Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del Bilag 92
Offentligt
2412651_0001.png
Se høringsliste
Høring vedr. udkast til ny akkrediteringsbekendtgørelse
Uddannelses- og forskningsministeren har fremsat lovforslag (L 210), som forven-
tes vedtaget og træde i kraft 1. juli 2021. Formålet med lovforslaget er at skabe
bedre og mere fleksible muligheder for at etablere uddannelsesudbud uden for de
største uddannelsesbyer, herunder at skabe bedre muligheder for, at en uddannel-
sesinstitutions udbud af en allerede godkendt uddannelse eller af et allerede god-
kendt uddannelsesudbud kan henlægges helt eller delvist til en anden fysisk lokali-
tet end det sted, hvor uddannelsen eller uddannelsesudbuddet i forvejen udbydes.
Ministeren har bemyndiget Uddannelses- og Forskningsstyrelsen til at iværksætte
høring over et udkast til en revideret akkrediteringsbekendtgørelse med forslag til,
hvordan den foreslåede ændring af lov om akkreditering af videregående uddan-
nelsesinstitutioner udmøntes nærmere.
Vedlagte udkast til bekendtgørelse indeholder forslag til fastsættelse af regler for
prækvalifikation af uddannelsesfilialer, herunder kriterier for prækvalifikation, og er
udformet med henblik på at tilvejebringe de retlige forudsætninger for at realisere
det beskrevne formål.
Den indeholder således udkast til regler om uddannelsesfilialer i § 14, ligesom § 15
er suppleret med en bestemmelse om, hvilke oplysninger en ansøgning om præ-
kvalifikation af en uddannelsesfilial skal indeholde, herunder foreslås nye kriterier
for vurdering af en uddannelsesfilial, jf. kriterium 1c i bilag 4.
Udkastet indeholder f.s.v.a. § 21 betingelserne for godkendelse af en ansøgning om
en uddannelsesfilial.
Desuden indeholder udkastet enkelte sproglige korrektioner i den eksisterende ak-
krediteringsbekendtgørelse.
Styrelsen skal afslutningsvist bemærke, at efter udkastet er de studerendes for-
hold og rettigheder i forhold til uddannelse på en uddannelsesfilial reguleret efter
samme regler, som gælder for studerende på ordinære udbud, hvis uddannelses-
institutionen skulle ønske at lukke udbuddet af uddannelsen, eller hvis uddannel-
ses- og forskningsministeren pålægger institutionen at ophøre med at udbyde en
uddannelse. Efter udkastet vil institutionen i begge situationer blive pålagt at
31. maj 2021
Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen
Jura
Haraldsgade 53
2100 København Ø
Tel. 7231 7800
www.ufm.dk
CVR-nr. 3404 2012
Sagsbehandler
Rikke Lise Simested
Tel. 72 31 78 76
[email protected]
Ref.-nr.
20/53078-30
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 92: Kopi af høringsmaterialet vedrørende Uddannelses- og Forskningsstyrelsens høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og godkendelse af videregående uddannelser. Høringen blev iværksat den 31. maj 2021, og der er høringsfrist den 28. juni 2021.
2412651_0002.png
lægge en plan for færdiggørelse af allerede optagne studerende. Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen træffer afgørelse om, planen kan godkendes.
Bekendtgørelsen forventes udstedt mhp. ikrafttræden senest 1. september 2021.
Frist for høringssvar er
mandag den 28. juni 2021.
Bemærkninger sendes til:
UFM FP UFS-DJOS-JUR - Høringssvar
[email protected]
Med venlig hilsen
Rikke Lise Simested
Specialkonsulent
Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen
Side 2/2
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 92: Kopi af høringsmaterialet vedrørende Uddannelses- og Forskningsstyrelsens høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og godkendelse af videregående uddannelser. Høringen blev iværksat den 31. maj 2021, og der er høringsfrist den 28. juni 2021.
2412651_0003.png
UDKAST
Bekendtgørelse om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner og godkendelse af videregående
uddannelser
I medfør af § 8, stk. 2, § 9, stk. 5, § 12, stk. 2, § 14, stk. 2, § 18, stk. 4, § 20,
stk. 2,
§ 21, stk. 4 og §
22, stk. 2, i lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner, jf. lovbekendtgørelse nr. 173
af 2. marts 2018, fastsættes:
Kapitel 1
Institutionsakkreditering
§ 1.
Akkrediteringsrådet træffer ud fra en helhedsvurdering afgørelse om institutionsakkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner under Uddannelses- og Forskningsministeriet på grundlag af de
kriterier, der fremgår af denne bekendtgørelses bilag 1.
Stk. 2.
Rådet offentliggør afgørelserne og de tilknyttede akkrediteringsrapporter.
§ 2.
Uddannelsesinstitutionerne udarbejder selvevalueringsrapport, der indgives til
Akkrediteringsrådet inden for en af rådet fastsat frist.
Stk. 2.
En institutionsakkreditering anses for at være påbegyndt 120 dage før den efter stk. 1 fastsatte
frist.
§ 3.
Danmarks Akkrediteringsinstitution fastsætter procedurer for behandling og vurdering af
uddannelsesinstitutionernes ansøgning om institutionsakkreditering under hensyntagen til forskelle i
institutionstype og -størrelse.
Stk. 2.
Danmarks Akkrediteringsinstitution indhenter hos uddannelsesinstitutionen de oplysninger,
som er nødvendige og tilstrækkelige for behandling og vurdering af ansøgningen og for
Akkrediteringsrådets afgørelse. Danmarks Akkrediteringsinstitution kan som betingelse for rettidig
udarbejdelse af akkrediteringsrapporten fastsætte en endelig frist for modtagelse af supplerende
oplysninger fra uddannelsesinstitutionerne.
Stk. 3.
Danmarks Akkrediteringsinstitution offentliggør vejledning til uddannelsesinstitutionerne samt
procedurer fastsat efter stk. 1.
§ 4.
Akkrediteringsrådet træffer afgørelse om positiv henholdsvis betinget positiv
institutionsakkreditering eller afslag på institutionsakkreditering.
Stk. 2.
Afgørelsen meddeles uddannelsesinstitutionen og
Styrelsen for Forskning og
Uddannelses-
og
Forskningsstyrelsen
senest 5 hverdage efter, at afgørelsen er truffet.
§ 5.
Får en maritim uddannelsesinstitution afslag på ansøgning om institutionsakkreditering, skal
institutionen senest 20 hverdage efter modtagelse af afslaget indsende en handlingsplan til
Styrelsen for
Forskning og
Uddannelses-
og Forskningsstyrelsen
for, hvordan institutionen vil rette op på
kvalitetssikringen af sine uddannelsesudbud og inden for hvilken frist.
Stk. 2.
Uddannelses- og
Fforskningsministeren
kan
1) pålægge uddannelsesinstitutionen konkrete initiativer og handlinger, som er nødvendige for
opfyldelse af nærmere fastsatte mål for uddannelseskvaliteten, og bestemme, hvornår disse skal være
gennemført, og
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 92: Kopi af høringsmaterialet vedrørende Uddannelses- og Forskningsstyrelsens høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og godkendelse af videregående uddannelser. Høringen blev iværksat den 31. maj 2021, og der er høringsfrist den 28. juni 2021.
