Det Udenrigspolitiske Nævn 2020-21
UPN Alm.del Bilag 77
Offentligt
2297439_0001.png
13. november 2020
Årlig status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører til
Forsvaret for 2019 samt for industripartnerskabet for forsvarsrelateret
eksport til USA
1. Resumé
Udenlandske leverandører af forsvarsmateriel blev i 2019 pålagt nye for-
pligtelser til at indgå i industrisamarbejde med danske virksomheder på
forsvarsområdet for ca. 1 mia. kr.
I 2019 afviklede udenlandske leverandører forpligtelser til industrisam-
arbejde hos danske virksomheder for ca. 2,4 mia. kr. Afviklingen vedrørte
i alt 119 danske virksomheder. 25 virksomheder tegnede sig for ca. 98 pct.
af afviklingen.
Ved udgangen af 2019 var den samlede udestående forpligtelse for uden-
landske leverandører (dvs. differencen mellem leverandørernes samlede
forpligtelse og godkendt afvikling) på ca. 2,8 mia. kr.
Ud af den samlede udestående forpligtelse til industrisamarbejde på ca.
2,8 mia. kr. havde de udenlandske leverandører ved udgangen af 2019
fået forhåndsgodkendt udviklingsprojekter med danske virksomheder for
ca. 6,7 mia. kr., som forventes at blive afviklet over de kommende år.
Generelt foregår de udenlandske leverandørers afvikling af forpligtelser
til industrisamarbejde i overensstemmelse med de aftaler om industrisam-
arbejde, som de udenlandske leverandører har indgået med Erhvervssty-
relsen.
Under F-35 programmet har danske virksomheder til og med seneste af-
rapportering fra hovedleverandører Lockheed Martin og Pratt & Whitney
modtaget ordrer for samlet ca. 593 mio. US dollars i programmets levetid.
2. Reglerne for industrisamarbejde
I henhold til de administrative retningslinjer for industrisamarbejde kan
udenlandske leverandører af forsvarsmateriel forpligtes til industrisamar-
bejde, hvis en konkret vurdering viser:
- at industrisamarbejde er nødvendigt for at varetage Danmarks væ-
sentlige sikkerhedsinteresser,
ERHVERVSSTY RELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Tlf.
Fax
35 29 10 00
35 29 10 01
CVR-nr 10 15 08 17
E-post [email protected]
www.erst.dk
ERHVERVSMINISTERIET
UPN, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Erhvervsministeriets årlige status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører til Forsvaret for 2019 samt for Industripartnerskabet for forsvarsrelateret eksport til USA, fra erhvervsministeren
2297439_0002.png
2/8
-
-
at konkurrencen på det civile marked ikke skævvrides, og
at anskaffelsen overstiger 50 mio. kr.
Den nationale forsvarsindustrielle strategi beskriver Danmarks væsentlige
sikkerhedsinteresser og forsvarsindustriens betydning for varetagelsen
deraf, samt de indsatsområder myndighederne arbejder med for at fremme
dansk forsvarsindustri.
De administrative retningslinjer for industrisamarbejde og den nationale
forsvarsindustrielle strategi er tilgængelige på Erhvervsstyrelsens hjem-
meside:
https://erhvervsstyrelsen.dk/formaal-og-grundlag.
De administrative retningslinjer for industrisamarbejde trådte i kraft den
1. juli 2014. Industrisamarbejdsaftaler indgået under de tidligere regler for
industrisamarbejde gælder uændret, indtil de udløber.
3. Status for indgåelse af industrisamarbejdsaftaler og gennemført in-
dustrisamarbejde i 2019
Erhvervsstyrelsen har i 2019 indgået nye industrisamarbejdsaftaler med
udenlandske leverandører for et samlet beløb på ca. 1,0 mia. kr., hvilket
er på niveau med beløbet på ca. 1,1 mia. kr. i 2018.
Pr. 31. december 2019 var der 55 aktive industrisamarbejdsaftaler, hvilket
er det samme antal som der var pr. 31. december 2018.
På baggrund af de årlige indrapporteringer fra de udenlandske virksom-
heder har Erhvervsstyrelsen opgjort, at der i 2019 blev gennemført indu-
strisamarbejde hos danske virksomheder for ca. 2,4 mia. kr. Dette udgør
en stigning i forhold til 2018, hvor der blev gennemført industrisamar-
bejde for ca. 2,2 mia. kr.
