Udvalget for Landdistrikter og Øer 2020-21
ULØ Alm.del Bilag 88
Offentligt
2441131_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2022
i forhold til finansloven for 2021
August 2021
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Kopi af indenrigs- og boligministerens materiale til den teknisk gennemgang af FFL22 for Indenrigs- og Boligudvalget
Side 2 af 41
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2022
sammenlignet med finansloven for 2021 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2021. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2022.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2022, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til finansloven
for 2021 (B-året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
FFL22 sammenlignet med FL21
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2022 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2022 i forhold til finansloven for 2021,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2021 til finanslov-
forslaget for 2022.
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Kopi af indenrigs- og boligministerens materiale til den teknisk gennemgang af FFL22 for Indenrigs- og Boligudvalget
Side 13 af 41
§ 13. Indenrigs- og Boligministeriet
Reserver
Merudgiften på 22,0 mio. kr. skyldes primært, at udmøntning af reserven til kom-
muner i forbindelse med Plandata.dk er udskudt fra 2021 til 2022. Reservens ud-
møntning afventer de nye ejendomsvurderinger (§ 13.11.79.).
Budgetforbedringer
Mindreudgiften på 471,0 mio. kr. skyldes de samlede virkninger af ændrede budget-
teringsforudsætninger, herunder primært lavere finansieringsrente (§ 13.81.01.).
Mindreudgiften på 22,6 mio. kr. skyldes lavere renteniveau (§ 13.82.05.).
Mindreudgiften på 163,7 mio. kr. skyldes primært bevillingsprofilen for den finan-
siering, der blev afsat til styrkelse af nedrivningsindsatsen i kommuner og under-
støttelse af landsbyfornyelse, som fremgår af Aftale mellem regeringen, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for
2021 af december 2020 (§ 13.83.10.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 44,1 mio. kr. skyldes primært oprettelsen af Bolig- og Planstyrelsen,
midler til udvikling af en huslejedatabase med et huslejeregister og huslejenævnsaf-
gørelser, jf. Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Alternativet om initiativer mod kortsigtede investeringer i private
udlejningsboliger af januar 2020 samt den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale
mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Fol-
keparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet,
Nye Borgerlige og Frie Grønne om udmøntning af midlerne til det gode ældreliv af
december 2020 (§ 13.51.01.).
Mindreudgiften på 93,0 mio. kr. skyldes, at der er udmøntet midler til Lokale akti-
onsgrupper (LAG) til og med 2021 (§ 13.71.01.).
(Mindreindtægten på 93,0 mio. kr.), jf. ovenfor (§ 13.71.01.).
Mindreudgiften på 27,7 mio. kr. skyldes bevillingsprofilen for den finansiering, der
blev afsat til understøttelse af projekter i landdistrikterne, jf. Aftale mellem regerin-
gen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om fi-
nansloven for 2021 af december 2020 (§ 13.71.03.).
Mindreindtægten på 136,6 mio. kr. skyldes primært, at Landsbyggefonden ikke for-
ventes at betale refusion i 2022. Baggrunden herfor er et lavere renteniveau (§
13.81.05.).
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 88: Kopi af indenrigs- og boligministerens materiale til den teknisk gennemgang af FFL22 for Indenrigs- og Boligudvalget
Side 14 af 41
Mindreudgiften på 83,7 mio. kr. skyldes, at Landsbyggefonden har et lavere likvidi-
tetsunderskud i 2022 end i 2021. Der forventes derfor ikke at være behov for så
stort et statslån til dækning af likviditetsunderskuddet (§ 13.81.07.).
(Mindreindtægten på 83,7 mio. kr.), jf. ovenfor (§ 13.81.07.).
Mindreudgiften på 35,2 mio. kr. skyldes bevillingsprofilen for den finansiering, der
blev afsat til puljen til etablering af nye almene boliger på småøerne og ø-
kommuner, jf. Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Det Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alter-
nativet og Sikandar Siddigue (UFG) om Grøn boligaftale 2020: Landsbyggefondens
rammer 2021-2026 og fremrykket indsats i 2020 af maj 2020 (§ 13.81.20.).
(Mindreindtægten på 35,2 mio. kr.), jf. ovenfor (§ 13.81.20.).