Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del Bilag 129
Offentligt
2334685_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Danida
FEBRUAR 2021
EVALUERING
RESUMÉ
Evaluering af den danske
støtte til klimatilpasning
2008-2018
Evalueringen omfatter den danske
støtte til klimatilpasning i perioden
2008-2018 og blev gennemført fra
oktober 2019 til december 2020
med fokus på 4 lande: Bangladesh,
Burkina Faso, Etiopien og Kenya
samt på Danmarks multilaterale
støtte til klimatilpasning.
Hovedformålet var at undersøge,
hvordan Danmark har bidraget til
at opbygge modstandsdygtighed
over for klimaforandringer og at
kortlægge, hvad der har virket.
Evalueringen blev foretaget af det
danske konsulentfirma PEMconsult
i samarbejde med det britiske
Overseas Development Institute
(ODI).
medvirket til, at klimatilpasning er
kommet højere op på den politiske
dagsorden, både i adskillige udvik-
lingslande og globalt.
Evalueringen efterlyser imidlertid
et mere strategisk fokus på klima-
tilpasning som et grundliggende
element i god, bæredygtig bistand.
Den politiske prioritering i Danmark
af klimaet i det danske udviklings-
samarbejde har været svingende,
og dét – kombineret med begrænset
bemanding og faglig ekspertise på
klimaområdet i Udenrigsministeriet
og på de danske ambassader – har
medført, at Danmark ikke fuldt ud
har udnyttet de store muligheder
for at udnytte synergien mellem de
forskellige måder at yde klimabistan-
den på.
Danmark har stor viden og ekspertise
inden for klimatilpasning, der ifølge
evalueringen kan bringes langt mere
i spil, fordi Danmark opfattes som et
land med høj troværdighed, der ”selv
praktiserer, hvad det prædiker,” på
klimaområdet. Men det kræver en
klarere politisk prioritering af og flere
ressourcer til klimaområdet, hvis
den danske position og de danske
kompetencer inden for klimatilpas-
ning skal udnyttes bedre, og hvis
den danske indsats skal føre til mere
varige og transformative resultater
og egentlige forandringer.
Klimatilpasning i
mange former
Den danske støtte til klimatilpasning
gives – akkurat som udviklingsbistand
i øvrigt – i flere forskellige former, der
ifølge evalueringen hver især rummer
både muligheder og udfordringer.
De faktorer, der afgør om støtten til
klimatilpasning er effektiv, er langt hen
ad vejen de samme, som resultaterne
af udviklingsbistand i bredere forstand
afhænger af. Evalueringen konstaterer
også, at klimatilpasning ikke er at
betragte som en sektor som f.eks.
vand eller uddannelse, men går på
tværs af alle sektorer. Evalueringen
beskriver den voksende erkendelse af,
at klimahensyn skal indarbejdes i alt
udviklingssamarbejde, hvis det skal
være effektivt.
Overordnede konklusioner
Dansk bistand har gjort
en forskel
Dansk bistand til klimatilpasning har
gjort en forskel. Den har helt konkret
bidraget til at gøre sårbare grupper
mere modstandsdygtige over for
klimaforandringer, som rammer
netop dem særligt hårdt, og den har
Klimapuljen – den ’rene’
klimabistand
Klimapuljen blev etableret i 2008
for at styrke den danske indsats
på klimaområdet. Den gjorde det
muligt at støtte regionale og globale
klimaindsatser – også inden for
klimatilpasning – ligesom målrettede
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 129: Evaluering af den danske støtte til klimatilpasning 2008-2018
2334685_0002.png
klimaindsatser i Danmarks priori-
tetslande, finansieret af Klimapuljen,
kunne bygge oven på Danmarks
solide landekendskab og skærpe de
bilaterale programmers klimaprofil.
Det sidste dog uden den store suc-
ces, selv om der er flere eksempler
på vellykkede, bilaterale enkeltind-
satser støttet af Klimapuljen.
4-DOBBELT EFFEKT AF
MANGROVE-PROJEKT
I ASIEN
Vellykket klimatilpasning vil ofte
have positive effekter på flere
andre områder. Det illustrerer
det dansk-støttede projekt,
’Mangrover for fremtiden’, som
Den Internationale Union for
Naturbevarelse (IUCN) stod for.