2412651_0004.png
2) pålægge bestyrelsen for uddannelsesinstitutionen at indgå en indsatsaftale med
Styrelsen for
Forskning og
Uddannelses-
og Forskningsstyrelsen
efter reglerne i lov om maritime uddannelser.
Kapitel 2
Uddannelsesakkreditering
§ 6.
Akkrediteringsrådet træffer ud fra en helhedsvurdering afgørelse om akkreditering af
videregående uddannelser ved uddannelsesinstitutioner under Uddannelses- og Forskningsministeriet på
grundlag af de kriterier, der fremgår af denne bekendtgørelses bilag 2.
Stk. 2.
Uddannelsernes mål for læringsudbytte vurderes i forhold til typebeskrivelserne for de enkelte
uddannelser, som fremgår af kvalifikationsrammen for videregående uddannelse, jf.
denne
bekendtgørelses
bilag 3.
Stk. 3.
Rådet offentliggør afgørelserne og de tilknyttede akkrediteringsrapporter.
§ 7.
Akkrediteringsrådet kan træffe afgørelse om akkreditering af universitetsuddannelser, som
danske universiteter udbyder i udlandet.
Stk. 2.
Akkrediteringsrådet træffer afgørelse om akkreditering af udbud i udlandet af danske
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser samt akademiuddannelser og
diplomuddannelser, jf. bekendtgørelse om udbud af danske erhvervsrettede videregående uddannelser i
udlandet.
§ 8.
For uddannelser, som kan føre til udøvelse af lovregulerede erhverv, der kræver autorisation, kan
Akkrediteringsrådet fastsætte yderligere kriterier, som sikrer, at uddannelsen opfylder
uddannelsesrelevante og lovgivningsmæssige krav knyttet til det lovregulerede erhverv. Rådet skal
forud herfor høre den myndighed, der udsteder autorisation til udøvelsen af det pågældende erhverv.
§ 9.
Danmarks Akkrediteringsinstitution fastsætter procedurer for behandling og vurdering af
ansøgninger om uddannelsesakkreditering under hensyntagen til forskelle i uddannelses- og
ansøgningstype.
Stk. 2.
Danmarks Akkrediteringsinstitution indhenter hos uddannelsesinstitutionen de oplysninger,
som er nødvendige og tilstrækkelige for behandling og vurdering af ansøgningen og for
Akkrediteringsrådets afgørelse. Danmarks Akkrediteringsinstitution kan som betingelse for rettidig
udarbejdelse af akkrediteringsrapporten fastsætte en endelig frist for modtagelse af supplerende
oplysninger.
Stk. 3.
Danmarks Akkrediteringsinstitution offentliggør vejledning til uddannelsesinstitutionerne samt
procedurer fastsat efter stk. 1.
§ 10.
Akkrediteringsrådet træffer afgørelse om positiv henholdsvis betinget positiv
uddannelsesakkreditering eller giver afslag på uddannelsesakkreditering. For nye uddannelser og nye
uddannelsesudbud kan rådet dog kun træffe afgørelse om positiv uddannelsesakkreditering eller give
afslag på uddannelsesakkreditering.
Stk. 2.
Afgørelsen meddeles uddannelsesinstitutionen og
Styrelsen for Forskning og
Uddannelses-
og
Forskningsstyrelsen
senest 5 hverdage efter, at afgørelsen er truffet.
Kapitel 3
Uddannelser eller uddannelsesudbud inden for nye videnskabelige områder eller nye fagområder
§ 11.
Hvis en positivt institutionsakkrediteret uddannelsesinstitution ønsker at oprette nye
videregående uddannelser og uddannelsesudbud inden for videnskabelige områder eller fagområder,
som uddannelsesinstitutionen ikke udbød uddannelser inden for, da institutionsakkrediteringen blev
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 92: Kopi af høringsmaterialet vedrørende Uddannelses- og Forskningsstyrelsens høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og godkendelse af videregående uddannelser. Høringen blev iværksat den 31. maj 2021, og der er høringsfrist den 28. juni 2021.
2412651_0005.png
påbegyndt, kan uddannelses- og forskningsministeren træffe afgørelse om, at uddannelsen skal
gennemgå en vurdering i forhold til videngrundlaget og uddannelsens fysiske faciliteter, jf. § 20, stk. 1,
nr. 3.
Stk. 2.
Det indgår i ministerens afgørelse efter stk. 1, hvor tæt faglig sammenhæng, der er mellem den
nye uddannelse eller det nye uddannelsesudbud og uddannelsesinstitutionens øvrige uddannelser og
uddannelsesudbud.
§ 12.
Danmarks Akkrediteringsinstitution udarbejder en vurdering på grundlag af videngrundlaget
samt en vurdering af, om uddannelsens fysiske faciliteter og materielle ressourcer er relevante for at
realisere målene for læringsudbyttet.
Stk. 2.
Danmarks Akkrediteringsinstitution fastsætter procedurer for behandling og vurdering af
ansøgninger om vurderinger efter stk. 1 for nye videregående uddannelser og uddannelsesudbud under
hensyntagen til forskelle i uddannelsestype.
Stk. 3.
Danmarks Akkrediteringsinstitution indhenter hos uddannelsesinstitutionen de oplysninger,
som er nødvendige og tilstrækkelige for behandling og vurdering af ansøgningen og for
Akkrediteringsrådets afgørelse. Danmarks Akkrediteringsinstitution kan som betingelse for rettidig
udarbejdelse af vurderingen fastsætte en endelig frist for modtagelse af supplerende oplysninger.
§ 13.
Akkrediteringsrådet træffer ud fra en helhedsvurdering afgørelse på grundlag af kriterie II i
bilag 2 samt på grundlag af en vurdering af, om uddannelsens fysiske faciliteter og materielle ressourcer
er relevante for at realisere målene for læringsudbyttet.
Stk. 2.
Akkrediteringsrådets afgørelse kan være enten positiv eller negativ.
Stk. 3.
Afgørelsen meddeles uddannelsesinstitutionen og
Styrelsen for Forskning og
Uddannelses-
og
Forskningsstyrelsen
senest 5 hverdage efter, at afgørelsen er truffet.
Kapitel 4
Prækvalifikation af nye uddannelser og uddannelsesudbud
§ 14.
De videregående uddannelsesinstitutioner ansøger
Styrelsen for Forskning og
Uddannelses-
og
Forskningsstyrelsen
om prækvalifikation af nye uddannelser,
og
uddannelsesudbud
og
uddannelsesfilialer.
§ 15.
Ansøgning om prækvalifikation skal indgives, før uddannelsesinstitutionen
1) opretter en ny videregående uddannelse eller erstatter et dansksproget uddannelsesudbud med
udbud af samme uddannelse på et andet undervisningsddannelsessprog end dansk,
2) opretter et udbud af en videregående uddannelse, som institutionen ikke allerede er godkendt til at
udbyde,
3) dublerer et eksisterende uddannelsesudbud med et nyt udbudssted i en anden by eller med et
uddannelsesudbud med nyt undervisningssprog,
eller
4) flytter et eksisterende uddannelsesudbud til en anden by.,
eller
5) opretter en uddannelsesfilial.
Stk. 2.
Styrelsen for Forskning og
Uddannelses-
og Forskningsstyrelsen
kan i særlige tilfælde
dispensere fra stk. 1, nr. 4.
§ 16.
Ansøgning om prækvalifikation kan indgives 2 gange årligt. Ansøgningerne offentliggøres efter
ansøgningsfristens udløb.
