Udvalget for Landdistrikter og Øer 2020-21
ULØ Alm.del Bilag 59
Offentligt
2341765_0001.png
Landdistrikternes Fællesråd
Sommerpakken 2020
(og forhåbentlig 2021
)
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 59: Præsentationer fra udvalgets høring om sommerpakken den 24. februar
2341765_0002.png
Landdistrikternes Fællesråd - Sommerpakken
Boost af Ø-passet og ø-turismen
Det skal være let at finde frem til alle de mange oplevelser, der er på
de danske øer, så man får mulighed for at planlægge ø-besøg og ø-
ferier sommeren over. Derfor opdateres og udbredes bl.a. det
populære ”Ø-pas” ed fakta og oplevelser på øer e, ligeso der
iværksætter andre initiativer med henblik på at booste ø-turismen.
Der afsættes 2 mio. kr. i 2020 til Landdistrikternes Fællesråd.
Der blev valgt 3 hovedspor
1. Markedsføringskampagne for ø-turisme
2. Opdatering af Ø-pas og
www.oepas.dk
3. Events
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 59: Præsentationer fra udvalgets høring om sommerpakken den 24. februar
2341765_0003.png
Landdistrikternes Fællesråd - Sommerpakken
Markedsføringskampagne for ø-turisme
Kernefortælling om ø-turisme som grundlag
Kampagne med hjælp fra reklamebureauet ENVISION.
Kampagne på SoMe, danske medier og plakater i det åbne
rum, i perioden 10. juli
20. oktober.
Sloga ”Eve tyr ed ro på..” i korte videospots på Youtu e,
Facebook og Instagram.
Annoncer: JP-Politikens Hus, UD & SE, Kristeligt Dagblad, Gul &
Gratis og Dagbladet Information.
Facebook-side
”Øhop ed Ø-pas” har fået .000 flere følgere
fra 31. maj til 28. august (fra 9.000 følgere til 12.000 følgere)
populære videoer på SoMe ” atur og Ro” og ”fart og a tio ”
Målgrupperne: børnefamilier, naturelskere og empty nesters
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 59: Præsentationer fra udvalgets høring om sommerpakken den 24. februar
2341765_0004.png
Landdistrikternes Fællesråd - Sommerpakken
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 59: Præsentationer fra udvalgets høring om sommerpakken den 24. februar
2341765_0005.png
Landdistrikternes Fællesråd - Sommerpakken
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 59: Præsentationer fra udvalgets høring om sommerpakken den 24. februar
2341765_0006.png
Landdistrikternes Fællesråd - Sommerpakken
Markedsføringskampagne for ø-turisme
På Facebook opnåede indsatsen:
Over 6,6 mio. eksponeringer af indhold.
Godt 1,3 mio. unikker personer har set ét eller flere elementer fra
kampagnen.
CPM på kr. 20,76 (ENVISION har defineret et bench mark på kr. 45,00)
På YouTube opnåede kampagnen:
Over 2,0 mio. eksponeringer af indhold.
CPM på kr. 25,97 (ENVISION har defineret et bench mark på kr. 35,00)
CTR-% på 0,36 på tværs af alt indhold og alle optimeringer.
I 2020 har Landdistrikternes Fællesråd udleveret knap 100 %
flere Ø-pas end i 2019. (udleveret i 2020 knap 40.000 stk.)
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 59: Præsentationer fra udvalgets høring om sommerpakken den 24. februar
2341765_0007.png
Landdistrikternes Fællesråd - Sommerpakken
Opdatering af Ø-pas og øturisme
www.oepas.dk
har fået et grafisk løft.
Opdatering af online bestillingssystem
.
Udarbejdelse af 12 nye historier, om og fra øerne med
sommerens og skulder-sæsonens aktiviteter, og øernes
karakteristika. Bragt på
www.oepas.dk
og facebook-side
ӯhop
med Ø-pas”
www.oepas.dk
har haft 50 % flere besøgende i 2020 i forhold til
2019. For perioden juli-oktober var stigningen hele 130 % og i
delperioden. September-oktober var stigningen 200 %
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 59: Præsentationer fra udvalgets høring om sommerpakken den 24. februar
2341765_0008.png
Landdistrikternes Fællesråd - Sommerpakken
Events
Tine og Sarah besøgte alle daværende 37 øer i 2018 og blev
hyret til 4 inspirerende foredrag/fortæller aftener i (KBH, Århus,
Odense og Aalborg)
Etableret influencer-samarbejder med:
Kaare og Tina; Ø-løberne; Naturlivet.dk; Lifeplan Kajak og Fritidsliv;
Harley Davidson Midt etc.
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 59: Præsentationer fra udvalgets høring om sommerpakken den 24. februar
2341765_0009.png
KONKLUSIONER
Sommerpakkens bevillinger afgørende for kampagnen
Kampagner på SoMe, i danske medier og med events, er dyre!
Udvikling af
www.oepas.dk
og udbredelse af Øpas har været en
klar nettoudgift som kun var muligt med Sommerpakken.
Effekten af kampagnen
Mange flere besøgende på øerne i 2020, delvis drevet af
gratis/rabat perioder for visse grupper, når man sejlede med ø-
færger e. MEN OGSÅ…
Mediekampagnen, SoMe-kampagnen, Ø-pas og events har uden
tvivl haft en stor effekt, vurderet ud fra besøgende på SoMe-
annoncer, besøg på web-sites + SoMe-sites, Ø-pas bestillinger, og
deltagere til events.
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 59: Præsentationer fra udvalgets høring om sommerpakken den 24. februar
2341765_0010.png
FREMTIDEN
Hvad med 2021 og 2022?
Vi er klar med en kampagne i 2021, som udviklingsmæssig vil
være billigere i 2021 end i 2020, hvis man bruger de samme
hovedelementer og meget indhold fra 2020 i kampagnen.
Fortsat udvikling af indholdselementerne.
Ønske om at udvikle et digitalt Ø-pas, som App som supplement
til det fysiske Ø-pas. Kan være klar til 2022 sæsonen.
Yderligere aktiviteter på øerne som er bundet sammen med Ø-
pas, til alle generationer, men med primær fokus på børn og
børnefamilier.