyggelse af og behandling som følge af køns-
baseret vold i tråd med Verdensmål 3 om sundhed, Verdensmål 5.2 om eliminering af vold
mod alle kvinder og piger og Verdensmål 16.1 om en reducering af alle former for vold.
Palæstinas fremtid er afhængig af de unge, og det er væsentligt at løse de psykiske proble-
mer, der følger af konflikten. Danmark vil yde støtte gennem danske civilsamfundsorgani-
sationer og bilaterale udviklingsengagementer.
4.4 Strategisk monitorering af Danmarks strategiske ramme for Palæstina
Det danske repræsentationskontor i Ramallah vil lede monitoreringen af den strategiske
ramme i tæt samarbejde med Udenrigsministeriet i København. Den strategiske monitore-
ring af Danmarks samlede engagement i Palæstina vil danne grundlag for flere processer,
herunder Udenrigsministeriets interne dialog om den generelle udvikling i Palæstina og
Danmarks dialog med Selvstyret, virksomheder, multilaterale organisationer og civilsam-
fundet.
Strategiske indikatorer, der understøtter denne dialog, er defineret for hvert af de strategiske
mål og er beskrevet i boks 3 nedenfor. Den interne arbejdsgruppe for Palæstina, som består
af ansatte fra Udenrigsministeriet i København og ledes af det danske repræsentationskon-
tor, vil monitorere de strategiske mål årligt samt efter behov, i fald der skulle forekomme
væsentlige ændringer i konteksten. Derudover vil der være en let løbende monitorering.
Monitoreringen vil have fokus på læring og på, hvordan Danmarks engagement - herunder
det bilaterale udviklingsengagement - påvirkes af ændringer i den politiske kontekst og ud-
viklingen på jorden, samt om der er behov for en tilpasning af engagementet. Monitorering
og læring vil være baseret på de enkelte engagementer, men vil derudover bidrage til en
forståelse af den bredere kontekst og de systemiske faktorer, der både positivt og negativt
kan påvirke relevansen af det samlede danske engagement i Palæstina. Der vil også være et
fokus på at forstå sammenhænge og synergi mellem Danmarks engagementer og instru-
menter.
25
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Orientering om den endelige strategiske ramme for Palæstina 2021-25 fra Udenrigsministeriet
Monitoreringen af de strategiske mål vil så vidt muligt være tilpasset de palæstinensiske
nationale monitorerings- og
evalueringssystemer. Da FN’s verdensmål er kernen i Dan-
marks engagement i Palæstina, vil de verdensmål-indikatorer, der er mest relevante for de
strategiske mål, danne grundlaget for målingen af den strategiske rammes resultater. Data
vil så vidt muligt blive opdelt for sikre, at ingen lades tilbage. Derudover er der gjort en
særlig indsats for at udvælge indikatorer, der afspejler forholdet mellem de udviklingsmæs-
sige og humanitære aspekter af de strategiske mål.
4.5 Monitorering af resultater, læring og kommunikation
Det Danske Repræsentationskontor i Ramallah vil monitorere og lære fra implementerin-
gen af det bilaterale program med udgangspunkt i Udenrigsministeriets retningslinjer. Mo-
nitoreringen vil danne grundlag for den løbende vurdering af antagelser, forandringsteori
og risici samt blive brugt i drøftelser med partnere om de erfaringer, der gøres undervejs i
gennemførelsen af programmerne. Målet er at sikre, at der opnås håndgribelige resultater
og læring. Med det mål for øje vil det det løbende vurderes, om der er behov for at tilpasse
det bilaterale program i lyset af de erfaringer, der gøres, eller af væsentlige ændringer i kon-
teksten som også beskrevet i afsnit 4.4 og i afsnittet om den tilpasningsdygtige tilgang på
side 9.
26
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Orientering om den endelige strategiske ramme for Palæstina 2021-25 fra Udenrigsministeriet
2393085_0027.png
Boks 3: Monitorering af den strategiske ramme
Impact
niveau
Overordnede politiske mål
Støtte en fredelig løsning på den israelsk-palæstinensiske konflikt gennem realiseringen af en to-statsløsning samtidig med, at stræbe efter
at fremme stabilitet i regionen og forbedre levevilkårene for palæstinenserne, som er fanget i konflikten.
1. Menneskerettigheder og demokratisk
ansvarlighed. Et særligt fokus vil være
på at forbedre samspillet mellem myn-
digheder og borgere, samt sætte rettig-
hedshavere i stand til at kræve deres
menneskerettigheder og ansvarshavere i
stand til at opfylde deres menneskeret-
lige forpligtelser.