Det bemærkes hertil, at udviklingen i indgåede industrisamarbejdsaftaler
og gennemført industrisamarbejde ikke nødvendigvis følger hinanden år
for år. De udenlandske leverandører har gennemsnitligt ca. 10 år til at af-
vikle deres forpligtelse, og da det ofte tager lang tid at forberede og igang-
sætte udviklingsprojekter, er det naturligt med en forsinkelse på nogle år
mellem udviklingen i indgåede aftaler og udviklingen i gennemført indu-
strisamarbejde.
UPN, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Erhvervsministeriets årlige status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører til Forsvaret for 2019 samt for Industripartnerskabet for forsvarsrelateret eksport til USA, fra erhvervsministeren
2297439_0003.png
3/8
Figur 1: Værdien af indgåede industrisamarbejdsaftaler og gennemført
industrisamarbejde, 2010-2019 (mia. kr.)
6
5
4
3
2
1
0
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
Indgåede industrisamarbejdsaftaler
Gennemført industrisamarbejde
Note: Figuren viser værdien af de indgåede aftaler om industrisamarbejde i perioden
2010-2019 sammenholdt med gennemført industrisamarbejde. Det gennemførte industri-
samarbejde opgøres som værdien af gennemførte udviklingsprojekter og ordrer placeret
hos danske virksomheder i de pågældende år.
Kilde: Erhvervsstyrelsens beregninger på baggrund af indgåede kontrakter og årlige
indrapporteringer fra de udenlandske virksomheder.
Status for gennemført industrisamarbejde gennem købsordrer og udvik-
lingsprojekter
De udenlandske leverandører gennemfører industrisamarbejde i Danmark
enten som forsvarsrelaterede købsordrer placeret hos danske virksomhe-
der eller som udviklingsprojekter med danske virksomheder, hvor de
udenlandske leverandører medvirker til at udvikle nye kapaciteter og
kompetencer hos de danske virksomheder.
Målt i værdi har de udenlandske leverandører tidligere overvejende gen-
nemført industrisamarbejdet som købsordrer, hvorimod der fra 2016 og
frem er sket en markant udvikling, idet industrisamarbejde her hovedsa-
geligt er gennemført via udviklingsprojekter.
I 2019 blev der gennemført industrisamarbejde for ca. 776 mio. kr. som
købsordrer, svarende til ca. 33 pct. af den samlede afvikling (mod ca. 749
mio. kr. svarende til ca. 34 pct. i 2018). Købsordrerne var fordelt på 115
danske virksomheder (mod 107 i 2018).
I 2019 blev der gennemført udviklingsprojekter for ca. 1,6 mia. kr. sva-
rende til ca. 67 pct. af den samlede afvikling (mod ca. 1,5 mia. kr. sva-
rende til ca. 66 pct. i 2018). Udviklingsprojekterne var fordelt på 15 dan-
ske virksomheder (mod 20 i 2018).
UPN, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Erhvervsministeriets årlige status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører til Forsvaret for 2019 samt for Industripartnerskabet for forsvarsrelateret eksport til USA, fra erhvervsministeren
2297439_0004.png
4/8
Den overordnede tendens fra 2016 og frem er, at andelen af industrisam-
arbejde, der afvikles gennem udviklingsprojekter, er stigende. Dette kan
forklares af, at afviklingen af industrisamarbejde i de administrative ret-
ningslinjer for industrisamarbejde fra 2014 indskrænkes til udelukkende
at gælde forsvarsmateriel. Derudover kræves det, at afviklingen relaterer
sig til den konkrete anskaffelse af forsvarsmateriel eller tilsvarende mate-
riel. Formålet er at sikre de væsentlige danske sikkerhedsinteresser i rela-
tion til den enkelte anskaffelse af materiel på baggrund af en konkret vur-
dering. Dette fokus vil alt andet lige styre afviklingen i retning af mere
højteknologiske samarbejder mellem leverandørerne og danske virksom-
heder, hvilket forventes at øge afviklingen via udviklingsprojekter relativt
til købsordrer.
Berørte danske virksomheder
Der blev i 2019 afviklet industrisamarbejde hos 115 danske virksomheder
mod 107 danske virksomheder i 2018. 25 virksomheder tegnede sig i 2019
for ca. 98 pct. af afviklingen mod ca. 96 pct. i 2018. Ca. 58 pct. af afvik-
lingen var koncentreret hos 5 virksomheder (mod ca. 56 pct. i 2018).