Stk. 2.
Forud for indgivelsen af ansøgning om prækvalifikation, jf. § 15, stk. 1, nr. 1-45, skal
uddannelsesinstitutionen sikre, at den ansøgte uddannelse,
eller det ansøgte
uddannelsesudbud
eller
uddannelsesfilial
ligger inden for lovgivningens rammer, herunder relevant uddannelsesbekendtgørelse,
adgangsbekendtgørelse mv.
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 92: Kopi af høringsmaterialet vedrørende Uddannelses- og Forskningsstyrelsens høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og godkendelse af videregående uddannelser. Høringen blev iværksat den 31. maj 2021, og der er høringsfrist den 28. juni 2021.
2412651_0006.png
Stk. 3.
Uddannelsesinstitutionens ansøgning om prækvalifikation af en ny videregående uddannelse,
jf. § 15, stk. 1, nr. 1, skal indeholde:
1) Oplysninger om uddannelsen til brug for vurdering og godkendelse samt efterfølgende optagelse i
ministeriets uddannelsesregister for videregående uddannelser.
2) Redegørelse og dokumentation for, hvordan uddannelsen opfylder kriterierne 1a og 2 i bilag 4
til
denne bekendtgørelse.
Stk. 4.
Uddannelsesinstitutionens ansøgning om prækvalifikation af et nyt uddannelsesudbud, jf. § 15,
stk. 1, nr. 2-4, skal indeholde:
1) Oplysninger om uddannelsesudbuddet til brug for vurdering og godkendelse samt efterfølgende
optagelse i ministeriets uddannelsesregister for videregående uddannelser, herunder oplysninger om
hvilken eksisterende uddannelse, der søges om udbud af.
2) Redegørelse og dokumentation for, hvordan uddannelsesudbuddet opfylder kriterierne 1b og 2 i
bilag 4
til denne bekendtgørelse.
Stk. 5.
Uddannelsesinstitutionens ansøgning om prækvalifikation af en ny uddannelsesfilial, jf. § 15,
stk. 1, nr. 5, skal indeholde:
1) Oplysninger om uddannelsesfilialen til brug for vurdering og godkendelse samt efterfølgende
optagelse i ministeriets uddannelsesregister for videregående uddannelser, herunder oplysninger om
hvilken eksisterende godkendt uddannelse eller uddannelsesudbud, som helt eller delvist henlægges
til uddannelsesfilialen.
2) Redegørelse og dokumentation for, hvordan uddannelsesfilialen opfylder kriterierne 1c og 2 i
bilag 4.
Stk. 5.
Ansøgning indgives digitalt.
til Styrelsen for Forskning og
Uddannelses-
og
Forskningsstyrelsen, som på styrelsens hjemmeside
offentliggør
vejledning til
uddannelsesinstitutionerne samt
krav til og frister for indgivelse af ansøgning.
Rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelser
§ 17.
Uddannelses- og forskningsministeren nedsætter et rådgivende udvalg for vurdering af udbud af
videregående uddannelser (RUVU) i medfør af § 19 i lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner.
Stk. 2.
Det rådgivende udvalg udarbejder en forretningsorden for sit virke, som bl.a. omfatter
retningslinjer for mødefrekvens, sagsgange, mødeafholdelse, tavshedspligt, habilitet, organisering og
samarbejde med sekretariatet. Forretningsordenen godkendes af ministeren.
Stk. 3.
Det rådgivende udvalg sekretariatsbetjenes af
Styrelsen for Forskning og
Uddannelses-
og
Forskningsstyrelsen.
§ 18.
Styrelsen for Forskning og
Uddannelses-
og Forskningsstyrelsen
offentliggør ansøgningerne og
forelægger dem for det rådgivende udvalg
for vurdering af udbud af videregående uddannelser
senest 15
hverdage efter ansøgningsfristens udløb. Styrelsen
for Forskning og Uddannelse
kan som betingelse for
rettidig afgørelse, jf. § 20, stk. 4, fastsætte endelig frist for indgivelse af supplerende oplysninger.
Stk. 2.
Det rådgivende udvalg vurderer ansøgningerne i forhold til de relevante kriterier i denne
bekendtgørelses bilag 4 og afgiver en begrundet vurdering til
Sstyrelsen for Forskning og Uddannelse
senest 15 hverdage efter forelæggelsen efter stk. 1.
Stk. 3.
Styrelsen
for Forskning og Uddannelse
udarbejder indstilling til uddannelses- og
forskningsministeren på baggrund af det rådgivende udvalgs vurdering efter stk. 2. Styrelsen kan tillige
indhente supplerende faglig rådgivning i medfør af § 18 i lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner.
§ 19.
Uddannelses- og forskningsministeren offentliggør årligt en samlet rapport om resultater og
erfaringer med prækvalifikation, herunder om det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 92: Kopi af høringsmaterialet vedrørende Uddannelses- og Forskningsstyrelsens høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og godkendelse af videregående uddannelser. Høringen blev iværksat den 31. maj 2021, og der er høringsfrist den 28. juni 2021.
2412651_0007.png
videregående uddannelsers arbejde. Rapporten sendes til Uddannelses- og Forskningsudvalget i
Folketinget.
Kapitel 5
Godkendelse af uddannelser,
og
uddannelsesudbud
og uddannelsesfilialer
§ 20.
Uddannelses- og forskningsministeren træffer på baggrund af gennemført prækvalifikation
afgørelse om:
1) Godkendelse til oprettelse af ny uddannelse,
eller
nyt uddannelsesudbud
eller uddannelsesfilial, jf.
§ 21.
2) Foreløbig godkendelse til oprettelse af ny uddannelse,
eller
nyt uddannelsesudbud
eller
uddannelsesfilial
betinget af efterfølgende positiv uddannelsesakkreditering eller
institutionsakkreditering.
3) Foreløbig godkendelse til oprettelse af ny uddannelse eller nyt uddannelsesudbud betinget af
efterfølgende positiv afgørelse i forhold til kriterie II i bilag 2 og uddannelsens fysiske faciliteter og
materielle ressourcer.
4) Afslag på godkendelse til oprettelse af ny uddannelse,
eller
nyt uddannelsesudbud
eller
uddannelsesfilial.
Stk. 2.
For ansøgninger efter § 15, stk. 1, nr. 3,
og
4
og 5,
kan ministeren i særlige tilfælde træffe
afgørelse om, at den ansøgte dublering eller flytning af et godkendt uddannelsesudbud
eller etablering af
en uddannelsesfilial
kan gennemføres uden efterfølgende uddannelsesakkreditering, uanset at
uddannelsesinstitutionen ikke er positivt institutionsakkrediteret. Det vil indgå i grundlaget for
afgørelsen, om uddannelsesudbuddet, der ønskes flyttet eller dubleret, er godkendt efter positiv
uddannelsesakkreditering.
Stk. 3.
Foreløbig godkendelse efter stk. 1, nr. 2, bortfalder, såfremt der ikke opnås positiv
uddannelsesakkreditering eller institutionsakkreditering inden for en i afgørelsen angivet tidsfrist.
Tidsfristen fastsættes under hensyntagen til tidsrammerne for igangværende institutionsakkreditering
eller efterfølgende uddannelsesakkreditering.
Stk. 4.
Ministerens afgørelse om godkendelse eller foreløbig godkendelse meddeles almindeligvis
uddannelsesinstitutionen senest 10 uger efter modtagelsen af ansøgningen ledsaget af de nødvendige
oplysninger.
