Det Udenrigspolitiske Nævn 2020-21
UPN Alm.del Bilag 321
Offentligt
2425900_0001.png
BUDSKABER til brug for udenrigsministeren
Enhed:
Sikkerhedspolitik (SP)
Dato:
22-06-2021
Sagsnummer:
2021-23814
Samråd AP
om NPT gennemgangskonferencen og nuklear nedrust-
ning
Budskaber
Det talte ord gælder
***
Tak for ordet.
Lad mig starte med at slå fast, at regeringen støtter målet om en
verden uden atomvåben. Samtidig må vi i det nuværende sikker-
hedspolitiske klima se i øjnene–– at der er tale om et
langsigtet
mål. Vi er medlemmer af NATO. Og realiteten er, at atomvåben
fortsat er en nødvendig del af Alliancens militære afskrækkelse.
Spørger henviser i sit spørgsmål til den 10. gennemgangskonfe-
rence under NPT i august. Gennemgangskonferencen for NPT er
blevet udskudt flere gange og ser nu ud til at blive afviklet i begyn-
delsen af 2022. Det skyldes ikke mindst udfordringer med afvik-
lingen i lyset af COVID-19. Jeg planlægger efter selv at deltage.
NPT har i de seneste halvtreds år udgjort hjørnestenen i det inter-
nationale samfunds bestræbelser inden for traktatens tre gensidigt
styrkende søjler om nedrustning, ikke-spredning og fredelig ud-
nyttelse af atomenergi. Det har i min optik ikke ændret sig.
UPN, Alm.del - 2020-21 - Bilag 321: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 25/6-21 om ikke-spredningstraktaten (NPT-aftalen)
Stort set alle verdens lande har tilsluttet sig traktaten. Helt afgø-
rende er det, at den omfatter
både atomvåbenmagter og ikke
atomvåbenmagter.
USA, Rusland, UK, Frankrig og Kina har til-
trådt traktaten og forpligtet sig til i god tro at arbejde for nedrust-
ning med det ultimative mål at afskaffe atomvåben.
Vi befinder os i en tid, hvor internationale aftaler om nedrustning
og våbenkontrol er under pres. Gamle aftaler om nedrustning og
våbenkontrol smuldrer mellem hænderne på os.
I samme åndedrag er det positivt, at New START aftalen blev for-
længet tidligere på året. Og Biden og Putin bekræftede i sidste uge
princippet om, at
”en
atomkrig ikke kan vindes og aldrig må blive
udkæmpet”. De var enige
om at fortsætte med drøftelser om stra-
tegisk stabilitet for at bane vejen for aftaler om våbenkontrol og
risiko reduktion. Det er et skridt i den rigtige retning og viser, hvor
vigtigt det er at disse drøftelser foregår mellem atommagterne.
For regeringen er det derfor helt afgørende at værne om og styrke
NPT som hjørnestenen i den nukleare nedrustnings- og ikke-spred-
nings arkitektur.
Jeg har særligt blik for nedrustning. Derfor har vi aktivt støttet
Stockholm-initiativet, som sætter lys på praktiske skridt, der kan
2
UPN, Alm.del - 2020-21 - Bilag 321: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 25/6-21 om ikke-spredningstraktaten (NPT-aftalen)
bane vejen herfor. Den sikkerhedspolitiske udvikling gør, at vi må
være realistiske i forhold til større fremskridt på nedrustningsom-
rådet. Her kommer Stockholm-initiativet med realistiske bud på
bidrag til tillidsskabelse og tiltag, som på sigt kan bane vejen for
reel nedrustning.
Stockholm-initiativet har bidraget med de 22 såkaldte stepping
stones
trædesten -, der blandt andet omfatter reduktion i antallet
af sprænghoveder, klarhed om arsenaler og drøftelser blandt atom-
magterne om grænserne for anvendelse af atomvåben
altså de
nukleare doktriner. Initiativet har også meget konkrete bud på til-
lidsskabelse i form af direkte linjer for krisekommunikation. Po-
pulært sagt ”den røde telefon”.