1
4. Status for udenlandske leverandørers samlede industrisamarbejds-
forpligtelser i Danmark
Erhvervsstyrelsen overvåger løbende, at de udenlandske leverandører
lægger ordrer eller afvikler projekter i henhold til deres forpligtelser. Dette
sker for at sikre, at afviklingen sker inden for de fastsatte frister i industri-
samarbejdskontrakterne.
Afviklingen af industrisamarbejdsaftaler mellem Erhvervsstyrelsen og de
udenlandske leverandører forløb generelt tilfredsstillende i 2019.
Med udgangen af 2019 var den samlede udestående forpligtelse på ca. 2,8
mia. kr. Den udestående forpligtelse er differencen mellem det beløb, som
udenlandske leverandører er forpligtede til at afvikle i Danmark, og hvad
de allerede har afviklet.
2
Til sammenligning var den samlede udestående
forpligtelse ca. 4,1 mia. kr. ved udgangen af 2018, jf. figur 2 nedenfor.
Faldet skyldes dels, at der i 2019 er pålagt nye forpligtelser for 1,3 mia.
kr. mindre end der er gennemført industrisamarbejde for.
1
Af hensyn til beskyttelse af virksomhedernes forretningsfølsomme oplysninger angi-
ves virksomhedsnavnene ikke.
2
Størrelsen af den udestående forpligtelse svinger løbende i takt med tilkomst af nye
forpligtelser og afvikling på eksisterende forpligtelser. Ligeledes opdateres størrelsen
af den udestående forpligtelse (opgjort i danske kroner) dagligt i henhold til valutakurs-
udsving. Dertil kommer evt. opsparet modkøbskredit som følge af eksisterende aftaler
samt øvrige nedskrivninger, som ligeledes fratrækkes.
UPN, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Erhvervsministeriets årlige status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører til Forsvaret for 2019 samt for Industripartnerskabet for forsvarsrelateret eksport til USA, fra erhvervsministeren
2297439_0005.png
5/8
Figur 2: Udviklingen i den samlede udestående industrisamarbejdsfor-
pligtelse 2010-2019 (mia. kr.)
8
6
4
2
0
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
Samlet udestående industrisamarbejdsforpligtelse
Note: Den udestående forpligtelse er differencen mellem det beløb, som udenlandske
leverandører er forpligtede til at afvikle i Danmark, og hvad de allerede har afviklet.
Kilde: Erhvervsstyrelsens egne beregninger.
Erhvervsstyrelsen forhåndsgodkender udviklingsprojekter mellem danske
virksomheder og udenlandske leverandører. De forhåndsgodkendte pro-
jekter afskrives i takt med, at projekterne gennemføres. Et projekt kan an-
nulleres såfremt det ikke gennemføres rettidigt.
Det aktuelle forhåndsgodkendte, men endnu ikke afviklede beløb ud-
gjorde pr. 31. december 2019 ca. 6,7 mia. kr. (mod ca. 6,8 mia. kr. i 2018).
I de kommende år forventes afviklingen af udviklingsprojekterne at ned-
bringe de udestående industrisamarbejdsforpligtelser betydeligt.
5. Strategiske teknologiområder
For industrisamarbejdskontrakter indgået under de administrative ret-
ningslinjer af 1. juli 2014 opgør Erhvervsstyrelsen, hvordan det gennem-
førte industrisamarbejde fordeler sig på de strategiske teknologiområder i
den nationale forsvarsindustrielle strategi.
Der er i 2019 gennemført industrisamarbejde for ca. 1,4 mia. kr. på for-
pligtelser indgået under de administrative retningslinjer, hvilket svarer til
ca. 59 pct. af det samlede industrisamarbejde på ca. 2,4 mia. kr. i 2019.
Datagrundlaget er endnu forholdsvis begrænset, da 2019 er fjerde år med
afvikling på industrisamarbejdskontrakter indgået under de administrative
retningslinjer. Nedenstående figur viser den foreløbige fordeling.
UPN, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Erhvervsministeriets årlige status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører til Forsvaret for 2019 samt for Industripartnerskabet for forsvarsrelateret eksport til USA, fra erhvervsministeren
2297439_0006.png
6/8
Figur 3: Fordelingen af afvikling ift. de strategiske teknologiområder i
den forsvarsindustrielle strategi (mio. kr.)