Stk. 5.
Udkast til afslag på godkendelse til oprettelse af ny uddannelse,
eller
nyt uddannelsesudbud
eller uddannelsesfilial,
jf. stk. 1, nr. 4, meddeles uddannelsesinstitutionen, der kan gøre indsigelse senest
10 hverdage efter modtagelsen heraf.
Stk. 6.
Ministerens afgørelser efter stk. 1 offentliggøres på ministeriets hjemmeside.
§ 21.
Betingelserne for godkendelse af uddannelsesfilial, jf. § 20, stk.1, nr.1, er at:
1) Uddannelsesinstitutionen har mindst ét ordinært udbud af uddannelsen, samt at institutionen eller
det ordinære udbud af uddannelsen er positivt akkrediteret.
2) Uddannelsesfilialen etableres uden for København (forstået som de storkøbenhavnske
kommuner), Aarhus, Odense og Aalborg.
3) Godkendelse gives for en periode op til seks år.
4) Godkendelsen kan forlænges yderligere seks år, hvis uddannelses- og forskningsministeren
godkender forlængelsen.
§ 212.
Uddannelses- og forskningsministeren træffer afgørelse om godkendelse af eksisterende
uddannelser og uddannelsesudbud efter positiv uddannelsesakkreditering.
Stk. 2.
Det er en forudsætning for godkendelse, at uddannelsen og uddannelsesudbuddet opfylder
lovgivningsmæssige krav, herunder uddannelsesbekendtgørelse, adgangsbekendtgørelse mv.
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 92: Kopi af høringsmaterialet vedrørende Uddannelses- og Forskningsstyrelsens høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og godkendelse af videregående uddannelser. Høringen blev iværksat den 31. maj 2021, og der er høringsfrist den 28. juni 2021.
2412651_0008.png
Stk. 3.
I forbindelse med godkendelsen af den eksisterende uddannelse vil uddannelsens
takstindplacering, titel, adgangskrav mv. blive vurderet.
Særlige regler om sammenlægning af eksisterende uddannelser
§ 223.
Uddannelsesinstitutionerne kan ansøge om at sammenlægge to eller flere uddannelser uden
prækvalifikation, når:
1)
UddannelsesiInstitutionen
er eneudbyder af de uddannelser, der ønskes sammenlagt.
2) Alle
uddannelsesinstitutioner,
der udbyder uddannelser efter centralt fastlagte
uddannelsesbekendtgørelser, er enige om, at to eller flere uddannelser ønskes sammenlagt.
Stk. 2.
Sammenlægningen kan ske uden prækvalifikation, når den uddannelse, der etableres ved
sammenlægningen, efter sit formål og erhvervssigte ikke forventes at have væsentlige negative
konsekvenser for eksisterende beslægtede uddannelser. Godkendelse af sammenlægning uden
prækvalifikation sker på betingelse af lukning af de uddannelser, der indgår i sammenlægningen.
Stk. 3.
Institutionen indsender oplysninger om sammenlægningen til brug for uddannelses- og
forskningsministerens vurdering og eventuelle godkendelse af den sammenlagte uddannelse samt
optagelse i ministeriets uddannelsesregister for videregående uddannelser. Oplysningerne skal omfatte
følgende:
1) Forslag til titel, adgangskrav, hovedområde, normeret studietid, udbudssprog, udbudssted,
censorkorps og takstindplacering for den nye, sammenlagte uddannelse og tilsvarende oplysninger
for de uddannelser, der indgår i sammenlægningen.
2) Redegørelse for baggrunden og formålet med sammenlægningen.
3) Vurdering af beskæftigelses- og videreuddannelsesmuligheder for dimittender fra den
sammenlagte uddannelse samt anslået årligt optag.
Stk. 4.
Uddannelses- og forskningsministeren kan på baggrund af oplysningerne træffe afgørelse om
følgende:
1) Godkendelse af den sammenlagte uddannelse på betingelse af lukning af de uddannelser, der
indgår i sammenlægningen.
2) Afslag på sammenlægning uden prækvalificering med henvisning til, at sammenlægningen
forudsætter prækvalifikation og godkendelse som ny uddannelse, jf. §§ 15, 16 og 20.
Ændringer i eksisterende uddannelser og udbud af uddannelser i udlandet, der ikke er omfattet af
prækvalifikation
§ 234.
Ansøgning om ændring af eksisterende uddannelsers titel, takstindplacering, specifikke
adgangskrav for uddannelser, der er omfattet af adgangsbekendtgørelse, normeret studietid eller centralt
fastsatte maksimumrammer for optag indgives til
Styrelsen for Forskning og
Uddannelses-
og
Forskningsstyrelsen
inden for en af styrelsen fastsat frist. Styrelsen kan anmode Akkrediteringsrådet om
bidrag til vurdering af ansøgningerne.
Stk. 2.
Uddannelsesinstitutionerne orienterer styrelsen om nedlæggelse af eksisterende uddannelser og
uddannelsesudbud, om skift af undervisningddannelsessprog fra fremmedsprog til dansk samt om
ændringer i eventuelle maksimumrammer for optag, som er fastsat af institutionen.
§ 245.
For udbud af uddannelser i udlandet, der ikke er omfattet af prækvalifikation eller screening
efter reglerne i bekendtgørelse om udbud af danske erhvervsrettede videregående uddannelser i
udlandet, skal uddannelsesinstitutionen indsende oplysninger til
Styrelsen for Forskning og
Uddannelses-
og Forskningsstyrelsen
om uddannelsens danske titel, hovedområde, adgangskrav og
normeret studietid med henblik på godkendelse af uddannelsen og uddannelsens optagelse i ministeriets
uddannelsesregister.
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 92: Kopi af høringsmaterialet vedrørende Uddannelses- og Forskningsstyrelsens høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og godkendelse af videregående uddannelser. Høringen blev iværksat den 31. maj 2021, og der er høringsfrist den 28. juni 2021.
2412651_0009.png
Kapitel 6
Gennemgang af uddannelser med særlige kvalitetsmæssige udfordringer
§ 256.
Uddannelses- og forskningsministeren kan udtage uddannelser eller uddannelsesudbud med
særlige kvalitetsmæssige udfordringer til en gennemgang.
Stk. 2.
En uddannelse eller et uddannelsesudbud kan udtages til en gennemgang, hvis uddannelsen
eller udbuddet set i forhold til beslægtede uddannelser afviger væsentligt på centrale indikatorer,
herunder ved lav overgang til beskæftigelse, lange gennemførelsestider eller særligt stort frafald.
Udtagelse kan endvidere ske efter begrundet anmodning fra Akkrediteringsrådet, arbejdsmarkedets
parter, et censorformandskab, de studerende m.fl.
Stk. 3.
For uddannelser og uddannelsesudbud, der efter forudgående høring af de berørte
uddannelsesinstitutioner udtages til gennemgang, gennemfører
Styrelsen for Forskning og
Uddannelses-
og Forskningsstyrelsen
med inddragelse af Danmarks Akkrediteringsinstitution og Akkrediteringsrådet
en indledende vurdering med henblik på valg af metode for gennemgangen af uddannelsen eller
udbuddet.
Stk. 4.
