Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del Bilag 102
Offentligt
2320706_0001.png
Henvendelse til URU fra Ole Reitov vedr. bemærkninger til URU høring den 28.1.2021
Fra:
Ole Reitov [mailto:[email protected]]
Sendt:
19. januar 2021 11:50
Til:
Nina Egebjærg Clausen <[email protected]>; Folketingets Oplysning <[email protected]>
Emne:
RE: URU: høring den 28. januar 2021
Hej Nina,
Tak for samtale om orientering. Nedenstående sender jeg et par bemærkninger, som jeg
håber du vil dele med udvalgets formand og næstformand.
Med venlig hilsen
Ole
GLEM IKKE KULTUREN
Når Danmark skal udvikle en ny bistandsstrategi er det afgørende, at kunsten og kulturens rolle i
udviklingsprocesser ikke glemmes.
Siden nedlukningen af CKU, i 2015, så har Udenrigsministeriet ikke længere en sammenhængende strategi
eller særlige midler afsat til kultursamarbejde. Det er overladt til de enkelte ambassader, om de vil arbejde
med kultur, og de har ingen retningslinjer og generelt ingen større kompetence på områder.
Desværre lever Danmark dermed heller ikke op til vore forpligtelser i forhold til UNESCO 2005
konventionen.
Internationale konventioner er jo normalt baseret på princippet om gensidighed og universalitet. Men
UNESCO 2005 konventionen
giver udviklingslandene en række rettigheder til forskelsbehandling.
I konventionens artikel 16 pålægges det de udviklede lande, at
de ” letter den kulturelle udveksling med
udviklingslande ved at give deres kunstnere og øvrige kulturarbejdere samt deres kulturelle varer og
tjenesteydelser fortrinsbehandling ved hjælp af passende institutionelle og retlige rammer. ”
Det betyder i praksis, at de rige lande f.eks. skal gøre det lettere for kunstnere fra udviklingslandene at på en
enkelt måde få visum og arbejdstilladelse
noget som de færreste Europæiske lande lever op til.
Konventionens artikel 12 beskriver også, at parterne skal bestræbe sig på at fremme det internationale
samarbejde bl.a. ved at ” styrke deres bilaterale, regionale og internationale samarbejde med henblik på at
skabe gunstige vilkår for fremme af de kulturelle udtryksformers mangfoldighed. ”
URU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 102: Henvendelse af 19/1-21 fra Ole Reitov vedr. bemærkninger til høring den 28/1-21
2320706_0002.png
I forhold til udviklingssamarbejde skal landene ifølge Artikel 14. bestræbe sig på at
” samarbejde med henblik på bæredygtig udvikling og bekæmpelse af fattigdom, specielt hvad angår
udviklingslandes særlige behov, for derved at fremme opkomsten af en dynamisk kultursektor, bl.a. gennem
følgende:
a) styrkelse af kulturindustrierne i udviklingslande:
i) ved at skabe og styrke kapacitet for kulturproduktion og -udbredelse i udviklingslande,
ii) ved at gøre det nemmere for deres kulturelle aktiviteter, varer og tjenesteydelser at få adgang til
verdensmarkedet og de internationale distributionskanaler,
iii) ved, når det er muligt, at oprette levedygtige lokale og regionale markeder,
Det gør Danmark ikke i dag.
Til gengæld er Danmark aktive på det rent policy mæssige plan
men det kan
jo ”lyde hult”, hvis vi
samtidig ikke selv lever op til konventionen:
Kunstnerisk frihed:
Danmark er p.t. medlem af 2005-komiteen. De danske prioriteter i komitéen bygger på
tidligere indsatser, herunder resolutionen om at skærpe fokus på rettigheder og kunstnerisk frihed i
UNESCOs monitoreringssystem (”Global Monitoring Framework”). Det danske initiativ har fået nordisk
opbakning bl.a. i form af nordisk ministerrådserklæring, og både Sverige og Norge har fulgt op med
ekstrabudgettære midler. Danmarks politiske engagement er indtil nu blevet understøttet af enkeltstående
økonomiske bidrag til dagsordenssættende aktiviteter (events, rapport, træningsmodul). Det overordnede mål
med indsatsen har været at styrke staters grundlag
via monitorering og analyse
for at arbejde målrettet
med lovgivning og politikudvikling, der fremmer kunstnerisk frihed og bekæmper censur i kultursektoren.
Og så kort om mig selv:
Siden 2015 er jeg udpeget af UNESCO som uafhængigt medlem af en international EU/UNESCO
ekspertgruppe, som rådgiver FN organisationen om implementeringen og fremme af UNESCO 2005
konventionen. Jeg var rådgiver for CKU 2000-2003 og arbejdede derefter i 15 år for Freemuse, en
international organisation, som dokumenterer overgreb og censur af kunstnere i hele verden. Inden da
arbejdede jeg som programmedarbejder ved Danmarks Radio 1972-2000.
Ole Reitov
Søbakken 12 - DK- 2920 Charlottenlund
Denmark - Phone +45 2323 2765
UNESCO/EU Expert Facility -
International Expert - UNESCO Convention 2005
https://www.olereitov.com/