Det Udenrigspolitiske Nævn 2020-21
UPN Alm.del Bilag 149
Offentligt
2339425_0001.png
Notat til Udenrigspolitisk Nævn
Danmarks medlemskab af FN’s Menneskerettighedsråd:
Forventninger til rådets 46. samling den 22. februar
23. marts 2021
Dato:
22-02-21
Danmark er
medlem af FN’s Menneskerettighedsråd for perioden 2019-2021.
Rådets
46. samling afholdes i Genève i perioden 22. februar
23. marts 2021. Det er Dan-
marks syvende samling som medlem.
Rammerne for afholdelse af samlingen
COVID-19-restriktioner har i væsentlig grad påvirket afviklingen af de seneste samlin-
ger i rådet og vil også påvirke afholdelsen af denne samling. Der er altovervejende tale
om en virtuel afvikling, herunder hvad angår forhandlinger og afstemninger om reso-
lutioner
.
Nogle lande har udtrykt modstand imod særligt virtuel afvikling af afstemnin-
gerne, og det er stadigt uklart, hvilken løsning, der kan opnås enighed om. En virtuel
afvikling vil gøre især resolutionsforhandlingerne mindre dynamiske og derfor alt andet
lige vanskeligere. Der vil i tilknytning til samlingen kun blive afholdt et meget begræn-
set antal virtuelle arrangementer. Mulighederne for civilsamfundets deltagelse vil der-
for også være begrænsede.
Generelle forventninger til samlingen
Rådets årlige hovedsamling åbnes dags dato af FN’s
generalsekretær, Antonio
Guterres, formanden for FN’s generalforsamling, Volkan Bozkir, og FN’s Højkom-
missær for Menneskerettigheder, Michelle Bachelet. Efterfølgende vil et stort antal mi-
nistre afgive videoindlæg, herunder den danske udenrigsminister. Ministeren vil her
fremhæve aktuelle og særligt bekymrende landesituationer samt danske menneskeret-
tighedsprioriteter.
Der vil herefter blive afholdt mere end 40 debatter med uafhængige FN-eksperter og
med højkommissæren for menneskerettigheder. Der forventes fremlagt omtrent 30
resolutioner, nogle med tematisk fokus og andre med landefokus.
Forhandlingerne om adskillige resolutioner forventes at blive vanskelige, især i lyset af
rådets nye medlemskreds i 2021, som bl.a. omfatter Kina, Rusland, Cuba og Pakistan.
USA vil fra og med denne samling genoptage sin deltagelse i rådets arbejde. Der vil fra
denne samling kun være ni EU-lande i rådet, hvor der sidste år var ti EU-lande.
Danmark vil som altid arbejde for, at alvorlige menneskerettighedskrænkelser overvå-
ges og undersøges
uanset hvor de begås -, at de ansvarlige bliver stillet til ansvar, og
at de danske tematiske menneskeretlige prioriteter nyder fremme. Det vil ske med ud-
gangspunkt i en stærk EU-stemme i rådet og gennem etablering og styrkelse af tvær-
regionale alliancer. Danmark vil bl.a. arbejde for, at det øgede pres på menneskeret-
tighederne, som har fundet sted under COVID-19-pandemien mange steder i verden,
bliver imødegået. Udenrigsministen planlægger at deltage virtuelt i et muligt arrange-
ment om COVID-19 og det øgede pres på menneskerettighederne.
UPN, Alm.del - 2020-21 - Bilag 149: Skriftlig orientering vedrørende Danmarks medlemskab af FN’s Menneskerettighedsråd: Forventninger til rådets 46. samling
2339425_0002.png
Kritiske landesituationer og tematiske sager
En række kritiske landesituationer og tematiske sager behandles hvert år på marts-
samlingen. Desuden ventes et antal øvrige - herunder enkelte nye - initiativer præsen-
teret.
Kritiske landesituationer
De kritiske landesager påkalder sig typisk mest opmærksomhed i rådets arbejde. I lyset
af menneskerettighedssituationen i Hviderusland har Danmark taget initiativ til et tvær-
regionalt indlæg, der fordømmer menneskerettighedskrænkelserne og kræver, at de an-
svarlige bliver stillet til ansvar. Udenrigsministeren vil afgive indlægget på vegne af
gruppen af lande i forbindelse med debatten om højkommissærens rapport om situa-
tionen i Hviderusland. Danmark arbejder for en stærk EU-resolution om Hviderus-
land, der etablerer en uafhængig ”accountability”-mekanisme.