Ministeren træffer på baggrund af den indledende vurdering afgørelse om, hvorvidt
uddannelsen eller uddannelsesudbuddet skal uddannelsesakkrediteres, eller om der skal gennemføres en
undersøgelse af, hvorvidt udvalgte kriterier i bilag 2 fortsat er opfyldt. Ministeren kan endvidere træffe
afgørelse om, at der skal gennemføres et ministerielt tilsyn eller iværksættes en tværgående evaluering
med henblik på en bredere belysning af problemstillingerne.
Kapitel 7
Klage og ikrafttræden
§ 267.
Klager over retlige spørgsmål ved Akkrediteringsrådets afgørelser kan af parterne indbringes
for
Styrelsen for Forskning og
Uddannelses-
og Forskningsstyrelsen
senest 14 dage efter, at afgørelsen
er meddelt parten, jf. § 28, stk. 2, i lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner.
Stk. 2.
Styrelsens afgørelser efter stk. 1 kan ikke indbringes for højere administrativ myndighed.
§ 27.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. september 202119.
Stk. 2.
For uddannelsesinstitutioner der har fået afslag på institutionsakkreditering, har opnået en
betinget positiv institutionsakkreditering eller ikke har gennemgået institutionsakkreditering gælder
kriterierne for institutionsakkreditering i bekendtgørelse nr. 852 af 3. juli 2015 om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner og godkendelse af videregående uddannelser ved førstkommede
institutionsakkreditering af uddannelsesinstitutionen. Ved efterfølgende institutionsakkrediteringer
finder kriterierne for institutionsakkreditering i nærværende bekendtgørelse anvendelse, medmindre
uddannelsesinstitutionen fik afslag på institutionsakkreditering.
Stk. 3.
Bekendtgørelse nr.
853 af 12. august 2019205 af 13. marts 2018
om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner og godkendelse af videregående uddannelser ophæves.
Uddannelses- og Forskningsministeriet, den 12. august 2019
Ane Halsboe-Jørgensen
/ Anders Bau Truelsen
Bilag 1
Kriterier for institutionsakkreditering
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 92: Kopi af høringsmaterialet vedrørende Uddannelses- og Forskningsstyrelsens høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og godkendelse af videregående uddannelser. Høringen blev iværksat den 31. maj 2021, og der er høringsfrist den 28. juni 2021.
2412651_0010.png
Kriterier for institutionsakkreditering
I. Systematisk og involverende kvalitetssikringsarbejde
Institutionen har et kvalitetssikringsarbejde, der løbende understøtter udviklingen af uddannelsesudbuddenes kvalitet og relevans,
herunder en tilpasning til samfundsudviklingen og arbejdsmarkedets behov.
Institutionen har en velfungerende praksis, der indebærer, at:
- Institutionen har en offentligt tilgængelig politik, der beskriver, hvordan kvalitetssikringsarbejdet understøtter institutionens mål
for uddannelseskvalitet og relevans,
- kvalitetssikringsarbejdet er forankret på ledelsesniveau og baserer sig på en klar ansvars- og arbejdsfordeling,
- institutionen fremmer en kvalitetskultur, der involverer alle organisatoriske niveauer, herunder undervisere og studerende, i
deltagelsen i og udviklingen af kvalitetssikringsarbejdet,
- institutionen som led i kvalitetssikringsarbejdet monitorerer relevante informationer vedrørende uddannelsesudbuddene,
eksempelvis om videngrundlag, studiemiljø, studieaktivitet, studerendes evalueringer, prøveresultater, frafald, gennemførelsestid,
internationalisering og beskæftigelse,
- institutionen fastlægger standarder for, hvornår der er tale om utilfredsstillende kvalitet og relevans,
- der regelmæssigt rapporteres med evaluering af, om målene nås på det enkelte uddannelsesudbud, og at der følges op i tilfælde af
mangelfuld målopfyldelse,
- kvalitetssikringsarbejdet omfatter alle institutionens udbud af videregående uddannelser, herunder de dele af uddannelserne, der
gennemføres uden for institutionen, f.eks. praktik,
- institutionen som et led i monitoreringen og udviklingen af kvalitet og relevans på en hensigtsmæssig måde inddrager eksterne
eksperter i evalueringen af uddannelsesudbud, herunder hvor relevant med brug af internationale eksperter,
- regelmæssige vurderinger fra institutionens omverden, herunder fra censorer, aftagere og dimittender, indgår i det systematiske
kvalitetssikringsarbejde,
- maritime institutioner iagttager de særlige lovkrav til evaluering af deres uddannelsesudbud, der følger af bekendtgørelse om
kvalitetssikring og godkendelse af maritime uddannelser mv., lov samt EU-retlige og internationale forpligtelser.
II. Videngrundlag
Institutionen har en praksis, som sikrer, at uddannelser og undervisning til stadighed baserer sig på et videngrundlag, der svarer til
uddannelser af den givne type på det givne niveau og giver et solidt grundlag for opnåelse af uddannelsernes mål.
Institutionen har en velfungerende praksis, som sikrer:
- at uddannelsesudbuddene er tilknyttet relevante faglige miljøer, så uddannelserne løbende baserer sig på opdateret viden, som er
relevant for uddannelser af den givne type på det givne niveau, jf. lovgivningens bestemmelser om uddannelsernes videngrundlag,
- at de studerende løbende har kontakt til det relevante videngrundlag med henblik på at understøtte de studerende i at opnå
uddannelsens mål for læringsudbytte.
III. Niveau, indhold og tilrettelæggelse
Institutionen har en praksis, som sikrer, at uddannelserne har det rette niveau, herunder et fagligt indhold, en pædagogisk kvalitet,
tilrettelæggelse og udprøvning, der understøtter de studerendes læring og opnåelse af uddannelsens samlede mål for læringsudbytte.
Institutionen har en velfungerende praksis, som sikrer:
- at uddannelserne til stadighed har et niveau og indhold, der svarer til uddannelsernes samlede mål for læringsudbytte og de
relevante typebeskrivelser i den danske kvalifikationsramme for videregående uddannelser,
- at uddannelsesudbuddenes tilrettelæggelse og gennemførelse, herunder prøverne, understøtter studentercentreret læring og de
studerendes mulighed for at opnå uddannelsernes samlede mål for læringsudbytte med en arbejdsbelastning svarende til
uddannelsens omfang i ECTS-point.
Bilag 2
Kriterier for uddannelsesakkreditering
Kriterier for uddannelsesakkreditering
I. Behov og relevans*
Uddannelsen er relevant i forhold til arbejdsmarkedets behov.
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 92: Kopi af høringsmaterialet vedrørende Uddannelses- og Forskningsstyrelsens høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og godkendelse af videregående uddannelser. Høringen blev iværksat den 31. maj 2021, og der er høringsfrist den 28. juni 2021.
2412651_0011.png
Uddybning:
dimittenderne finder relevant beskæftigelse eller videre uddannelse,
institutionen indgår i en løbende dialog med aftagere og andre relevante interessenter med henblik på fortsat at sikre uddannelsens
relevans på arbejdsmarkedet.
* Kriterium I anvendes kun ved akkreditering af eksisterende uddannelser og uddannelsesudbud.
II. Videngrundlag
Uddannelsen er baseret på det videngrundlag, som følger af reglerne for uddannelsen.
