Justitsministeriet
Udenrigsministeriet
5. marts 2021
Notat om rådføringspligten i grundlovens § 19, stk. 3, i forhold til
statsministerens rejse til Israel den 4. marts 2021
På Udenrigspolitisk Nævns møde den 3. marts 2021 blev der anmodet om et notat
vedrørende rådføringspligten i grundlovens § 19, stk. 3, i forhold til statsministerens
rejse til Israel den 4. marts 2021, ligesom rådføringspligten efterfølgende blev rejst
i spørgsmål 1, UPN alm. del.
I den anledning har Udenrigsministeriet og Justitsministeriet i fællesskab udarbejdet
dette notat om spørgsmålet.
1.
Grundlovens § 19, stk. 3, har følgende ordlyd:
”Folketinget vælger af sin midte et udenrigspolitisk nævn, med hvilket regeringen
rådfører sig forud for enhver beslutning af større udenrigspolitisk rækkevidde.
Nærmere regler om det udenrigspolitiske
nævn fastsættes ved lov.”
Der er ved lov nr. 54 af 5. marts 1954 om Det udenrigspolitiske Nævn fastsat nærmere
regler om nævnet. Nævnslovens § 2 gengiver rådsføringspligten i grundlovens § 19, stk.
3, og tilføjer desuden, at nævnet har til opgave med regeringen at drøfte sager af betyd-
ning for landets udenrigspolitik og at modtage oplysninger fra regeringen om udenrigs-
politiske forhold. Der er ikke i den forbindelse fastsat nærmere regler om, hvornår der
er tale om en beslutning ”af større udenrigspolitisk rækkevidde.”
Det anføres i forarbejderne til bestemmelsen i grundlovens § 19, stk. 3, jf. professor,
dr.jur. Max Sørensens responsum af 18. maj 1952, optrykt i Betænkning afgivet af For-
fatningskommissionen (1953), s. 113 ff., pkt. 50, at bestemmelsen må ”være ret vag, da
det formentlig er ugørligt at udforme et aldeles præcist, kortfattet kriterium for, hvilke
sager der bør forhandles i nævnet, og på hvilket tidspunkt.”
For så vidt angår anvendelsesområdet for stk. 3 fremgår det af Henrik Zahle (red.),
Danmarks Riges Grundlov med kommentarer, 2. udg. (2006), side 193, at regeringen i
hvert fald i de typer af sager, der er omfattet af stk. 1 og 2, og hvor Folketingets sam-
tykke skal indhentes, også skal rådføre sig med Det Udenrigspolitiske Nævn, jf. stk. 3.
Ved udøvelsen af skønnet må der
–
udover en udenrigspolitisk vurdering af den enkelte
sag
–
også inddrages den betydning, som Danmarks holdning i sagen kan have, og den
politiske interesse for det pågældende emne i Danmark.
Max Sørensen anfører i Statsforfatningsret, 2. udg. v. Peter Germer (1973), s. 285, at
”regeringen er forpligtet til at underrette Nævnet om vigtige udenrigspolitiske begiven-
heder og dispositioner. Ved den nærmere afgrænsning af denne pligt må der imidlertid
indrømmes regeringen et vist skøn.” Alf Ross, Dansk Statsforfatningsret, 3. udg. v. Ole
Espersen (1980), s. 394, anfører: ”At Nævnets funktion kun er rådgivende, at regerin-
gen selv skønner over om en beslutning er af større rækkevidde, og at regeringen ikke
er pligtig at besvare spørgsmål fra Nævnets side vedrørende andre anliggender end be-
slutninger af større rækkevidde, er alt sammen ingen ulemper og hæmmer ikke nævnets