2. Skabe grøn, bæredygtig, inkluderende
økonomisk vækst og anstændige jobs
med særligt fokus på kvinder og unge.
3. Modstandskraft, fred og stabilitet. Styrke mod-
standskraften hos de mest sårbare grupper i Palæ-
stina mhp. at bidrage til fred og stabilitet og sætte
dem i stand til at opretholde et liv i værdighed,
hvor deres hjem er og med håb om en bedre frem-
tid. I den sammenhæng er kvinder og unge foran-
dringsagenter, der bidrager til at øge modstands-
kraft og stabilitet.
Strategiske
Mål
Indikatorer og verifikationsmidler
(MoV)
1. Ansvarlige offentlige institutioner og lige rettighe-
der til offentlige serviceydelser.
MoV: mål 16.6.2, MoLG, Verdenbankens data
vedr. effektiv regeringsførelse og ansvarlighed, V-
Dem-indeks vedr. diagonal ansvarlighed og lige ad-
gang til offentlige serviceydelser.
2. Inklusion af kvinder og unge i beslutningstagning.
MoV: mål 5.5.1, 5.5.2, 16.7.2, MoLG, V-Dem in-
deks vedr. Kvinders politiske selvstændiggørelse.
3. Ligestilling mellem køn og kønsbaseret vold.
MoV: mål 5.2.1, 5.2.2, CEDAW’s anbefalinger.
4.
De tre ansvarshavere i Palæstina’s efterlevelse af
menneskerettighederne.
MoV: mål 16.10.1, 16.A.1, OHCHR rapporter,
FN’s traktatorganer
& deres anbefalinger.
Indikatorer og verifikationsmidler
(MoV)
1. Økonomisk vækst gennem opgradering af
teknologi og innovation.
MoV: mål 8.2.1.
2. Jobs for kvinder og unge gennem iværksæt-
teri, innovation og
økonomisk MSMV’er.
MoV: SDG 8.3.1, 8.5.1, 8.5.2, 8.6.1, PCBS
Arbejdskraftsundersøgelse, MoA.
3. Grøn vækst.
MoV: mål 6.A.1.
4. Øget handel.
MoV: Verdensbankens “Doing Business
Index”.
27
Indikatorer og verifikationsmidler
(MoV)
1. Udsigterne til bærdygtig fred og stabilitet.
MoV: Sikkerhedsrådsbriefinger fra FN’s
sær-
lige oordinator, AHLC rapporter.
2. Politisk skrøbelighed (intern).
MoV: OECD årlige skrøbelighedsanalyse.
3. Beskyttelse af civile.
MoV: mål 3.4.2, 5.2.1, 5.2.2, OCHA database.
4. Nedrivninger og fordrivelse på Vestbredden.
MoV: OCHA månedlige rapporter, halvårlig
EU rapporter.
5. Adgang til sundhed og uddannelse for flygt-
ninge.
MoV: UNRWA.
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Orientering om den endelige strategiske ramme for Palæstina 2021-25 fra Udenrigsministeriet
5. Det bilaterale udviklingsprogram med Palæstina 2021-2025
Udviklingsprogrammet 2021-2025 er struktureret omkring de strategiske mål med henblik på at
understøtte den overordnede politiske vision for strategien. Programmet prioriterer udvalgte
aspekter af de strategiske mål under hensyntagen til, at andre danske instrumenter vil dække de
øvrige aspekter.
Dermed bliver programmet et vigtigt redskab i den bredere indsats for at skabe en bedre fremtid
for den palæstinensiske befolkning gennem en samtænkt indsats, der støtter statsopbygning og
demokratisk ansvarlighed, god regeringsførelse, menneskerettigheder, grøn vækst og adgang til
anstændige jobs. Sikring af et værdigt og sundt live samt skabelse af bæredygtige økonomiske le-
vevilkår er forsat vigtige komponenter også i forhold til at adressere de grundlæggende årsager til
irregulær migration, udnytte unge palæstinenseres potentiale og holde de unge væk fra en vej, der
leder til ekstremisme og militante aktiviteter. Det bilaterale program er herved en integreret del af
Danmarks politiske engagement i og i forhold til Palæstina og må ikke blive betragtet som et
enkeltstående instrument.
