Udvalget for Landdistrikter og Øer 2020-21
ULØ Alm.del Bilag 82
Offentligt
2427267_0001.png
Sagsnr.
2021 - 2139
Doknr.
422848
Dato
21-06-2021
Evaluering af den ændrede praksis for vurdering af
lovforslags regionale konsekvenser, herunder for
landdistrikter
Sammenfatning
Evalueringen af den ændrede praksis for vurdering af lovforslags regionale
konsekvenser, herunder for landdistrikter, omfatter de tre folketingsår 2017/18,
2018/19 og 2019/20. Evalueringen er baseret på bidrag fra de enkelte
ressortministerier.
Der er i de tre folketingsår fremsat 698 lovforslag. Der er i 22 af disse lovforslag
indarbejdet bemærkninger i lovforslaget om regionale konsekvenser, herunder for
landdistrikter. Af de 22 lovforslag er 19 af forslagene vurderet til at have overvejende
positive konsekvenser, to forslag er vurderet til at have både positive og negative
konsekvenser, og ét forslag er vurderet til ikke at have konsekvenser. Samlet set er det
et relativt lavt antal lovforslag, der vurderes at have konsekvenser, og heraf vurderes
langt størstedelen af lovforslagene at have udelukkende positive konsekvenser.
Evalueringen viser, at ressortministerierne anvender
Vejledning om
konsekvensanalyser
til at vurdere lovforslags regionale konsekvenser, herunder for
landdistrikter. På tværs af ministerierne er der dog en forskellighed i, hvordan
vejledningen anvendes, hvilket leder til konsekvensvurderinger, som varierer i omfang
og karakter.
Der er ikke foretaget ændringer i nogen af de lovforslag, der vurderes at have regionale
konsekvenser, herunder for landdistrikter, hvilket formentlig skyldes, at
lovforslagenes regionale konsekvenser, herunder for landdistrikter, overvejende er
vurderet til at være positive. Ressortministerierne placerer vurderingsteksterne
forskellige steder i lovforslagene, og punkterne benævnes også forskelligt. Det er ikke
ensartet, hvad der defineres og vurderes som væsentlige konsekvenser på tværs af
ministerierne. Der er heller ikke fundet en systematik på tværs af ministerierne i
forhold til hvilke vurderinger, der medtages i bemærkningerne, da der blandt
bemærkningerne til lovforslagene både fremgår væsentlige og ikke væsentlige
konsekvenser.
Baggrund
Den daværende regering besluttede i 2017, at det i lovarbejdet skulle tydeliggøres,
hvilke væsentlige konsekvenser lovforslag har for landdistrikterne. Det medførte en
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Evaluering af anvendelsen af afsnittet om regionale konsekvenser, herunder for landdistrikter, i den reviderede Vejledning om konsekvensanalyser, fra indenrigs- og boligministeren
2427267_0002.png
revision af afsnit 7.1 i
Vejledning om konsekvensanalyser
1
. Revisionen ændrede den
daværende praksis for vurdering af regionale konsekvenser til eksplicit at omfatte
lovforslags påvirkning af udviklingen i de danske landdistrikter. Den ændrede praksis
havde virkning fra folketingsåret 2017/18. Der blev desuden revideret et afsnit i
Vejledning om lovkvalitet
2
, hvor der blev indarbejdet et afsnit om regionale og
landdistriktsrelaterede konsekvenser, hvori der henvises til det relevante afsnit i
Vejledning om konsekvensanalyser.
