Udvalget for Landdistrikter og Øer 2020-21
ULØ Alm.del Bilag 24
Offentligt
2292199_0001.png
Finansiering
af grønne
investeringer
6 veje til et grønnere Danmark
N OV E M B E R 2 0 2 0
1
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 24: Udspil fra Landdistrikternes Fællesråd og Finans Danmark om seks veje til grønnere landdistrikter
2292199_0002.png
Forord
Bygninger over hele Danmark lever af energi. Lyset
i vores pærer, varmen i vores huse og strømmen til
vores kaffemaskiner kommer fra energi. De danske
erhvervs- og boligbygninger bruger energi i en sådan
grad, at de i dag udgør 40 pct. af det samlede danske
energiforbrug.
Samtidig lever bygninger i mange år. Rundt om i det
danske land, ikke mindst i landdistrikterne, står der
mange bygninger, der har rundet både et halvt og et
helt århundrede. Sådanne huse kræver endnu mere
energi for at imødekomme moderne menneskers krav
til varme bade og lune stuer.
Særligt i landdistrikterne er en større del af de eksi-
Parallelt står vi som samfund over for en omstilling af
store dimensioner. Den grønne omstilling er blevet
betegnet som vores generations største udfordring.
Et bredt flertal i Folketinget har vedtaget en bindende
klimalov, hvori Danmark forpligter sig til at levere en 70
pct. CO2-reduktion i 2030. Derfor er behovet for ener-
gieffektivisering større end nogensinde.
Grønnere og mere bæredygtige boliger gavner ikke
alene den grønne omstilling, det gavner også den en-
2
kelte boligejer, da udgifterne som følge af energireno-
veringer falder og rådighedsbeløbet dermed stiger.
Analyser viser også en sammenhæng mellem energi-
mærke og hhv. salgspriser og -tider.
Nye vinduer, isolering eller udskiftning af oliefyret kan
i mange tilfælde finansieres af den friværdi, private
boligejere har optjent i deres bolig. De seneste år er
friværdierne i de danske boliger steget, og mange
boligejere har belånt mindre end 80 pct. af deres bo-
lig i realkredit. Desværre er dén mulighed ikke tilgæn-
gelig for alle boligejere.
Dermed er boligejerne i disse tilfælde afskåret fra at
få en fremtidssikret bolig og fra at bidrage til den grøn-
ne omstilling ved at renovere deres bolig. Samtidig
høster de heller ikke en potentiel gevinst ved renove-
ringen. Det skaber ulighed på tværs af landet, og det
skal der gøres noget ved.
Landdistrikternes Fællesråd og Finans Danmark øn-
sker, at det skal kunne betale sig for alle danske bo-
ligejere at energirenovere deres bolig og bidrage til
en grønnere og mere bæredygtig verden – helt i tråd
med FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling. Dette
udspil viser seks fælles veje til at indfri dét mål.
sterende bygninger i en sådan stand, at gennem-
gribende energirenoveringer ikke kan betale sig
for den enkelte boligejer. Simpelthen fordi, at bo-
ligens værdi og dermed friværdi er så lav, at den
langt fra dækker lån til nye vinduer eller nye varme-
kilder, eller at boligen er nedrivningsparat og reno-
veringen dermed ikke er rentabel. Ligesom at lån-
giverens forventninger til en værdistigning efter energi-
renovering heller ikke levner mulighed for belåning til
investeringerne.
God læselyst!
Ane Arnth Jensen
Viceadministrerende direktør, Finans Danmark
Steffen Damsgaard
Formand for Landdistrikternes Fællesråd
3
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 24: Udspil fra Landdistrikternes Fællesråd og Finans Danmark om seks veje til grønnere landdistrikter
2292199_0003.png
Baggrund
De seneste års økonomiske vækst og fremgang på
boligmarkedet har bredt sig til store dele af landet,
herunder også til landdistrikterne. Det seneste år er
hvert tredje realkreditlån til boligkøb og til ejerskifte af
en virksomhed givet i et landdistriktsområde. Og sam-
let set er realkreditudlånet til ejerboliger og fritidshuse i
landdistrikterne over 480 mia. kr.