Det direkte formål var at bringe
økosystemet i kystområder
i Sydøstasien tilbage i sund
tilstand oven på bl.a. tsunamien
i 2004, og det skete især ved at
genplante kystområderne med
mangrover. Men projektet støt-
tede samtidig en række nye ind-
komst- og erhvervsmuligheder
for den lokale befolkning. På
den måde bidrog projektet både
til sit umiddelbare formål: at
bevare et økosystem med dets
naturressourcer og biodiversitet,
og til andre forbedringer: 1)
reduceret fattigdom, 2) øget
modstandsdygtighed over for
klimaforandringer og 3) binding
af CO2 gennem genplantet man-
grove. Evalueringen fremhæver
projektet som et eksempel på,
at klimatilpasning baseret på at
bevare økosystemer kan føre til
fordele og afledede effekter på
mange områder
.
en bilateral donor med begrænsede
ressourcer som Danmark at påvirke
de globale processer.
Ikke desto mindre er det ifølge
evalueringen lykkedes Danmark at
påvirke de globale processer i en
række tilfælde. F.eks. har Danmark
gennem målrettet lobbyarbejde
sammen med ligesindede donorer i
det Nordisk-Baltiske kontor bidraget
til, at Verdensbankgruppen opret-
holder en balance imellem sin støtte
til begrænsning af udledningen af
drivhusgasser (mitigation) på den
ene side og klimatilpasning på den
anden. Danmark har også medvirket
til, at Verdensbanken nu indarbejder
klimaforandringer i de fleste af sine
landestrategier. Evalueringen nævner
desuden, hvordan en dansk-støttet
evaluering af LDCF (Klimafonden
for de Mindst Udviklede Lande) helt
tilbage i 2009 på et strategisk vigtigt
tidspunkt op til Klimatopmødet i
København satte fokus på, at ganske
få af de klimamillioner, verdens rige
lande havde lovet, faktisk var omsat i
konkrete klimaindsatser.
Klimaet i den ’klassiske’,
bilaterale bistand
Danmarks mangeårige og lang-
sigtede bilaterale bistand i danske
prioritetslande betød en oplagt
mulighed for at integrere klimatilpas-
ning i støtten til andre sektorer. Ikke
mindst fordi sektorprogramstøtten
byggede på et tillidsforhold og
kendskab, der typisk var opbygget
over længere tid (5 til 20 år). Den
mulighed er kun blevet udnyttet
i enkelte tilfælde, bl.a. i Etiopien,
som ganske vist er et nyere dansk
prioritetsland, men hvor regeringen
selv har et stærkt fokus på klima med
sin ’Climate Resilient Green Economy
Strategy’, som den danske bistand er
tilpasset og bidrager til.
Dansk fokus på klimaudsatte
– bl.a. via civilsamfundet
Danmarks støtte til klimatilpasning
får generelt ros for sit fokus på de
mest klimaudsatte og mindst-udvik-
lede lande og for i de enkelte lande
at være rettet mod de områder, hvor
klimaforandringerne rammer hår-
dest. Den danske støtte har bidraget
effektivt til at mindske sårbarheden
over for klimaforandringer, konklu-
derer evalueringen og fremhæver,
hvordan især den danske støtte via
civilsamfundsorganisationer er nået
ud til de allermest fattige og sårbare
grupper. Støtten har vist nye veje til
at øge deres modstandskraft over for
klimaforandringer og forbedre livsvil-
kår, f.eks. gennem bedre adgang til
vand og nye indkomstmuligheder og
ved at give landmænd mere præcise,
lokale vejrudsigter.
Evalueringen advarer dog også
om, at de forbedringer, der opnås
lokalt, er truede, hvis ikke de lokale
og nationale myndigheder påtager
Svingende dansk kurs på
klimaområdet
Den politiske prioritering i Danmark
af klimaforandringer har varieret
meget de seneste årtier, og det har
svækket det strategiske fokus i den
danske klimaindsats og særligt den
del, der er rettet imod klimatilpas-
ning, konkluderer evalueringen.
Den beskriver en udvikling, hvor
Danmark i årene 2005-2010 globalt
var i front på området og udtrykkeligt
indarbejdede klimatilpasning i sine
udviklingsprogrammer, men hvor det
danske engagement i klimabistanden
i årene efter gradvist blev nedtonet.
Evalueringen hæfter sig især ved
årene 2015-2016, hvor det globale
klimafokus toppede med vedtagelsen
af Paris-deklarationen, men hvor en
ny dansk regering samtidig gennem-
førte betydelige reduktioner i den
danske klimabistand. Evalueringen
nævner også, at klima gled helt ud
som et selvstændigt prioritetsområde
i den danske strategi for udviklings-
samarbejde fra 2017, ”Verden 2030”.
sig ansvaret for og finansieringen
af dem. Dette er også nødvendigt,
hvis de opnåede forbedringer skal
spredes ud til flere og føre til varige
forandringer (transformation).
