Møde den 22. april 2021 i Udenrigsudvalget på Christiansborg Slot.
Først vil jeg gerne takke Udenrigsudvalget for at give mig foretræde og give mig chancen til at præsentere mit
forslag.
Forslaget er:
At Udenrigsudvalget gentænker udviklingsbistand til Tanzania ved at afsætte et beløb som skal bruges til at stoppe
kropslig afstraffelse og slag med sticks i skolerne.
Er det udviklingsbistand? Ja, det er det. Jeg mener i høj grad det udvikler et land når skolevæsenet bliver bedre. Hvis
afstraffelse i skolerne fortsætter vil det være med til at fastholde Tanzania på et lavt udviklingsniveau.
Når det lykkes at få skolerne til at bruge Positiv Disciplin, så skaber det bedre forudsætninger for elever og
studerende i Primære og Sekundære skoler, hvor afstraffelse er udbredt blandt lærerne.
Jeg startede projektet alene og af egen lomme, da min ven Kisalis søn Chris, som jeg har kendt siden han var 22 dage
gammel og nu skulle starte i skole. Jeg kunne ikke holde ud at han skulle slås og afstraffes.
Så tænkte jeg:
”Ka jeg hjælpe ha , h orfor så ikke hjælpe alle ør i skoler e i Ta za ia.
Jeg må sige det var vanskeligt at finde fodfæste, men for mig var det vigtigste at stoppe det. Jeg skulle ændre plan og
strategier mange gange.
Gennem godt 2 år har jeg besøgt alle 232 skoler i Meru Distrikt i Arusha Region flere gange og gennem samtaler med
skoleledere og nogle gange i foredrag for lærere opfordret dem til at stoppe afstraffelsen. Det er lykkedes i mere en
2/3 af skolerne. Jeg besøger dem to gange hvert år og ser om de lever op til aftalen, gør de det kan de få min Badge
This school is based on Positive Disciplin.
Men skolelederen må underskrive en Proklamation sammen med 3 lærere og 3 elever som vidner for at få Badgen.
Cirka 70 skoler har den og den er eftertragtet.
De 232 skoler har 93.600 elever og studerende.
Jeg har simpelthen arbejdet mig op fra ingenting til gode kontakter med Distrikts Kommissæren, de to Distrikts
Undervisnings Officerer, og andre i Meru Distrikts Administration. De accepterer stiltiende mit projekt.
Jeg kan se det virker, gladere børn der føler sig trygge. De bliver roligere og disciplinen bliver bedre. Fokus flyttes fra
fejl til gode resultater og god opførsel.
Sidst har jeg opnået en særlig god kontakt til Arusha Regions Kommissær Idd Hassan Kimanta og fået hans fulde
opbakning og en tak for det fine arbejde. Han var chokeret over at se min undersøgelse så tydeligt viste at
afstraffelse gav dårligere eksamener. Det ville han gerne lave om. Arusha Region har mere end 595.000 elever og
studerende. Gennem Kommissæren her jeg fået flere kontakter i Regionen.
Jeg bemærker at jeg har ingen tilladelse til det jeg gør og nogle myndigheder har ledt efter mig.
Tanzanias befolknings er på cirka 61 millioner med en tilvækst på cirka 4.900 per dag.
Landet var nummer 42 i 1961; nummer 23 i 2021 og fremskrevet til 2087 nummer 9 i befolkningsstørrelse.
61 millioner i 2021 fordobles i 2047 til 123 millioner, hvilket fordobles igen til 245 millioner i 2087.
Median alderen er 17.7 år og 3 ud af 100 er over 65 år. Det virker dramatisk.
Hvis Tanzania skal ændre denne stejle kurve er vejen frem bedre undervisning og frem for alt at afskaffe brugen af
sticks og Corporal Punishment. Glade og beskyttede børn lærer bedre og tør vove pelsen for at lære mere.
Forholdet mellem læreren og børnene bliver bedre og det gavner indlæringen i undervisningen.
Udviklingsstrategier og projekter nævner næsten- eller slet ikke skoler. Er det en fejl. Jeg tror det ikke. Man taler om
menneskerettigheder, BØRN er også omfattet af menneskerettigheder.
I Tanzania er det almindeligt at slå og afstraffe børn i skolerne, i hjemmene, i kirker, ved sport og andre steder.
Tanzania har en lov The Education (Corporal Punishment) Regulations af 1978 med tilføjelser i 2002, som faktisk er
en udmærket lov, som pålægger skolelederen ansvaret med disciplinen, at straffe alvorlige overtrædelser af regler
og hvis man bringer skolens omdømme i dårligt lys.
Kun skolelederen må afstraffe og i loven er det detaljeret beskrevet hvordan.