Der er imidlertid store friværdier i de danske boliger.
Det danske realkreditsystem er karakteriseret ved bil-
lige lån med sikkerhed i fast ejendom, som finansieres
ved udstedelse af realkreditobligationer. Ejendom-
mens værdi er derfor central for udlånet, og realkredit-
institutterne skal følge Finanstilsynets regler, når værdi-
en fastlægges. Instituttet ansætter en rimelig kontant
handelsværdi (markedsværdi), som er det skønnede
beløb, ejendommen kan handles til på tidspunktet for
Det skal bl.a. ses i lyset af de seneste års boligprisstig-
ninger, som efter finanskrisen begyndte i byerne, og
siden også har bredt sig til landdistriktsområderne.
Men på trods af den positive udvikling er der fortsat
forskelle mellem land og by – ikke mindst i forhold til
den grønne omstilling af økonomien, hvor energieffek-
tive ejendomme spiller en helt central rolle.
værdiansættelse. I værdiansættelsen inddrages re-
levante sammenlignelige referencer. Forventninger til
den langsigtede værdi må ikke være en del af værdi-
ansættelsen. Det betyder, at realkreditten ikke altid
kan bruges til at give lån, hvor der ikke er en stor sikker-
hed bag lånet i form af ejendommens værdi.
I Danmark er godt hver tredje bolig i energimæssig
dårlig stand. I landdistriktsområderne er denne andel
højere. Her gælder det for over 40 pct. af boligerne. Den
højere andel skal i høj grad ses i lyset af boligejerens
adgang til grøn energi. Adgang til fjernvarme er nemlig
oftest centreret omkring byerne, og derfor må boligeje-
re uden for byerne bruge en anden varmeforsyning, der
ofte er dyrere og mere belastende for klimaet.
I Danmark er godt
hver tredje bolig i
energimæssig dårlig
stand. I landdistrikts-
områderne er denne
andel højere.
Ejendomme i energimæssig dårlig stand
Andel boliger med energi-
mærke E, F eller G
20 %
60 %
Nye realkreditlån til boligkøb
Landdistrikt
Bykommune
Mellemkommune
1.000 lån
50
40
30
20
10
0
2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
Landdistrikterer defineret som land- og yderkommuner. Kilde: Finans Danmark.
År
Opgørelsen er lavet på baggrund af ejendomme med gyldigt energimærke.
Kilde: Energistyrelsen og Finans Danmark.
4
5
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 24: Udspil fra Landdistrikternes Fællesråd og Finans Danmark om seks veje til grønnere landdistrikter
2292199_0004.png
Godt 60 pct., eller ca. 83.000 oliefyr i danske huse, er i
huse i landdistrikterne. Boligers varmekilde er central
for, hvor grøn en bolig er – og dermed boligens klimabe-
lastning. Derfor kan udskiftning af en klimabelastende
varmeinstallation til en grøn energikilde, fx fjernvarme
eller varmepumpe, være nøglen til at gøre bygningerne
mere energieffektive, og det kræver finansiering.
Her spiller realkreditten en vigtig rolle, og penge- og
realkreditinstitutterne kan være en aktiv spiller i at
gøre renoveringsrejsen lettere for boligejere og virk-
somheder. Bankrådgivere er dagligt i kontakt med
kunder, fx boligejere, og her kan bankrådgiveren tage
en dialog med kunden om mulige energiforbedringer
og henvise til fx energirådgivere. Penge- og realkre-
ditinstitutter kan tale om finansieringsmuligheder og
måske tilbyde grønne lån med forskellige fordele eller
andre incitamenter. Det ser vi allerede i dag, hvor fle-
re penge- og realkreditinstitutter har lanceret grønne
kunderettede initiativer.
