Udvalget for Landdistrikter og Øer 2020-21
ULØ Alm.del Bilag 68
Offentligt
2363935_0001.png
Redegørelse for udviklingen i kommunernes
detailhandelsplanlægning
Marts 2021
Bilag 4
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0002.png
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0003.png
Redegørelse for udviklingen i kommunernes
detailhandelsplanlægning
Marts 2021
Bilag 4
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0004.png
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
Bilag 4
I tabeller kan afrunding medføre,
at tallene ikke summer til totalen.
Henvendelse om publikationen
kan ske til:
Indenrigs- og Boligministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
T 33 92 93 00
Publikationen kan hentes på
Bolig- og Plansyrelsens hjemmeside:
www.planinfo.dk
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0005.png
Forord
Forord
Denne detailhandelsredegørelse udkommer i en tid, hvor coronakrisen har vendt op og
ned på hele vores samfund, ændret vores økonomi og dermed også vores forbrugsmøn-
stre. Nedlukningen af samfundet har medført et dyk i forbruget, e-handlen er på nogle
områder vokset meget, og kun dagligvarehandlen ser ud til at klare sig godt gennem kri-
sen. Det er en forventet effekt af nedlukningen, at mange forbrugere har sat forbruget på
pause. Nogle har mistet indkomst, mens andre er bekymrede for smittefaren forbundet
med at begive sig ud at handle.
Ingen kan spå om, hvordan detailhandelsudviklingen vil være i de kommende år. Om
forbrugerne vil genoptage forbruget og evt. ligefrem indhente noget af det tabte, eller om
afmatningen i forbruget vil fortsætte. Der er heller ingen, der kan spå om, hvorvidt stig-
ningen i e-handlen vil blive fastholdt, eller om forbrugerne fremover vil lægge større
vægt på at støtte de lokale butikker. Jeg forventer dog, at coronakrisen vil medføre et
yderligere pres på de fysiske butikker og dermed på vores bymidter.
Bymidterne har altid spillet en væsentlig rolle som socialt mødested. Bymidterne er dog
under pres. En velfungerende og attraktiv bymidte er derfor ikke kun til gavn for er-
hvervslivet, men i lige så høj grad til glæde for kommunens indbyggere. Bymidterne er
under pres bl.a. som følge af udviklingen i detailhandelen, men i mange mindre og mel-
lemstore byer også af en mere udbredt funktionstømning pga. fx bankernes lukning af
mindre filialer og lukning af kommunale enheder efter kommunalreformen.
Der er nedsat et partnerskab for levende bymidter, som skal udarbejde en værkstøjs-
kasse med forslag til udvikling og omstilling af bymidterne, komme med anbefalinger til
statslige indsatser, der kan understøtte kommunernes arbejde med levende bymidter og
udarbejde konkrete udviklingsstrategier i 3-5 test-byer. Partnerskabet er bredt sammen-
sat med bl.a. organisationer med særlig viden inden for bymidteudvikling og udvalgte
kommuner. Det er mit håb, at partnerskabet kan bidrage med viden og vejledning, så vi
sammen kan understøtte detailhandlen og arbejde for at fastholde levende bymidter og
byliv også i de mindre og mellemstore byer.
Denne detailhandelsredegørelse udkommer som led i evalueringen af planloven. Vi har
ikke kunnet tage højde for den aktuelle situation, da de fleste data er baseret på tal fra
2019 eller første halvår af 2020. Jeg vil dog følge detailhandelsudviklingen tæt i den
kommende tid, og vurdere behovet for evt. nye tiltag til at understøtte detailhandlen og
levende bymidter.
Kaare Dybvad Bek
indenrigs- og boligminister
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0006.png
Indhold
Baggrund og sammenfatning .................................................................................................. 8
1.1 Baggrund..................................................................................................................... 8
1.2 Sammenfatning ........................................................................................................... 9
Kommunernes planlægning for detailhandel efter lovændringen i 2017 ................................ 11
2.1 Kommunernes planlægning for centerstrukturen ....................................................... 11
2.2 Kommunernes detailhandelsplanlægning generelt .................................................... 12
2.3 Kommunernes planlægning for butiksstørrelser ........................................................ 13
2.4 Kommunernes planlægning for bydelscentre og bymidter ......................................... 14
2.5 Kommunernes planlægning for aflastningsområder .................................................. 15
2.6 Fyldestgørende redegørelse for planforslag for aflastningsområder .......................... 20
2.7 Planlægning for detailhandel i hovedstadsområdet ................................................... 22
2.8 Samlet opfølgning på kommunernes planlægning og formålet med
lovændringerne .............................................................................................................. 25
Udviklingen i detailhandlen.................................................................................................... 27
3.1 Hovedtal for detailhandlen ......................................................................................... 27
3.2 Forsyningen med udvalgsvarebutikker ...................................................................... 29
3.3 Forsyningen med dagligvarebutikker ......................................................................... 31
3.4 Dagligvarebutikker i 35 byer på Fyn .......................................................................... 33
3.5 Butiksforsyningen i bymidterne på Fyn ...................................................................... 35
Detailhandel i EU .................................................................................................................. 37
Redaktionen er afsluttet den 16. marts 2021
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0007.png
Kapitel 1
Forord
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
7
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0008.png
Kapitel 1
Baggrund og sammenfatning
Kapitel 1
1.1 Baggrund
Baggrund og sammenfatning
Efter planloven skal indenrigs- og boligministeren hvert fjerde år afgive en redegørelse
til et af Folketinget nedsat udvalg. Redegørelsen skal belyse og vurdere udviklingen i kom-
mune- og lokalplanlægningen for detailhandelsstrukturen på baggrund af planlovens §§
1 og 5 l - 5 r om detailhandel. Den seneste detailhandelsredegørelse udkom i december
2015.
I 2016 indgik Socialdemokratiet, Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti aftale om
”Danmark i bedre balance – Bedre rammer for kommuner, borgere og virksomheder i
hele landet”. Aftalen indeholdt bl.a. lempelser af detailhandelsreglerne. Lovændringerne
trådte i kraft den 15. juni 2017. Det fremgik af aftalen, at de nye muligheder i planlovgiv-
ningen m.v. skulle evalueres senest 1. juli 2020. Denne gang indgår detailhandelsrede-
gørelsen derfor som led i evalueringen af planloven.
Forud for ændringen af planlovens detailhandelsregler havde Produktivitetskom-
missionen i 2013 peget på, at planlovens bestemmelser om butikkers placering og stør-
relse kan være en hindring for produktiviteten. Aftaleparterne ønskede at give kommu-
nerne større fleksibilitet i planlægningen for detailhandel, så der bedre kan tages hensyn
til lokale ønsker og forhold. Formålet var desuden at give bedre rammer for de fysiske
butikker i konkurrencen med e-handelen, herunder den udenlandske, gennem større
fleksibilitet i detailhandelsreglerne, for derigennem at opnå lavere priser og større va-
reudvalg til forbrugerne. Ændringerne blev vurderet til at øge det strukturelle BNP med
ca. 3/4 mia. kr.
For hovedstadsområdet fastlægger indenrigs- og boligministeren beliggenheden af by-
midter, bydelscentre og aflastningsområder i et landsplandirektiv. Det reviderede lands-
plandirektiv for detailhandel i hovedstadsområdet trådte i kraft den 1. januar 2019 og
giver mulighed for syv mod tidligere tre aflastningsområder i hovedstadsområdet.
Kapitel 2 følger op på kommunernes anvendelse af de nye muligheder i detailhandels-
planlægningen og på planlægningen for detailhandel i hovedstadsområdet. I kapitel 3 ses
der på den aktuelle udvikling i detailhandlen, primært mht. forsyningen med fysiske bu-
tikker. Redegørelsen sluttes i kapitel 4 af med en kort gennemgang af, hvordan detailhandel
reguleres og håndteres i EU.
8
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0009.png
Kapitel 1
Baggrund og sammenfatning
De gennemførte ændringer af detailhandelsbestemmelserne, som trådte i kraft 15. juni
2017:
Formålsbestemmelsen: Det blev indført som et nyt formål, at planlægningen for detail-
handel skal skabe gode rammer for velfungerende markeder med en effektiv butiks-
struktur. Formålet med kommunernes detailhandelsplanlægning er derudover fortsat at
fremme et varieret butiksudbud i mindre og mellemstore byer samt i de enkelte bydele i
de større byer, og at sikre god tilgængelighed for alle trafikarter.
Butiksstørrelser: Den maksimale størrelsesgrænse for udvalgsvarebutikker på tidligere
2.000 m² blev ophævet. For dagligvarebutikker blev størrelsesgrænserne hævet fra
3.500 m² til 5.000 m² i bymidter og bydelscentre (ekskl. 200 m² til personalefacilite-
ter). Der blev fastsat en maksimal butiksstørrelse på 3.900 m² for dagligvarebutikker i
aflastningsområder (ekskl. 200 m² til personalefaciliteter) og på 1.200 m² for dagligva-
rebutikker i lokalcentre og som enkeltstående butikker (inkl. 200 m² til personalefacili-
teter).
Planlægning for bymidter og bydelscentre: Den maksimale størrelse af bydelscentre i
byer på mellem 20.000 og 40.000 indbyggere blev ophævet, dvs. kommunalbestyrelsen
fastsætter selv størrelsen på bydelscentre. Krav om brug af den statistiske metode til af-
grænsning af bymidter og bydelscentre blev ophævet.
Planlægning for aflastningsområder: Der blev givet mulighed for at udlægge aflastnings-
områder i byer med tilstrækkeligt kundegrundlag, som primært er områder til større bu-
tikker, der ikke uden videre kan placeres i bymidten, på baggrund af en fyldestgørende
redegørelse for konsekvenserne.
1.2 Sammenfatning
Kommunerne har i vid udstrækning anvendt de nye muligheder i planlægningen for de-
tailhandel, dvs. mulighederne for at planlægge for større dagligvare- og udvalgsvare-
butikker, for større bydelscentre, for udvidelse af bymidter og for nye eller udvidelse af
eksisterende aflastningsområder.
