Det Udenrigspolitiske Nævn 2020-21
UPN Alm.del Bilag 320
Offentligt
2425894_0001.png
Det talte ord gælder
Til:
Udenrigsministeren
Enhed:
Sikkerhedssituationen i Damaskus, Aleppo og Hasakah
MENA
Dato:
25. juni
TALEPUNKT
Mange tak for samrådsspørgsmålet. Jeg er blevet bedt om at
redegøre for sikkerhedssituationen i Damaskus, Aleppo og
Hasakah med udgangspunkt i de rapporter, som er udarbejdet af
FN’s
undersøgelseskommission
nedsat
af
FN’s
Menneskerettighedsråd. Inden jeg kommer nærmere ind på
sikkerhedssituationen i de tre konkrete provinser, vil jeg gerne
indlede med nogle overordnede betragtninger i forhold til
konflikten i Syrien.
***
Konflikten i Syrien har nu varet mere end 10 år. Hvad der begyndte
med håbefulde mennesker, der gik på gaden for at kæmpe for deres
basale demokratiske frihedsrettigheder og i protest mod et dybt
autokratisk og repressivt regime, har i dag udviklet sig til en af
verdens største humanitære katastrofer. Gennem de sidste 10 år har
vi observeret tøndebombardementer af uskyldige civile, brug af
giftgas, enorme flygtningestrømme og ikke mindst fremkomsten af
et forfærdeligt terrorregime i form af ISIL.
1
UPN, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 25/6-21 om situationen i Damaskus samt Aleppo og Hasakah
2425894_0002.png
Det er en konflikt, der har skabt helt ufattelige menneskelige
lidelser. Og som fortsat gør det den dag i dag. Og så er det en
konflikt, der meget direkte har mindet os om, at det der sker i
Europas nærområder, kan have en meget direkte indvirkning på
danskernes dagligdag.
Det er ingen hemmelighed, at det internationale samfund
herunder EU, men selvfølgelig også Danmark - ikke står med
nøglerne til at løse konflikten. Men vi har fortsat visse muligheder
for at påvirke dens udfald. Og dem må og skal vi bruge. Derfor er
det for mig helt afgørende, at Danmark sammen med vores
allierede for det første fastholder presset på Assad-regimet gennem
målrettede sanktioner. For det andet, at Danmark og Europa ikke
bidrager til genopbygning af landet, før der er fremskridt i den
politiske proces. Og for det tredje, at Danmark, sammen med
ligesindede lande, afstår fra skridt, der opfattes som normalisering
af
forholdet
til
regimet
i
Damaskus.
Dette
er
vores
påvirkningsmuligheder, og dem skal vi ikke spille os af hænde, før
der sker reelt gennembrud i den FN-faciliterede politiske proces i
Genève
en proces som regimet indtil videre har nægtet at
engagere sig for alvor i.
***
2
UPN, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 25/6-21 om situationen i Damaskus samt Aleppo og Hasakah
I dag
10 år efter konfliktens start
står vi tilbage med flere
hundredetusinder dræbte civile, over 6 millioner internt fordrevne
og mere end 5,5 millioner flygtninge særligt i regionen men også
her i Europa. Samtidig sidder Assad stadig på magten, og
udsigterne til et frit og demokratisk Syrien ligger desværre langt
ude i horisonten.
Det har fået nogle til at sige, at Assad, hans regime og hans russiske
allierede har vundet. Det er jeg fundamentalt uenig i. Assad har
kastet den syriske økonomi ud i en afgrundsdyb krise og står, med
få undtagelser, isoleret i det internationale samfund. Han er ikke
længere herre i eget hus. Han har reelt pantsat store dele af sin
suverænitet til Rusland og Iran, og Assads regime kontrollerer kun
mellem 60 - 70 % af landet.
Blandt andet fordi Assad ikke kontrollerer hele det syriske
territorium, er der også stor forskel på situationen i de enkelte
provinser i Syrien. Det er samtidig vigtigt at understrege, at
Udenrigsministeriet ikke har mulighed for selvstændigt at
verificere alle oplysninger om sikkerhedssituationen overalt i
Syrien grundet vores manglende tilstedeværelse i landet, ligesom
der foreligger mange oplysninger og meget information fra mange
kilder.