I dag er mange boligejere robuste og har store frivær-
dier. Det giver mulighed for at optage tillægslån eller
øge lånet ved en omlægning, der kan finansiere ener-
giforbedrende tiltag i ejendommen, som fx udskiftning
af oliefyr til varmepumpe eller nye vinduer. Samtidig vi-
ser undersøgelser også, at offentlige tilskud kan få fle-
re til at gennemføre energirenoveringer. Derfor er det
rigtig positivt, at der i Klimaaftalen for energi og industri
mv. fra 2020 er afsat midler til bl.a. udfasning af olie- og
gasfyr og til udrulning af fjernvarme. Mange boliger i
landdistrikterne opvarmes netop ved brug af oliefyr, og
tilskudsordninger kan tilskynde til at skifte oliefyret ud til
fx varmepumper. Men der vil også være tilfælde, hvor
gennemgribende renoveringer ikke vil være rentable
for boligejerne pga. ejendommens værdi eller bolig-
ejerens økonomi. Derfor vil det heller ikke være muligt
at yde lån til det. Her er der behov for alternative tiltag,
skæftigelsen. Den grønne omstilling af ejendommene
vil dermed bidrage yderligere til den positive udvikling
og økonomiske vækst i landdistriktsområderne.
Antal huse med oliefyr
Landdistrikt
Bykommune
Mellemkommune
1.000 huse
27
Beregnet CO2-udledning for typisk hus på 100 m2
Opvarmningsform
Olie
Elektricitet
Fjernvarme
Energimærke
F
D
D
0
1
2
3
4
5
6
7
ton CO pr. år
som kan løfte boligmassens stand – også i landdistrik-
terne. I tilfælde hvor det er vanskeligt at opnå finansie-
ring på markedsvilkår, kan penge- og realkreditinstitut-
ter i dialogen med kunderne henvise til de alternative
tiltag, så ingen tabes i den grønne omstilling.
Energirenoveringer af bygninger i landdistrikterne er
ikke kun en gevinst for klimaet. Mere grønt arbejde ef-
terspørger flere grønne arbejdstimer, og dermed kan
energirenoveringer skabe lokale job og understøtte be-
Opgørelsen er lavet på baggrund af antallet af huse (parcel-, række-,
kæde- og dobbelthuse) med centralvarme med oliefyr. Landdistrikter er
defineret som land- og yderkommuner. Kilde: Danmarks Statistik
82
31
Det er antaget, at husets energiforbrug svarer til midten af energimærkeskalaen for hhv. energimærke F og D.
Ton CO2/år er opgjort på baggrund af nettoenergiforbrug og Energistyrelsens emissionsfaktorer.
Kilde: Energistyrelsen og Finans Danmark
6
7
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 24: Udspil fra Landdistrikternes Fællesråd og Finans Danmark om seks veje til grønnere landdistrikter
2292199_0005.png
Udvidelse af grøn
BoligJobordning
Ifølge tal fra Skatteministeriet brugte knap 465.000
personer BoligJobordningen i 2018. Det samlede fra-
drag var 2,9 mia. kr., svarende til en skatteværdi på
knap 800 mio. kr. samme år.
1
Der bør fortsat være fo-
kus på at gøre landdistrikter mere attraktive at bo og
arbejde i, hvis vi skal sikre en sund udvikling i hele Dan-
mark, og derfor foreslår vi, at
hjælp af BoligJobordningen giver folk et
man vedi forbindelse med nedrivning af bygninger
fradrag
i meget dårlig energiklasse. I samme ombæring
bør man overveje at udvide ordningen, så man kan
få et grønt håndværkerfradrag i forbindelse med
nybyggeri i landdistrikterne. Det vil give incitament
til at nedrive byggeri, der ikke er bæredygtigt, og
samtidig bygge nyt, der både er miljøvenligt og
’grønt’. Det vil samtidig betyde øget beskæftigelse
til lokale håndværkere.
at
der derudover bør være mulighed foren opspare
det årlige håndværkerfradrag over
årrække
til brug ved fx én stor gennemgribende energire-
novering. Det vil øge boligejernes incitament til at
gennemføre store energiforbedringer og dermed
bidrage til en hurtigere grøn omstilling.
