Udvalget for Landdistrikter og Øer 2020-21
ULØ Alm.del Bilag 26
Offentligt
2293353_0001.png
Den aktuelle situation i
dansk turisme
v/ Jan Olsen, VisitDenmark
© Oliver Bock
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 26: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets høring den 18. november 2020 om situationen i dansk oplevelsesøkonomi her i coronakrisen.
2293353_0002.png
Fra fokus på ”overtourism to ”undertourism”
På verdensplan var det 1,5 mia.
internationale turistankomster i 2019
UNWTO estimerer et fald til 631 mio.
ankomster i 2020
928 892
951
994
1.041
- 2020 giver et brat fald i den ubrudte internationale vækstkurve
UNWTO
Internationale turistankomster, mio.
1.403
1.323
1.088
1.137
1.189
1.235
1.461
631
2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020*
Kilde: UNWTO. Turistankomster er målt som antallet af turister, der foretager minimum en overnatning. * 2020
ankomster er estimerede
2
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 26: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets høring den 18. november 2020 om situationen i dansk oplevelsesøkonomi her i coronakrisen.
2293353_0003.png
Status for antal
overnatninger i 2020
Foto: Niclas Jessen
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 26: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets høring den 18. november 2020 om situationen i dansk oplevelsesøkonomi her i coronakrisen.
2293353_0004.png
Et samlet fald år-til-dato på -18,7 procent
Antallet af overnatninger fra
januar
september 2020 er på
38,0 mio. mod 46,7 mio. i
samme periode sidste år. Det
svarer til et fald på -18,7 pct.
De udenlandske overnatninger
er faldet med -43,2 pct.
samtidig med, at de danske er
steget med 7,0 pct.
Antal overnatninger fordelt på markeder
7,0%
Overnatningstal: januar
september 2020
sammenlignet med samme periode i 2019
22.843.515
24.438.389
-22,2%
13.745.217
-68,5%
2.091.347
-
68,3
%
10.689.223
1.294.893
1.440.994
-75,6%
659.500
695.949
-67,4%
409.891
226.854
687.863
-81,4%
-71,7%
-77,6%
277.453
351.448
127.907
223.267
-89,1%
-77,5%
307.811
68.890
24.424
78.412
84.497
2019
4
Kilde: Danmarks Statistik
18.995
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 26: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets høring den 18. november 2020 om situationen i dansk oplevelsesøkonomi her i coronakrisen.
2293353_0005.png
Fald på tværs af overnatningsformer
særligt hoteller og
vandrerhjem er ramt
Samtlige overnatningsformer har
oplevet et fald i antallet af
overnatninger fra januar
september 2019 til samme
periode i år.
16.960.639
Antal overnatninger fordelt på
overnatningsformer
Overnatningstal: januar
september 2020
sammenlignet med samme periode i 2019
-3,2%
16.416.977
13.275.510
10.501.399
10.291.808
3.190.620
For feriehuse og camping er der
tale om mindre fald på hhv. 3,2
pct. og 2,0 pct.
-47,2%
-2,0%
-26,6%
-47,4%
2.342.166
1.811.251
Feriehuse
Camping
Hoteller
2019
2020
7.013.630
Feriecentre
Vandrerhjem
Kilde: Danmarks Statistik
5
952.469
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 26: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets høring den 18. november 2020 om situationen i dansk oplevelsesøkonomi her i coronakrisen.
2293353_0006.png
Danskerne trækker overnatningerne op på camping og i feriehuse
Danmark
(jan.-sep.)
2019
11,2%
71,4%
-28,2%
Udland
-29,6%
2020
(jan.-sep.)
2019
8.266.278
7.436.378
7.592.937
7.413.491
12.530.263
8.824.040
2.189.435
1.984.453
5.323.721
3.065.021
-9,4%
-25,6%
-71,2%
-33,9%
1.689.909
5.862.019
2.025.530
4.430.376
-67,4%
-64,3
643.190
946.950
308.481
1.001.185
864.247
Camping
Feriehuse
Hoteller
Feriecentre
Vandrerhjem
Feriehuse
Hoteller
Camping
Vandrerhjem
Feriecentre
Kilde: Danmarks Statistik.
357.713
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 26: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets høring den 18. november 2020 om situationen i dansk oplevelsesøkonomi her i coronakrisen.
