Udvalget for Landdistrikter og Øer 2020-21
ULØ Alm.del Bilag 76
Offentligt
2397151_0001.png
Erhvervsudvalget 2020-21
L 175 - Bilag 9
Offentligt
19. april 2021
Ny stor trussel mod realkreditbelåning i Produktionsdanmark
Det danske realkreditsystem er helt centralt, når erhvervslivet har behov for finansiering.
Realkreditinstitutterne tilbyder billig finansiering, langt kredittilsagn og mulighed for fast
rente i op til 20 år. Alternativ finansiering er ofte dyrere og vilkårene generelt mere re-
striktive.
Med henvisning til EU’s covered bond-direktiv ønsker Finanstilsynet at ændre på prin-
cipperne for værdiansættelsen af produktionsejendomme med begrænset alternativ an-
vendelse. Gennemføres ændringen, vil det ramme produktionsvirksomheders mulighe-
der for realkreditfinansiering, hvoraf mange er beliggende i landdistrikter og dermed re-
ducere investeringerne i disse områder. Det får betydning for store specialiserede pro-
duktionsvirksomheder som slagterier, mejerier, bryggerier, medicinalvirksomheder m.v.,
som ofte er store arbejdspladser i landdistrikter. Ændringen får også betydning for sko-
ler, som også i dag kan værdiansættes efter genanskaffelsesværdien.
Fra genanskaffelsesværdi til markedsværdi
Ændringen vil betyde, at ejendomme med begrænsede alternativ anvendelse fremover
skal værdiansættes til markedsværdi, hvor de i dag kan værdiansættes til genanskaffel-
sesværdien. Spørgsmålet er, hvordan man opgør markedsværdien. Hvis en højt specia-
liseret produktionsbygning skal værdiansættes ud fra alternativ anvendelse, vil værdien
være væsentlig lavere end genanskaffelsesprisen.
Øvrige erhvervsejendomme - på nær som nævnt skoler - værdiansættes allerede i dag
efter markedsværdien (gælder også ved 2-lagsbelåning), og vil dermed ikke opleve æn-
dringer i værdiansættelsen.
Konsekvenser for erhvervslivet
Konsekvensen vil være lavere belåning for en lang række virksomheder, hvor Nykredit
skønner, at værdien for visse ejendomme kan blive reduceret med op til 75 pct. Det in-
debærer, at virksomheder i stedet for realkreditlån må optage anden finansiering og der-
med en både dyrere finansiering og en finansiering på mere restriktive vilkår. De største
virksomheder vil typisk som alternativ benytte fx egne udenlandske obligationsudstedel-
ser.
Konsekvenser for landdistrikter
Ændringen virker ikke gennemarbejdet i en tid med stor fokus på sammenhængskraft i
Danmark og udvikling af landdistrikter. Ændringen vil trække i modsat retning og gøre
det vanskeligere at etablere produktionsvirksomheder og dermed sandsynligvis koste
arbejdspladser i landdistrikterne. Færre arbejdspladser betyder også færre, der ønsker
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 76: Kopi af henvendelse på L 175 fra Forenet Kredit om bekymring for konsekvenserne i landdistrikterne og erhvervsministerens svar herpå
2397151_0002.png
Side 2/2
at bosætte sig i et landdistrikt. Det kan med andre ord være indledningen på en negativ
spiral for landdistrikterne.
Løsningsforslag
EU-lovgivningen rummer ikke krav om, at en værdiansættelse efter markedsværdi skal
være baseret på et krav om alternativ anvendelse som en afgørende faktor. Finanstilsy-
net har derfor et spillerum for at finde en løsning, der gør det muligt at fortsætte med en
værdiansættelse efter genanskaffelsessum uden at komme i karambolage med EU lov-
givningen.
Bekendtgørelsen om værdiansættelse åbner allerede i dag mulighed for en mere hel-
hedsorienteret tilgang til værdiansættelsen. Bekendtgørelsens §22 rummer en bestem-
melse om, at der for specielle ejendomstyper, der er særligt indrettede og som meget
sjældent eller aldrig omsættes eller udlejes, kan anvendes en værdiansættelse baseret
på genanskaffelsessummen. Reglen gælder for energiforsyningsanlæg, renseanlæg
mv. Denne bestemmelse bør også kunne anvendes i forhold til de tidligere nævnte spe-
cialiserede produktionsanlæg som slagterier, mejerier, bryggerier, medicinalvirksomhe-
der m.v., De har mange af de samme karakteristika mht., at de er særligt indrettede,
sjældent omsættes eller udlejes og med solide ejere bag.
Den ovenfor skitserede løsning vil være en enkel og fair måde at løse udfordringen på,
som vil ligge indenfor EU lovgivningen, og dermed kan vi undgå en overimplementering
af EU direktivet.