Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del Bilag 167
Offentligt
2357010_0001.png
Aktstykke nr.
Folketinget -NaN
Udenrigsministeriet.
København, den 16. marts 2021.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til følgende dispositioner:
– at der etableres hjemmel til at udstede en ekstraordinær midlertidig garanti på ca. 2,8 mia. kr.
(321,5 mio. UA
1)
) på § 06.37.02. Regionale udviklingsbanker ved optagelse af ny tekstanmærk‐
ning.
– at der i 2021 tilføres 0,8 mio. kr. til § 06.11.22. Risikopræmie vedr. statsgarantier og genudlån til
afdækning af statens kreditrisiko i 2021 ifm. garantiforpligtelsen.
Udgiften på 0,8 mio. kr. til risikopræmien finansieres af den på finansloven for 2021 opførte
bevilling på § 35.11.19. Regeringsreserve, og modsvares af en indtægt på § 37.64.01. Kreditrisici i
forbindelse med lån og garantier.
Baggrund
Den Afrikanske Udviklingsbank (AfDB) spiller en vigtig rolle i at hjælpe afrikanske lande med
at håndtere de sundhedsmæssige og økonomiske konsekvenser af COVID-19-pandemien, og sikre
en grøn og inklusiv genopbygning efter krisen. Bankens indsatser understøtter implementeringen af
regeringens udviklingspolitiske prioriteter ift. udvikling i skrøbelige lande, jobskabelse og adgang til
vand og grøn energi i Afrika.
AfDB har siden 2003 haft den højeste kreditvurdering, AAA, fra kreditvurderingsbureauerne
Standard & Poor’s, Moody’s, og Fitch. Det afspejler, at bankens finansielle situation er solid og at
banken har en stærk støtte fra sine medlemslande.
AfDB’s AAA-kredit rating er imidlertid i risiko for at blive nedgraderet hos kreditvurderingsbu‐
reauet Fitch. AfDB’s kreditvurdering fra Fitch afhænger til dels af den finansielle situation i bankens
afrikanske låntagerlande, og til dels af hvor meget af bankens udlån, der er dækket af AAA-garanti‐
kapital. Bankens AAA-garantikapital opvejer således noget af den risiko banken påtager sig ved at
investere i Afrika. Konsekvenserne af COVID-19-pandemien har forværret den finansielle situation
for bankens afrikanske låntagerlande såvel som for AAA-garantilande. Senest er forventningerne
til USA’s kreditvurdering blevet sænket i 2020. Da USA udgør 40 pct. af bankens nuværende
AAA-garantikapital forventes en nedgradering af USA at medføre en nedgradering af AfDB.
Mister AfDB sin AAA-kreditvurdering hos Fitch vil det blive dyrere for banken at rejse finansie‐
ring på finansmarkederne. Dermed bliver det dyrere for afrikanske lande at optage lån igennem
AfDB. Opretholdelsen af AfDB’s udlån er afgørende netop nu, hvor afrikanske lande står over for
store finansieringsbehov til COVID-19-respons og genopbygning.
b.
AS001995
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 167: Aktstykke 191 vedr. midlertidig garantikapital til Den Afrikanske Udviklingsbank
2357010_0002.png
2
AfDB’s finansielle situation er fortsat grundlæggende stærk. AfDB står dermed hverken til at blive
nedgraderet fra sin AAA-rating hos Moody�½s eller Standard & Poor’s.
Projektbeskrivelse
For at modgå risikoen for en nedgradering har AfDB anmodet de syv AAA-medlemslande, herun‐
der Danmark, om samlet at stille mindst ca. 16,7 mia. kr. til rådighed i ekstraordinær midlertidig
garantikapital fra 2021-23. Midlertidig garantikapital i denne størrelsesorden forventes at holde
hånden under bankens AAA-rating indtil ultimo 2023, også i tilfælde af en nedgradering af USA’s
kreditvurdering. Det vil give banken tid til at finde permanente løsninger til at forbedre sit kapital‐
grundlag.
Danmark vil sammen med Tyskland, Luxembourg og Sverige stille med midlertidig AAA-garanti‐
kapital på i alt ca. 16,7 mia. kr. Danmarks andel vil være 2,8 mia. kr. Danmark vil med den midlerti‐
dige garantikapital tegne 32.144 nye midlertidige aktier i banken Garantien vil være kvalificeret og
dermed kun blive effektueret i tilfælde af, at USA bliver nedgraderet. Derudover vil garantien kun
være aktiveret indtil USA’s kreditvurdering igen er stabil. Garantien vil senest udløbe i 2023.
Den midlertidig garantikapital vil bidrage til, at AfDB ikke bliver nedgraderet af Fitch eller skal
nedbringe udlån til Afrika betydeligt. Dermed forbliver AfDB en central udviklingsaktør i regionen
og støtten til hårdt ramte afrikanske lande opretholdes. Det er vigtigt for at sikre en grøn og inklusiv
genopbygning i Afrika efter COVID-19-pandemien.