5.1 Udviklingsengagementer til støtte for menneskerettigheder og demokratisk ansvar-
lighed
For at styrke beskyttelsen og respekten for menneskerettigheder, demokratisk ansvarlighed og ci-
vilsamfundets råderum er Palæstina nødt til at sikre rammevilkår, som gør det muligt for menne-
skerettighedsorganisationer at arbejde, fremme mere bæredygtig og ansvarlig lokal regeringsførelse
og fremme kvinder og unges lige deltagelse i det politiske og offentlige liv. Danmark vil gennem
det bilaterale udviklingsprogram støtte både offentlige institutioner som ansvarshavere og civil-
samfundsorganisationer som rettighedshavere.
5.1.1 Mere bæredygtighed og ansvarlighed i kommunesektoren skal sikre, at borgerne er i fokus og lighed i leve-
ringen offentlige ydelser
Lokale regeringsinstitutioner spiller en afgørende rolle i udviklingen på lokalt niveau, levering af
serviceydelser og borgerinddragelse i Palæstina. De udgør rygraden i den offentlige administration.
Den danske støtte til god regeringsførelse på lokalt niveau er vigtig for at støtte ansvarshaverne i
at efterleve deres menneskerettighedsforpligtelser og rettighedshaverne i at kræve deres rettighe-
der.
Danmark vil sammen med andre udviklingspartnere fortsat støtte kommunale institutioners bæ-
redygtighed og Selvstyrets reformer af kommunesektoren for at fremme en ikke-diskriminerende
og aktiv borgerinddragelse af især kvinder og unge, forbedre social ansvarlighed og sikre en til-
strækkelig levering af ydelser. I overensstemmelse med Palæstinas nationale udviklingsplan vil der
blive lagt vægt på digitalisering af tjenester, der sigter mod at skabe større gennemsigtighed for
borgerne.
28
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Orientering om den endelige strategiske ramme for Palæstina 2021-25 fra Udenrigsministeriet
2393085_0029.png
Fokus for støtten vil også være på at integrere tilpasning til klimaforandringer i det kommunale
arbejde og serviceydelser. I kraft af sin ledende rolle blandt udviklingspartnere i den kommunale
sektor er det Danmark, som fører an i forhold til at sætte gang i den proces. Danmarks ledende
rolle vil også blive udtrykt gennem rådgivning og teknisk bistand, der skal støtte den strategiske
planlægning og koordination i Ministeriet for Lokal Regeringsførelse. Denne støtte har til hensigt
at muliggøre og fremme levering af kommunale serviceydelser og reformer. Baseret på tidligere
erfaringer vil Danmark kanalisere støtten gennem større fælles programmer med andre donorer.
Modellen har vist sig som et vigtigt instrument til at give en bedre politisk dialog, hvilket Danmark
vil søge at bruge som løftestang til at skabe udviklingsmæssige resultater i den kommunale sektor.
5.1.2 Fremme og beskytte menneskerettigheder
Danmark vil bidrage til at styrke nationale kontrolinstanser og civilsamfundsorganisationer for
effektivt at kunne bidrage til fremme og beskyttelse af menneskerettigheder, herunder, men ikke
begrænset til, kvinders rettigheder, retten til ikke-diskrimination, kulturelle rettigheder og ytrings-
frihed, foreningsfrihed, forsamlingsfrihed, fri bevægelighed og frihed fra tortur. I forlængelse heraf
vil Danmark bidrage til et åbent og tolerant palæstinensisk samfund gennem støtte til kulturel
udveksling og initiativer, som har fokus på unge som forandringsagenter.
Mens civilsamfundsorganisationerne opererer under udfordrende vilkår, har erfaringer fra tidligere
støtte har vist, at Danmark har bidraget til, at civilsamfundsorganisationerne er blevet mere
modne, hvad angår dokumentation af menneskerettighedskrænkelser og fortalervirksomhed,
selvom visse civilsamfundsorganisationer stadig er relativt svage. Dansk støtte har også bidraget
til, at civilsamfundsorganisationerne har været i stand til at forsætte deres arbejde i en kontekst,
der er kendetegnet ved et indskrænket råderum for civilsamfundet. Støtten til civilsamfundsorga-
nisationer vil følge klare og allerede etablerede retningslinjer og er afgørende i en kontekst med
fortsatte krænkelser af den internationale menneskeret og den humanitære folkeret, det indskræn-
kede civilsamfundsråderum og fraværet af parlamentariske kontrolfunktioner grundet den langva-
rig politiske splittelse.
Forventede resultater af
den bilaterale støtte til menneskerettigheder og demokratisk ansvar-
lighed
-
Mere bæredygtige og ansvarlige institutioner i kommunesektoren med borgerfokus og lig-
hed i levering af offentlige serviceydelser.
-
Stærkere nationale kontrolinstanser og civilsamfundsorganisationer samt forbedret beskyt-
telse af palæstinensernes menneskerettigheder og råderummet for civilsamfundet.