Uddybning:
uddannelsen er tilknyttet et relevant fagligt miljø, hvor underviserne samlet set lever op til de krav til kvalifikationer og
kompetencer, der følger af reglerne for uddannelsen,
uddannelsen er baseret på ny viden og tilrettelægges af undervisere, der deltager i eller har aktiv kontakt med relevante forsknings-
eller udviklingsmiljøer,
de studerende har kontakt til det relevante videngrundlag, fx gennem inddragelse i aktiviteter relateret hertil.
III. Mål for læringsudbytte
Der er sammenhæng mellem uddannelsens indhold og målene for læringsudbytte.
Uddybning:
uddannelsens mål for læringsudbytte lever op til den relevante typebeskrivelse i den danske kvalifikationsramme for videregående
uddannelser,
der er sammenhæng mellem uddannelsens struktur, læringsmål og adgangsgrundlag set i forhold til målene for læringsudbytte.
IV. Tilrettelæggelse og gennemførelse
Tilrettelæggelsen og den praktiske gennemførelse af uddannelsen understøtter opnåelsen af målene for læringsudbytte.
Uddybning:
uddannelsen er tilrettelagt, så den studerende kan opnå uddannelsens mål for læringsudbytte inden for uddannelsens normerede
studietid og med en samlet arbejdsbelastning svarende til uddannelsens omfang i ECTS-point,
undervisningen på uddannelsen er pædagogisk kvalificeret,
uddannelsen er tilrettelagt, så det er muligt at gennemføre én eller flere dele af uddannelsen eller udbuddet i udlandet inden for
uddannelsens normerede studietid,
dele af uddannelsen, der gennemføres uden for institutionen, herunder praktik, kliniske forløb og uddannelsesdele, der gennemføres
i udlandet, indgår som integrerede dele af uddannelsen, således at de studerendes læring på institutionen og på dele, der
gennemføres uden for institutionen, supplerer hinanden.
V. Intern kvalitetssikring og -udvikling
Kvalitetssikringen af uddannelsen er i overensstemmelse med de europæiske standarder og retningslinjer for de videregående
uddannelsesinstitutioners interne kvalitetssikring af uddannelser og er velfungerende i praksis.
Uddybning:
Institutionen sikrer, at
der gennemføres løbende kvalitetssikring og -udvikling af uddannelsens tilrettelæggelse og gennemførelse, herunder indsamling,
analyse og anvendelse af relevant information og de studerendes evaluering af undervisningen,
der gennemføres periodiske evalueringer af uddannelsen med inddragelse af aftagere og øvrige relevante interessenter,
at dele af uddannelsen, som gennemføres uden for institutionen, herunder praktik, kliniske forløb og uddannelsesdele, der
gennemføres i udlandet, omfattes af det systematiske kvalitetssikringsarbejde,
uddannelsens fysiske faciliteter og materielle ressourcer er relevante for at realisere målene for læringsudbyttet.
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 92: Kopi af høringsmaterialet vedrørende Uddannelses- og Forskningsstyrelsens høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og godkendelse af videregående uddannelser. Høringen blev iværksat den 31. maj 2021, og der er høringsfrist den 28. juni 2021.
2412651_0012.png
Bilag 3
Beskrivelser af de videregående grader i Danmark (typebeskrivelser)
Beskrivelser af de videregående grader i Danmark (typebeskrivelser)
Beskrivelser af de ordinære videregående grader i Danmark (typebeskrivelser)
Professionsbachelor-
Erhvervsakademigrad
Bachelorgrad
grad
Viden og forståelse
Skal inden for et eller
Skal have
flere fagområder have
viden, som på
forskningsbaseret
udvalgte områder er
viden om teori,
baseret på højeste
metode og praksis
inden for et eller flere internationale
forskning inden for et
fagområder
fagområde
Skal kunne forstå og
Skal kunne forstå
Skal kunne forstå
på et videnskabeligt
grundlag reflektere
praksis og central
praksis, anvendt teori
Skal kunne forstå og
anvendt teori og
og metode samt
over
reflektere over teori,
metode samt kunne kunne reflektere over
fagområdets/ernes
videnskabelige
forstå erhvervets
professionens praksis
viden samt kunne
metoder og praksis
anvendelse af teori og og anvendelse af teori
identificere
metode
og metode
videnskabelige
problemstillinger
Skal have
udviklingsbaseret
viden om erhvervets
og fagområdets
praksis og central
anvendt teori og
metode
Skal have
udviklingsbaseret
viden om
professionens og
fagområdets praksis
og anvendt teori og
metode
Skal kunne anvende et Skal mestre
eller flere fagområders fagområdets/ernes
videnskabelige
videnskabelige
metoder og redskaber metoder og redskaber
samt kunne anvende samt mestre generelle
generelle færdigheder, færdigheder, der
der knytter sig til
knytter sig til
beskæftigelse inden beskæftigelse inden
for fagområdet/erne for fagområdet/erne
Skal have viden på
højeste
internationale
niveau inden for
forskningsområdet
Skal have ydet et
væsentligt bidrag til
udvikling af ny
viden og forståelse
inden for
forskningsområdet
på baggrund af
videnskabelige
undersøgelser
Skal mestre de
videnskabelige
metoder og
redskaber samt
mestre øvrige
færdigheder, der
knytter sig til
forsknings- og
udviklingsopgaver
inden for området
Kandidatgrad
Ph.d.-grad
Vidensfeltet
Forståelses- og
refleksions-
niveauet
Færdigheder
Skal kunne anvende
fagområdets centrale
metoder og redskaber
samt kunne anvende
de færdigheder, der
knytter sig til
beskæftigelse inden
for erhvervet
Skal kunne anvende
fagområdets metoder
og redskaber og skal
mestre de
færdigheder, der
knytter sig til
beskæftigelse inden
for professionen
Typen af
færdigheder
Vurdering og
Beslutning
Formidling
Skal kunne vurdere
og vælge blandt
fagområdet/ernes
Skal kunne vurdere
videnskabelige
Skal kunne vurdere
Skal kunne vurdere praksisnære og
teoretiske og praktiske teorier, metoder,
praksisnære
teoretiske
problemstillinger samt redskaber og
problemstillinger
problemstillinger
begrunde og vælge
generelle færdigheder
samt opstille og vælge samt begrunde og
relevante analyse- og samt på et
løsningsmuligheder vælge relevante
løsningsmodeller
videnskabeligt
løsningsmodeller
grundlag opstille nye
analyse- og
løsningsmodeller
Skal kunne formidle
Skal kunne formidle
Skal kunne formidle
Skal kunne formidle
praksisnære og
forskningsbaseret
praksisnære
faglige
faglige
viden og diskutere
problemstillinger og
problemstillinger og
problemstillinger og
professionelle og
løsningsmuligheder til
løsningsmodeller til
løsninger til
videnskabelige
Skal kunne
analysere, evaluere
og udvikle nye
ideer, herunder
designe og udvikle
nye teknikker og
færdigheder inden
for fagområdet
Skal kunne tage del
i fagområdets
internationale
diskussioner og
formidle
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 92: Kopi af høringsmaterialet vedrørende Uddannelses- og Forskningsstyrelsens høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og godkendelse af videregående uddannelser. Høringen blev iværksat den 31. maj 2021, og der er høringsfrist den 28. juni 2021.
