Udvalget for Landdistrikter og Øer 2020-21
ULØ Alm.del Bilag 49
Offentligt
2333008_0001.png
Erhvervsudvalget og
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Folketinget
Christiansborg, 1240 København K
København, den 9. februar 2021
Udfordringer af finansiel karakter som har negativ indvirkning på mulig-
hederne for belåning af erhvervsejendomme - herunder dagligvarebutik-
ker - i landdistrikterne
Fra De Samvirkende Købmænd vil vi gerne takke jer som medlemmer af henholds-
vis Erhvervsudvalget og Udvalget for Landdistrikter og Øer for den forøgede fokus,
som I i udvalgene har på de finansieringsudfordringer, de erhvervsdrivende støder
på, når de skal finansiere erhvervsejendomme i landdistrikterne.
Vi ser med interesse frem til høringen torsdag 11. februar 2021
og ikke mindst de
forbedringsforslag, som der måtte fremkomme som opfølgning på høringen.
De Samvirkende Købmænd har mere end 1.400 medlemmer
både store super-
markeder som eksempelvis Meny og REMA 1000, conveniencekæder som 7-Eleven
og Circle K, men vi har også et stort antal mindre dagligvarebutikker
ikke mindst i
de mindre byer og i landdistrikterne. Disse butikker er typisk organiseret i Spar-, Min
Købmand og Let-køb-kæderne.
Tilstedeværelsen af en dagligvarebutik i de mindre byer og landdistrikterne er en af-
gørende faktor for bevarelsen af attraktiviteten i de mindre samfund, hvilket den
meget store borgeropbakning, som disse butikker har fået, også vidner om.
Grossisten Dagrofa, der står bag Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb, bakker
også stærkt op om disse butikker, og det er ved fælles hjælp fra Dagrofa og aktive
borgergrupper lykkedes gennem de senere år at få etableret mere end 90 butikker,
der er helt eller delvist borgerfinansierede.
Når butikkerne skal finansieres via borgernes indskud, sker dette ene og alene, fordi
disse butikker typisk ikke har mulighed for at opnå en tilstrækkelig finansiering via
De Samvirkende Købmænd
Islands Brygge 26, DK-2300 København S | T +45 39 62 16 16 | [email protected] | www.dsk.dk
CVR nr. 15232013 | Danske Bank 4180-4110212313
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 49: Henvendelse af 9/2-21 fra De Samvirkende Købmænd om finansieringsudfordringer ved belåning af erhvervsejendomme - herunder dagligvarebutikker - i landdistrikterne
det ”almindelige” realkreditsystem, og
udfordringerne med belåning udgør én af de
væsentligste barrierer i forbindelse med henholdsvis opførelse og renovering af er-
hvervsejendomme, som er egnede til drift af dagligvarebutikker i landdistrikterne.
Udfordringerne vurderes at være større jo længere væk fra de store byer, man
kommer.
Nogle af de udfordringer, som vi får meldinger om, at butikkerne støder på, er bl.a.:
Alternativ anvendelse
Der er en række særlige forhold knyttet til værdiansættelse og dermed realkredit-
finansiering af erhvervsejendomme, da disse i praksis skal værdiansættes til vær-
dien ved alternativ anvendelse. Dette vil for dagligvarebutikkers vedkommende ty-
pisk medføre, at belåningsgrundlaget reduceres.
Værdiansættelse
Dagligvarebutikker, som etableres på baggrund af borgerprojekter, hviler på en mo-
del, hvor lokale borgere køber anparter eller på anden måde yder økonomisk støtte
til et driftsselskab, som erhverver erhvervsejendommen, hvori købmandsbutikken
etableres. På den måde indgår de lokalt indsamlede midler i driftsselskabets egen-
kapital og styrker soliditeten samtidig med, at pengene hverken forrentes eller af-
drages. Dette muliggør, at lejen for købmandsbutikken bliver tilsvarende lavere,
hvilket styrker forretningsgrundlaget og forudsætningerne for bæredygtig butiks-
drift. Samtidig betyder den lavere leje, at belåningsgrundlaget i mange tilfælde re-
duceres som følge af gældende regler for realkreditinstitutternes værdiansættelse af
fast ejendom til brug for låneudmåling.
Reglerne medfører ifølge Dagrofa umiddelbart, at jo flere midler, de lokale borgere
samler ind til driftsselskabet bag erhvervsejendommen, jo lavere bliver belånings-
grundlaget og dermed realkreditfinansieringen. Samtidig indgår tilstedeværelsen af
en huslejegaranti kun i begrænset omfang i realkreditinstitutters værdiansættelse af
erhvervsejendomme. Dagrofa har oplyst os, at virksomheden som udgangspunkt
yder en huslejegaranti på 10 år, hvormed tabsrisikoen for långiver reduceres i et
ikke ubetydeligt omfang. Denne faktor ses imidlertid ikke at spille en væsentlig rolle,
når långiver værdiansætter ejendommen og fastsætter belåningsgrundlaget.
Herudover er der en række andre forhold, som ifølge Dagrofa og borgergrupperne
har negativ indflydelse på belåningsmulighederne.
Vi er fuldt ud klar over, at det kan være vanskeligt at ændre alle disse forhold, men
såvel De Samvirkende Købmænd som Dagrofa stiller sig meget gerne til rådighed
for en uddybning af ovenstående, ligesom Dagrofa meget gerne redegør for de ak-
tuelle problemstillinger, der er opstået i forbindelse med finansiering af de enkelte
butikker.
De Samvirkende Købmænd
Islands Brygge 26, DK-2300 København S | T +45 39 62 16 16 | [email protected] | www.dsk.dk
CVR nr. 15232013 | Danske Bank 4180-4110212313
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 49: Henvendelse af 9/2-21 fra De Samvirkende Købmænd om finansieringsudfordringer ved belåning af erhvervsejendomme - herunder dagligvarebutikker - i landdistrikterne
De bedste hilsner
John Wagner
Adm. direktør
De Samvirkende Købmænd
Islands Brygge 26, DK-2300 København S | T +45 39 62 16 16 | [email protected] | www.dsk.dk
CVR nr. 15232013 | Danske Bank 4180-4110212313