2293353_0007.png
Fald på tværs af destinationer
år-til-dato
Overnatninger på de danske destinationer, januar-september 2020
Overnatninger Udvikling
2020
ift. 2019
Destination Vesterhavet
Destination NordVestkysten
Wonderful Copenhagen
Aarhusregionen
Destination Sønderjylland
Destination Fyn
Destination Nord
Destination Bornholm
Destination Trekanten
VisitLolland-Falster
6.237.000
4.830.000
3.333.000
3.307.000
3.265.000
3.096.000
2.096.000
1.493.000
1.493.000
1.459.000
-866.000
-95.000
-4.961.000
-288.000
-263.000
-223.000
-246.000
-98.000
-879.000
-70.000
% udvikling
ift. 2019
-12,2%
-1,9%
-59,8%
-8,0%
-7,5%
-6,7%
-10,5%
-6,2%
-37,0%
-4,6%
Destination
Nordvestkyste
n
-1,9 pct.
Destination
Nord
-10,5 pct.
Destinatio
n
Limfjorde
n
-0,3 pct.
Destination
Himmerland
-1,8 pct.
Destination Bornholm
-6,2 pct.
Aarhusregion
en
-8,0 pct.
Destination Sjælland
VisitNordsjælland
Destination Sydvestjylland
Destination SydkystDanmark
Destination Limfjorden
Destination Himmerland
Turistsamarbejdet Kystlandet
VisitFjordlandet
VisitHerning
Uden for destinationsselskab
Hele landet
1.157.000
1.104.000
1.006.000
894.000
731.000
724.000
707.000
263.000
160.000
665.000
38.023.000
14.000
-120.000
-200.000
-57.000
-2.000
-13.000
-39.000
-81.000
-102.000
-133.000
-8.722.000
1,2%
-9,8%
-16,6%
-6,0%
-0,3%
-1,8%
-5,2%
-23,6%
-39,0%
-16,7%
-18,7%
Destination
Vesterhave
t
-12,2 pct.
VisitHernin
g
-39,0 pct.
Turistsamarbejd
et
Kystlandet
-5,2 pct.
VisitNordsjællan
d
-9,8 pct.
VisitFjordland
et
-23,6 pct.
Destination
Sjælland
1,2 pct.
Wonderful
Copenhagen
-59,8 pct.
Destinatio
n
Trekanten
-37,0 pct.
Destination
Sydvestjyllan
d
-16,6 pct.
Destination
Fyn
-6,7 pct.
Destination
Sønderjyllan
d
-7,5 pct.
Destination
SydkystDanmar
k
-6,0 pct.
7
VisitLolland-
Falster
-4,6 pct.
Kilde: Danmarks Statistik . Overnatningstal er afrundede . Overnatningerne dækker hotel, lejede feriehuse, campingpladser, lystbådehavne, vandrerhjem og
feriecentre. De dækker ikke overnatninger i fx eget feriehus, AirBnB, Bed&Breakfast og overnatninger hos familie og venner.
7
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 26: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets høring den 18. november 2020 om situationen i dansk oplevelsesøkonomi her i coronakrisen.
2293353_0008.png
Danskere og tyskere trak september i plus
København og hotelturisme lider stadig
Overnatninger på de danske destinationer i september 2019-
2020
Overnatninger i Udvikling ift.
% udvikling
% udv. år-til-
september 2020
Destination Vesterhavet
Destination NordVestkysten
Destination Sønderjylland
Wonderful Copenhagen
Aarhusregionen
Destination Fyn
Destination Bornholm
Destination Nord
Destination Trekanten
Destination Sydvestjylland
VisitLolland-Falster
VisitNordsjælland
Destination Sjælland
Destination SydkystDanmark
Destination Limfjorden
Destination Himmerland
Turistsamarbejdet Kystlandet
VisitFjordlandet
VisitHerning
Uden for destinationsselskab
Hele landet
1.037.000
629.000
454.000
373.000
338.000
336.000
213.000
208.000
166.000
162.000
153.000
129.000
119.000
88.000
87.000
78.000
78.000
29.000
19.000
83.000
4.780.000
sep. 2019
233.000
171.000
94.000
-579.000
27.000
48.000
48.000
15.000
-25.000
16.000
33.000
3.000
17.000
3.000
24.000
18.000
13.000
-7.000
-6.000
4.000
150.000
ift. 2019
29,0%
37,3%
26,0%
-60,8%
8,7%
16,6%
29,4%
8,0%
-13,2%
10,9%
27,7%
2,6%
16,2%
3,9%
37,5%
30,9%
20,6%
-19,3%
-24,3%
4,8%
3,2%
dato ift. 2019
-12,2%
-1,9%
-7,5%
-59,8%
-8,0%
-6,7%
-6,2%
-10,5%
-37,0%
-16,6%
-4,6%
-9,8%
1,2%
-6,0%
-0,3%
-1,8%
-5,2%
-23,6%
-39,0%
-16,7%
-18,7%
Destination
Sydvestjyllan
d
10,9 pct.