Ændringerne til
Vejledning om konsekvensanalyser
betyder i praksis, at det skal
vurderes, om et lovforslag har konsekvenser
ikke kun for forskellige regioner, men
også specifikt for landdistrikterne. Hvis det vurderes, at lovforslaget har væsentlige
konsekvenser, skal den nærmere vurdering af konsekvenserne indgå i lovforslagets
bemærkninger. Herudover skal det vurderes, om konsekvenserne er henholdsvis
positive eller negative. Med positive konsekvenser forstås fx lovforslag, som kan
smidiggøre en uafvendelig omstilling, lovforslag der skaber nye eller flytter
eksisterende arbejdspladser til landdistrikter eller lovforslag, der gør noget positivt for
klassiske landdistriktsudfordringer som aldrende befolkning eller overflødiggjorte
bygninger og boliger. Negative konsekvenser kan fx være lovforslag, som besværliggør
en omstilling fx ved at hindre innovative løsninger i landdistrikterne eller forslag, som
reducerer tilskud, der primært rammer borgere i landdistrikter. Hvis lovforslaget ikke
vurderes at medføre regionale konsekvenser, herunder for landdistrikter, eller
vurderes disse ikke at være væsentlige, er der ikke krav om, at der skal gøres en
bemærkning herom i lovforslaget.
Formålet med ændringerne i vejledningen er blandt andet, at vurderingen kan indgå i
beslutningsgrundlaget med henblik på at inddrage hensynet til den regionale balance
og udvikling i landdistrikterne, samt at eventuelle væsentlige negative konsekvenser
kan overvejes imødegået ved ændringer i tiltaget eller ved alternative eller afbødende
tiltag
3
.
Det fremgår af den daværende erhvervsministers besvarelse af spørgsmål 5 ad B 46
stillet af Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer den 3. marts 2017, at det er
intentionen, at der efter en treårig periode udarbejdes en evaluering, som skal belyse
anvendelsen af de nye retningslinjer for en periode på tre folketingsår, henholdsvis
2017/18, 2018/19 og 2019/20.
Evalueringens formål
Regeringen har en ambition om at skabe et mere sammenhængende Danmark og et
Danmark i balance, og evalueringen kan være medvirkende til at sætte fokus på,
hvordan landdistrikterne i højere grad kan indtænkes i lovarbejdet. Evalueringen kan
endvidere være med til at understøtte, at der på tværs af ressortministerierne er fokus
på udviklingen i landdistrikterne.
Evalueringen skal afdække, hvordan og i hvilket omfang ministerierne
4
bruger
retningslinjerne, hvor mange og hvilke lovforslag, der er foretaget en vurdering af
Vejledning om konsekvensanalyser (afsnit 3.2, 7.1 og 7.2 revideret i 2018)
(https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-konsekvensanalyser)
2
Vejledning om lovkvalitet (afsnit 2.8.12.2) (https://lovkvalitet.dk/lovkvalitetsvejledningen/)
3
Vejledning om konsekvensanalyser (afsnit 7.1)
4
De respektive ministerier fremgår med det navn og den ressortfordeling, de havde i oktober 2020, hvor
bidragene blev indhentet.
1
2
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Evaluering af anvendelsen af afsnittet om regionale konsekvenser, herunder for landdistrikter, i den reviderede Vejledning om konsekvensanalyser, fra indenrigs- og boligministeren
2427267_0003.png
væsentlige konsekvenser for landdistrikterne af, samt for hvor mange lovforslag
konsekvenserne er vurderet henholdsvis positive eller negative for landdistrikterne.
Evalueringen har til hensigt at besvare følgende spørgsmål:
For hvor mange og hvilke lovforslag er der i de lovansvarlige ministerier
foretaget en vurdering af væsentlige regionale konsekvenser, herunder
konsekvenser for landdistrikter?
2. For hvor mange og hvilke lovforslag har vurderingerne medført indarbejdelse
af bemærkninger i lovforslaget om dets væsentlige regionale konsekvenser,
herunder konsekvenser for landdistrikter?
3. For hvor mange af de lovforslag, hvor der er indarbejdet bemærkninger i
lovforslaget om dets væsentlige regionale konsekvenser, herunder
konsekvenser for landdistrikter, er de beskrevne konsekvenser vurderet
henholdsvis overvejende positive eller negative for landdistrikterne?
4. Hvordan og i hvilket omfang anvender ministerierne retningslinjerne i
Vejledning om konsekvensanalyser?
De tre første spørgsmål besvares kvantitativt ved en optælling og gennemgang af de
indsendte bidrag.
Det fjerde spørgsmål besvares kvalitativt ved en gennemgang af de indkomne bidrag
sammenholdt med
Vejledning om konsekvensanalyser.