I alt har 23 kommuner, svarende til lidt over en tredjedel af kommunerne uden for ho-
vedstadsområdet, sendt 25 planforslag for aflastningsområder i høring, heraf er 22 plan-
forslag vedtaget endeligt. I hovedstadsområdet er der ved landsplandirektiv udlagt fire
aflastningsområder, så der i alt er syv aflastningsområder. Samlet er der efter lovæn-
dringen muliggjort lidt over 630.000 m² bruttoetageareal til nye butikker i aflastnings-
områder.
Ses der på den generelle udvikling i detailhandlen, er forsyningen med dagligvarebutik-
ker nogenlunde fastholdt i byer helt ned til under 1.000 indbyggere. Forsyningen med
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
9
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0010.png
Kapitel 1
Baggrund og sammenfatning
udvalgsvarebutikker er nedadgående og kun byer fra omkring 5.000 indbyggere og op
efter har et varieret udbud med mindst 25 udvalgsvarebutikker. Udviklingen er ikke
ny, men en fortsættelse af en længerevarende tendens, som også kan ses i sammenhæng
med e-handlen. E-handlen udgør nu ca. 23 pct. for udvalgsvarer, mens e-handlen
med dagligvarer før coronakrisen fortsat var beskeden, men ifølge Dansk Erhverv er
steget til 6 pct. i 2020.
Den europæiske detailhandelssektor er karakteriseret ved mange små detailhandelsak-
tører. EU-Kommissionen har på detailhandelsområdet særligt fokus på at styrke den frie
bevægelighed af varer og tjenesteydelser. Kommissionen har i den seneste periode udar-
bejdet en oversigt over de enkelte medlemslandes restriktioner for detailhandlen og gen-
nemført forskellige tiltag for at styrke de små detailhandlende. Kommissionen vurderer, at
der i Danmark er forholdsvist mange restriktioner for etablering af detailhandel, mens
der er få driftsmæssige restriktioner af detailhandlen.
10
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0011.png
Kapitel 2
Kommunernes planlægning for detailhandel efter lovændringen i 2017
Kapitel 2
Kommunernes planlægning for detail-
handel efter lovændringen i 2017
2.1 Kommunernes planlægning for centerstrukturen
Planloven indeholder bestemmelser om, hvordan kommunerne skal planlægge for de-
tailhandel. Formålet er 1) at fremme et varieret butiksudbud i mindre og mellemstore
byer samt i de enkelte bydele i de større byer, 2) at arealer til butiksformål skal udlæg-
ges, hvor der er god tilgængelighed for alle trafikarter, og så transportafstande i forbin-
delse med indkøb er begrænsede og 3) at planlægningen skal skabe gode rammer for vel-
fungerende markeder med en effektiv butiksstruktur.
Kommunerne skal planlægge for en detailhandelsstruktur, som består af de områder,
hvor der kan etableres butikker. Der er tale om et centerhierarki, hvor arealer til butiks-
formål som hovedregel skal udlægges i den centrale del af en by (bymidten). I byer med
20.000 indbyggere og derover kan der udlægges arealer til butiksformål i den centrale
del af en bydel (bydelscenter).
De enkelte centertyper er:
Bymidter:
Detailhandel skal placeres i den centrale del af byen, bymidten. Hver by kan
kun have én bymidte. Bymidten i kommunens hovedby betjener typisk hele kommunen
med varer og tjenesteydelser. Kommunen fastsætter det samlede butiksareal i bymidten.
Dagligvarebutikker må i bymidter være op til 5.000 m², og dertil kan lægges op til 200
m² til personalefaciliteter. Kommunerne fastlægger den maksimale butiksstørrelse for
udvalgsvarebutikker i bymidterne.
Bydelscentre:
I byer med over 20.000 indbyggere kan der i den centrale del af en by-
del planlægges for bydelscentre, der skal betjene bydelen med detailhandel. Kommunen
fastsætter butiksarealet i bydelscentre. Dagligvarebutikker må i bydelscentre være op til
5.000 m², og dertil kan lægges op til 200 m² til personalefaciliteter. Kommunerne
fastlægger den maksimale butiksstørrelse for udvalgsvarebutikker i bydelscentrene.
Lokalcentre og enkeltstående butikker:
Uden for bymidter og bydelscentre kan
der udlægges lokalcentre eller enkeltstående butikker til betjening af en begrænset del af en
by, en landsby, et sommerhusområde eller lignende. I lokalcentre og som enkeltstående
butikker kan dagligvarebutikker være op til 1.200 m², inkl. personalefaciliteter. Lokal-
centre må have et samlet butiksareal på op til 3.000 m². Kommunerne fastlægger den
maksimale butiksstørrelse for udvalgsvarebutikker i lokalcentre og for enkeltstående bu-
tikker.
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
11
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0012.png
Kapitel 2
Kommunernes planlægning for detailhandel efter
lovændringen i 2017
Aflastningsområder:
Der kan i byer med tilstrækkeligt kundegrundlag udlægges af-
lastningsområder i byer, hvor der er et tilstrækkeligt kundegrundlag, bl.a. for at give
plads til butikker, som ikke uden videre kan placeres i bymidten. Kommunen fastsætter
det samlede butiksareal i aflastningsområder. Dagligvarebutikker i aflastningsområder
må være op til 3.900 m², og dertil kan lægges op til 200 m² til personalefaciliteter.
Kommunerne fastlægger den maksimale butiksstørrelse for udvalgsvarebutikker i af-
lastningsområder.
Områder til butikker med særlig pladskrævende varer:
Der kan udlægges om-
råder til butikker, der alene forhandler særlig pladskrævende varer som fx biler, lyst-
både, campingvogne, planter, havebrugsvarer, tømmer, byggematerialer, grus, sten- og
betonvarer eller møbler. Der gives ofte mulighed for butikker med særlig pladskrævende
varer i nogle af kommunens erhvervsområder.
Centerstrukturen skal fastlægges i kommuneplanens retningslinjer, som indberettes til
Plandata.dk. I dette afsnit fremgår oplysninger fra Plandata.dk om kommunernes plan-
lægning efter lovændringen trådte i kraft i juni 2017 og frem til marts 2020. Dette giver
et overblik over kommunernes anvendelse af de nye muligheder i detailhandelsplanlæg-
ningen, som blev givet med lovændringen. Det skal dog bemærkes, at der i opgørelsen
indgår 85 ud af de 98 kommuner. I de resterende 13 kommuner er konstateret forskel-
lige indberetningsfejl i plandata, hvorfor det er valgt at tage disse kommuner ud af opgø-
relserne. Opgørelserne giver således ikke et fuldstændigt billede, men en indikation af
kommunernes anvendelse af de nye muligheder. Afsnittet om kommunernes planlæg-
ning for aflastningsområder er baseret på registrering af samtlige 98 kommuners plan-
forslag frem til november 2020.
2.2 Kommunernes detailhandelsplanlægning generelt
Hvis der ses på nye områder i detailhandelsstrukturen i de 85 kommuner, som indgår i
opgørelsen, er der eksklusive aflastningsområder udlagt ca. 135 nye områder i byerne.
Der er især udlagt flere enkeltstående butikker og lokalcentre. Mht. nye aflastningsom-
råder henvises til tabel 3.
Nye områder i detailhandelsstrukturen efter 2017
Nyt areal (ha)
Bydelscentre
Bymidter
Enkeltstående butikker
Lokalcentre
Områder til butikker med særlig pladskrævende varegrupper
I alt
38
88
40
231
355
752
Antal nye områder
12
9
35
45
34
135
Tabel 1: Tabellen viser kommunernes nye arealudlæg til detailhandel efter 2017, som ikke har geografisk sam-
menhæng til eksisterende områder til detailhandel, fordelt på centertyper i detailhandelsstrukturen. Kilde: 85 kom-
muner i Plandata.dk.
12
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0013.png
Kapitel 2
Kommunernes planlægning for detailhandel efter lovændringen i 2017
Hvis der ses nærmere på de i alt 80 nye udlæg til enkeltstående butikker og lokalcen-
tre jf. tabel 2, ligger 29 af udlæggene i hovedstadsområdet. I byer uden for hovedstads-
området med over 10.000 indbyggere er der udlagt 25 områder til enkeltstående butik-
ker eller lokalcentre, mens to udlæg ligger i mindre byer med ca. 3.000 indbyggere. I
disse samlet set 56 nye udlæg vil der sandsynligvis være tale om udlæg til dagligvarebu-
tikker til et lokalområdes forsyning, og i nogle tilfælde vil det evt. være eksisterende dag-
ligvarebutikker i byen, som flytter til en ny placering. 19 områder ligger i små byer med
under 1.300 indbyggere, hvor der sandsynligvis vil være tale om udlæg til en ny daglig-
varebutik, der vil forbedre dagligvareforsyningen lokalt. De resterende fem områder lig-
ger sommerhusområder.
Antal nye lokalcentre og enkeltstående butikker
I alt
-
-
-
-
-
Heraf i hovedstadsområdet
Heraf i byer med over 10.000 indbyggere
Heraf i byer med ca. 3.000 indbyggere
Heraf i byer med under 1.300 indbyggere
Heraf i sommerhusområder
80
29
25
2
19
5
Tabel 2: Tabellen viser fordelingen af de ca. 80 nye lokalcentre og enkeltstående butikker efter lovændringen på
forskellige områder og bystørrelser. Kilde: Plandata.dk.
2.3 Kommunernes planlægning for butiksstørrelser
Med planlovsændringen i 2017 blev planlovens størrelsesgrænse for udvalgsvarebutik-
ker på 2.000 m² ophævet. Det betyder, at der ikke længere er en maksimal butiksstør-
relse i planloven, men at kommunerne i kommuneplanen skal fastsætte en maksimal
butiksstørrelse for udvalgsvarebutikker i de enkelte områder til butikker i centerstruktu-
ren.