Udenrigsministeren af-
gav umiddelbart forud for samlingen desuden et indlæg på et virtuelt arrangement af-
holdt af Danmark om menneskerettighedssituationen i Hviderusland den 18. februar
med deltagelse af blandt andre hviderussiske civilsamfundsrepræsentanter
Herudover har ministeren forud for den 46. samling, ved en særsamling den 12. februar
om situationen i Myanmar, fordømt militærkuppet, stillet krav om at de anholdte civile
ledere løslades samt at civilregeringen genindsættes.
Endelig vil Danmark gennem nationale indlæg udtrykke bekymring for situationen i
hhv. Egypten, Etiopien, Kina og Rusland. Derudover vil vi arbejde for, at disse situa-
tioner
også adresseres i EU’s indlæg.
Under den 46. samling vil der være betydeligt fokus på de resolutioner, der
til forskel
fra andre landeresolutioner
forhandles under det særskilte dagsordenspunkt om men-
neskerettighedssituationen i Palæstina og andre besatte arabiske territorier (dagsor-
denspunkt 7). Der blev tidligere vedtaget fem resolutioner under dagsordenspunkt 7.
I 2019 valgte det palæstinensiske selvstyre som led i forhandlingerne med EU at flytte
én af resolutionerne til rådets dagsordenspunkt 2, som vedrører forskellige temaer og
landesager. Dette blev fastholdt i 2020. Der pågår dialog mellem EU og palæstinen-
serne om tilgangen på denne samling.
Danmark finder i lighed med de øvrige EU-lande, at det selvstændige dagsordenspunkt
7 bør afskaffes, således at menneskerettighedssituationen relateret til konflikten mel-
lem Israel og Palæstina behandles på lige fod med andre landesituationer. Det selv-
stændige dagsordenspunkt var en del af aftalen i FN’s Generalforsamling i forbindelse
med rådets dannelse i 2006. Det er en vigtig prioritet for Danmark sammen med EU
at arbejde for at fjerne denne forskelsbehandling.
Holdningen blandt EU-landene til menneskerettighedssituationen i de besatte områder
samt til indholdet af resolutionerne varierer imidlertid, hvorfor EU-stemmerne trods
enigheden fsva. dagsordenspunkt 7 i nogle tilfælde fordeles mellem
”ja”, ”nej”
og
”af-
ståelse”. Sidste år var der større EU-enighed end tidligere år, idet EU-landene i rådet
stillede sig ens til tre af de fem resolutioner.
UPN, Alm.del - 2020-21 - Bilag 149: Skriftlig orientering vedrørende Danmarks medlemskab af FN’s Menneskerettighedsråd: Forventninger til rådets 46. samling
2339425_0003.png
Der forventes desuden fremsat resolutioner om Myanmar, Hviderusland og Nordko-
rea (alle fremsat af EU), Syrien, Iran, Sri Lanka, Nicaragua, Sydsudan, Mali og Geor-
gien. Der forventes EU-konsensus om disse resolutioner. Derudover vil der blive af-
holdt interaktive dialoger om de fleste af disse
og andre - landesituationer, herunder
Yemen og Venezuela.
Tematiske sager
Danmark vil fortsætte sit internationale lederskab i forhold til torturbekæmpelse og
som tidligere fremsætte den tilbagevendende resolution om kampen mod tortur, som
i år vil omhandle politiets rolle. Der forventes som tidligere år bred tværregional op-
bakning til resolutionen. Resolutionsudkastet er udarbejdet med input fra dansk politi
samt både danske og internationale civilsamfundsorganisationer.
Øvrige centrale tematiske resolutioner omhandler bl.a. retten til privatliv i den digitale
tidsalder, menneskerettigheder og miljø, demokrati og retsstatsprincipper samt lige ad-
gang til vacciner.
Kina forventes igen at fremsætte en resolution om fremme af menneskerettighederne
gennem gensidigt fordelagtigt samarbejde. Danmark, EU og ligesindede lande finder,
at resolutionen er problematisk henset til et ubalanceret fokus på princippet om ikke-
indblanding - frem for staters pligt til at beskytte menneskerettighederne og respekten
for legitim, offentlig kritik. EU har derfor tidligere kaldt resolution til afstemning, hvor
EU-landene i rådet stemte imod.
Rusland forventes igen at fremsætte en resolution, som vil forsøge at underminimere
de særlige procedurer for rådets tematiske og landebaserede mandatholdere. Fra et
dansk synspunkt er initiativet yderst problematisk og bør ses i forlængelse af den tidli-
gere russiske resolution om modaliteterne for udvælgelse af mandatholderne sidste år,
som Danmark kaldte til afstemning. Danmark og ligesindede finder, at initiativet er et
angreb på mandatholdernes uafhængighed og vil kunne få negative konsekvenser.
Som vanligt fremsættes to resolutioner med fokus på religions- og trosfrihed af hhv.