Avanceret
materialeteknologi og -
behandling
11,6
311,4
406,3
Avanceret software,
herunder cybersikkerhed
Kommunikations og
kommandokontrolsystemer
Operativ beskyttelse af
personer og militære
kapaciteter, fx materiel og
kommunikation
Energi- og miljøoptimering i
relation til operativ
opgaveløsning
Dele af det maritime område
med kritisk betydning for
militære operationer
Dele af køretøjsområdet med
kritisk beydning for militære
operationer
Overvågnings- og
radarteknologi
142,9
33,0
95,4
112,5
278,8
Note: Den forsvarsindustrielle strategi indeholder i alt 8 strategiske teknologiområder.
Kilde: Erhvervsstyrelsens egne beregninger.
6. Industripartnerskabet for forsvarsrelateret eksport til USA
Den 9. juni 2016 blev der indgået en politisk aftale om at anskaffe 27 F-
35-kampfly. Da Danmark er et af otte partnerlande i produktion, vedlige-
holdelse og videreudvikling af flyet, vil anskaffelsen ikke blive omfattet
af krav om industrisamarbejde. Danske virksomheder kan i stedet få tildelt
ordrer efter det såkaldte
best value-princip,
hvor kvalitet, pris og leve-
ringssikkerhed er afgørende i den indbyrdes konkurrence med de øvrige
partnerlandes industrier.
Som følge af den politiske aftale om anskaffelsen, og for at støtte danske
virksomheder, etablerede Erhvervsministeriet, Forsvarsministeriet, Uden-
rigsministeriet og Dansk Industri i marts 2017 et industripartnerskab, der
skal fokusere og styrke indsatsen over for Danmarks amerikanske partnere
ifm. anskaffelsen af nye kampfly til forsvaret (F-35).
UPN, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Erhvervsministeriets årlige status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører til Forsvaret for 2019 samt for Industripartnerskabet for forsvarsrelateret eksport til USA, fra erhvervsministeren
2297439_0007.png
7/8
7. Status på danske virksomheders deltagelse i F-35 programmet
Erhvervsstyrelsen modtager halvårlige statusrapporter fra Lockheed Mar-
tin og Pratt & Whitney om danske virksomheders deltagelse i F-35 pro-
grammet.
Per december 2019 har Erhvervsstyrelsen verificeret følgende ordrevær-
dier til danske virksomheder vedr. F-35 produktion (tallene er akkumule-
ret ordreværdi i perioden siden Danmarks tiltrædelse af F-35-programmet
i 2002 og frem til seneste statusopgørelse per december 2019):
Lockheed Martin: ca. 582 mio. USD
Pratt & Whitney: ca. 11 mio. USD
Figur 4: Dansk industriel deltagelse i JSF-samarbejdet, akkumuleret
ordreværdi (mio. USD)
3
I alt 16 danske virksomheder har samarbejdet med Lockheed Martin,
mens 7 danske virksomheder har samarbejdet med Pratt & Whitney. 37
pct. af ordrevolumen er placeret direkte af Lockheed Martin, mens 2 pct.
er placeret af Pratt & Whitney
4
. De resterende 61 pct. er ordrer fra Lock-
heed Martins underleverandører.
Baseret på en simpel fremskrivning af det historiske ordreniveau forventer
Lockheed Martin, at dansk industri i programmets levetid (anslået +40 år)
vil modtage ordrer fra Lockheed Martin svarende minimum til den danske
3
For årene 2010 og 2013 er der ikke foretaget verifikation, og det foregående års veri-
ficerede værdi anvendes derfor som datapunkt for grafen. Faldet i år 2008 skyldes for-
bedret opgørelsesmetode.
4
Lockheed Martin er systemleverandør på selve kampflyet, mens Pratt & Whitney le-
verer motoren.
UPN, Alm.del - 2020-21 - Bilag 77: Erhvervsministeriets årlige status for industrisamarbejde med udenlandske leverandører til Forsvaret for 2019 samt for Industripartnerskabet for forsvarsrelateret eksport til USA, fra erhvervsministeren
8/8
stats udgifter til anskaffelsen af flyene (ca. 16 mia. kr.). Det er den umid-
delbare vurdering, at Lockheed Martins fremskrivning fremstår sandsyn-
lig, såfremt de nuværende leverandøraftaler og ordreniveauer med dansk
industri fastholdes.