Multilateral støtte med
globalt fingeraftryk
Danmarks multilaterale støtte til kli-
matilpasning – der i de fleste tilfælde
blev finansieret af Klimapuljen – gav
Danmark adgang til at påvirke de
globale klimaprocesser og til at
bidrage til store programmer, der i
højere grad end mindre, bilaterale
indsatser kan føre til egentlige
forandringer. De muligheder har
Danmark i en vis grad udnyttet,
konkluderer evalueringen, der
understreger, at det er krævende for
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 129: Evaluering af den danske støtte til klimatilpasning 2008-2018
2334685_0003.png
CARE OG KLIMATILPASNING I AFRIKA:
TILPASNING SKAL TILPASSES OG ENGAGERE
DE LOKALE
Hvordan sikrer vi, at de, der rammes af klimaforandringerne,
bliver taget med på råd, når klimatilpasningsprojekter bliver
forberedt og gennemført? Det satte organisationen CARE sig
for at finde ud af og gennemførte i 2012-2017 programmet
Adaptation Learning Programme (ALP) i 4 afrikanske lande,
bl.a. Kenya, med støtte fra Danmark og flere andre donorer.
Evalueringen roser programmet i høje toner og fremhæver,
at det illustrerer en række af de forhold, som bidrager til
vellykket klimatilpasning:
Engagér de lokale:
Programmet inddrog de lokale målgrup-
per aktivt fra starten og sikrede dermed det engagement, der
satte lokalbefolkningen i stand til selv at analysere og gøre
brug af den nye viden.
Riv siloerne ned:
Programmet bragte landbrugsrådgivere,
meteorologer, lokale myndigheder og andre relevante
aktører sammen, så de i fællesskab kunne udvikle bedre og
mere brugbare vejrudsigter, lokalt tilpasset landbrugsråd-
givning, -metoder og -afgrøder.
Tænk i incitamenter:
Hvis klimaudsatte kan se en umid-
delbar fordel for sig selv, øges chancen for, at de vil engagere
sig i tilpasningsprojekter. Det kunne de i ALP, der på kort
tid bidrog til at øge landbrugsudbytter og indkomster for
tusinder af lokale landmænd.
Vær fleksibel og tænk langsigtet:
ALP var fra starten tænkt
som en langsigtet indsats uden fikse og færdige metoder.
Hensigten var tværtimod at udvikle nye metoder, og pro-
grammets forskellige donorer, herunder Danida, udviste en
stor grad af fleksibilitet, der bl.a. gjorde det muligt at udvikle
deltagerstyrede vejrscenarier, Participatory Scenario Planning
(PSP), selvom de ikke fra starten var en del af programmet.
PSP har siden bredt sig til andre dele af Kenya og andre
afrikanske lande.
Frem forandring med fakta:
Mere detaljerede og skræd-
dersyede vejrudsigter gav et solidt fundament for at ændre
metoder i landbruget. Det er et eksempel på, at adgang til
bedre information kan være med til at fremme forandring.
Men evalueringen advarer også om, at et program som
ALP kræver store ressourcer, som de færreste regeringer i
udviklingslande råder over, og at det kan gå ud over bære-
dygtigheden og udbredelsen af de metoder, ALP udviklede.
Klimaekspertise og mand-
skab efterlyses
Hvis Danmark virkelig vil opnå
resultater af sin støtte til klimatil-
pasning, så er der ingen vej uden
om at sikre mere klimaekspertise i
Udenrigsministeriet og på de danske
ambassader, fastslår evalueringen.
Den påviser, hvordan der tidligere
blev investeret betydelige ressourcer
på området, og hvordan nedskæ-
ringer siden har fået konsekvenser
på en lang række områder. F.eks. er
der ikke tilstrækkelig kapacitet til i
den bilaterale bistand at gøre brug
af de erfaringer, Danmark høster via
sin multilaterale klimastøtte – eller
omvendt. Evalueringen noterer
også, at de danske ambassader har
en ’slank’ bemanding og sjældent
selv råder over den klimafaglige
viden, der er nødvendig for effektivt
at integrere klimahensyn i den
øvrige bistand, og at der ikke er
meget hjælp og rådgivning og
heller ikke mange retningslinjer fra
Udenrigsministeriet at trække på.
Evalueringen advarer om, at Danida
bliver mindre i stand til at lære af
sine erfaringer og efterhånden
ikke vil kunne bidrage med nye
ideer på klimaområdet. I sidste
ende kan Danmark blive mere og
mere uinteressant at lytte til, og
medmindre området tilføres større
bemanding og faglige ressourcer, er
der risiko for, at Danmarks bidrag på
klimaområdet alene vil bestå af de
penge, Danmark punger ud med.