EU og OIC-landene. Resolutionen fremsat af EU omhandler individers tros- og reli-
gionsfrihed, herunder retten til ikke at tro og retten til at skifte religion. Resolutionen
fremsat af OIC-landene omhandler religiøs intolerance, religiøs hadtale, religiøst mo-
tiveret vold mv. Begge resolutioner er med meget få ændringer blevet vedtaget med
konsensus igennem nu 10 år. Det er en skrøbelig situation, hvor forslag om enhver
ændring i én resolution medfører krav om tilsvarende ændringer i den anden.
Endeligt vil der blive afholdt interaktive dialoger om væsentlige emner, herunder kam-
pen mod tortur, menneskerettighedsforkæmpere og børns rettigheder. Danmark vil
desuden lægge vægt på at fortsætte det traditionelt stærke nordisk-baltisk samarbejde i
rådet, herunder i forhold til afgivelse af fælles indlæg.
UPN, Alm.del - 2020-21 - Bilag 149: Skriftlig orientering vedrørende Danmarks medlemskab af FN’s Menneskerettighedsråd: Forventninger til rådets 46. samling
2339425_0004.png
BILAG 1
Forventede resolutioner under Menneskerettighedsrådets 46. samling
Dagsor-
denspunkt
Titel
Hovedsponsor(er)
High-level panel at HRC49 to mark the 10th an-
nive rsary of the SIDS/LDCs Trust Fund
1
Switze rland, Bahamas, Mau-
ritius, Morocco, NL, NO m .v.
Prom oting re conciliation, accountability and hu-
m an rights in Sri Lanka
DE, UK, C anada, North Mac-
e donia
2
Prom otion and protection of human rights in Nic-
aragua
C anada, C hile, C olombia,
C osta R ica, Ecuador, Para-
guay, Peru
Mandate of the Independent Ex pert on the enjoy-
m e nt of human rights by persons with albinism
Hum an Rights and the environment (mandate re-
ne wal)
Mandate of the Special Rapporteur in the field of
cultural rights
The negative impact of the non -repatriation of
funds of illicit origin to the countries of origin on
the e njoyment of human rights, and the im-
portance of improving international cooperation
Hum an rights, democracy and the rule of law
Q ue stion of the re alization in all countries of e co-
nom ic, social and cultural rights
The R ight to Food (tbc)
Fore ign debt and other re lated international fi-
nancial obligations of States on the full e njoy-
m e nt of all human rights, particularly e conomic,
social and cultural rights (tbc)
Fre e dom of re ligion or belief
Torture and other cruel, inhuman or degrading
tre atm ent or punishment (substantial re solution)
The right to privacy in the digital age
Prom oting m utually beneficial cooperation in the
fie ld of human rights
C am eroon on behalf of the
African Group
SI, C osta R ica, Maldives,
Morocco, Switzerland
C uba
Egypt on behalf of the Afri-
can Group
R O , R ep. of Kore a, Norway,
Morocco, Peru, Tunisia
Portugal
3
C uba
C uba
EU
De nm ark
AT, DE, Brazil, Liechten-
ste in, Mexico
C hina
UPN, Alm.del - 2020-21 - Bilag 149: Skriftlig orientering vedrørende Danmarks medlemskab af FN’s Menneskerettighedsråd: Forventninger til rådets 46. samling
2339425_0005.png
Dagsor-
denspunkt
Titel
Hovedsponsor(er)
Unilateral coercive measures
Equal acce ss to vaccines
Situation of human rights in the Democratic Peo-
ple ’s Republic of Kore a
Situation of human rights in Myanmar
The human rights situation in the Syrian Arab
R e public
4
Situation of human rights in the Islamic R epublic
of Iran
Situation of human rights in South Sudan
Situation of human rights in Belarus in the run -
up to the 2020 presidential election and in its af-
te rm ath (TBC)
Spe cial Procedure s
R ight of the Palestinian people to self-determina-
tion
Israe li settlements in the Occupied Palestinian
Te rritory, including East Jerusalem, and in the
occupie d Syrian Golan
Hum an Rights in the occupied Syrian Golan
C om bating intolerance, negative stereotyping
and stigmatization of, and discrimination, incite-
m e nt to violence and violence against, persons
based on religion or belief
C ooperation with Ge orgia
10
Te chnical assistance and capacity-building for
Mali in the field of human rights
Aze rbaijan on behalf of NAM
Ecuador
EU
EU
FR , DE, IT, NL, Jordan, Ku-
wait, Morocco, Qatar,
Turk e y, UK
North Mace donia, Moldova,
UK, Ice land
UK, Norway, Albania
EU
5
R usland
Pale stine/ O IC
Pale stine/ O IC
7
Syria/O IC
O IC
9
Ge orgia
African Group