AfDB er en væsentlig kilde til finansieringen af Verdensmålene og klimadagsordenen i Afri‐
ka. Særligt kan fremhæves mål 1 (Afskaf fattigdom), mål 8 (Anstændige jobs og økonomisk vækst),
mål 10 (Mindre ulighed), og mål 13 (Klimaindsats).
Budget
Danmark stiller midlertidig ikke-indbetalt AAA-garantikapital på i alt 2,8 mia. kr. til rådighed for
Den Afrikanske Udviklingsbank fra 2021-23. I tilfælde af træk på garantien, vil det blive dækket af
allerede afsatte midler til udviklingsbistand.
Afdækning af statsfinansielle risici ved garantiforpligtelsen og kapitalindskuddet vurderes at inde‐
bære et finansieringsbidrag på 11,2 mio. kr. årligt, såfremt garantien bliver aktiveret, svarende til
0,4 pct. af Danmarks bidrag. Indtil garantien evt. aktiveres vil der være et årligt finansieringsbehov
på 1,1 mio. kr., svarende til en lav sandsynlighed på 10 pct. for, at garantien aktiveres i løbet af
året. Finansieringen kan i det konkrete tilfælde ikke tilvejebringes i form af provision fra modtageren
(AfDB).
Finansieringsbehovet i 2021 udgør 0,8 mio. kr., da garantien igangsættes i april 2021.
Dispositionerne på forslag til lov om tillægsbevilling i finansåret 2021 specificeres således:
§ 06.11.22. Risikopræmie vedr. statsgarantier og genudlån
12. Risikopræmie vedr. statsgaranti til AfDB
43. Intern statslig overførsel
§ 35.11.19. Regeringsreserve
10. Regeringsreserve
49. Reserver og budgetregulering
§ 37.64.01. Kreditrisici i forbindelse med lån og garantier
Udgift
0,8 mio. kr.
-0,8 mio. kr.
Indtægt
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 167: Aktstykke 191 vedr. midlertidig garantikapital til Den Afrikanske Udviklingsbank
2357010_0003.png
3
73. Garanti til AfDB
33. Interne statslige overførselsindtægter
0,8 mio. kr.
Væsentlige risikoelementer
Der skønnes ikke at være væsentlige risikoelementer ved bevillingen. Garantiforpligtelsen vil alene
blive trukket på i tilfælde af, at betalingsstandsning rammer en meget omfattende del af AfDB’s
samlede udlån. Det er aldrig sket før i bankens historie.
c.
e.
Sagen forelægges Finansudvalget, da den indebærer en større garantistillelse.
Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til,
at Danmark påtager sig en ekstraordinær midlertidig garantiforpligtelse på 2,8 mia. kr. til Den
Afrikanske Udviklingsbank. Udenrigsministeriet anmoder yderligere om, at der i 2021 ifm. garanti‐
forpligtelsen tilføres 0,8 mio. kr. til § 06.11.22. Risikopræmie vedr. statsgarantier og genudlån til
afdækning af statens kreditrisiko i 2021. Udgiften finansieres af den på finansloven for 2021 opførte
bevilling på § 35.11.19. Regeringsreserve, således at der på forslag til lov om tillægsbevilling for
2021 opføres følgende:
§ 06.11.22. Risikopræmie vedr. statsgarantier og genudlån
§ 35.11.19. Regeringsreserve
§ 37.64.01. Kreditrisici i forbindelse med lån og garantier
Udgift
0,8 mio. kr.
-0,8 mio. kr.
Indtægt
0,8 mio. kr.
Der anmodes samtidig om tilslutning til, at der på forslag til lov om tillægsbevilling for finansåret
2021 optages følgende tekstanmærkning under § 6. Udenrigsministeriet:
»Nr.
[X]
ad: § 06.37.02.10 Den Afrikanske Udviklingsbank:
Udviklingsministeren bemyndiges til i 2021 at etablere en statsgaranti til AfDB på UA 321,5 mio.
med henblik på at modgå risikoen for nedgradering af AfDB�½s kreditvurdering«
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 16. marts 2021
Flemming Møller Mortensen
Til Finansudvalget.
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 167: Aktstykke 191 vedr. midlertidig garantikapital til Den Afrikanske Udviklingsbank
2357010_0004.png
4
1)
Tilsagnene gives i UA, unit of account, som er et indeks af de største valutaer beregnet af Den Internationale Valutafond. Beløb i DKK i nærværende
aktstykke er omregnet ved Nationalbankens kurs 877,38 af den 05.01.2021. Beløbet kan ændre sig på baggrund af eventuelle kursudsving over hele
indbetalingsperioden.