Det Udenrigspolitiske Nævn 2020-21
UPN Alm.del Bilag 171
Offentligt
2352591_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2021 - 9442
HPA
2. marts 2021
URU alm. del
svar på spørgsmål 174 fra Anne Valentina
Berthelsen (SF) stillet den 22. februar 2021 til
udenrigsministeren.
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for forskelle og ligheder i
bæredygtighedskapitler og tvistbilæggelsesmekanisme i henholdsvis EU-
MERCOSUR handelsaftalen og handelsaftalen mellem EU og Sydkorea?
Svar
Det skal indledningsvist bemærkes, at medlemsstaterne endnu ikke har
modtaget den EU-Mercosur handelsaftalen i endelig form. Kommissionen
har offentliggjort en foreløbig aftaletekst på baggrund af principaftalen fra
juni 2019, hvorfor der fortsat kan forekomme ændringer blandt andet som
følge af den juridiske gennemgang. Besvarelsen afgives med dette
forbehold in mente.
EU’s handelsaftale med Sydkorea
fra 2010 er den første i den nye
generation af EU-handelsaftaler, som blandt andet er kendetegnet ved at
indeholde substantielle bæredygtighedskapitler. Strukturen i efterfølgende
handelsaftalers bæredygtighedskapitler følger overordnet strukturen fra
kapitlet i
EU’s
handelsaftale med Sydkorea. Dette gælder også for
Mercosur-aftalen.
Der kan således nævnes en række ligheder. I begge aftalers
bæredygtighedskapitler
fastsættes kapitlernes formål med henvisning til en række centrale
internationale erklæringer om bæredygtig udvikling.
UPN, Alm.del - 2020-21 - Bilag 171: Svar på spørgsmål vedr. bæredygtighedskapitler og tvistbilæggelsesmekanisme i henholdsvis EU-MERCOSUR handelsaftalen og handelsaftalen mellem EU og Sydkorea
2
fastslås parternes ret til regulering og fastsættelse af
beskyttelsesniveau.
forbydes parterne at sænke reguleringsstandarder eller at undlade
at håndhæve miljø- og arbejdsmarkedslovgivning for at tiltrække
handel og investeringer.
forpligtes parterne til i deres lovgivning og praksis at gennemføre
grundlæggende arbejdstagerrettigheder og til at arbejde for at
ratificere de grundlæggende ILO-konventioner.
forpligtes parterne på at gennemføre de multilaterale miljøaftaler,
hvori de er part.
Siden aftalen med Sydkorea er bæredygtighedskapitlerne blevet yderligere
udbygget. Mercosur-aftalen har således et mere omfattende
bæredygtighedskapitel, som bl.a. omfatter:
En artikel om klima med forpligtigelse til effektiv implementering
af FN’s rammekonvention om klimaændringer (UNFCCC) og
Parisaftalen. I aftalen med Sydkorea er bestemmelserne om klima,
som behandles under miljøartiklen, mindre forpligtigende og Paris-
aftalen er ikke omfattet.
En artikel om handel og biodiversitet med forpligtigelser
vedrørende Konventionen om biologisk mangfoldighed (CBD) og
Konventionen om international handel med udryddelsestruede
vilde dyr og planter (CITES). Disse konventioner omtales ikke
specifikt i aftalen med Sydkorea.
Bestemmelser om handel og bæredygtig skovforvaltning.
Bestemmelser om handel og bæredygtig forvaltning af
fiskeriressourcer.
Bestemmelser om virksomheders sociale ansvar, herunder om
ansvarlig forvaltning af værdikæder.
Anerkendelse af
EU’s
forsigtighedsprincip.
Bestemmelse om, at der kan gennemføres en gennemgang af
bæredygtighedskapitlet.
I begge handelsaftaler etableres et specialiseret udvalg for handel og
bæredygtig udvikling, der skal overvåge gennemførelsen af
bæredygtighedskapitlet. Begge aftaler omfatter også en mekanisme for
dialog med civilsamfundet med inddragelse af nationale rådgivende
grupper.
Bæredygtighedskapitlerne i begge aftaler indeholder en særlig
tvistbilæggelsesmekanisme, der kan bringes i anvendelse for spørgsmål,
der falder under bæredygtighedskapitlet. Mekanismen består af to trin.
UPN, Alm.del - 2020-21 - Bilag 171: Svar på spørgsmål vedr. bæredygtighedskapitler og tvistbilæggelsesmekanisme i henholdsvis EU-MERCOSUR handelsaftalen og handelsaftalen mellem EU og Sydkorea
3
Første trin er konsultationer mellem de to parter. Hvis disse
konsultationer ikke fører til et tilfredsstillende resultat, kan der nedsættes
et ekspertpanel. Ekspertpanelet skal komme med en rapport med
henstillinger. Opfølgningen herpå overvåges af udvalget for handel og
bæredygtig udvikling.
Vi kan konkludere i Sydkoreas tilfælde, at vi har ført dialogen om
arbejdstagerrettigheder, været igennem tvistbilæggelsesprocessen, og at
Sydkorea i sidste uge har ratificeret tre fundamentale ILO-konventioner
om arbejdstagerrettigheder.
Med venlig hilsen
Jeppe Kofod