Metode
Som grundlag for evalueringen har Erhvervsministeriet, som har haft ansvar for
området frem til 21. januar 2021, hvor sager vedrørende regional- og landdistrikter
overgik til Indenrigs- og Boligministeriet, indhentet bidrag fra ressortministerierne, da
det er de enkelte ressortministerier, som er ansvarlige for at udarbejde
konsekvensvurderinger af lovforslag
5
. Ressortministeriet er forpligtet til at foretage
vurderingen, men er kun i tilfælde, hvor ministeriet vurderer, at der er tale om
væsentlige
konsekvenser, forpligtet til at lade vurderingen fremgå af lovforslagets
bemærkninger. I det følgende anvendes betegnelsen
konsekvensvurdering
om
vurderinger, der fremgår af lovforslags bemærkninger. De enkelte ressortministerier
er blevet anmodet om:
At angive det samlede antal lovforslag i de tre folketingsår.
At angive de indarbejdede vurderingstekster fra lovforslagene, som omhandler
regionale konsekvenser, herunder konsekvenser for landdistrikter.
At beskrive, om konsekvensvurderingerne medførte ændringer i lovteksten.
At definere, om konsekvenserne er vurderet overvejende positive eller
negative.
1.
De indhentede bidrag er sammenfattet i bilag 1-3. Bilag 1 er en oversigt over de
lovforslag, hvor der i bemærkningerne til lovforslaget er indarbejdet en
vurderingstekst om lovforslagets regionale konsekvenser, herunder for landdistrikter.
Bilag 2 indeholder vurderingsteksterne fra de konsekvensvurderede lovforslag. I bilag
3 fremgår en opgørelse over antal lovforslag fremsat i de tre folketingsår samt en
opgørelse over antallet af lovforslag, hvor der er indskrevet bemærkninger om
lovforslagets regionale konsekvenser, herunder for landdistrikter.
5
Vejledning om konsekvensanalyser (afsnit 1.3).
3
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Evaluering af anvendelsen af afsnittet om regionale konsekvenser, herunder for landdistrikter, i den reviderede Vejledning om konsekvensanalyser, fra indenrigs- og boligministeren
2427267_0004.png
Som led i udarbejdelsen af evalueringen er de indhentede bidrag sammenholdt med
teksten i
Vejledning om konsekvensanalyser
for at afdække, hvordan
ressortministerierne anvender vejledningen til brug for vurdering af lovforslags
regionale og landdistriktsrelaterede konsekvenser.
Ad spørgsmål 1
Ved en sammentælling af det samlede antal fremsatte lovforslag i de tre folketingsår,
2017/18, 2018/19 og 2019/20, er der på tværs af ministerierne fremsat 698 lovforslag
6
7
. Bilag 3 er en opgørelse over det samlede antal fremsatte lovforslag i de tre
folketingsår, samt en opgørelse over antallet af lovforslag, hvor der er indskrevet
bemærkninger om de regionale og landdistriktsrelaterede konsekvenser i lovforslaget.
Der er indhentet bidrag om de lovforslag, hvor det enkelte ressortministerie har
indskrevet bemærkninger om de regionale og landdistriktsrelaterede konsekvenser i
lovforslaget. Det har således ikke været muligt at opgøre, om der for andre lovforslag,
end de 22 angivne, er blevet foretaget en konsekvensvurdering.
Ad spørgsmål 2
Ved en sammentælling af de indsendte bidrag er der i 22 lovforslag indarbejdet
bemærkninger om lovforslagets væsentlige regionale konsekvenser, herunder for
landdistrikter. De 22 lovforslag er fordelt på syv af de 17 ressortministerier
8
, som de
var organiseret i oktober 2020. Bilag 1 er en oversigt over de lovforslag, hvor der i
bemærkningerne til lovforslaget er indarbejdet en vurderingstekst om lovforslagets
regionale konsekvenser, herunder for landdistrikter.
