Udvalget for Landdistrikter og Øer 2020-21
ULØ Alm.del Bilag 29
Offentligt
Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del - Bilag 408
Offentligt
Folketingets Transportudvalg
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Region Sjælland
Stevns 21. juni 2020
Østbanen
Hårlev Borger- og Erhvervsforening, Store Heddinge Borger- og Handelsstandsforening, samt Rødvig
Borgerforening har noteret sig rapporten om BRT-busser og skinnerenovering af Østbanen.
Der har være mange tilkendegivelser i pressen. Vi er ikke eksperter, men vi kan konkludere at BRT-busserne
er dyrere i anlæg, og tager tre gange så lang tid at etablere end skinnerenoveringen. Desuden er der sat
spørgsmålstegn ved hastighed og frekvens af BRT-busserne i sammenligningerne i rapporten, som bør
tilrettes. Herudover har en uvidenskabelig internetsøgning vist, at der ikke på noget sted i verden er planer
om eller er etableret BRT-busser i landdistrikter, hvor der vil være efterårs problemer i skovområder og vinter
problemer på åbne strækninger. Der er heller ikke nogen steder hvor eksisterende BRT-busser kører med en
gennemsnitshastighed som forudsættes på Østbanen for at opretholde den ønskede rejsetid og frekvens.
Alt i alt mange usikkerhedsmomenter, som alle peger i retning af at vælge skinnerenovering.
Østbanen er rygrad i infrastrukturen for transport af omkring 1.000.000 borgere og pendlere årligt til og fra
Stevns og Faxe Kommuner.
Borgerforeningerne i det sydlige Stevns henstiller til, at der seriøst tages fat på problemstillingen omkring
opgradering af skinnesystemerne på banen, som jo skal være en del af den fremtidige forbindelse til Roskilde
via Køge. Vi ønsker derfor, at Region Sjælland beslutter, at skinnerenovering på Østbanen er den ønskede
fremtidige løsning.
Vi er bevidste om, at den store investering i opgradering af skinnerne ikke umiddelbart er til rådighed hos
Region Sjælland. Vi henstiller derfor til, at Transportudvalget og Udvalget for Landdistrikter sammen
prioriterer denne vigtige infrastruktur i de kommende anlægsinvesteringer i vejforbindelser og infrastruktur,
så genopretningen kan iværksættes så hurtigt som muligt.
Med hensyn til fremtidig grønnere drift henleder vi igen udvalgets opmærksomhed på etablering af
elektrificerede lokalbaner med batteridrift i Slesvig Holsten og i visse dele af Danmark
link:
https://ing.dk/artikel/danmark-slesvig-holsten-vil-samarbejde-at-koere-brinttog-229878, som også kunne
være inspiration til en samlet genopretningsplan for Østbanen når indkøb af nyt materiel skal besluttes. El-
drift vil reducere Østbanens CO2 aftryk betragteligt.
Med venlig hilsen
Johnny Andersen, Formand Hårlev Borger- og Erhvervsforening
Tim Warner, Formand Store Heddinge Borger- og Handelsstandsforening
Freddie larsen, Formand Rødvig Borgerforening