En pulje til energi-
effektivisering af ældre
bygninger
Ældre landejendomme rundt om i det åbne land kan
danne rammen for fx flergenerationsboliger eller bo-
fællesskaber, men ofte behøver de en energirenove-
ring. Derfor foreslår vi, at
under nedrivningspuljen afsætter
man energieffektiviseringspulje til ældrenye midler
til en
ejendom-
me, der kan danne rammen om nye, bæredygtige
boligformer.
øger den statslige refusion fra 60 pct.
man af kommunens udgifter i forbindelse til 80
pct.
med
landsbyfornyelsestiltag.
Seks veje
til et grønnere
Danmark
8
9
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 24: Udspil fra Landdistrikternes Fællesråd og Finans Danmark om seks veje til grønnere landdistrikter
2292199_0006.png
Flere midler til
nedrivning af
faldefærdige huse
og udviklingen
af 'lokale grønne
åndehuller'
Rundt om i landdistrikterne står faldefærdige huse
og beskæmmer landskabet. Det skønnes, at der er
mellem 10.000-22.000 nedrivningsparate huse på
landsplan, og langt de fleste ligger i landdistrikterne.
Det fremgår også af en rapport fra KORA (Det Natio-
nale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og
Forskning, 2017), at der på 15 år er kommet 50 pct. flere
tomme huse i landdistrikterne. De tomme og faldefær-
dige huse gør det blandt andet svært for områder i
landdistrikterne at fastholde samt tiltrække tilflyttere,
og det er en stor barriere for væksten og udviklingen.
Nedrivning af faldefærdige huse er desuden dyrt. Iføl-
ge rapporten fra KORA er gennemsnitsprisen på en
nedrivning 135.000 kr. Derfor er den statslige nedriv-
ningspulje, nu landsbypulje, afgørende for udviklingen
– særligt i landdistriktsområder, hvor kommunerne har
brug for økonomisk støtte til nedrivningen og istand-
sættelsen. Vi foreslår derfor, at
grøn og bæredygtig plan for den fri-
der laves enforbindelse med en nedrivningssag.
givne jord i
Det kan fx være områdefornyelse, træplantning
på grunden, bistader, lokale urtehaver til under-
visningsbrug for skoler, vuggestuer og børneha-
ver eller klimasikringsanlæg – de såkaldte grønne
åndehuller.
330 mio.
10 år til
der årligt afsættes minimumbygninger kr. i som til-
nedrivning af faldefærdige
og
skud til istandsættelse bygningers klimaskærm,
fx tag eller ydervægge. Der bør desuden, i første
halvdel af denne periode foretages en ny behovs-
analyse med henblik på eventuel yderligere finan-
siering og tilpasset anvendelse af puljen.
Mere risikovillig
kapital til at accelerere
udviklingen mod en
mere bæredygtig
ejendomsmasse
Der vil være tilfælde, hvor en ejendomsværdi eller en
kundes økonomi ikke kan finansiere fx udskiftning af
varmekilde til en energieffektiv varmepumpe på mar-
kedsvilkår. For at sikre, at boligejerne i de tilfælde ikke
tabes i den grønne omstilling, er der behov for mere
risikovillig kapital og alternative løsninger. Derfor fore-
slår vi, at
Danmarks Grønne Investeringsfond (DGIF) udvi-
der sit aktivitetsområde til også at omfatte energi-
renoveringer af private boliger. Der er også behov
for, at der i DGIF øremærkes midler til målrettede
energirenoveringer i landdistrikterne, samt at der
udformes en finansieringsmodel, hvor DGIF finan-
sierer selskaber, der tilbyder fuldt finansierede løs-
ninger til installering af varmepumper i private bo-
liger. Her bør tilbagebetalingen ske med et beløb,
der rummes inden for besparelsen.
