NOTAT
Retsstatsmekanismens betydning for overgreb mod LGBTI-personers
rettigheder
EU’s
medlemsstater er alle forpligtet til at leve op
EU’s grundlæggende værdier, her-
under retsstatsprincippet og respekt for menneskerettighederne.
Retsstatsmekanismen, der blev vedtaget i december 2020 (forordning 2020/2092) og
forhandlet som led i MFF-forhandlingerne, finder anvendelse i tilfælde af krænkelser
af retsstatsprincippet og omfatter således ikke direkte tilfælde af
krænkelser af EU’s
øvrige
grundlæggende værdier, som fx diskrimination.
Retsstatsmekanismen kan udløses, når to betingelser begge på samme tid er opfyldte:
For det første skal der konstateres tilsidesættelser af retsstatsprincippet, jf. en indikativ
og ikke-udtømmende liste (eksempelvis at retsvæsenets uafhængighed bringes i fare);
og for det andet skal tilsidesættelserne påvirke eller udgøre en
alvorlig risiko
for at på-
virke den forsvarlige, økonomiske forvaltning af EU-budgettet
eller EU’s finansielle
interesser.
Baggrunden for afgrænsningen af retsstatsmekanismens anvendelsesområde er, at me-
kanismens
retsgrundlag er bundet op på beskyttelse af EU’s budget og finansielle in-
teresser. Der er ikke i EU-traktaterne hjemmel til at etablere en mekanisme, der lovligt
kan medføre økonomiske sanktioner for øvrige brud på EU’s grundlæggende værdier.
Diskrimination mod LGBTI-personer
–
eller andre eksempler på brud af de øvrige,
grundlægende værdier
–
er således i udgangspunktet ikke i sig selv en tilstrækkelig be-
tingelse for at aktivere retsstatsmekanismen.
Det er dog væsentligt at holde sig for øje, at opretholdelse af retsstatsprincippet i et
medlemsland, herunder velfungerende domstole, anklagemyndigheder og politi, i sig
selv udgør en central forudsætning for forebyggelse og sanktionering af brud på de
øvrige, grundlæggende værdier. Beskyttelse af retsstaten udgør dermed et vigtigt bidrag
til i praksis at opretholde de øvrige grundlæggende værdier, herunder fx forbuddet mod
diskrimination af LBGTI-personer.
Det skal samtidig fremhæves, at retsstatsmekanismen er et supplement til de øvrige
redskaber, som EU har udviklet til at forsvare og fremme retsstatssituationen og de
øvrige grundlæggende i medlemsstaterne. Det gælder navnlig artikel 7-proceduren,
Kommissionens retsstatsrapport, retsstatsdialogen i Rådet og muligheden for at føre
retssager ved EU-Domstolen.
1