3
UPN, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 25/6-21 om situationen i Damaskus samt Aleppo og Hasakah
Men vi følger
situationen som beskrevet af en række
organisationer, vi har fuldt tillid til og bakker op om. Det gælder
for eksempel
FN’s særlige undersøgelseskommission
nedsat af
FN’s
Menneskerettighedsråd, som spørger også henviser til i
samrådsspørgsmålet. Det gælder også organisationen
”Syrian
Network for Human Rights”
SNHR, som vi også støtter finansielt
– og en række andre organisationer og NGO’er.
Det er dog også
værd at bemærke, at blandt andet FN’s
undersøgelseskommission i dens beskrivelse af situationen ikke
differentierer mellem de enkelte provinser på samme måde, som
samrådsspørgsmålet lægger op til. Derfor kan det være svært at
give præcise tal for hvert enkel provins. Mere generelt bekræfter
rapporterne dog alle et dystert billede af situationen i Syrien, både
fsva. vilkårlige fængslinger, tortur, forfølgelse af civile samt
militære angreb mod civile mål
og dermed selvfølgelig også
gentagne brud på internationale konventioner.
For så vidt angår
Damasksus,
er den generelle vurdering, at
sikkerhedssituation er forholdsvis stabil, forstået som fraværet af
jævnlige kamphandlinger og militære angreb mod civile mål.
Samtidig har
både FN’s undersøgelseskommission og SNHR
gentagne gange dokumenteret regimets udbredte brug af arbitrære
anholdelser
ikke bare i Damaskus men også i andre provinser,
hvor regimet er i kontrol. Det fremgår derudover af rapporter fra
blandt andet Amnesty International, at regimet målrettet går efter
4
UPN, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 25/6-21 om situationen i Damaskus samt Aleppo og Hasakah
særligt regimekritikere, humanitært
personel og aktivister.
Hovedparten af de arbitrære arrestationer i marts måned i år blev
ifølge Amnesty udført af regimet i Damaskus og omegn. I
Damaskus har regimet desuden placeret en række fængsler,
herunder det berygtede Sadnaya-fængsel. Der er rapporter om, at
regimet overfører kritikere, oppositionsfolk og andre til disse
fængsler, hvor man udsætter
nedværdigende behandling.
I
Aleppo-provinsen
er situationen mere skrøbelig end i
dem for tortur og anden
Damaskus, og der er flere parter til konflikten tilstede i området.
Regimet
med støtte fra dets russiske allierede
kontrollerer
hovedparten af byen Aleppo og den bredere Aleppo-provins. Men
også tyrkisk støttede grupper og det kurdiskdominerede SDF er
tilstede i større eller mindre grad rundt omkring i provinsen. Der
ses i provinsen, særligt i nord mod den tyrkiske grænse, fortsat en
relativ høj frekvens af bombeangreb, herunder også angreb på
civile mål og civil infrastruktur. Senest den 12. juni blev et hospital
i byen Afrin i Aleppo-provinsen bombet. Mange civile, både
patienter og lægefagligt personale, blev dræbt og hospitalet blev
delvist ødelagt. Det er fortsat ikke afklaret, hvem der stod bag
angrebet, men alle parter har tidligere udført angreb i byen.
Derudover udfører særligt regimet løbende arbitrære anholdelser i
Aleppo, ligesom der rapporteres om gentagen brug af tortur og
anden
nedværdigende
behandling
i
regimets
tilbageholdelsesfaciliteter i provinsen.
5
UPN, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 25/6-21 om situationen i Damaskus samt Aleppo og Hasakah
Hasakah-provinsen
er
modsat Damaskus og Aleppo
kontrolleret af den kurdisk dominerede lokaladministration. Her er
situationen skrøbelig men dog langt fra i samme omfang, som i
Aleppo-provinsen. I Hasakah-provinsen foregår der løbende
sporadiske angreb, særligt koncentreret ved den tyrkiske grænse.