Destination
Vesterhave
t
29,0 pct.
VisitHernin
g
-24,3 pct.
Destinatio
n
Limfjorde
n
37,5 pct.
Destination
Himmerland
30,9 pct.
Destination Bornholm
29,4 pct.
Destination
Nordvestkyste
n
37,3 pct.
Destination
Nord
8,0 pct.
Aarhusregion
en
8,7 pct.
Turistsamarbejd
et
Kystlandet
20,6 pct.
VisitNordsjællan
d
2,6 pct.
VisitFjordland
et
-19,3 pct.
Destination
Sjælland
16,2 pct.
Wonderful
Copenhagen
-60,8 pct.
Destinatio
n
Trekanten
-13,2 pct.
Destination
Fyn
16,6 pct.
Destination
Sønderjyllan
d
26,0 pct.
Destination
SydkystDanmar
k
3,9 pct.
8
VisitLolland-
Falster
27,7 pct.
Kilde: Danmarks Statistik . Overnatningstal er afrundede . Overnatningerne dækker hotel, lejede feriehuse, campingpladser, lystbådehavne, vandrerhjem og
feriecentre. De dækker ikke overnatninger i fx eget feriehus, AirBnB, Bed&Breakfast og overnatninger hos familie og venner.
8
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 26: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets høring den 18. november 2020 om situationen i dansk oplevelsesøkonomi her i coronakrisen.
2293353_0009.png
Danskernes oplevelse af at holde ferie i Danmark denne sommer
Corona har for danskerne betydet fravalg af attraktioner og tilvalg af oplevelser i naturen
Danskerne var tilfredse med deres sommerferie
og tilfredsheden steg henover sommeren
Rigtig mange danskere har fået et mere positivt syn på Danmark som ferieland
Danskernes lyst til at holde ferie i Danmark er fortsat hen over efteråret og julen
Mange forventer at de kan rejse til udlandet igen i sommeren 2021
Danskerne forventer at holde ferie i både Danmark og udlandet
s. 9
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 26: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets høring den 18. november 2020 om situationen i dansk oplevelsesøkonomi her i coronakrisen.
2293353_0010.png
Organisk trafik til VisitDenmarks websites: januar til oktober
Udvikling
(1/1-28/10 2018 til 1/1-28/10 2020)
Italien
Frankrig
Storbritannien
Tyskland
Norge
Sverige
Holland
- 69,0 pct.
- 59,0 pct.
-70,9 pct.
+ 30,9 pct.
- 14,0 pct.
- 38,7 pct.
- 37,5 pct.
Organisk trafik omfatter søgninger, hvor en person indtaster et ord eller en sætning i en søgemaskine og
dernæst vælger at klikke sig videre ind på en af de websider, der vises i listen med søgeresultater.
s. 10
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 26: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets høring den 18. november 2020 om situationen i dansk oplevelsesøkonomi her i coronakrisen.
2293353_0011.png
Tyskere er mellem 10-20 pct. mere interesserede i Danmark i maj
og august end på samme tid sidste år
På tværs af markeder
styrtdykker de
rejserelaterede
søgninger mod
Danmark i februar og
marts.
Fra maj vokser
søgningerne generelt
men langt fra på
niveau med 2019.
Tyskland skiller sig ud
med en øget søgning
mod Danmark i maj
og august.
Grænse-
nedlukning
Grænse-
åbning (DE)
s. 11
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 26: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets høring den 18. november 2020 om situationen i dansk oplevelsesøkonomi her i coronakrisen.
2293353_0012.png
Rejselyst til udlandet
(kilde: VisitDenmarks Markedsmonitor)
©: Daniel Villadsen
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 26: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets høring den 18. november 2020 om situationen i dansk oplevelsesøkonomi her i coronakrisen.
2293353_0013.png
Generel rejselyst til udlandet
Flere tyskere har lyst til en udlandsrejse
Andelen med større rejselyst er steget signifikant fra 12 pct. til 15 pct.