Ad spørgsmål 3
Af de 22 lovforslag er 19 af forslagene vurderet til at have overvejende positive
konsekvenser, to forslag er vurderet til at have både positive og negative konsekvenser,
og ét forslag er vurderet til ikke at have konsekvenser. Bilag 2 indeholder
vurderingsteksterne fra de 22 lovforslag, hvor der er indarbejdet bemærkninger om
dets regionale konsekvenser, herunder for landdistrikter.
Ad spørgsmål 4
Nedenstående afsnit har til hensigt at belyse, hvordan og i hvilket omfang
ministerierne anvender retningslinjerne i
Vejledning om konsekvensanalyser.
Nedenfor fremgår henholdsvis en checkliste for regionale, herunder
landdistriktsrelaterede konsekvenser (boks 1), samt en særlig opgørelse af regionale
konsekvenser, herunder for landdistrikter (boks 2). De to bokse gengiver de punkter,
som de enkelte ministerier kan tage stilling til i vurderingen af lovforslags regionale
konsekvenser, herunder for landdistrikter. I boks 1 nedenfor er gengivet den
checkliste, som ressortministerierne kan anvende til at vurdere, om lovforslagene kan
have væsentlige konsekvenser for en række regionale og landdistriktsrelaterede
forhold
9
.
6
7
Der er i optællingen ikke taget højde for, at nogle lovforslag opdeles eller forkastes.
Der er medtalt 25 lovforslag fra Finansministeriet. Det skal dog bemærkes, at der ikke udarbejdes
beskrivelser af disse lovforslag i lovprogrammet på grund af lovforslagenes særlige karakter, hvorfor
lovforslagenes regionale konsekvenser, herunder for landdistrikter, ikke vurderes.
8
Statsministeriet har ikke fremsat lovforslag i de tre folketingsår og er derfor ikke talt med.
9
Vejledning om konsekvensanalyser (afsnit 7.1).
4
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Evaluering af anvendelsen af afsnittet om regionale konsekvenser, herunder for landdistrikter, i den reviderede Vejledning om konsekvensanalyser, fra indenrigs- og boligministeren
2427267_0005.png
Boks 1 - Checkliste for regionale, herunder landdistriktsrelaterede,
konsekvenser
Kan tiltaget have væsentlige konsekvenser for:
Antallet af statslige arbejdspladser i regionerne, herunder landdistrikterne?
Regionernes, herunder landdistrikternes, beskæftigelsesniveau?
Den gennemsnitlige indkomst (inkl. overførsler) hos befolkningen i
regionerne, herunder landdistrikterne?
Produktion og produktionsvilkår for private og offentlige virksomheder i
regionerne, herunder landdistrikterne?
Bosætningsmønsteret i regionerne, herunder landdistrikterne?
Tilgængelighed af kultur og offentlig service herunder sundhedsydelser
(almen læge, sygehuse mv.)?
Tilgængelighed af privat service i nogle regioner, herunder landdistrikter?
Tilgængelighed af uddannelsesmuligheder i regionerne, herunder
landdistrikterne?
Infrastrukturen i regionerne, herunder landdistrikterne?
Andre forhold af betydning for regionernes, herunder landdistrikternes,
udvikling?
Et eller flere landdistrikter, yderområder eller andre udsatte regioner som fx
Bornholm, Lolland-Falster, det sydfynske område, andre mellemstore øer,
Nord- og Nordvestjylland samt Sønderjylland?
Checklisten i boks 1 dækker bredt de forhold, som typisk anses som parametre, der er
væsentlige for udviklingsmulighederne i landdistrikter. Det er ved en gennemgang af
de indsendte bidrag anskueliggjort, at ressortministerierne benytter ovenstående
checkliste til vurdering af lovforslagene, da en række af de oplistede forhold er at
genfinde i vurderingsteksterne.
Foruden ovenstående checkliste forekommer der en række særlige forhold, som skal
indgå i opgørelsen over regionale konsekvenser, herunder for landdistrikter. De er
gengivet nedenfor i boks 2
10
.
