Det Udenrigspolitiske Nævn 2020-21
UPN Alm.del Bilag 172
Offentligt
2352592_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2021 - 9500
HPA
2. marts 2021
URU alm. del
svar på spørgsmål 175 fra Anne Valentina
Berthelsen (SF) stillet den 22. februar 2021 til
udenrigsministeren.
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, om MERCOSUR-handelsaftalen giver
mulighed for økonomiske sanktioner såfremt en afgørelse ved tvist-
bilæggelsesmekanismen mellem EU og MERCOSUR peger på, at
MERCOSUR-landene
har
brudt
principper
eller
bæredygtighedsbestemmelser i aftalen?
Svar
Det skal indledningsvist bemærkes, at medlemsstaterne endnu ikke har
modtaget EU-Mercosur aftalen i sin endelige form. Kommissionen har
offentliggjort en aftaletekst på baggrund af principaftalen fra juni 2019,
hvorfor der fortsat kan forekomme ændringer blandt andet som følge af
den juridiske gennemgang. Besvarelsen afgives med dette forbehold in
mente.
Lad mig dernæst understrege,
at alle dele i EU’s handelsaftaler er juridisk
bindende og underlagt tvistbilæggelse. Det gælder også
bæredygtighedskapitlerne.
Som i øvrige handelsaftaler er der i Mercosur-aftalen ikke økonomiske
sanktioner ved brud på bestemmelser i bæredygtighedskapitlet, men der er
mulighed for tvistbilæggelse gennem et ekspertpanel. På baggrund af
panelets afgørelse drøftes foranstaltninger, som normalt skal gennemføres
inden for 90 dage. Underudvalget for handel og bæredygtig udvikling skal
overvåge opfølgning på ekspertpanelets afgørelse og henstillinger.
UPN, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Svar på spørgsmål vedr. MERCOSUR-handelsaftalen og mulighed for økonomiske sanktioner
2
Det centrale for mig er, at der bliver rettet op på de forhold, som ikke er i
overensstemmelse med forpligtigelserne i bæredygtighedskapitlet. Jeg
foretrækker, at vores partnere gennem dialog bliver bedt om at bringe
deres lovgivning eller praksis i overensstemmelse med de internationale
standarder, fremfor at indføre økonomiske sanktioner. Det er vigtigt at
holde sig for øje, at eksempelvis økonomiske sanktioner normalt kræver,
at der kan påvises en handelsrelateret virkning af manglende overholdelse
af forpligtigelser. Hvis det ikke kan påvises, vil det derfor faktisk kunne
begrænse muligheden for at tage sager op med vores handelspartnere, og
det er ikke vejen frem.
Kommissionen vil i år gennemføre en evaluering af EU’s
handlingsplan
fra 2018 om handel og bæredygtig udvikling. Effektiv håndhævelse og
redskaber til at sikre overholdelse af forpligtelser under bæredygtigheds-
kapitlet vil være en vigtig del af evalueringen. Dialog og nationalt ejerskab
er den bedste og mest langtidsholdbare vej frem, men måske kan man gøre
mere for at sikre overholdelse af det, der er aftalt.
Med venlig hilsen
Jeppe Kofod