Ifølge oplysninger i Plandata.dk har stort set alle kommuner ændret de maksimale bu-
tiksstørrelser for udvalgsvarebutikker i kommuneplanens retningslinjer. Den gennem-
snitlige planlagte butiksstørrelse for udvalgsvarebutikker et steget væsentligt i by-
midter og bydelscentre, da enkelte kommuner har fastsat den maksimale butiksstør-
relse for udvalgsvarebutikker til 99.999 m², hvilket er det maksimalt mulige at indbe-
rette i plandata.dk. Hvis der ses bort fra disse kommuner, er den højeste planlagte mak-
simale butiksstørrelse for udvalgsvarebutikker i bymidter fastsat til 12.000 m² og gen-
nemsnitsstørrelsen er i planlægningen øget med ca. 130 m² til ca. 1.500 m². I aflast-
ningsområder er den højeste maksimale butiksstørrelse for udvalgsvarebutikker fastsat
til 20.000 m² og gennemsnitsstørrelsen er i planlægningen knap 4.000 m².
For dagligvarebutikker blev den maksimale butiksstørrelse i bymidter og bydelscen-
tre i 2017 øget fra 3.500 til 5.000 m², mens den i aflastningsområder blev fastsat til
3.900 m². Der kan i disse områder tillægges op til 200 m² til personalefaciliteter. For dag-
ligvarebutikker i lokalcentre og som enkeltstående butikker blev den maksimale butiks-
størrelse øget fra 1.000 m² til 1.200 m² inkl. personalefaciliteter.
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
13
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0014.png
Kapitel 2
Kommunernes planlægning for detailhandel efter
lovændringen i 2017
Kommunerne har efter 2017 i planlægningen øget den maksimale butiksstørrelse for
dagligvarebutikker ud over de hidtil maksimale 3.500 m² i ca. 86 bymidter (ud af knap
700 bymidter) og i 20 bydelscentre (ud af samlet ca. 250 bydelscentre). Den gennem-
snitlige butiksstørrelse for dagligvarebutikker i bymidter og bydelscentre er i planlæg-
ningen øget med ca. 250 m² til ca. 2.800 m². I ca. 240 lokalcentre (ud af samlet ca. 750
lokalcentre) er dagligvarebutiksstørrelsen i planlægningen øget fra de tidligere max.
1.000 m² til 1.200 m².
2.4 Kommunernes planlægning for bydelscentre og bymidter
Alle områder til detailhandel, som udgør centerstrukturen, skal i kommuneplanens ret-
ningslinjer afgrænses på kort, så bl.a. borgere, erhvervsliv og investorer kan se, hvor det
er muligt at etablere butikker. Kommunerne fik i 2017 metodefrihed til at udvide af-
grænsningen af bymidter og bydelscentre, idet kravet om brug af den statistiske metode
blev ophævet. Den statistiske metode fastlagde, hvordan kommunerne skulle opgøre de
eksisterende bymidtefunktioner (fx detailhandel, serviceerhverv, kulturinstitutioner
mv) og hvordan bymidter og bydelscentre kunne udvides ud fra nogle afstandskrav. Det
gælder fortsat efter planloven, at kommunerne ved afgrænsning af bymidter og bydels-
centre skal sikre en tæthed og variation af bymidtefunktioner for at sikre sammenhæn-
gende og levende bymidter og bydelscentre. Kommunerne fik med ændringen af planlo-
ven i 2017 mulighed for selv at fastlægge størrelsen af bydelscentre i byer med mellem
20.000 og 40.000 indbyggere, som tidligere var fastsat i planloven til maksimalt 5.000
m². I byer, der har over 40.000 indbyggere, fastsætter kommunerne både før og efter
lovændringen selv størrelsen på bydelscentre i form af det maksimale bruttoetageareal
til detailhandel.
Det gennemsnitlige bruttoareal til detailhandel i bydelscentre i byer med mellem 20.000
og 40.000 indbyggere er efter lovændringen i planlægningen øget med ca. 500 m² fra
gennemsnitligt 4.800 til 5.300 m², dvs. kommunerne har benyttet sig af muligheden for
at fastsætte et bruttoareal til detailhandel i disse bydelscentre på mere end 5.000 m².
Der er efter lovændringen foretaget ændringer i planlægningen for ca. 250 ud af samlet
ca. 700 bymidter. Kommunerne har ikke nødvendigvis udvidet alle 250 bymidter; der
kan også være tale om reduktioner af afgrænsningen og mindre justeringer, hvor der
både tages områder ind og ud af bymidteafgrænsningen. Det gennemsnitlige arealfor-
brug pr. bymidte er ca. 14 ha, hvor det før lovændringen var ca. 12 ha. Det gennemsnit-
lige udlagte detailhandelsareal pr. bymidte er øget med knap 300 m² til 17.300 m².
Dette indikerer, at kommunerne har anvendt de nye muligheder for at udvide bymid-
terne, og samtidig har øget det planlagte maksimale bruttoareal til detailhandel i bymid-
terne.
Der er efter lovændringen foretaget ændringer i planlægningen for ca. 70 ud af samlet
ca. 250 bydelscentre. Der er ikke sket en geografisk udvidelse af det gennemsnitlige are-
alforbrug pr. bydelscenter, når der ses på alle bydelscentre, men i byer med mellem
20.000 og 40.000 indbyggere er bruttoarealet til detailhandel i bydelscentre øget med
500 m², jf. ovenfor.
14
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0015.png
Kapitel 2
Kommunernes planlægning for detailhandel efter lovændringen i 2017
2.5 Kommunernes planlægning for aflastningsområder
I forbindelse med lovændringen i 2017 fik kommunerne mulighed for at planlægge for
aflastningsområder i byer med tilstrækkeligt kundegrundlag. Formålet med et aflast-
ningsområde er bl.a. at aflaste bymidten ved at give plads til butikker, som ikke uden vi-
dere kan placeres i bymidten – fx store udvalgsvarebutikker og nye butikstyper og -kon-
cepter, der kombinerer fysiske butikker og e-handel. Et aflastningsområde kan ikke ud-
lægges til én enkelt dagligvarebutik eller udelukkende dagligvarebutikker, ligesom et
eksisterende aflastningsområde ikke kan udvides udelukkende med henblik på etable-
ring af en enkelt dagligvarebutik eller udelukkende dagligvarebutikker. For dagligvare-
butikker i aflastningsområder må der ikke fastsættes butiksstørrelser, der overstiger
3.900 m² bruttoetageareal. Der kan dog tillægges op til 200 m² til personalekantine,
personaletoiletter, personalefitnessfaciliteter og personalepauserum. Der er ingen øvre
grænse for størrelsen på udvalgsvarebutikker i aflastningsområder.
Den følgende opgørelse omfatter planforslag for aflastningsområder fra alle kommuner
frem til november 2020. Af tabel 3 fremgår de 23 kommuner, som efter lovændringen
ifølge registreringen har sendt 25 planforslag for aflastningsområder i høring. Nogle
kommuner har planlagt for flere aflastningsområder eller ad flere omgange.
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
15
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0016.png
Kapitel 2
Kommunernes planlægning for detailhandel efter
lovændringen i 2017
Kommuner uden for hovedstadsområdet, der har sendt planforslag for aflastningsområder i høring
Kommune, by
Aalborg
Næstved
Kolding
Holbæk
Herning
Slagelse
Sønderborg
Hjørring
Holstebro
Frederikshavn
Guldborgsund,
Nykøbing F
Odense
Ikast-Brande, Brande
Ringkøbing-Skjern,
Ringkøbing
Vejen
Struer
Nyborg
Favrskov, Søften m.fl.
Ringkøbing-Skjern,
Skjern
Brønderslev
Thisted
Skanderborg
Ikast-Brande, Brande
Tønder
Ringsted
I alt 23
Nyt
/eksisterende
Eksisterende
Eksisterende
Eksisterende
Eksisterende
Nyt og
eksisterende
Eksisterende
Eksisterende
Eksisterende
Eksisterende
Eksisterende
Eksisterende
Eksisterende
Nyt
Eksisterende
Eksisterende
Eksisterende
Nyt
Nyt
Eksisterende
Nyt
Nyt
Nyt
Eksisterende
Nyt
Eksisterende
25 områder
Samlet ramme til
butikker, m²
208.900
139.000
109.200
106.000
85.500
77.000
75.500
74.000
70.000
55.000
50.000
41.000
30.000
23.000
17.700
16.800
15.000
14.000
12.700
10.000
10.000
7.500
5.450
5.000
4.700
1.262.950 m²
Heraf ramme til nye
butikker, m²
21.000
55.000
30.000
30.000
16.000
34.000
22.000
15.700
30.000
15.000
25.000
0
30.000
5.700
11.500
10.000
15.000
14.000
1.600
10.000
10.000
7.500
3.157
5.000
2.800
419.957 m²
Nye dagligvare
butikker
Nej
1.200 m²
1.400 m²
Nej
Nej
Nej
Nej
1.200 m²
Nej
1.700 m²
Nej
Nej
1.500/200 m²
1.200 m²
Nej
1.200 m²
2.600 m²
Nej
1.200 m²
Nej
Nej
Nej
2.800 m²
Nej
Nej
10 ud af 25
Status
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Endnu ikke vedtaget
Vedtaget
Endnu ikke vedtaget
Vedtaget
Endnu ikke vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Vedtaget
Tabel 3: Tabellen viser de 23 kommuner, der frem til november 2020 har sendt planforslag for aflastningsområ-
der i høring. Tabellen viser, om det er et nyt eller eksisterende butiksområde, den samlede ramme til butiksareal i
aflastningsområderne, restrummeligheden til nye butikker, hvorvidt der gives mulighed for nye dagligvarebutikker
og i givet fald den maksimale butiksstørrelse for dagligvarebutikkerne, og om planforslaget er endeligt vedtaget.
Antallet af kommuner skal ses i forhold til de i alt 64 kommuner uden for hovedstads-
området, da aflastningsområder i hovedstadsområdets 34 kommuner er reguleret i et
landsplandirektiv.
16
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0017.png
Kapitel 2
Kommunernes planlægning for detailhandel efter lovændringen i 2017
Da det indtil 2007 også var muligt at planlægge for aflastningsområder, eksisterede der
før lovændringen i 2017 i alt 45 aflastningsområder i Danmark. I de fleste af de aflast-
ningsområder, som fremgår af tabel 3, er der tale om eksisterende butiksområder, som
udvides. Det gælder således i 18 tilfælde, at der er tale om et eksisterende butiksområde,
de fleste til særlig pladskrævende butikker, som nu er planlagt som aflastningsområde.