Boks 2 - Særligt om opgørelse af regionale konsekvenser, herunder for
landdistrikter
Foretag en relevant geografisk afgrænsning og inddeling (funktionelle
regioner, administrative regioner eller ensartede geografiske områder
såsom landdistrikter)
Vurder behovet for en gennemgang af konsekvenser for de enkelte
berørte regioner, herunder for landdistrikter (inklusiv for udsatte
regioner og landdistrikter)
Vurder særskilt konsekvenser for den regionale fordeling af statslige
institutioner og arbejdspladser.
Angående det første punkt i boks 2 er der i vejledningen en inddeling i tre typer af
geografisk afgrænsning
funktionelle regioner
og
administrativ organisering
og en
10
Vejledning om konsekvensanalyser (afsnit 7.1).
5
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Evaluering af anvendelsen af afsnittet om regionale konsekvenser, herunder for landdistrikter, i den reviderede Vejledning om konsekvensanalyser, fra indenrigs- og boligministeren
2427267_0006.png
opdeling i
ensartede geografiske områder,
som anvendes ved vurdering af
konsekvenser for landdistrikter
11
. Det er svært at vurdere på baggrund af de
fremsendte bidrag i hvilken grad, at de enkelte ressortministerier foretager
ovenstående afgrænsning, men det næste punkt tegner et billede af, at
ressortministerierne i nogen grad foretager sådanne afgrænsninger for at kunne
vurdere lovforslagenes konsekvenser.
Angående det andet punkt i boks 2 er det bemærket, at der i vurderingerne i nogen
grad gennemgås konsekvenser for de enkelte berørte regioner, herunder
landdistrikter. Der er dog vurderinger, som beskriver konsekvenserne bredt, og der er
anvendt formuleringer som:
Landdistrikter
Kommuner i yderområder
Områder uden for de større byer
Landsbyer
Landdistrikter og socialt belastede områder
Danske småøer.
Andre vurderinger beskriver mere specifikt konsekvenserne for et bestemt afgrænset
område, og som eksempler kan nævnes:
Læsø, Læsø Kommune
Flyvestation Skrydstrup i Haderslev Kommune
Landdistrikterne i Thisted og Lemvig Kommuner
Skyldnere på Lolland, Langeland og Samsø
Baagø, Egholm, Endelave, Hjarnø, Mandø, Nekselø, Orø, Sejerø, Tunø og Aarø
Vestfyn.
Den forskellige brug af henholdsvis generelle og specifikke geografiske beskrivelser ses
som et udtryk for, at nogle lovforslag ses som værende generelle for det ansvarlige
ressortministerie og dermed have generelle konsekvenser, mens andre forslag
vurderes at have stedsspecifikke konsekvenser. Det kan være et udtryk for, at
lovgivning varierer meget i karakter, men det kan også være et udtryk for, at det
enkelte ministerie i nogle tilfælde har svært ved at vurdere lovforslags forskellige
geografiske konsekvenser.
Angående det tredje punkt i boks 2, om vurderingen af konsekvenser for den regionale
fordeling af statslige institutioner og arbejdspladser, er der kun et enkelt lovforslag,
som har indskrevet en bemærkning om statslige institutioner og arbejdspladser i
vurderingen
12
. I det nævnte tilfælde beskrives det, at lovforslaget forventes at fastholde
et stort antal statslige arbejdspladser. At der kun forekommer et enkelt tilfælde, hvor
der er vurderet konsekvenser for den regionale fordeling af statslige institutioner og
arbejdspladser, ses som et udtryk for, at der relativt sjældent forekommer lovforslag,
som påvirker fordelingen af statslige arbejdspladser.
På baggrund af de indsendte bidrag viser evalueringen, at ressortministerierne i
overvejende grad benytter vejledningen til at vurdere lovforslags regionale
konsekvenser, herunder for landdistrikter. Vejledningen og det reviderede afsnit om
regionale konsekvenser, herunder for landdistrikter, bliver altså anvendt, men på
11
12
Vejledning om konsekvensanalyser (afsnit 7.1).
L 166 Forslag til lov om udbygning og drift af Flyvestation Skrydstrup (Forsvarsministeriet).