CORONARAMT EVALUERING
Coronapandemien kom til at sætte et markant præg på
evalueringen. Dels kom evalueringen til at strække sig over
betydeligt længere tid end planlagt, dels nåede evaluerings-
holdet kun at aflægge landebesøg i Bangladesh. De planlagte
besøg i Burkina Faso, Etiopien og Kenya måtte opgives.
Dog var holdets lokale konsulent i Burkina Faso i stand til at
besøge et par projekter. I stedet for landebesøgene brugte
evalueringsholdet deres nationale konsulenter til at besøge
projekter og havde hertil en intensiv kommunikation med
Danida-støttede partnere og danske ambassader gennem
online interviews, suppleret af omfattende studier af projekt-
og programdokumenter, tidligere evalueringer m.m. I alt blev
cirka 25 projekter og programmer analyseret.
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 129: Evaluering af den danske støtte til klimatilpasning 2008-2018
2334685_0004.png
Anbefalinger
Evalueringen anbefaler overordnet,
at Danmark
Udvikler en langsigtet og
realistisk ambition for, hvordan
Danmarks bidrag til klimatil-
pasning kan øges – globalt,
regionalt og på landeniveau.
Bruger midlerne i Klimapuljen
mere strategisk. Det vil f.eks. sige
til indsatser, der er nyskabende,
eksperimentelle eller styrker
klimatilpasning i det bilaterale
udviklingssamarbejde.
Skaber mere klarhed over, hvad
klimatilpasning er, og hvordan
det danske udviklingssamarbejde
bedst kan understøtte klimatil-
pasning.
Gør en indsats for at sikre mere
klimarelateret viden og infor-
mation samt bedre planlægning
med henblik på at reducere den
store usikkerhed, klimatilpasning
uvægerligt er forbundet med.
Analyserer den politiske kontekst
i de lande, hvor klimaindsatser
planlægges. Den er afgørende
for, om indsatsen også kan føre
til egentlige forandringer (trans-
formation).
Udvider og styrker den faglige
ekspertise på klimaområdet i
Udenrigsministeriet og på ambas-
saderne, bl.a. ved at oprette en
særlig helpdesk/hjælpefunktion
til at opsamle erfaringer og
udveksle dem mellem bilaterale
og multilaterale indsatser og til at
rådgive og støtte ambassader.
Udenrigsministeriets kommentarer til evalueringen
Udenrigsministeriet byder evalueringen
velkommen. Ikke mindst fordi den
kommer på et særdeles belejligt
tidspunkt, hvor Danmark er i fuld gang
med at opruste sin globale klimaindsats
– bl.a. på basis af den nye Strategi for
Global Klimaindsats fra 2020, og hvor
Danmark er i færd med at udarbejde en
ny strategi for det danske udviklings-
samarbejde. Det giver en enestående
mulighed for at gøre aktivt brug af
evalueringens anbefalinger og konklu-
sioner, som Udenrigsministeriet i det
store hele er enig i. Både de positive,
om at Danmark har bidraget til at gøre
fattige og udsatte mere modstandsdyg-
tige over for klimaforandringerne, og at
Danmark via sine multilaterale bidrag
har sat præg på den globale indsats for
klimatilpasning. Men Udenrigsministe-
riet er også enig i evalueringens mere
kritiske konklusioner, der bl.a. går på, at
Danmark har haft et for svagt strategisk
fokus på klimatilpasning og på at
opbygge viden om klimatilpasning og
udveksle erfaringer om det.
Udenrigsministeriet har derfor pr. 1.
januar i år samlet sine aktiviteter inden
for klima og det grønne område i et nyt
kontor, Grøn Diplomati og Klima (GDK),
der netop blandt sine hovedopgaver
har at styrke den danske indsats for
klimatilpasning på de områder, evalu-
eringen anbefaler. Målet er at opbygge
en stærk platform for et styrket dansk
klimadiplomati og for et større stra-
tegisk fokus på klimatilpasning i den
grønne omstilling.
Som en del af den nye strategi for
det danske udviklingssamarbejde
vil Udenrigsministeriet revidere
eksisterende vejledninger med det
formål at give de ansatte i både
Udenrigsministeriet og på de danske
ambassader mere klare retningslinjer
om arbejdet med klimatilpasning. Med
samme formål vil Udenrigsministeriet
etablere den helpdesk/hjælpefunktion,
som evalueringen også anbefaler.
Evalueringsrapporten er udgivet af:
Udenrigsministeriet
Kontoret for Evaluering, Læring & Kvalitet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Danmark
Foto: WSTF (Water Sector Trust Fund)
Den fulde evalueringsrapport kan downloades
fra internettet via http://danida-publikationer.dk
eller evaluering.um.dk
For yderligere oplysninger,
kontakt venligst tlf. +45 33 92 10 83
eller [email protected]