5.2 Udviklingsengagementer til støtte for skabelse af grøn, bæredygtig, inkluderende
økonomisk vækst og anstændige jobs
Danmark støtter skabelsen af grøn, bæredygtig, inkluderende økonomisk vækst og jobs som en
del af støtten til statsopbygning, fred og stabilitet. En bæredygtig økonomi med inkluderende og
anstændige jobs er helt grundlæggende for realiseringen af en selvstændig stat. Gennem adskillige
29
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Orientering om den endelige strategiske ramme for Palæstina 2021-25 fra Udenrigsministeriet
succesrige partnerskaber (Det Palæstinensiske Selvstyre, multilaterale organisationer, civilsam-
fundsorganisationer og den private sektor) vil Danmark forsætte med at tilpasse sig prioriteterne
og målene i Palæstinas nationale udviklingsplan 2017-2022 og den nationale investeringsplan 2020-
2022.
Jobskabelse og fremme af vilkår, der muliggør en bæredygtig vækst i den private sektor samt unge
og kvinders økonomiske selvstændiggørelse, står øverst i Palæstinas nationale udviklingsplan. Med
Danmarks støtte til at fremme bæredygtig vækst vil bærdygtig udnyttelse af naturressourcer gen-
nem støtte til Palæstinas mest produktive sektor - landbrugs- og fødevaresektoren - øge indkom-
sten, skabe bæredygtige jobmuligheder, bidrage til at øge fødevaresikkerheden og reducere fattig-
dommen.
Til støtte for det strategiske mål 2 vil udviklingsprogrammet fokusere på at fremme klimabaseret
bæredygtig økonomisk vækst gennem støtte til små og mellemstore virksomheder og landbrugs-
virksomheder, skabelse af anstændige jobs, øget fødevaresikkerhed og støtte et miljø, der giver
muligheder for bæredygtig udvikling af den private sektor.
5.2.1 Fremme bæredygtig og inkluderende økonomisk vækst gennem inkluderende og smart udvikling af værdi-
kæder for landbrugsvirksomheder
Landbrugssektoren er den største bidragsyder til Palæstinas BNP og udgør mere end en fjerdedel
af Palæstinas eksport. Danmark er en af de største donorer i sektoren og har gennem årene tilegnet
sig en betydelig erfaring i forhold til at støtte landbrugsvirksomheder. En væsentlig erfaring fra
Danmarks mangeårige udviklingssamarbejde er, at støtten til landbrugsmetoder har skabt vækst
og beskæftigelse i landbrugsproduktionen til trods for de vanskelige rammebetingelser. Landbru-
get beskæftiger næsten 11 pct. af den palæstinensiske arbejdsstyrke, hvoraf 30 pct. er kvinder, og
et lignende antal er beskæftiget med forarbejdning, distribution og handel. Landbrugs- og fødeva-
resektoren er derfor fortsat en vigtig sektor i forhold til at bevare og fremme bæredygtig, inklude-
rende og anstændig beskæftigelse, indkomst og modstandskraft i det palæstinensiske samfund
samt for at beskytte naturressourcerne.
Med blik for, at adgang til de nødvendige naturressourcer til brug for et bæredygtigt landbrug er
begrænset af den israelske besættelse, er det en dansk prioritet at øge tilgængeligheden af og mak-
simere effektiviteten i ressourceudnyttelsen under behørig hensyntagen til tilpasning til klimafor-
andringer. Danmark vil støtte landbrugsvirksomhederne i at maksimere grøn, bæredygtig vækst i
både indkomst og produktivitet med fokus på unge og kvinder. Ved at styrke kapaciteten inden
for produktionen af fødevarer, forarbejdning og handel gennem innovation, smarte teknologier
og klimabaserede indsatser, vil der skabes bæredygtig økonomisk vækst og anstændige jobmulig-
heder, især for kvinder og unge, hvilket vil reducere fødevareusikkerheden og øge den sociale
stabilitet.
30
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Orientering om den endelige strategiske ramme for Palæstina 2021-25 fra Udenrigsministeriet
2393085_0031.png
5.2.2 Grønne jobs og bæredygtige indkomstmuligheder for unge palæstinensere
Arbejdsløsheden på Vestbredden og i Gazastriben er steget og har været høj igennem de sidste 17
år med en arbejdsløshed, der i 2019 nåde op på 14 pct. på Vestbredden og 43 pct. i Gaza med
unge og kvinder som de mest berørte grupper. Arbejdsløsheden og fattigdommen, især blandt
unge, fører til et fald i købekraften og dårligere adgang til fødevarer. Hertil kommer de negative
sociale faktorer, der ofte er følger af fattigdom.