6
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Evaluering af anvendelsen af afsnittet om regionale konsekvenser, herunder for landdistrikter, i den reviderede Vejledning om konsekvensanalyser, fra indenrigs- og boligministeren
2427267_0007.png
tværs af ministerierne er der dog en forskellighed i, hvordan vejledningen anvendes,
hvilket gør, at konsekvensvurderingerne varierer i omfang og karakter.
På baggrund af de 22 lovforslag, hvor der er indskrevet bemærkninger om de regionale
og landdistriktsrelaterede konsekvenser, er det ikke muligt at konkludere noget om
ressortministeriernes læring og erfaring med brugen af vejledningen. Det kan dog
konkluderes, at det er et relativt lavt antal lovforslag, der i den treårige periode
vurderes at have regionale konsekvenser, herunder for landdistrikterne. De 22
lovforslag fordeles på henholdsvis 8, 10 og 4 i de respektive folketingsår 2017/18,
2018/19 og 2019/20. Antallet af lovforslag, med indskrevne bemærkninger om dets
regionale konsekvenser herunder for landdistrikter, vurderes ikke at kunne belyse,
hvorvidt ressortministerierne er blevet mere erfarne med at anvende vejledningen
over den treårige periode.
Øvrige observationer til vejledningen
I udarbejdelsen af evalueringen er der observeret en række øvrige
opmærksomhedspunkter, som vil blive gennemgået i det følgende.
Ingen ændringer af lovforslag
Det er bemærket, at der ikke er foretaget ændringer af de 22 lovforslag på baggrund af
konsekvensvurderingerne. Dette skyldes formentlig, at konsekvenserne i
altovervejende grad er vurderet positive, hvorfor de enkelte ressortministerier ikke har
fundet anledning til at ændre i tiltaget, lave alternative tiltag eller indarbejde
afbødende tiltag
13
.
I de to tilfælde, hvor lovforslagene også er vurderet til at have negative konsekvenser,
beskrives afbødende forhold. I det ene tilfælde er negative konsekvenser beskrevet,
men der er samtidigt henvist til, at en foreslået kompensationsordning kan have
positive konsekvenser og dermed opveje de negative konsekvenser, som lovforslaget
vurderes at medføre
14
.
I det andet lovforslag beskrives i vurderingen, at lovforslaget muliggør dispensationer
for sommerhuse, så de kan anvendes til helårsbeboelse, hvilket vurderes at kunne have
mindre negative konsekvenser for turismen på Læsø, da det vil mindske antallet af
sommerhuse til ferieudlejning. I lovforslaget er der dog delvist taget højde for dette, da
det forsøges afbødet ved, at der foreslås, at der fastsættes et loft på højst ti
dispensationer årligt
15
. Vurderingen må anses som en afvejning af de to forhold om
henholdsvis flere helårsboliger og turisme, samtidig med at der allerede i lovforslaget
er indarbejdet en afbødende foranstaltning for de negative konsekvenser.
Placering af konsekvensvurdering
Det er bemærket, at der i
Vejledning om konsekvensanalyser
ikke fremgår et krav til,
hvor vurderingsteksten skal placeres i lovforslaget, eller hvad dette punkt skal
benævnes. I
Vejledning om lovkvalitet
fremgår det dog, at beskrivelsen af sådanne
konsekvenser bør placeres i et særskilt punkt i de almindelige bemærkninger
umiddelbart inden de obligatoriske konsekvensvurderinger
16
. I 16 lovforslag er
beskrivelsen af de regionale konsekvenser, herunder for landdistrikter placeret
inden
de obligatoriske konsekvensvurderinger, som det beskrives i
Vejledning om
13
14
Vejledning om konsekvensanalyser (afsnit 7.1).
L 166 Forslag til lov om udbygning og drift af Flyvestation Skrydstrup (Forsvarsministeriet).
15
L 51 Forslag til lov om ændring af lov om planlægning og lov om maritim fysisk planlægning
(Erhvervsministeriet).
16
Vejledning om lovkvalitet (afsnit 2.8.12).
