Marstal 22/1 2021
Kære medlem af udvalget for landdistrikter og øer
Færgedrift og landevejsprincip
Jeg ser i dagspressen, at der rører sig tanker i Christiansborgmiljøet angående
indenrigsfærgerne til sommer.
Når jeg tillader mig at kontakte dig i denne anledning, hænger det sammen med, at jeg er
bestyrelsesmedlem i færgen ÆrøXpressen A/S, som er en privat færgerute mellem Marstal på
Ærø og Rudkøbing på Langeland. Jeg har været med i bestyrelsen fra starten, hvor vi
samlede i alt 72 mio kr ind til at starte ruten for
–
der skulle bygges en færge og nogle
færgelejer.
Egentlig går ruten OK, men det er meget vanskeligt at navigere for et lille selskab, hvis vores
kære politikere ustandseligt laver om på de gældende betingelser.
Af lovgivning som berører driften har vi først og fremmest:
Bekendtgørelse om nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra visse øer (om
Landevejstilskud) og
Bekendtgørelse om nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra visse øer
Disse bekendtgørelser har vi lært at leve med og de fungerer også efter hensigten
–
nemlig at
ligestille rejsende til/fra øerne med rejsende på landevej.
Det eneste der burde ændres umiddelbart set fra vores synspunkt er ordlyden
”
Private færger
kan, jf. lovens § 21 b, stk. 1, 2. pkt., modtage tilskud gennem en kommune”
I og med at vi er et privat selskab i konkurrence med kommunens færger, kan det ikke undgå
at give anledning til ekstra bureaukrati og skærmydsler, når Ærø Kommune i første omgang
få vores penge til videreformidling.
Men så til de andre ordninger som I kære landspolitikere finder på i jeres hjerters godhed:
Sidste år blev al transport med vores og andres ø-færger gratis i Juli. Selskaberne blev
kompenseret af staten med en beløb per pax og et beløb pr bil. Det fungerede egentlig Ok
med to forbehold.
Side
1
af
2