Stockholm-initiativet har desuden udarbejdet et særligt arbejdspa-
pir om risiko-reduktion, som Danmark er medunderskriver af. Det
er blevet spillet ind til gennemgangskonferencen. Her opfordres
NPT-konferencen blandt andet til at vedtage en politisk erklæring
om, at risiko-reduktion kan være et første skridt hen mod en verden
fri for atomvåben.
Især Sverige og Tyskland, fører en aktiv diplomatisk lobby-indsats
for at skabe opmærksomhed om
”stepping stones tilgangen” og
om
risiko-reduktion. Det gør man blandt andet ved at række ud til de
3
UPN, Alm.del - 2020-21 - Bilag 321: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 25/6-21 om ikke-spredningstraktaten (NPT-aftalen)
fem anerkendte atommagter, hvis medvirken er helt afgørende for
at opnå reelle resultater.
Under gennemgangskonferencen kan det forventes, at initiativets
medlemmer i deres indlæg vil søge at fremme den skridtvise til-
gang og behovet for risiko-reduktion. Fra dansk side vil vi under
konferencen afgive nationalt indlæg. Jeg forventer desuden, at
Danmark derudover vil afgive et fælles indlæg på de nordiske lan-
des vegne. Støtte til stepping stones-tilgangen og risiko-reduktion
vil selvsagt indgå heri.
Endelig skal jeg nævne, at vi fra dansk side er med i et initiativ
kaldet
”Vienna-Group
of Ten”, som har udarbejdet et arbejdspapir
om fredelig udnyttelse og standarder for nuklear sikkerhed og ikke-
spredning. Desuden varetager vi formandskabet for en særlig ko-
mité kaldet Zangger-komiteen, som beskæftiger sig med at udvikle
kriterier for eksportkontrol af nukleart materiale og relateret udstyr
i overensstemmelse med NPT’s
ikke-spredningsbestemmelse.
Også uden for NPT-sporet tager Danmark ansvar for våbenkontrol,
nedrustning og ikke-spredning. Det sker bl.a. med dansk værtskab
for NATO’s
konference om masseødelæggelsesvåben, som finder
sted i København til efteråret.
***
4
UPN, Alm.del - 2020-21 - Bilag 321: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 25/6-21 om ikke-spredningstraktaten (NPT-aftalen)
2425900_0005.png
Jeg vil nu komme ind på spørgsmålet om traktaten om forbud
mod atomvåben. Regeringens linje er klar, som det også kom
frem under forespørgsel F34:
- Vi støtter det ultimative mål om en verden uden atomvåben.
- Forbudstraktaten giver efter regeringens opfattelse ikke en
troværdig vej frem mod nuklear nedrustning.
-
Danmark er solidt forankret i NATO og deler NATO’s
atom-
våbenpolitik.
- Vi skal i stedet værne om NPT som hjørnestenen i nuklear
nedrustning.
Forbudstraktatens på overfladen enkle løsning er ikke realistisk.
Uden atommagternes medvirken giver en traktat om forbud mod
atomvåben ikke mening.
Forbudstraktaten medvirker derfor ikke til at vitalisere NPT, men
risikerer derimod
ved at forplumre billedet
at få negative effek-
ter på de eksisterende internationale bestræbelser på nedrustning
og ikke-spredning, som i NPT nyder opbakning fra stort set alle
verdens lande. Også atommagterne.
Af disse grunde ønsker regeringen ikke at tiltræde eller støtte for-
budstraktaten. Og det er ikke et spørgsmål om jura og folkeret.
5
UPN, Alm.del - 2020-21 - Bilag 321: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 25/6-21 om ikke-spredningstraktaten (NPT-aftalen)
Det er et spørgsmål om regeringens politik. Vi ønsker at værne
om og styrke NPT. Derfor agter regeringen heller ikke at deltage
som observatør ved det første møde i forbudstraktaten til januar.
Vi vil i stedet sørge for at fastholde dialogen med og mellem
atommagterne. Det kan kun ske med NPT som grundlag og
ramme for faktiske forhandlinger om nuklear nedrustning.
6