7
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Evaluering af anvendelsen af afsnittet om regionale konsekvenser, herunder for landdistrikter, i den reviderede Vejledning om konsekvensanalyser, fra indenrigs- og boligministeren
2427267_0008.png
lovkvalitet.
I tre lovforslag er beskrivelsen af de regionale konsekvenser, herunder for
landdistrikter placeret
mellem
de obligatoriske konsekvensvurderinger, og i ét
lovforslag er beskrivelsen af de regionale konsekvenser, herunder for landdistrikter
placeret
efter
de obligatoriske konsekvensvurderinger. I to lovforslag er der ikke et
selvstændigt punkt til regionale konsekvenser, herunder for landdistrikterne. I 20 af
lovforslagene er der et selvstændigt punkt. Punktet i de enkelte lovforslag varierer dog
i navn og placering. Der fremgår navne på punkterne som
Regionale konsekvenser,
herunder for landdistrikter; Konsekvenser for landdistrikterne; Regionale
konsekvenser, herunder konsekvenser for landdistrikter; Regionale konsekvenser;
Konsekvenser for landdistrikter.
Der er derfor en forskellighed i, hvilket punkt der skal kigges efter på tværs af
lovforslag, hvis folketingsmedlemmerne ønsker at læse om regionale konsekvenser,
herunder for landdistrikter. Det samme gælder for de, der ved høringen af lovforslaget
gerne vil læse om lovforslagets regionale konsekvenser, herunder for landdistrikter.
I de to nævnte tilfælde, hvor der ikke er selvstændige punkter, er beskrivelserne af
konsekvenserne ikke benævnt som landdistriktsrelaterede konsekvenser, hvorfor det
kan være utydeligt for læseren, om der er foretaget vurderinger af regionale
konsekvenser, herunder for landdistrikter. I det ene tilfælde er beskrivelsen skrevet
under indledningen til lovforslaget
17
. I det andet tilfælde er beskrivelsen skrevet i et
underpunkt til
Miljømæssige konsekvenser,
som er en af de obligatoriske
konsekvensvurderinger
18
. I forlængelse heraf kan det ikke udelukkes, at der i andre
lovforslag end de 22 angivne findes beskrivelser af konsekvenser af både regional
karakter og for landdistrikter, men at de er svære for læseren at finde, da de ikke
fremgår med et særskilt vurderingspunkt. Det skal dog bemærkes, at det i så fald ikke
af den lovansvarlige myndighed er opfattet som væsentlige konsekvenser, da
lovforslagene ellers ville være omtalt af de myndigheder, der er indhentet bidrag fra.
Definition af væsentlighed
Det bemærkes, at der i vejledningen ikke er en egentlig definition af væsentlighed,
men en rammesætning, som beskriver: ”Det
er vigtigt at være opmærksom på, at
spørgsmålet om væsentlighed må ses i forhold til de berørte regioner, herunder
landdistrikter.”
19
Det er derfor det enkelte ressortministeries subjektive tolkning af
væsentlighed, hvilket kan lede til uens måder at definere væsentlighed for berørte
regioner og landdistrikter. Det kan antages, at ressortministerierne hovedsageligt har
fokus på lovforslagenes tilsigtede konsekvenser inden for ministeriets eget ressort, og i
mindre grad på lovforslagenes regionale og landdistriktsrelaterede konsekvenser.
Der er i to tilfælde eksplicit nævnt ordene
væsentlige konsekvenser
i
vurderingsteksten
20
. I et af tilfældene, hvor det eksplicit fremgår, at lovforslaget
vurderes at have væsentlige konsekvenser, er konsekvensernes karakter og omfang
ikke nærmere beskrevet, som der opfordres til i vejledningen
21
. I det andet tilfælde,
hvor det eksplicit fremgår, at lovforslaget vurderes at have væsentlige konsekvenser, er
L 148 Forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige og lov om Udbetaling
Danmark (Genoptagelse af sager med mulige fejl i restanceinddrivelsesmyndighedens inddrivelse, endelig
afskrivning af fordringer med tvivlsom retskraft m.v.) (Skatteministeriet).
18
L 14 Lov om anlæg af en ny jernbane over Vestfyn (Transport- og Boligministeriet).