Her er der typisk tale om større aflastningsområder i større byer. Fx er der planlagt for
udvidelse af de eksisterende butiksområder ved Aalborg Storcenter, Næstved Storcenter,
megacentret i Holbæk, Kolding Storcenter, Herningcentret, i den sydlige del af Slagelse
og ved Frederikshavnsvej i Hjørring. I syv mindre eller mellemstore byer (Brande, Søf-
ten (Favrskov Kommune), Skanderborg, Thisted, Brønderslev, Nyborg og Tønder) er der
tale om områder, hvor der ikke var butikker i større omfang i forvejen.
Der kan udlægges aflastningsområder i byer, hvor der er et tilstrækkeligt kundegrund-
lag. Det betyder, at der som udgangspunkt ikke kan udlægges store aflastningsområ-
der i mindre byer, da størrelsen på aflastningsområdet skal afstemmes med byens
størrelse. Det muliggjorte samlede bruttoetageareal til butikker i de vedtagne aflast-
ningsområder varierer fra omkring 200.000 m² i de større byer og ned til under 10.000
m² i de mindre byer. Den mindste by, hvor der er udlagt et aflastningsområde, er Søften
i Favrskov Kommune med ca. 2.900 indbyggere. Her er der udlagt et aflastningsområde
til virksomheder med e-handel, som også har fysiske butikker, med et samlet bruttoareal
til butikker på 14.000 m². Det er muligt at udlægge aflastningsområder i en mindre by,
hvis der er ønske om at samle bestemte butikstyper i et aflastningsområde, der skal betjene
flere mindre, ligeværdige byer inden for kommunegrænsen, hvilket er tilfældet i Søften.
Der ses en tæt sammenhæng mellem bystørrelsen og aflastningsområdets størrelse for
byer med op til ca. 25.000 indbyggere, mens der i byer med over 25.000 indbyggere ty-
pisk udlægges væsentligt større aflastningsområder.
Formålet med at give mulighed for, at kommunerne kan udlægge aflastningsområder, er
først og fremmest at give plads til større udvalgsvarebutikker og nye butikstyper og -
koncepter, der kombinerer fysiske butikker og e-handel. I hovedparten af planforslagene
for aflastningsområder, har kommunerne fastsat en minimumsbutiksstørrelse for udvalgs-
varebutikkerne for at sikre, at aflastningsområderne forbeholdes store udvalgsvarebu-
tikker og at de mindre udvalgsvarebutikker fortsat bliver etableret i bymidten. Dette er
ifølge kommuneplanernes redegørelser for konsekvenserne af de enkelte aflastningsom-
råder med til at begrænse de negative effekter for bymidten og for byerne i oplandet.
Aflastningsområder kan ikke udlægges til udelukkende dagligvarebutikker. Konkret be-
tyder det, at kommunerne først kan give en ibrugtagningstilladelse til en dagligvare-
butik i et aflastningsområde samtidig med eller efter, at en eller flere udvalgsvarebutik-
ker i området har fået ibrugtagningstilladelse. Dvs. der skal etableres udvalgsvarebutik-
ker i et aflastningsområde, før der kan etableres dagligvarebutikker. Formålet er at
sikre, at aflastningsområder primært udlægges, hvor der er behov for store udvalgsvare-
butikker og at dagligvarebutikker uden for bymidterne først og fremmest etableres i by-
delscentre og lokalcentre til en bydels eller et lokalområdes lokale forsyning.
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
17
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0018.png
Kapitel 2
Kommunernes planlægning for detailhandel efter
lovændringen i 2017
Der er givet mulighed for nye dagligvarebutikker i 10 ud af de 25 aflastningsområder i
kommunernes planforslag. I to af aflastningsområderne er der ud over en ny dagligvare-
butik kun muliggjort ca. 400 m² bruttoareal til en ny udvalgsvarebutik, hvilket kan indi-
kere, at det primære formål har været at skabe mulighed for en ny dagligvarebutik (i
Ringkøbing-Skjern og Ikast-Brande kommuner).
Ud over de aflastningsområder, som fremgår af tabel 3, er der i et landsplandirektiv gi-
vet mulighed for syv mod tidligere tre aflastningsområder i hovedstadsområdet (se end-
videre afsnit om detailhandel i hovedstadsområdet).
Siden lovændringen trådte i kraft, er der samlet planlagt for omkring 630.000 m² yder-
ligere butiksareal i aflastningsområder, heraf er godt 200.000 m² udlagt i hovedstads-
området ved landsplandirektiv.
18
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0019.png
Kapitel 2
Kommunernes planlægning for detailhandel efter lovændringen i 2017
Kort 1: Kortet viser de 22 byer, hvor der er vedtaget udlæg af aflastningsområder, de tre byer, hvor der har været
planforslag for aflastningsområder i høring, hvor planforslaget endnu ikke er endeligt vedtaget samt de fire nye
aflastningsområder i hovedstadsområdet og udvidelsesmuligheden.
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
19
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0020.png
Kapitel 2
Kommunernes planlægning for detailhandel efter
lovændringen i 2017
2.6 Fyldestgørende redegørelse for planforslag for aflast-
ningsområder
Som en del af lovændringen i 2017 blev der indført en række redegørelseskrav til kom-
munernes planlægning for aflastningsområder. Redegørelseskravene har til formål at
sikre, at planlægningen sker på et oplyst grundlag, så byrådet, borgerne og øvrige inte-
ressenter i kommunen såvel som i nabokommunerne kan orientere sig om konsekven-
serne og deltage i den lokale debat forud for den endelige beslutning.
Redegørelseskrav til kommunernes planlægning for aflastningsområder
Redegørelsen skal indeholde en redegørelse for det kundegrundlag, som etableringen af
nye butikker baseres på, og det opland, som aflastningsområdet henvender sig til, samt
en vurdering af,
- hvordan det planlagte aflastningsområde kan styrke konkurrencen med et større
var udvalg og lavere priser til fordel for forbrugerne,
- hvordan det planlagte aflastningsområde kan påvirke butiksforsyningen i bymidten
i de mindre oplandsbyer og i landdistrikterne, og
- hvordan det planlagte aflastningsområde, bl.a. set i forhold til kommunens stør-
relse, forventes at påvirke byens samlede oplandseffekt i forhold til nabokommuner.
En fyldestgørende redegørelse skal indeholde en redegørelse for kundegrundlag og op-
land, samt en vurdering af konkurrenceeffekt, påvirkning af butiksforsyningen i bymid-
terne og ændring af byens oplandseffekt i forhold til nabokommuner. Der er i Vejledning
om detailhandelsplanlægning skitseret syv skridt, herunder et værktøj til beregning af
konkurrenceeffekten, som kommunerne kan vælge at følge for at sikre, at de opfylder re-
degørelseskravene.
Bolig- og Planstyrelsen kan tage sager op, hvis redegørelseskravene ikke er opfyldt.
Planforslaget vil i så fald først kunne vedtages endeligt, når der foreligger en fyldestgø-
rende redegørelse, som har været sendt i offentlig høring, og i øvrigt overholder reglerne
om offentliggørelse. Styrelsen har taget sagen op i 15 ud af de 25 planforslag for af-
lastningsområder, som kommunerne har sendt i offentlig høring, idet det blev vurderet,
at redegørelsen ikke var fyldestgørende. Kommunerne har efterfølgende suppleret rede-
gørelsen med de manglende oplysninger og sendt et nyt planforslag i høring, hvorefter
planforslaget er blevet endeligt vedtaget. Nogle kommuner har benyttet sig af mulighe-
den for en tidlig dialog med styrelsen om redegørelsen for planforslag om aflastnings-
områder og har på denne baggrund suppleret redegørelsen med eventuelt manglende
oplysninger, inden planforslaget blev sendt i offentlig høring. Langt de fleste af de 23
kommuner, der har sendt planforslag for aflastningsområder i høring, har benyttet sig af
eksterne konsulenter til at udarbejde redegørelsen for konsekvenserne af planlægnin-
gen.
20
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0021.png
Kapitel 2
Kommunernes planlægning for detailhandel efter lovændringen i 2017
I det følgende gennemgås de enkelte redegørelseskrav, og de forhold, der især har givet
anledning til, at sagen er taget op.
Redegørelse for kundegrundlag og opland: Kundegrundlaget defineres som indbyggerne
i byen, hvor aflastningsområdet udlægges, mens oplandet defineres som det samlede
handelsopland, aflastningsområdet henvender sig til. Mange kommuner har i første om-
gang ikke oplyst kundegrundlaget for aflastningsområdet.
Redegørelse for, hvordan aflastningsområdet kan styrke konkurrencen: Stort set alle
kommuner har valgt at benytte det beregningsværktøj, som er blevet stillet til rådighed
for kommunerne, og har derved opfyldt dette redegørelseskrav. Enkelte af de kommu-
ner, som var først ude med planforslag efter lovændringen, havde ikke nået at foretage
beregningen efter den endelige udgave af vejledningen, som trådte i kraft i september
2017.
Redegørelse for påvirkningen af butiksforsyningen: De fleste kommuner har redegjort
for omsætningspåvirkningen i bymidten og i de enkelte oplandsbyer. Enkelte kommuner
har i første omgang ikke redegjort tilstrækkeligt for den konkrete påvirkning af hver en-
kelt nabokommune, men har opgjort en samlet procentuel påvirkning af hele nabokom-
munens detailhandelsomsætning. Nabokommuner skal kunne forholde sig til den på-
virkning, som aflastningsområdet forventes at få for hver af de byer, som påvirkes.
Hos en af konsulenterne som har udarbejdet omkring halvdelen af kommunernes rede-
gørelser, baseres redegørelsen ofte på et såkaldt maksimumsscenarium, hvor alle de fak-
torer, der indgår i vurderingen, får positiv effekt på det fremtidige arealbehov, fx forven-
tes stigning i privatforbruget, mens der forventes lavere effektivitet i detailhandlen (om-
sætning pr. m²) og stagnation i e-handlen. Der er tale om faktorer, som i en vis grad er
indbyrdes modstridende, hvorfor et sådant maksimumscenarium i sin helhed vil være
usandsynligt. Fx er det usandsynligt, at privatforbruget udvikler sig positivt samtidig
med, at e-handlen aftager. Erhvervsstyrelsen (nu: Bolig- og Planstyrelsen) har accepte-
ret, at et sådant maksimumsscenarium lægges til grund, hvis forudsætningerne fremgår
tydeligt af redegørelsen. Når vurderingen baseres på et maksimumsscenarium, kan det
imidlertid medføre, at der udlægges mere nyt butiksareal, end der er behov for, og at
konsekvenserne for bymidten og oplandsbyerne undervurderes.
