Udvalget for Landdistrikter og Øer 2020-21
ULØ Alm.del Bilag 43
Offentligt
2324524_0001.png
Marstal 22/1 2021
Kære medlem af udvalget for landdistrikter og øer
Færgedrift og landevejsprincip
Jeg ser i dagspressen, at der rører sig tanker i Christiansborgmiljøet angående
indenrigsfærgerne til sommer.
Når jeg tillader mig at kontakte dig i denne anledning, hænger det sammen med, at jeg er
bestyrelsesmedlem i færgen ÆrøXpressen A/S, som er en privat færgerute mellem Marstal på
Ærø og Rudkøbing på Langeland. Jeg har været med i bestyrelsen fra starten, hvor vi
samlede i alt 72 mio kr ind til at starte ruten for
der skulle bygges en færge og nogle
færgelejer.
Egentlig går ruten OK, men det er meget vanskeligt at navigere for et lille selskab, hvis vores
kære politikere ustandseligt laver om på de gældende betingelser.
Af lovgivning som berører driften har vi først og fremmest:
Bekendtgørelse om nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra visse øer (om
Landevejstilskud) og
Bekendtgørelse om nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra visse øer
Disse bekendtgørelser har vi lært at leve med og de fungerer også efter hensigten
nemlig at
ligestille rejsende til/fra øerne med rejsende på landevej.
Det eneste der burde ændres umiddelbart set fra vores synspunkt er ordlyden
Private færger
kan, jf. lovens § 21 b, stk. 1, 2. pkt., modtage tilskud gennem en kommune”
I og med at vi er et privat selskab i konkurrence med kommunens færger, kan det ikke undgå
at give anledning til ekstra bureaukrati og skærmydsler, når Ærø Kommune i første omgang
få vores penge til videreformidling.
Men så til de andre ordninger som I kære landspolitikere finder på i jeres hjerters godhed:
Sidste år blev al transport med vores og andres ø-færger gratis i Juli. Selskaberne blev
kompenseret af staten med en beløb per pax og et beløb pr bil. Det fungerede egentlig Ok
med to forbehold.
Side
1
af
2
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 43: Henvendelse af 22/1-21 fra Søren Vestergaard, Marstal, om færgedrift til øerne i sommer
Marstal 22/1 2021
-
-
Ordningen blev sat i kraft med et døgns varsel, hvilket gjorde det stort set umuligt at
advare kunderne om, hvad der var gang i.
Ingen tvivl om, at det gav mange kunder, men de fleste havde intet forhold til
færgetransport og mange kunne ikke forstå, at de var nødt til booke på forhånd, fordi
færgerne sikkerhedsmæssigt har et max paxtal som ikke må overskrides. Det betød
for os at vi gentagne gange måtte lade snesevis af gæster stå tilbage, fordi vi ikke
kunne have flere om bord.
I august og september fandt man på en anden ordning, som I bestemt ikke skal have ros for:
Ordningen blev at hvert selskab blev tildelt en lumpsum i støtte til de to måneder og
selskaberne skulle så selv gætte på, hvor meget de kunne nedsætte taksterne.
Dette medførte af konkurrencehensyn, at man satte taksterne for lavt, og at der kom en masse
passagerer og biler med,
men at man i den sidste del af september sejlede egentlig ”gratis”
fordi der ikke var penge nok. Dårlig ordning.
Hvis I nu finder på noget igen
så prøv dog lige at spørge selskaberne inden, om jeres
ordning kan administreres
husk også at spørge de private selskaber , da vi jo ikke ligesom
de kommunale selskaber bare kan hente pengene i et andet rum i kassen.
OG
så fortæl os i god tid, hvad ordningen bliver.
Set fra vores synspunkt ville det nemmeste og mest retfærdige være at skyde lidt flere
penge i ”Landevejsordningen” og så lade den gælde hele året.
Lige nu står der:
”Stk.
4. Fanø, Læsø, Samsø og Ærø Kommuner kan anvende tilskuddet til nedsættelse af
færgetakster for biler, passager m.v. hele året med undtagelse af perioden fra den sidste lørdag i juni måned
og 6 uger frem, inkl. lørdag og søndag i umiddelbar forlængelse heraf.”
Jeg er ikke i tvivl om denne nemme løsning vil være billigere end de løsninger, man opfandt
sidste år, og så er det en løsning, som alle selskaber kan håndtere, idet det bare betyder, at vi
hele året vil operere, som vi nu gør i lavsæsonen.
Med venlig hilsen
Søren Vestergaard
Vestergade 9
5960 Marstal
Side
2
af
2