2412651_0013.png
samarbejdspartnere
og brugere
samarbejdspartnere
og brugere
både fagfæller og
ikke-specialister
problemstillinger med videnskabelige
både fagfæller og
resultater og
ikke-specialister
fremskridt til et
bredt publikum
Kompetencer
Skal kunne styre
Skal kunne håndtere Skal kunne håndtere
arbejds- og
komplekse og
komplekse og
Skal kunne håndtere
udviklingssituationer,
udviklingsorienterede udviklingsorienterede
Handlingsrummet udviklingsorienterede
der er komplekse,
situationer i arbejds- situationer i studie-
situationer
uforudsigelige og
eller
eller
forudsætter nye
studiesammenhænge arbejdssammenhænge
løsningsmodeller
Skal kunne
tilrettelægge og
gennemføre
forsknings- og
udviklingsopgaver i
komplekse og
uforudsigelige
sammenhænge
Skal på egen hånd
kunne igangsætte
Skal selvstændigt
Skal selvstændigt
kunne indgå i fagligt Skal selvstændigt
kunne igangsætte og og indgå i nationalt
Skal kunne deltage i
og tværfagligt
kunne indgå i fagligt gennemføre fagligt og og internationalt
fagligt og tværfagligt
samarbejde og påtage og tværfagligt
tværfagligt
samarbejde om
samarbejde med en
sig ansvar inden for samarbejde med en
samarbejde og påtage forskning og
professionel tilgang
udvikling med
rammerne af en
professionel tilgang sig professionelt
professionel etik
ansvar
videnskabelig
integritet
Skal selvstændigt
Skal kunne
kunne igangsætte
Skal i en struktureret identificere egne
Skal kunne
forsknings- og
Skal selvstændigt
sammenhæng kunne læringsbehov og
identificere egne
udviklingsprojekter
tilegne sig ny viden, udvikle egen viden, læringsbehov og
kunne tage ansvar for og herigennem
færdigheder og
færdigheder og
strukturere egen
egen faglig udvikling frembringe ny
kompetencer i relation kompetencer i
læring i forskellige
og specialisering
viden og nye
relation til
til erhvervet
læringsmiljøer
færdigheder som
professionen
udvikler
forskningsområdet
VVU-grad
Diplomgraden
Mastergraden
Samarbejde og
ansvar
Læring
Beskrivelser af de videregående grader under videreuddannelsessystemet for voksne i Danmark (typebeskrivelser)
Viden og forståelse
Skal inden for et specialiseret
Skal inden for et specialiseret område
område eller i et bredere
eller i et bredere perspektiv på
perspektiv på
fagområdet have udviklingsbaseret
Vidensfeltet
fagområdet have udviklingsbaseret
viden om professionens og
viden om erhvervets og
fagområdets praksis og anvendt teori
fagområdets praksis og central
og metode
anvendt teori og metode
Skal kunne forstå praksis og
Forståelses- og
central anvendt teori og metode
refleksionsniveauet samt kunne forstå erhvervets
anvendelse af teori og metode
Skal inden for et specialiseret
område eller i et bredere perspektiv
på et fagligt/flerfagligt område have
viden og forståelse, som på udvalgte
områder er baseret på højeste
internationale forskning
Skal kunne forstå og på et
Skal kunne forstå praksis, anvendt
videnskabeligt grundlag reflektere
teori og metode samt kunne reflektere
over fagområdets/ernes viden samt
over professionens praksis og
kunne identificere videnskabelige
anvendelse af teori og metode
problemstillinger
Færdigheder
Skal kunne anvende centrale
metoder og redskaber samt kunne
anvende de færdigheder, der
knytter sig til beskæftigelse inden
for det valgte område
Skal kunne anvende metoder og
redskaber og skal mestre de
færdigheder, der knytter sig til
beskæftigelse inden for det valgte
område
Skal kunne anvende fagområdets
videnskabelige metoder og
redskaber samt mestre generelle
færdigheder, der knytter sig til
beskæftigelse inden for det valgte
område
Typen af
færdigheder
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 92: Kopi af høringsmaterialet vedrørende Uddannelses- og Forskningsstyrelsens høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og godkendelse af videregående uddannelser. Høringen blev iværksat den 31. maj 2021, og der er høringsfrist den 28. juni 2021.
2412651_0014.png
Vurdering og
beslutning
Formidling
Skal kunne vurdere praksisnære og
Skal kunne vurdere praksisnære
teoretiske problemstillinger samt
problemstillinger samt opstille og
begrunde og vælge relevante
vælge løsningsmuligheder
løsningsmodeller
Skal kunne formidle praksisnære
Skal kunne formidle praksisnære og
problemstillinger og
faglige problemstillinger og løsninger
løsningsmuligheder til
til samarbejdspartnere og brugere
samarbejdspartnere og brugere
Skal kunne vurdere teoretiske og
praktiske problemstillinger samt på
et videnskabeligt grundlag opstille
nye analyse- og løsningsmodeller
Skal kunne formidle og diskutere
faglige problemstillinger og
løsningsmodeller til både fagfæller
og ikke-specialister
Kompetencer
Skal kunne håndtere
Skal kunne håndtere komplekse og
Handlingsrummet udviklingsorienterede situationer udviklingsorienterede situationer i
inden for den valgte specialisering arbejds-sammenhænge
Samarbejde og
ansvar
Skal kunne deltage i fagligt og
tværfagligt samarbejde med en
professionel tilgang
Skal kunne styre og udvikle
arbejdssituationer, der er
komplekse, uforudsigelige og
forudsætter nye løsningsmodeller
Skal selvstændigt kunne indgå i
Skal selvstændigt kunne igangsætte
fagligt og tværfagligt samarbejde og og gennemføre fagligt og
påtage sig ansvar inden for rammerne tværfagligt samarbejde og påtage
af en professionel etik
sig professionelt ansvar
Skal selvstændigt kunne tage ansvar
for egen faglig udvikling
Læring
Skal i en struktureret
sammenhæng kunne udvikle egen Skal kunne udvikle egen praksis
praksis
Beskrivelser af bachelor-, kandidat- og mastergrad fra videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner i rammen for
videregående grader i Danmark (typebeskrivelser)
Professionsbachelorgrad Bachelorgrad fra videregående
Kandidatgrad fra
Mastergraden fra
fra videregående
kunstneriske
videregående
videregående
kunstneriske
uddannelsesinstitutioner(Bachelor kunstneriske
kunstneriske
uddannelsesinstitutioner of Arts/Fine Arts)
uddannelsesinstitutioner uddannelsesinstitutioner
(Bachelor of Arts/Fine
(Master of Arts/Fine
Arts)
Arts)
Viden og forståelse
Vidensfeltet
Skal have kunstnerisk Skal have kunstnerisk baseret
Skal inden for
Skal inden for et
og udviklingsbaseret
viden om praksis og metoder samt fagområdet have viden, specialiseret område
viden om professionens forskningsbaseret viden om teori som på udvalgte
eller i et bredere
og fagområdets praksis inden for relevante dele af
områder er baseret på
perspektiv på et fagligt
samt anvendt teori og
fagområdet
internationalt anerkendt område have viden og
metode
kunstnerisk praksis,
forståelse, som på
kunstnerisk
udvalgte områder er
udviklingsvirksomhed baseret på internationalt
og førende forskning
anerkendt kunstnerisk
inden for relevante
praksis, kunstnerisk
fagområder
udviklingsvirksomhed
og førende forskning
inden for relevante
fagområder
Forståelses- og
Skal kunne forstå og
Skal kunne forstå og reflektere
Skal kunne forstå og
Skal kunne forstå og
refleksionsniveauet reflektere over
over kunstnerisk praksis og
reflektere over
reflektere over
kunstnerisk praksis og metoder samt relevant
fagområdets viden samt fagområdets viden samt
metoder samt kunne
videnskabelig teori
kunne identificere
kunne identificere
reflektere over
kunstneriske
kunstneriske
professionens praksis og
udfordringer og
udfordringer og
anvendelse af teori og
videnskabelige
relevante videnskabelige
metode
problemstillinger
problemstillinger
Færdigheder
Typen af
Skal kunne anvende
Skal kunne anvende kunstneriske Skal mestre fagområdets Skal kunne anvende
færdigheder
fagområdets
og relevante videnskabelige
kunstneriske metoder, fagområdets metoder,
kunstneriske og
metoder, redskaber og
redskaber og
redskaber og
håndværksmæssige
udtryksformer samt generelle
udtryksformer og kunne udtryksformer, samt
metoder, redskaber og færdigheder, der knytter sig til
anvende relevante
mestre generelle
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 92: Kopi af høringsmaterialet vedrørende Uddannelses- og Forskningsstyrelsens høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og godkendelse af videregående uddannelser. Høringen blev iværksat den 31. maj 2021, og der er høringsfrist den 28. juni 2021.