Både det kurdiskdominerede SDF, tyrkiske tropper og styrker fra
regimet er tilstede i grænseområdet, hvilket jævnligt fører til
spændinger. Den politiske situation i provinsen er samtidig
anspændt. Fredelige demonstrationer i løbet af maj og juni i år mod
lokaladministrationens
beslutning om at hæve priserne på
brændstof blev voldsomt slået ned af SDF. Det samme gør sig
gældende med hensyn til den tvungne værnepligt
også her har vi
set
har
lokaladministrationen
foretaget
ulovlige
anholde
anholdelser,
dissidenter.
og
at
FN’s
der
i
undersøgelseskommission konkluderer derudover, at der SDF også
tilbageholdelsesfaciliteter kontrolleret af lokaladministrationen i
Hasakah-provinsen foregår nedværdigende behandling og tortur.
***
Det er deprimerende tilstande, og jeg gør mig ingen illusioner om,
at en løsning på konflikten ligger lige for. Det største problem
fortsætter med at være Assad-regimets brutale adfærd og regimets
manglende vilje til reel forhandling i det politiske spor i Genève.
Men det internationale samfund, EU og Danmark er nødt til at
fastholde presset for en politisk forhandlet løsning på konflikten.
6
UPN, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 25/6-21 om situationen i Damaskus samt Aleppo og Hasakah
2425894_0007.png
Derfor fortsætter vi det økonomiske pres gennem sanktioner.
Derfor undlader vi at normalisere relationerne til Assad. Og derfor
insisterer vi på ikke at bidrage til en genopbygning af landet,
førend der sker reelle fremskridt.
***
Det var en gennemgang af de generelle forhold. Det er klart, at der
også er en anden vinkel som jeg forventer, at der vil være en vis
interesse for. Nemlig, spørgsmålet om syriske flygtninge.
Dette
spørgsmål
hører,
som
bekendt
ikke
ind
under
Udenrigsministeriets ressort. Men generelt kan jeg sige, at den
lovgivning, der gælder i Danmark, og som er støttet af et bredt
politisk flertal, betyder, at opholdstilladelser til flygtninge er
midlertidige og kan inddrages
hvis udlændingen altså ikke er
individuelt forfulgt
når der er sket en forbedring af forholdene i
hjemlandet, selvom forholdene fortsat er alvorlige, skrøbelige og
uforudsigelige, så længe forbedringerne ikke kan antages at være
af helt midlertidig karakter. Det gælder også for personer fra
Syrien.
Der foretages altid en konkret og individuel vurdering i hver sag,
og der bliver samtidig også taget stilling til, om andre hensyn,
eksempelvis den pågældendes ret til respekt for privat- og
familieliv [EMRK artikel 8], taler for, at den pågældende alligevel
skal have lov til at beholde sin opholdstilladelse i Danmark.
7
UPN, Alm.del - 2020-21 - Bilag 320: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 25/6-21 om situationen i Damaskus samt Aleppo og Hasakah
Vurderingen af, hvorvidt udlændinge bosat i Danmark fortsat har
behov
for
beskyttelse,
ligger
suverænt
hos
udlændingemyndighederne.
Med hensyn til udlændingemyndighedernes vurdering må jeg
henvise til udlændinge- og integrationsministeren. Men jeg kan
forsikre om, at regeringens holdning til spørgsmålet om
midlertidighed ligger fast.
***
Vi fastholder samtidig fra dansk side vores massive støtte til det
syriske folk. Danmark er en af de allerstørste bidragsydere i og
omkring Syrien. Danmark giver 700 mio. kroner i årlig støtte
bestående af både stabiliseringsmidler, udviklingsmidler og
humanitær bistand. Vores store bidrag gør, at Danmark
trods
vores lands relativt beskedne størrelse
er blandt de ti største
landedonorer af humanitær hjælp til Syrien-krisen.
Tak for ordet.
8