Flere end hver femte har uændret rejselyst
Blandt tyskerne er andelen, der har mindre lyst til en udlandsrejse, faldet
signifikant fra 39 pct. for en måned siden til 36 pct. i dag.
Meget mindre
Mindre
Uændret
Større
Meget større
Rejser ikke til udlandet
Ved ikke
Uge 45
21%
15%
32%
7%
8%
14%
3%
Uge 41/42
22%
17%
30%
6%
6%
15%
4%
Spm.: Hvordan vurderer du din generelle lyst til at holde ferie i udlandet sammenlignet med samme tidspunkt sidste år? N: uge 41/42= 2007, uge 45/46=2007 .
13
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 26: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets høring den 18. november 2020 om situationen i dansk oplevelsesøkonomi her i coronakrisen.
2293353_0014.png
Generel rejselyst til udlandet
Andelen med større rejselyst er uændret
Blandt briterne er andelen, der har mere lyst til en udlandsrejse end på samme
tidspunkt sidste år, uændret sammenlignet med for fire uger siden.
Flere end hver femte har uændret rejselyst
Andelen med mindre rejselyst er derimod faldet signifikant fra 54 pct. til 47 pct.
Meget mindre
Mindre
Uændret
Større
Meget større
Rejser ikke til udlandet
Ved ikke
Uge 45
26%
21%
27%
9%
8%
6%
2%
Uge 41/42
29%
25%
22%
8%
8%
6%
1%
Spm.: Hvordan vurderer du din generelle lyst til at holde ferie i udlandet sammenlignet med samme tidspunkt sidste år? N: uge 41/42=1002, uge 45/46=1008.
14
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 26: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets høring den 18. november 2020 om situationen i dansk oplevelsesøkonomi her i coronakrisen.
2293353_0015.png
Et
- forecast og perspektiver på bæredygtig
turismeudvikling i lyset af Covid-19
i
æ
r
r
…..
18/11/2020
© Mette Johnsen
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 26: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets høring den 18. november 2020 om situationen i dansk oplevelsesøkonomi her i coronakrisen.
2293353_0016.png
Den internationale turisme forventes tidligst at være på niveau i 2023
Scenariet belyser den forventede udvikling i 2020. Forventningen bygger på oplysninger om den aktuelle
rejsesituation, bookingindikatorer for feriehusudlejning og hoteller samt markedsundersøgelser om
rejseintentioner.
Tourism Economics forventer i sin langsigtede prognose, at antallet af udenlandske overnatninger først vil
være tilbage på 2019-niveauet i 2023.
Udvikling i udenlandske overnatninger 2019-2025 (2019=indeks 100)
125
100
VisitDenmark
Tourism Economics - downside
111
96
77
106
Tourism Economics - baseline
119
Tourism Economics - upside
113
109
124
118
114
100
75
50
25
0
2019
2020
2021
53
43
37
30
26
68
90
69
96
2022
2023
2024
2025
Kilde: Tourism Economics, VisitDenmark
s. 16
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 26: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets høring den 18. november 2020 om situationen i dansk oplevelsesøkonomi her i coronakrisen.
2293353_0017.png
10 Internationale rejsetendenser lige nu
Covid-19 både har ændret og accelereret en udvikling i turisternes
adfærd, hvor Danmark også har styrkepositioner
1.
Lysten til at rejse til udlandet begynder at stige både blandt
udlændinge og danskere
Tryghed og sikkerhed er blevet vigtigere
Sundhed og hygiejne driver trygheden
Stigende bevidsthed om miljøvenlige rejseoplevelser og hensyn
Danskerne vil feriere oftere i Danmark
Bil frem for fly, bus og tog
Frisk luft, rene omgivelser, plads omkring sig og ikke alt for mange
andre
Ønske om flere aktive og udendørs ferieoplevelser
Nærmarkederne frem for long haul-markeder
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Venter med at booke ferien
Kilde: VisitDenmarks Markedsmonitor fra maj og august. ETC (Covid-19 recovery strategies for
national tourism organisation, september 202).0
© Mette Johnsen
s. 17
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 26: Præsentationer fra Erhvervsudvalgets høring den 18. november 2020 om situationen i dansk oplevelsesøkonomi her i coronakrisen.
2293353_0018.png
Tak for opmærksomheden
Foto: Daniel Overbeck