Redegørelse for byens samlede oplandseffekt i forhold til nabokommuner: Byens op-
landseffekt opgøres ved beregning af handelsbalancen for byen før og efter etablering af
aflastningsområdet. Byens handelsbalance udtrykker forholdet mellem omsætningen i
byens butikker og det samlede forbrug blandt byens indbyggere. Hvis handelsbalancen
for byen forventes øget væsentligt, er det udtryk for, at aflastningsområdet får en stor
oplandseffekt. Mange kommuner har i første omgang opgjort handelsbalancen for hele
kommunen i stedet for byen. Når handelsbalancen opgøres for hele kommunen, vil ef-
fekten af aflastningsområdet ikke være tilstrækkelig tydelig, da aflastningsområdets for-
ventede omsætning i så fald indgår i den samlede detailhandelsomsætning i hele kommu-
nen. Derfor skal handelsbalancen opgøres for byen.
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
21
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0022.png
Kapitel 2
Kommunernes planlægning for detailhandel efter
lovændringen i 2017
2.7 Planlægning for detailhandel i hovedstadsområdet
De nye muligheder på detailhandelsområdet er i hovedstadsområdet blevet udmøntet
gennem revision af landsplandirektiv for detailhandel i hovedstadsområdet fra 2008.
Hovedstadsområdet udgør et sammenhængende by- og boligområde, hvor det er van-
skeligt at fastlægge, hvor en by ophører, og den næste begynder. Indenrigs- og boligmi-
nisteren har derfor en særlig opgave i hovedstadsområdet, der består i at fastlægge be-
liggenheden af bymidter, bydelscentre og aflastningsområder i hovedstadsområdet.
Den 22. juni 2017 blev der udstedt et midlertidigt landsplandirektiv for detailhandel i
hovedstadsområdet for at muliggøre, at hovedstadskommunerne kunne planlægge for
store udvalgsvarebutikker i alle bymidter, bydelscentre og aflastningsområder. Dette
midlertidige landsplandirektiv ophævede således den tidligere størrelsesgrænse for ud-
valgsvarebutikker på 2.000 m², hvilket ligestillede hovedstadskommunerne med kom-
munerne i resten af landet. Derudover blev hovedstadskommunerne inviteret til inden
den 15. oktober 2017 at komme med forslag til nye aflastningsområder og andre eventuelle
justeringer af detailhandelsstrukturen i hovedstadsområdet. Der kom forslag fra 21 af de
34 hovedstadskommuner, herunder havde otte kommuner ønske om nye aflastningsom-
råder. De øvrige forslag indeholdt ønsker om at fastholde den eksisterende detailhan-
delsstruktur i hovedstadsområdet, og forslag om udvidelse af eksisterende bymidter.
Det oprindelige landsplandirektiv indeholdt tre aflastningsområder i hovedstadsområ-
det i hhv. Høje-Taastrup, Gentofte og Helsingør kommuner. På baggrund af en samlet
afvejning af på den ene side ønsket om større udvalgsvarebutikker og styrket konkur-
rence og på den anden side butiksudviklingen i bymidterne og den regionale balance,
udpeger landsplandirektivet fire nye aflastningsområder i hovedstadsområdet i henholds-
vis Hillerød, Lyngby, Ballerup og Ishøj. Der gives mulighed for udvidelse af arealram-
men til detailhandel i det eksisterende aflastningsområde i Helsingør, mens de eksiste-
rende aflastningsområder i Høje-Taastrup og Gentofte fastholdes uændret.
Derudover fastholder landsplandirektivet stort set den nuværende centerstruktur i ho-
vedstadsområdet. Der udpeges en ny bymidte i Kokkedal i Fredensborg Kommune, og
Fisketorvet udpeges som en selvstændig bymidte i Københavns Kommune. Inden for by-
fingrene får hovedstadskommunerne mulighed for selv at fastlægge størrelsen på by-
delscentre, svarende til mulighederne i byer med mere end 20.000 indbyggere i resten
af landet.
22
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0023.png
Kapitel 2
Kommunernes planlægning for detailhandel efter lovændringen i 2017
Kort 2: Bymidter og aflastningsområder og markering af indre storby- område (håndfladen) og ydre storbyområde
(byfingrene)
Med landsplandirektivet muliggøres samlet 213.700 m² nyt butiksareal i syv aflastnings-
områder i hovedstadsområdet jf. tabel 5. Landsplandirektivets redegørelse for konse-
kvenserne af de nye aflastningsområder viser, at der samlet vil være en lille konkurren-
ceeffekt i hovedstadsområdet. De kommuner, som får nye eller udvidede aflastningsom-
råder, vil øge deres oplandseffekt, dvs. handelsbalancen vil stige, mens de omkringlig-
gende kommuner vil opleve en nedgang i handelsbalancen. Bymidterne i hovedstadsom-
rådet vurderes samlet at miste knap 4 pct. af udvalgsvareomsætningen, svarende til 1,1
mia. kr. Udenfor centerstrukturen forventes udvalgsvareomsætningen at falde med ca. 3
pct. svarende til 808 mio. kr.
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
23
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0024.png
Kapitel 2
Kommunernes planlægning for detailhandel efter
lovændringen i 2017
Kommuner i hovedstadsområdet, som kan planlægge for et aflastningsområde
Kommune
Høje-Taastrup
(eksisterende)
Gentofte (eksisterende)
Helsingør (eksisterende,
som udvides)
Ballerup
Hillerød
Ishøj
Lyngby-Taarbæk
I alt
Samlet ramme til
udvalgsvare-
butikker, m²
46.000
30.000
70.000
60.000
82.000
95.300
67.000
450.300
Heraf areal til nye
udvalgsvare-butikker,
0
0
36.000
37.300
62.000
33.900
44.500
213.700
Status på
Kommunernes
planlægning
Er planlagt og realiseret
Er planlagt og realiseret
Vedtaget kommuneplan
for udvidelsen
Vedtaget kommuneplan
for området
Endnu ikke planlagt
Vedtaget kommuneplan
for området
Endnu ikke planlagt
Tabel 4: Tabellen viser de syv aflastningsområder i hovedstadsområdets 34 kommuner, den samlede ramme til
udvalgsvarebutikker, nyt areal til udvalgsvarebutikker og status på kommunernes planlægning for aflastningsom-
rådet. Kilde: Bolig- og Planstyrelsens registrering.
Landsplandirektivet fastlægger de overordnede rammer for de syv aflastningsområder. Bl.a.
fastlægges generelt en minimumsbutiksstørrelse for udvalgsvarebutikker på 1.000 m²
og maksimal butiksstørrelse på 40.000 m². Landsplandirektivet giver ikke mulighed for
nye dagligvarebutikker i aflastningsområderne. Kommunerne har mulighed for at fast-
lægge nærmere retningslinjer for områderne i kommuneplanen inden for rammerne af
landsplandirektivet. Inden for de afgrænsede aflastningsområder kan kommunerne såle-
des planlægge for udvalgsvarebutikker op til det fastsatte maksimale bruttoetageareal og
den maksimale butiksstørrelse. Der kan først etableres butikker i aflastningsområderne,
når kommunerne har planlagt for dem i kommune- og lokalplaner.
Der blev udarbejdet en miljøvurdering af landsplandirektiv for detailhandel i hoved-
stadsområdet. Det blev vurderet, at etableringen af de fire nye aflastningsområder og
udvidelse af Prøvestenen i Helsingør overordnet ikke væsentligt ændrer på detailhan-
delsstrukturen og styrkeforholdene mellem udbudspunkterne i Hovedstadsområdet. I
kommunernes efterfølgende konkretisering af planlægningen vil det være muligt at fast-
lægge konkrete vejløsninger, hvor risikoen for nabogener er begrænsede, da aflastningsom-
råderne er placeret nær overordnede trafikveje. Det vurderes, at ændring i luftkvaliteten
som følge af øget trafik til områderne vil være af uvæsentligt omfang. De visuelle effekter
vil afhænge af de konkrete projekter og kommunernes lokalplanlægning.
De miljømæssige konsekvenser af landsplandirektivet afhænger af den efterfølgende
kommunale planlægning, herunder i hvilket omfang kommunerne udmønter mulighe-
derne i aflastningsområderne. Af landsplandirektivet fremgår det, at detailhandelsrede-
gørelsen skal indeholde en opfølgning på miljøvurderingen med hensyn til især miljø-
konsekvenserne af planlægningen for aflastningsområder.
24
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0025.png
Kapitel 2
Kommunernes planlægning for detailhandel efter lovændringen i 2017
En opfølgning på udmøntningen af direktivet i den kommunale planlægning viser, at
Helsingør, Ishøj og Ballerup kommuner har implementeret mulighederne for nye aflast-
ningsområder i en endeligt vedtaget kommuneplan. Hillerød og Lyngby-Taarbæk kommu-
ner har endnu ikke implementeret de muligheder, der gives med landsplandirektivet, i
planlægningen. Ingen af kommunerne lokalplanlagt for de nye muligheder. Der kan
derfor endnu ikke foretages en vurdering af, om de miljømæssige konsekvenser ved
planmulighederne for aflastningsområder i landsplandirektivet er som ventet i miljøvur-
deringen fra 2018.
2.8 Samlet opfølgning på kommunernes planlægning og for-
målet med lovændringerne
Formålet med lovændringerne var at give kommunerne større fleksibilitet i planlægnin-
gen for detailhandel, så der bedre kan tages hensyn til lokale forhold samt at give bedre
rammer for de fysiske butikker i konkurrencen med e-handelen gennem større fleksibili-
tet i detailhandelsreglerne, for derigennem at opnå lavere priser og større vareudvalg til
forbrugerne.
Kommunerne har i høj grad anvendt de nye muligheder, hvilket kan indikere, at de nye
regler bidrager til større fleksibilitet i selve planlægningen for detailhandel.