19
Vejledning om konsekvensanalyser (afsnit 7.1).
20
L 81 Forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om midlertidig regulering af boligforholdene,
lov om naturbeskyttelse og lov om maritim fysisk planlægning (Erhvervsministeriet) og L 166 Forslag til lov
om udbygning og drift af Flyvestation Skrydstrup (Forsvarsministeriet).
21
Vejledning om konsekvensanalyser (afsnit 7.1).
17
8
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 82: Evaluering af anvendelsen af afsnittet om regionale konsekvenser, herunder for landdistrikter, i den reviderede Vejledning om konsekvensanalyser, fra indenrigs- og boligministeren
2427267_0009.png
konsekvensernes karakter og omfang nærmere beskrevet, og der er beskrevet
afbødende tiltag.
I de øvrige 20 lovforslag er konsekvenserne ikke eksplicit nævnt som værende
væsentlige. Det er derfor ikke tydeligt, om de beskrevne konsekvenser i
bemærkningerne er vurderet væsentlige. Det fremgår af vejledningen, at hvis et
lovforslag vurderes at have væsentlige konsekvenser, skal det indgå i bemærkningerne
til lovforslaget. Vurderes konsekvenserne ikke væsentlige, er der ikke krav om, at de
anføres i bemærkningerne
22
. Derfor er det ikke muligt at afgøre for de 20 lovforslag,
hvor det ikke eksplicit er angivet, om lovforslaget vil få væsentlige konsekvenser, om
der er tale om uvæsentlige eller mindre væsentlige konsekvenser, eller om der er tale
om væsentlige konsekvenser. I enkelte tilfælde er det angivet i bemærkningerne, at
lovforslaget eller dele af lovforslaget ikke har væsentlige konsekvenser:
Det vurderes dog, at de indirekte positive konsekvenser næppe kan anses for
væsentlige.
23
Det vurderes, at lovforslaget ikke har regionale konsekvenser, herunder for
landdistrikterne.
24
Lovforslaget vurderes i sig selv at have begrænsede regionale konsekvenser,
herunder for landdistrikterne.
25
Der er ikke krav til, at sådanne vurderinger skal medtages i bemærkningerne, hvorfor
der synes at være en inkonsistens i brugen af vurderingsteksten på tværs af
ministerierne.
I en fjerde vurderingstekst er forskellige dele af lovforslaget beskrevet i forhold til, om
det vurderes at have landdistriktsrelaterede konsekvenser eller ej. Dette anses for at
være en nuanceret anvendelse af retningslinjerne, som tydeligt beskriver, hvilke dele
af lovforslaget som ikke vil få væsentlige konsekvenser, og hvilke dele som vil have
væsentlige konsekvenser
26
. De fire tilfælde viser en nuanceret anvendelse af
retningslinjerne, som tydeliggør, at det enkelte ressortministerie har foretaget en
konsekvensvurdering, om end disse konsekvensvurderinger ledte til, at lovforslaget
eller dele af lovforslaget vurderes til ikke at have væsentligt konsekvenser. Det er
derfor bemærket, at ressortministeriernes definition og vurdering af væsentlighed,
samt om hvilke vurderinger, der medtages i bemærkningerne, varierer.
Vejledning om konsekvensanalyser (afsnit 7.1).
L 121 Forslag til Lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler (Ændringer af
tilskudsbestemmelser for efterskoler og elevstøtte m.v.) (Børne- og Undervisningsministeriet).
24
L 67 Forslag til lov om ændring af lov om dansk turisme og lov om Visitdenmark (Erhvervsministeriet).
25
L 199 Forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser, lov om folkeskolen, lov om vejledning om
uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v. samt forskellige andre love (Styrkede
erhvervsuddannelser, mere praksisfaglighed i grundskolen, uddannelsesparathedsvurdering til alle
ungdomsuddannelser m.v.) (Børne- og Undervisningsministeriet).
26
L 81 Forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om midlertidig regulering af boligforholdene,
lov om naturbeskyttelse og lov om maritim fysisk planlægning (Erhvervsministeriet).
22
23
9