Skabelse af anstændige jobs og iværksættermuligheder for kvinder og unge vil forbedre levevilkå-
rene og fødevaresikkerheden, fremme bæredygtig udvikling og styrke ressourceudnyttelsen. Den-
mark vil have et særligt fokus på faglig opkvalificering og oplæring på arbejdspladserne. Gennem
strategiske partnerskaber med lokale universiteter, gymnasier, tekniske skoler- og erhvervsuddan-
nelsescentre og lærerpladser vil unge nyuddannede og unge iværksættere blive udstyret med de
færdigheder og kompetencer, der kræves for at komme ud på arbejdsmarkedet inden for bæredyg-
tig og miljøvenlig fødevareproduktion samt for at gøre brug af grøn landbrugsteknologi. Derud-
over vil Danmark fremme unge-ledte entreprenørskaber inden for grøn teknologi og innovation i
landbrugs- og fødevaresektoren.
Forventede resultater
af den bilaterale støtte til skabelse af grøn, bæredygtig, inkluderende
økonomisk vækst og anstændige jobs:
-
Øget bæredygtig og inkluderende økonomisk vækst gennem udvikling og styrkelse af vær-
dikæder i landbruget til skabelse af anstændige jobs.
-
Flere grønne jobs og bæredygtige indkomstmuligheder i landbrugs- og fødevaresektoren
for unge palæstinensere.
5.3 Udviklingsengagementer til støtte for modstandskraft, fred og stabilitet
Som en del af Danmarks overordnede mål om at støtte en fredelig løsning på konflikten og for-
bedre palæstinensernes liv er det en prioritet at adressere den igangværende territoriale fragmen-
tering af Palæstina i overensstemmelse med EU-rådskonklusioner.
5.3.1 Styrke modstandskraft hos samfund i sårbare områder
Danmark vil søge at styrke modstandskraften hos de mest sårbare palæstinensiske lokalsamfund,
herunder kvinder og unge. Det er i tråd med Selvstyrets prioritet om at levere offentlige service-
ydelser og støtte til de palæstinensiske lokalsamfund i disse områder, hvilket fremhæves i den na-
tionale udviklingsplan.
Givet de politisk-geografiske betingelser for at yde støtte til de sårbare lokalsamfund vil Danmark
arbejde for at opretholde udviklingsresultaterne ved at styrke sammenhængen mellem interventi-
oner på tværs af det humanitære-udvikling-freds-neksus. Et eksempel er Danmarks støtte til om-
råde C, som har både et udviklingsmæssigt, humanitært og politisk mål i form af at beskytte mar-
ginaliserede lokalsamfunds rettigheder, fremme økonomisk udvikling og jobskabelse samt levere
vigtige serviceydelser til befolkningen. Danmark vil kanalisere støtten gennem multilaterale orga-
nisationer og multidonorinterventioner, da erfaringen viser, at Danmark står bedre i forhold til at
31
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 210: Orientering om den endelige strategiske ramme for Palæstina 2021-25 fra Udenrigsministeriet
2393085_0032.png
støtte disse lokalsamfund, når det bliver gjort sammen med ligesindede donorer. Derudover vil
Danmark støtte palæstinensiske lokalsamfund via støtte til skabelsen af bæredygtige og anstændige
jobs inden for landbrugs- og fødevaresektoren, som det også er beskrevet i afsnit 5.2.
Forventede resultater
af den bilaterale støtte til modstandskraft, fred og stabilitet
-
Styrket modstandskraft hos sårbare palæstinensiske lokalsamfund gennem indsatser for at
forbedre deres levevilkår og beskytte deres rettigheder under den humanitære folkeret og
de internationale menneskerettigheder.
5.4. Forventede budget
Det forventede budget for det bilaterale udviklingsprogram for hvert strategisk mål (afhængigt af
regeringens prioriteter på kommende finanslove):
Millioner
DKK
1: Menneskerettigheder og demokratisk ansvarlighed
180
2: Skabelse af grøn, bæredygtig, inkluderende økonomisk vækst og anstændige
165
jobs
3: Modstandskraft, fred og stabilitet
105
Samlet
450
(*) I tillæg hertil forudses et årligt kernebidrag til UNRWA på 105 mio.kr under § 06.39.01.11 i finansloven. Dette
humanitære bidrag er en del af den støtte, der skal være med til at sikre gennemførelsen af strategisk mål tre.
Strategisk mål
32