Der er ikke foretaget en undersøgelse af, hvor mange butikker, der er opført og åbnet på
baggrund af kommunernes planlægning for detailhandel efter lovændringen i juni 2017.
Det formodes, at der er tale om få butikker. Dels er de fleste af de nye butiksområder
først vedtaget i kommunernes planlægning i 2018 og 2019, og dels har der i de seneste
år været en generel tilbageholdenhed hos investorer og detailkæder.
Skemaet på næste side summerer op på kommunernes detailhandelsplanlægning med
fokus på anvendelse af de nye muligheder, som blev givet med lovændringen i 2017.
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
25
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0026.png
Kapitel 2
Kommunernes planlægning for detailhandel efter
lovændringen i 2017
Nye muligheder efter lovændringen i 2017
Hvordan har kommunerne anvendt de nye
muligheder i planlægningen?
Mulighed for større butikker
Størrelsesgrænsen for udvalgsvarebutikker er ophævet.
Den højeste maksimale butiksstørrelse for
udvalgsvarebutikker i bymidter er fastsat til 12.000 m².
Gennemsnitsstørrelsen er øget med ca. 130 m² til ca. 1.500
m². I aflastningsområder er den højeste maksimale
butiksstørrelse for udvalgsvarebutikker fastsat til 20.000 m² og
gennemsnitsstørrelsen er 4.000 m².
Størrelsesgrænsen for dagligvarebutikker i bymidter og
bydelscentre er øget fra 3.500 m² til 5.000 m².
Den maksimale butiksstørrelse for dagligvarebutikker er øget
ud i ca. 86 bymidter og 20 bydelscentre. Den gennemsnitlige
butiksstørrelse i bymidter og bydelscentre er øget med ca.
250 m² til 2.800 m².
Størrelsesgrænsen for dagligvarebutikker i lokalcentre og som
enkeltstående butikker er øget fra 1.000 m² til 1.200 m².
I ca. 240 lokalcentre er dagligvarebutiksstørrelsen øget fra de
tidligere max. 1.000 m² til 1.200 m².
Planlægning for bymidter og bydelscentre
Kommunerne fastsætter selv bruttoetagearealet til
detailhandel i bydelscentre i byer på mellem 20.000 og 40.000
indbyggere mod det tidligere loft på 5.000 m².
Det gennemsnitlige bruttoetageareal til detailhandel i
bydelscentre i byer mellem 20.000 og 40.000 indbyggere er
øget med ca. 500 m² fra gennemsnitligt 4.800 til 5.300 m².
Kommunerne skal ikke bruge den statistiske metode til
udvidelse af bymidter og bydelscentre.
Udstrækningen af de bymidter, hvor kommunerne har ændret
planlægningen, er blevet gennemsnitligt 2 ha større (fra 12 ha
til 14 ha). Der er i gennemsnit udlagt 300 m² mere bruttoareal
til detailhandel i bymidterne.
Mulighed for aflastningsområder
Der er i byer med tilstrækkeligt kundegrundlag mulighed for at
planlægge for aflastningsområder til butikker uden for
bymidten
I alt har 23 kommuner, svarende til en tredjedel af
kommunerne uden for hovedstadsområdet, sendt 25
planforslag for aflastningsområder i høring, heraf er der
endeligt vedtaget planlægning for 22 aflastningsområder.
I hovedstadsområdet er der ved landsplandirektiv udlagt fire
aflastningsområder, så der i alt er syv aflastningsområder.
Samlet er der muliggjort lidt over 630.000 m² bruttoetageareal
til nye butikker i aflastningsområder.
26
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0027.png
Kapitel 3
Udviklingen i detailhandlen
Kapitel 3
Udviklingen i detailhandlen
3.1 Hovedtal for detailhandlen
I dette afsnit gives der en status på detailhandlens aktuelle omfang og udvikling i den se-
neste periode.
Andelen af personer beskæftigede i detailhandlen har fra 2013 til 2018 været konstant
på ca. 8,5 pct., hvilket i 2018 svarede til ca. 245.000 personer.
Danmarks Statistik opgør efter statistik om arbejdssteder antallet af butikker til 22.700,
jf. tabel 5 i 2018, hvilket svarer til et fald på ca. 6 pct. siden 2013. Som det fremgår af ta-
bellen, er antallet af apoteker mv og specialbutikker med dagligvarer steget, mens antal-
let af købmænd og kiosker er faldet væsentligt. Samlet set er antallet af butikker med ud-
valgsvarer dog faldet mere end antallet af butikker med dagligvarer.
Antal butikker efter butikstype
Supermarkeder, discount m.v.
Købmænd og kiosker
Specialbutikker med dagligvarer
Apoteker mv
Butikker med dagligvarer i alt
Specialbutikker med udvalgsvarer
Butikker i alt
2013
2.408
1.997
2.284
1.684
8.373
15.740
24.113
2018
2.304
1.661
2.368
1.854
8.187
14.556
22.743
Indeks
96
83
104
110
98
92
94
Tabel 5: Tabellen viser antal butikker fordelt på butikstyper i hhv. 2013 og 2018. Kilde: DST, statistikken
ERHV1
om arbejdssteder.
E-handlen voksede i 2019 med ca. 13 pct. til i alt ca. 146 mia. kr. Dette tal dækker over
dels handel med fysiske varer og dels handel med tjenester som fx rejser og tjene-
ster/services. I 2019 udgjorde rejser (hotelbookinger, flybilletter, togbilletter m.m.)
ifølge Nets 50 pct. af det samlede danske onlineforbrug, tjenester/services udgjorde ca.
16 pct. og fysiske varer ca. 34 pct. svarende til 49 mia. kr. Dette svarer til, at e-handel
udgjorde ca. 11 pct. af den samlede detailhandelsomsætning på 444 mia. kr. i 2019 mod
9 pct. i 2015. Ifølge FDIH – Foreningen for danske internethandlende – er tøj, sko og ac-
cessories den mest købte varekategori på nettet. Det ses tydeligt på listen over de største
netbutikker, som tyske Zalando topper. Danskernes forbrug i udenlandske netbutikker
vokser hurtigere end forbruget i danske netbutikker, og i 2018 blev godt hver tredje be-
stilling lagt i en udenlandsk netbutik. De fem mest brugte netbutikker i Danmark er så-
ledes udenlandske, mens 6. pladsen er Coop.dk, som er den største danske netbutik
1
.
1
Kilde: Nets, Dansk e-handel 2019 og FDIH, E-handelsanalysen 2019.
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
27
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0028.png
Kapitel 3
Udviklingen i detailhandlen
Institut for Centerplanlægning (ICP) vurderer, at e-handlen primo 2020, dvs. lige før co-
rona, udgør ca. 23 pct. af udvalgsvareforbruget, hvor den i 2015 blev vurderet til at ud-
gøre 14-16 pct. E-handlen med dagligvarer var primo 2020 fortsat på et noget lavere ni-
veau (2-3 pct.), men er i følge Dansk Erhverv steget til ca. 6 pct. i 2020.
Den stigende e-handel vil med stor sandsynligvis medføre, at arealbehovet til detailhan-
del bliver mindre i fremtiden. Det er således et velkendt scenarie, at der vil ske en væ-
sentlig udtynding af butikker i de danske handelsbyer, hvis e-handlen fortsætter med at
stige. Institut for Centerplanlægning (ICP) har tidligere vurderet, at hvis de danske for-
brugere flytter 15 pct. af deres dagligvareindkøb og 50 pct. af deres udvalgsvareind-
køb over på nettet, vil det kun være byer med ca. 30.000 eller flere indbyggere (mar-
keret med orange cirkler på kortet), der kan opretholde en betydende udvalgsvarehandel
og kategoriseres som handelsbyer
2
. Det må ligeledes forventes, at coronakrisen fører til
en varig stigning i e-handlen. Erhvervsejendomsmægler Colliers har vurderet, at inter-
nethandlen pga. corona vil stige endnu hurtigere fremover, hvilket vil medføre et lavere
arealbehov i den fysiske detailhandel, men et større behov for lager- og logistikarealer.
Kort 3. Kilde: Rapporten fra Vækstteam for handel og logistik, 2018.
Kilde: Institut for Center–Planlægning (2017), E-handel – konsekvenser for byerne og ejen-
domsværdierne.
2
28
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0029.png
Kapitel 3
Udviklingen i detailhandlen
3.2 Forsyningen med udvalgsvarebutikker
Udvalgsvarehandlen i Danmark består af en række forskellige delbrancher og mange
forskellige aktører. Udvalgsvarehandlen omfatter bl.a. forbrugerelektronik, tøj, sko,
isenkræmmere, hårde hvidevarer, møbler, boghandlere m.v.
Forskellige data og analyser viser, at der løbende sker et fald i antallet af udvalgsvarebu-
tikker samtidig med, at de enkelte butikker bliver større. Hvis der tages udgangspunkt i
statistik om arbejdssteder, omfattede detailhandlen i 2018 ca. 14.500 udvalgsvarebutik-
ker svarende til et fald på 8 pct. siden 2013, hvor der var ca. 15.700 udvalgsvarebutikker.
Institut for Centerplanlægning har opgjort antallet af udvalgsvarebutikker i bymidten i
35 byer på Fyn i 1999, 2006, 2014 og 2019. Byerne fremgår af kort 4. Fyn er et geogra-
fisk afgrænset handelsområde med Odense som hovedby, en række mellemstore og min-
dre oplandsbyer samt Langeland og Ærø som udkantsområder. Detailhandelsudviklin-
gen på Fyn og øerne kan derfor anses som repræsentativ for hele landet.
Kort 4. Kortet viser de 35 byer på Fyn, hvor Institut for Centerplanlægning har foretaget en optælling af hhv. dag-
ligvare- og udvalgsvarebutikker.
Samlet set er antallet af udvalgsvarebutikker i de 35 byer på Fyn faldet med 300 fra
knap 1.100 butikker i 1999 til knap 800 butikker i 2019, hvilket svarer til, at 28 pct. af
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
29
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0030.png
Kapitel 3
Udviklingen i detailhandlen
udvalgsvarebutikkerne er lukket i perioden. Mange af de byer, som var kommunecen-
tre før kommunalreformen i 2007 som Ejby, Vissenbjerg og Nørre Broby, har mistet 2/3
af udvalgsvarebutikkerne, jf. tabel 8. Af de tidligere kommunecentre er det kun i
Haarby, der kommet flere udvalgsvarebutikker efter kommunalreformen.