kunne til-
kommunernes forsyningsselskaber skal områder-
byde at løse varmeforsyningsopgaven til
ne uden for almindelig kollektiv forsyning og yde
varmeforsyning bestående af individuelle varme-
kilder. Det kan være svært for den enkelte borger at
få finansieret udskiftning af et gammelt oliefyr i en
bolig, og derfor bør kommunerne have mulighed
for at spille en større rolle.
10
11
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 24: Udspil fra Landdistrikternes Fællesråd og Finans Danmark om seks veje til grønnere landdistrikter
2292199_0007.png
Øremærkning
af midler i
Vækstfonden
Virksomheder i hele Danmark har brug for adgang
til risikovillig kapital. Det er fx Vækstfonden, statens
finansieringsmodel, med til at sikre. For at fremme
udviklingen af grønne og bæredygtige virksomheder
og arbejdspladser i hele landet kan man med fordel
øremærke dele af midlerne til virksomheder med et
grønt sigte beliggende i landdistrikterne. Derfor fore-
slår vi, at
virksomheder i land-
lånegrænsen på vækstlån tilnuværende 1 mio. kr.
distrikterne sænkes fra de
til 0,5 mio. kr. for at styrke forudsætningerne for,
at små og mellemstore virksomheder uden for
de største byer kan skaffe den nødvendige kapi-
tal. Dette forventes også at have en naturligt af-
smittende effekt på grønne virksomheder i land-
distrikterne.
Vi anbefaler, at låne-
grænsen på vækstlån
til virksomheder i land-
distrikterne sænkes
dele af midlerne i iVækstfonden øremærkes til grøn-
ne virksomheder landdistrikterne. Dette kan også
være virksomheder med løsninger til energiomstil-
ling i boliger.
12
13
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 24: Udspil fra Landdistrikternes Fællesråd og Finans Danmark om seks veje til grønnere landdistrikter
2292199_0008.png
Landdistrikterne rum-
mer muligheden for
at bo og leve på nye,
bæredygtige måder.
Bofællesskaber og
nye boformer som
udviklingsstrategi til
at nedbringe CO2 -
aftrykket
Landdistrikterne rummer muligheden for at bo og leve
på nye, bæredygtige måder, fx i bofællesskaber. Det
er bæredygtigt og CO2-besparende at bo flere sam-
men og udnytte ressourcerne i fællesskab. På landet
er der plads til at skabe nye, bæredygtige boformer.
Desuden kan ældre landejendomme blive energief-
fektiviserede, hvis et bofællesskab flytter ind. For at
gøre det mere attraktivt at flytte på landet, foreslår vi, at
som en
bosæt-
land- og yderkommunerstrategisk del afplanlæg-
ningsarbejdet arbejder
med
ningen af CO2-neutrale fællesskaber fx i forbindel-
se med blandede boformer. Det kan blandt andet
ske ved at rådgive, understøtte og aktivt opsøge
eventuelle initiativtagere til sådanne fællesskaber
og yde bistand fx ved ansøgning om tilskud til at
energieffektivisere ældre bygninger.
og yderkommuner
land-for den kommunalekan modtage et statsligt til-
skud
indsats med et bæredyg-
tigt sigte. Det kan fx være arbejdet med CO2-neu-
trale fællesskaber, men også øvrige indsatser, som
hjælper borgerne i den grønne omstilling.
www.skm.dk/skattetal/statistik/provenu-og-skattestruktur/
boligjobfradrag-2018
15
1
14
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Bilag 24: Udspil fra Landdistrikternes Fællesråd og Finans Danmark om seks veje til grønnere landdistrikter
2292199_0009.png
16