Udvalgsvarebutikker i bymidten i tidligere kommunecentre på Fyn
Antal butikker i bymidten i tidligere
kommunecenter
Ejby
Vissenbjerg
Nørre Broby
Glamsbjerg
Munkebo
Ørbæk
Nørre Aaby
Søndersø
Humble
Tommerup St. by
Årslev
Otterup
Langeskov
Aarup
Haarby
Udvalgsvarer
1999
14
3
6
17
4
6
10
10
9
9
5
25
12
15
8
2006
11
3
4
12
4
2
6
8
6
7
3
19
10
14
11
Ændring
2014
7
1
1
11
1
4
2
7
6
7
3
16
11
17
12
2019
4
1
2
8
2
3
5
5
5
5
3
18
9
12
10
1999-
2019
-10
-2
-4
-9
-2
-3
-5
-5
-4
-4
-2
-7
-3
-3
2
Fald
1999-
2019
71%
67%
67%
53%
50%
50%
50%
50%
44%
44%
40%
28%
25%
20%
-25%
Tabel 6: Tabellen viser antallet af udvalgsvarebutikker i bymidten i en række af de tidligere kommunecentre på
Fyn. Kilde: Institut for Centerplanlægning, 2020.
I de nuværende kommunecenterbyer på Fyn, som typisk er de større byer, ses også et
fald i antallet af udvalgsvarebutikker, om end det gennemsnitligt er noget mindre end for
de tidligere kommunecentre, som er mindre byer, jf. tabel 7. Det må forventes, at turismen
bidrager til at kunne fastholde udvalgsvarebutikker i byer som Ærøskøbing og Rudkø-
bing, som indbyggermæssigt er små byer. I Odense bymidte, der fungerer som handels-
center for hele Fyn, er antallet af udvalgsvarebutikker faldet med 30 pct.
30
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0031.png
Kapitel 3
Udviklingen i detailhandlen
Udvalgsvarebutikker i bymidten i nuværende kommunecentre på Fyn
Antal butikker i bymidten i
kommunecenter
Assens
Svendborg
Odense
Nyborg
Ærøskøbing
Faaborg
Ringe
Rudkøbing
Kerteminde
Middelfart
Bogense
Udvalgsvarer
1999
43
161
314
70
23
57
37
50
38
60
25
2006
35
108
249
55
15
41
34
45
34
51
23
Ændring
2014
35
127
239
66
17
53
42
48
29
66
27
2019
28
107
220
50
17
48
31
43
33
54
23
Fald i pct.
1999 -
2019
-15
-54
-94
-20
-6
-9
-6
-7
-5
-6
-2
1999-
2019
35%
34%
30%
29%
26%
16%
16%
14%
13%
10%
8%
Tabel 7: Tabellen viser antallet af udvalgsvarebutikker i de nuværende kommunecentre på Fyn. Kilde: Institut for
Centerplanlægning, 2020.
3.3 Forsyningen med dagligvarebutikker
Når der ses på forsyningen med dagligvarebutikker i Danmark, er der mulighed for at
anvende Retail Institutes opgørelse af dagligvarebutikker. Retail Institute inddeler dag-
ligvarebutikkerne i følgende kategorier, hvor butikkernes salgsareal er angivet i paren-
tes:
Store hypermarkeder (mindst 5.000 m²)
Små hypermarkeder (2.500 - 4.999 m²)
Store supermarkeder (1000 – 2499 m²)
Små supermarkeder (400 – 999 m²)
Lavpris supermarkeder (de seks lavpriskæders butikker)
Nærbutikker (< 400 m²)
Store kiosker (>50 m²)
Små kiosker (< 50 m²)
Store hypermarkeder og ned til og med nærbutikker er reelle dagligvarebutikker, som
kan dække en husholdnings daglige forbrug, mens store og små kiosker er kiosker på
tankstationer og specialhandel med dagligvarer, som typisk ikke har et sortiment, der
kan dække en husholdnings daglige forbrug
3
.
3
Oplysningerne om dagligvarebutikker i dette afsnit er baseret på Dansk Dagligvarehandel – 10
års statistik – 2009-2019, Retail Institute Scandinavia.
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
31
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0032.png
Kapitel 3
Udviklingen i detailhandlen
Med udgangspunkt i Retail Institutes opgørelser, var der i 2019 ca. 2.770 dagligvarebu-
tikker i Danmark, som kan dække det daglige forbrug af dagligvarer, jf. tabel 10. Disse
butikker består af de kendte varehuse og supermarkeder som Bilka, Kvickly, Føtex og
Meny, lavprisvarehuse som Netto, Fakta, Rema 1000, Lidl og Aldi samt nærbutikker
som DagliBrugsen, Spar og Min Købmand. Derudover er der ca. 2.490 kiosker. Antallet
af dagligvarebutikker er siden 2009 faldet med 333 butikker svarende til et fald på 11
pct. Antallet af kiosker er faldet væsentligt mere – nemlig med 850 kiosker eller 25 pct.
siden 2009.
Ses der på de forskellige dagligvarebutikstyper, er der i perioden fra 2009 til 2019 sket
et lille fald i antallet af hypermarkeder og supermarkeder, mens der er kommet flere lav-
prissupermarkeder, hvor antallet er steget med 17 pct. Det største fald ses i antallet af
nærbutikker, som er mere end halveret i perioden.
Antallet af dagligvarebutikker efter butikstype
Antal dagligvarebutikker
Store hypermarkeder
Små hypermarkeder
Store supermarkeder
Små supermarkeder
Nærbutikker
Lavprissupermarkeder
Total
2009
27
72
384
607
717
1297
3104
2019
21
73
362
470
323
1522
2771
Indeks
78
101
94
77
45
117
89
Tabel 8: Tabellen viser antal dagligvarebutikker efter butikstype i hhv. 2009 og 2019 samt indekseret udvikling.
Kilde: Retail Institute.
Udviklingen i antallet af dagligvarebutikker i forskellige bystørrelser fremgår af tabel 9.
Der er sket en stigning i antallet af dagligvarebutikker i de store byer med over 40.000
indbyggere, mens antallet i de mellemstore byer og i byer helt ned til 1.000 indbyggere
er faldet med 12-14 pct. Byer med mellem 500 og 1.000 indbyggere har i høj grad kunnet
fastholde dagligvarebutikken, idet der på 10 år kun er forsvundet 18 pct., så der nu er sam-
let knap 200 butikker i disse byer. Der er i alt ca. 300 byer på denne størrelse, så omkring
2/3 af disse byer har fortsat en dagligvarebutik. I byer med under 500 indbyggere er an-
tallet af dagligvarebutikker faldet med over 50 pct. til kun 150 butikker. Der er ca. 580
byer med 200-500 indbyggere, så i gennemsnit har omkring ¼ af de mindste byer en
dagligvarebutik.
32
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0033.png
Kapitel 3
Udviklingen i detailhandlen
Antal dagligvarebutikker i forskellige bystørrelser
Indbyggere i byen/antal dagligvarebutikker
Over 100.000
40.000- 100.0000
10.000 - 40.000
5.000 - 10.000
2.000 - 5.000
1.000 - 2.000
500 - 1.000
Under 500
Total
2009
432
428
648
308
479
259
234
316
3104
2019
516
432
570
270
418
224
192
149
2771
Indeks
119
101
88
88
87
86
82
47
89
Tabel 9: Tabellen viser det samlede antal dagligvarebutikker i forskellige bystørrelser i hhv. 2009 og 2019 samt
indekseret udvikling. Kilde: Retail Institute.
Dagligvarebutikkernes omsætningsudvikling viser det samme billede. Samlet set har der
på 10 år fra 2009 til 2019 været en moderat omsætningsfremgang på 7 pct. Den største
fremgang er sket i de største byer med over 100.000 indbyggere. Dagligvarebutikker i
byer med under 2.000 indbyggere har tilsammen oplevet et omsætningsfald på 5 pct. i
perioden, sandsynligvis fordi der er lukket en del butikker.
Dagligvarebutikkernes samlede salgsareal er steget samtidig med, at der bliver færre bu-
tikker. Dette skyldes, at det primært er de små butikker, der lukker og at nye butikker er
større end gennemsnittet. I de større byer ses den største stigning i salgsarealet, mens
det i byer med under 2.000 indbyggere er faldet, fordi der i disse byer er lukket flere bu-
tikker.
De ca. 333 dagligvarebutikker, som er forsvundet fra gadebilledet, er således især små
butikker målt på såvel omsætning som salgsareal. Det har været en tendens gennem en
lang periode, at der bliver færre, men større butikker, også når man ser længere tilbage
end 10 år. Samme tendens ses for kiosker, hvor der også har været størst fald blandt kio-
skerne med lavest omsætning.
Samlet set tyder det på, at en dagligvarebutik i dag skal have en omsætning på minimum
15 mio. kr. for at kunne overleve. Det kan være vanskeligt i de mindste byer, især hvis de
heller ikke har et handelsopland i de omkringliggende landdistrikter, der indgår som en
del af dagligvarebutikkens kundegrundlag.
3.4 Dagligvarebutikker i 35 byer på Fyn
Institut for Centerplanlægning har som for udvalgsvarebutikker også opgjort antallet af
dagligvarebutikker i 35 byer på Fyn i 1999, 2006, 2014 og 2019. Samlet set er antallet
af dagligvarebutikker i de 35 byer på Fyn faldet lidt mindre end antallet af udvalgsvare-
butikker – med i alt 100 butikker fra 430 butikker i 1999 til 330 butikker i 2019, hvilket
svarer til, at 23 pct. af dagligvarebutikkerne er lukket på de 20 år i perioden.
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
33
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0034.png
Kapitel 3
Udviklingen i detailhandlen
Som for udvalgsvarebutikkerne viser der sig et billede af, at især de mindre byer og tidli-
gere kommunecentre har mistet dagligvarebutikker. I 11 af de 35 byer er mindst halvde-
len af dagligvarebutikkerne forsvundet. Disse er primært de mindre byer, jf. tabel 11.
Byer, som har mistet mindst halvdelen af dagligvarebutikkerne
Bymidte
Hesselager
Gislev
Marstal
Årslev
Ejby
Kværndrup
Nørre Broby
Glamsbjerg
Lohals
Ollerup
Ærøskøbing
Dagligvarer
1999
7
3
9
6
10
5
7
13
4
4
8
2006
6
2
5
5
6
2
6
9
3
2
6
2014
4
2
5
4
5
2
4
8
2
1
4
Ændring
2019
1
1
3
2
4
2
3
6
2
2
4
1999-2019
-6
-2
-6
-4
-6
-3
-4
-7
-2
-2
-4
Fald
1999-2019
86%
67%
67%
67%
60%
60%
57%
54%
50%
50%
50%
Tabel 11: Tabellen viser udviklingen i antallet af dagligvarebutikker i 11 mindre byer på Fyn, som har mistet over
halvdelen af dagligvarebutikkerne. Kilde: Institut for Centerplanlægning, 2020.
Otte af de 35 byer har kun mistet op til 20 pct. af dagligvarebutikkerne, heraf er 6 byer
nuværende kommunecentre, jf. tabel 12.
Byer, som mistet op til 20 pct. af dagligvarebutikkerne
Bymidte
Humble
Nyborg
Assens
Ørbæk
Odense
Svendborg
Faaborg
Rudkøbing
Dagligvarer
1999
5
25
13
7
70
41
21
13
2006
5
25
12
5
65
34
14
14
2014
4
24
10
6
57
36
23
13
Ændring
2019
4
20
11
6
63
37
19
12
Fald
1999-2019
-1
-5
-2
-1
-7
-4
-2
-1
1999-2019
20%
20%
15%
14%
10%
10%
10%
8%
Tabel 12: Tabellen viser udviklingen i antallet af dagligvarebutikker i otte byer på Fyn, som har mistet op til 20
pct. af dagligvarebutikkerne. Kilde: Institut for Centerplanlægning, 2020.
Af de 35 byer har fem byer fastholdt antallet eller fået flere dagligvarebutikker, her-
iblandt nogle af de tidligere kommunecentre – Otterup, Munkebo, Haarby og Vissen-
bjerg, jf. tabel 13.
34
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0035.png
Kapitel 3
Udviklingen i detailhandlen
Byer, som har fastholdt eller øget antallet af dagligvarebutikker
Bymidte
Gelsted
Otterup
Munkebo
Haarby
Vissenbjerg
Dagligvarer
1999
2
12
7
5
5
2006
1
9
7
7
5
2014
2
12
8
7
6
Ændring
2019
2
12
8
7
8
Stigning
1999-2019
0
0
1
2
3
1999-2019
0%
0%
14%
40%
60%
Tabel 13: Tabellen viser udviklingen i antallet af dagligvarebutikker i fem byer på Fyn, som har fastholdt deres
dagligvarebutikker eller øget antallet. Kilde: Institut for Centerplanlægning, 2020.
3.5 Butiksforsyningen i bymidterne på Fyn
Udviklingen i antallet af udvalgsvarebutikker og dagligvarebutikker følges nogenlunde ad i
de 35 byer på Fyn, især i de mellemstore og større byer. I de ni største byer, som har
mindst 25 udvalgsvarebutikker, findes også det største antal dagligvarebutikker.
ICP har tidligere vurderet, at en by skal have mindst 25 udvalgsvarebutikker for at
kunne karakteriseres som en handelsby. Det er, med er par undtagelser, de ni største
byer med over 5.000 indbyggere, som har mindst 25 udvalgsvarebutikker: Odense,
Svendborg, Middelfart, Nyborg, Faaborg, Rudkøbing, Kerteminde, Ringe og Assens.
Rudkøbing har lidt under 5.000 indbyggere, men har alligevel over 25 udvalgsvarebutik-
ker, mens Otterup og Munkebo med over 5.000 indbyggere, har under 25 udvalgsvare-
butikker.
Når der ses på det samlede antal butikker i bymidten ift. byernes størrelse, viser føl-
gende billede sig:
I de 16 byer, som har mindre end 3.000 indbyggere, er der i gennemsnit otte
butikker i bymidten. Ærøskøbing, Marstal og Haarby skiller sig ud med væ-
sentligt flere butikker – de første to sandsynligvis pga. turisme og lang afstand
til nærmeste større handelsby.
I de ni byer, som har mellem 3.000 og 5.000 indbyggere, er det gennemsnitlige
antal butikker i bymidten 19. Her skiller Rudkøbing sig positivt ud med væsent-
ligt flere butikker, hvilket sandsynligvis skyldes turisme samt at Rudkøbing har
hele Langeland som opland. Årslev og Strib har væsentligt færre butikker, hvil-
ket kan skyldes kort afstand til hhv. Odense og Middelfart.
Hvis der ses bort fra Odense, er der i de ni byer med over 5.000 indbyggere i
gennemsnit 58 butikker i bymidten. Munkebo har væsentligt færre butikker,
sandsynligvis pga. kort afstand til Odense.
Det tyder på, at forsyningen med dagligvarebutikker er nogenlunde fastholdt i byer med
helt ned til under 1.000 indbyggere. Forsyningen med fysiske udvalgsvarebutikker ud-
vikler sig derimod negativt og kun byer fra 5.000 indbyggere og op efter har et varieret
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
35
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0036.png
Kapitel 3
Udviklingen i detailhandlen
udbud med mindst 25 udvalgsvarebutikker. Udviklingen er ikke ny, men en fortsættelse
af en længerevarende tendens, som også kan ses i sammenhæng med e-handlen, der er
steget meget for udvalgsvarer, mens e-handlen med dagligvarer fortsat er noget mindre.
36
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0037.png
Kapitel 4
Detailhandel i EU
Kapitel 4
Detailhandel i EU
EU har generelt fokus på at sikre, at nationale regler ikke udgør en barriere for den frie
konkurrence – også på detailhandelsområdet. Detailhandel varetages af et kontor under
Kommissionen, Directorate-General for Internal Market, Industry, Entrepreneurship
and SMEs (DG Grow). Der følges årligt op på udviklingen i de nationale regler med en
landerapport. I den seneste landerapport fra februar 2020 sætter den nye Kommission
mere fokus på klimadagsordenen, herunder bæredygtighed og verdensmålene.
Rapporten findes her:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CE-
LEX:52020SC0503&from=EN
I 2018, dvs. efter lempelsen af detailhandelsreglerne, offentliggjorde Kommissionen en
større undersøgelse og sammenligning af medlemsstaternes restriktioner på detailhan-
delsområdet (A European retail sector fit for the 21st century). Den viser, at Danmark
ligger i den mere restriktive ende, når det handler om etablering af nye butikker, mens vi
har forholdsvist få driftsmæssige restriktioner på detailhandelsområdet sammenlignet
med de andre medlemsstater. Kommissionen har efter offentliggørelse af undersøgelsen
fokus på, at medlemsstaterne lemper reglerne, der hvor de er for restriktive.
Meddelelsen fra Kommissionen findes her:
https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:93c3b59e-43ad-11e8-a9f4-
01aa75ed71a1.0005.02/DOC_1&format=PDF
Opgørelsen af restriktioner i de enkelte medlemslande findes her:
https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:93c3b59e-43ad-11e8-a9f4-
01aa75ed71a1.0005.02/DOC_2&format=PDF
Kommission havde endvidere i 2019 fokus på, at langt størstedelen af de detailhandlende i
Europa er små eller meget små og at det derfor er vigtigt at bevare en driftig sektor af disse
mindre detailhandlende for at bevare levende europæiske byer og for at opretholde en sund
detailsektor i landdistrikterne. Mindre detailhandlende er en vigtig kilde til beskæftigelse og
økonomisk aktivitet, ligesom de styrker lokalsamfundene og sikrer kunderne tilgængelighed
og personlige ydelser i nærområdet. Da de mindre detailhandlende har stået over for stadig
flere udfordringer gennem de seneste årtier, hovedsagelig på grund af dramatiske ændringer
i købs- og salgsvanerne og den digitale udvikling, har Kommissionen udgivet publikationen
Revitalising and modernising the small retail sector, som i 2019 blev fulgt op af en række
konferencer. Publikationen skal ses som en hjælp til de lokale myndigheder i arbejdet med at
fastholde de små detailhandelsvirksomheder, især gennem hjælp med den digitale omstil-
ling.
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
37
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0038.png
Kapitel 4
Detailhandel i EU
Publikationen findes her:
https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/d606c517-4445-11e8-a9f4-
01aa75ed71a1/language-en
Den 30. januar 2018 afsagde EU-domstolen dom i en sag om etablering af en almindelig
udvalgsvarebutik i et område udlagt til særlig pladskrævende varer i den hollandske by Vis-
ser. Dommen fastslår bl.a., at detailhandel skal betragtes som en tjenesteydelse under
EU’s servicedirektiv. Dvs. at regler, der regulerer detailhandlen skal være nødvendige,
proportionale og ikke-diskriminerende. Det er dog efter EU-domstolens retspraksis legi-
timt at fastsætte regler, som skal sikre mål om opretholdelse af levende bymidter. Ifølge
dommen skulle det hollandske statsråd vurdere, om planlægningen levede op til service-
direktivet. Det hollandske statsråd offentliggjorde i juli 2019 den endelige domsafgø-
relse, hvori statsrådet vurderede, at kravene er nødvendige og proportionale, og derfor
lever op til servicedirektivet. De danske detailhandelsregler er sammenlignelige med de
hollandske regler hvad angår etablering af butikker, der forhandler særlig pladskræ-
vende varer. Dommen medfører derfor ikke efter Bolig- og Planstyrelsens vurdering be-
hov for at ændre på de danske regler om, at der kan planlægges for områder til butikker,
der alene forhandler særligt pladskrævende varer.
38
Redegørelse for udviklingen i kommunernes detailhandelsplanlægning
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om evaluering af planloven m.v. 2021, fra indenrigs- og boligministeren
2363935_0039.png
www.im.dk