2412651_0015.png
Vurdering og
beslutning
Formidling
videnskabelige metoder færdigheder, der knytter
og redskaber, samt
sig til beskæftigelse
mestre generelle
inden for det valgte
færdigheder, der knytter område.
sig til beskæftigelse
inden for fagområdet
Skal kunne vurdere
Skal kunne vurdere kunstneriske Skal kunne vurdere og Skal kunne vurdere
kunstneriske,
udfordringer, praktiske og
vælge blandt
teoretiske og praktiske
praksisnære og
teoretiske problemstillinger samt fagområdets
problemstillinger, samt
teoretiske udfordringer begrunde og vælge relevante
kunstneriske metoder og på et kunstnerisk eller
og problemstillinger
udtryk og løsningsmodeller
redskaber og
videnskabeligt grundlag
samt begrunde og vælge
videnskabelige teorier, opstille nye udtryk og
relevante udtryk og
samt på et kunstnerisk løsningsmodeller
løsningsmodeller
eller videnskabeligt
grundlag opstille nye
udtryk og
løsningsmodeller
Skal kunne formidle
Skal kunne formidle kunstneriske Skal kunne varetage
Skal kunne formidle og
kunstneriske udtryk
udtryk og faglige
kunstnerisk
diskutere faglige
samt praksisnære,
problemstillinger til både
formidlingsvirksomhed problemstillinger og
faglige problemstillinger fagfæller og ikke-specialister
og diskutere
løsningsmodeller til
og løsninger til
professionelle og
både fagfæller og ikke-
samarbejdspartnere og
relevante videnskabelige specialister
brugere
problemstillinger med
både fagfæller og ikke-
specialister
Skal kunne styre
arbejds- og
udviklingssituationer,
der er komplekse,
uforudsigelige og
forudsætter nye
løsningsmodeller eller
udtryk.
Skal selvstændigt kunne Skal selvstændigt kunne indgå i Skal selvstændigt kunne
indgå i fagligt og
fagligt og tværfagligt samarbejde igangsætte og
tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang
gennemføre fagligt og
med en professionel
tværfagligt samarbejde
tilgang
og påtage sig
professionelt ansvar
Skal kunne identificere Skal kunne identificere egne
Skal selvstændigt kunne
egne læringsbehov og læringsbehov og
tage ansvar for egen
udvikle egen viden,
strukturere egen læring i
faglig udvikling og
færdigheder og
forskellige læringsmiljøer
specialisering
kompetencer i relation
til professionen
Skal kunne håndtere komplekse
og udviklingsorienterede
situationer i studie- eller
arbejdssammenhænge
Skal kunne styre og
udvikle
arbejdssituationer, der er
komplekse,
uforudsigelige og
forudsætter nye
løsningsmodeller eller
udtryk
Skal selvstændigt kunne
igangsætte og
gennemføre fagligt og
tværfagligt samarbejde
og påtage sig
professionelt ansvar
Skal selvstændigt kunne
tage ansvar for egen
faglig udvikling
udtryksformer og skal beskæftigelse inden for
mestre de færdigheder, fagområdet
der knytter sig til
beskæftigelse inden for
professionen.
Kompetencer
Handlingsrummet Skal kunne håndtere
komplekse og
udviklingsorienterede
situationer i studie- eller
arbejdssammenhænge
Samarbejde og
ansvar
Læring
Bilag 4
Kriterier for prækvalifikation af nye uddannelser
Kriterier for prækvalifikation af nye uddannelser
Kriterium 1 a. Behov og relevans for nye uddannelser
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 92: Kopi af høringsmaterialet vedrørende Uddannelses- og Forskningsstyrelsens høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og godkendelse af videregående uddannelser. Høringen blev iværksat den 31. maj 2021, og der er høringsfrist den 28. juni 2021.
2412651_0016.png
Der er et behov for uddannelsen i det danske samfund, som ikke i tilstrækkeligt omfang kan opfyldes af eksisterende
uddannelser.
Ansøgningen skal
dokumentere et aktuelt behov på arbejdsmarkedet eller sandsynliggøre et kommende arbejdsmarkedsbehov,
dokumentere at centrale eksterne interessenter, herunder aftagersiden og eventuelle autorisationsgivende myndigheder mv.,
har været inddraget i vurdering af behovet for dimittender fra det konkrete uddannelsesforslag,
• hvis undervisningddannelsessproget
er engelsk, dokumentere et behov for uddannelsen, som ikke i tilstrækkelig omfang
kan opfyldes af en uddannelse på dansk.
Kriterium 1 b. Behov og relevans for nye uddannelsesudbud og dubleringer
Der er behov for uddannelsesudbuddet, som ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af eksisterende uddannelsesudbud.
Ansøgningen skal
påvise, hvordan det nye eller dublerede udbud bidrager til opfyldelse af behovet for uddannelsen, nationalt og/eller regionalt,
• hvis undervisningddannelsessproget
er engelsk, dokumentere et behov for uddannelsen, som ikke i tilstrækkelig omfang
kan opfyldes af en uddannelse på dansk.
Kriterium 1c. Behov og relevans for nye uddannelsesfilialer
Der er et lokalt behov for uddannelsesfilialen, som ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af eksisterende uddannelsesudbud.
Ansøgningen skal
sandsynliggøre at uddannelsesfilialen kan bidrage til opfyldelse af det lokale behov for uddannelsen,
dokumentere lokal involvering i uddannelsesfilialen.
hvis undervisningssproget er engelsk, dokumentere et behov for uddannelsesfilialen, som ikke i tilstrækkeligt omfang
kan opfyldes af en uddannelse med dansk som undervisningssprog.
Kriterium 2. Sammenhæng i uddannelsessystemet
Uddannelsen eller uddannelsesudbuddet bidrager til øget sammenhæng mellem uddannelsesniveauerne nationalt og/eller
regionalt og kan gennemføres uden væsentlige forringelser af vilkårene for eksisterende uddannelser og udbud.
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 92: Kopi af høringsmaterialet vedrørende Uddannelses- og Forskningsstyrelsens høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og godkendelse af videregående uddannelser. Høringen blev iværksat den 31. maj 2021, og der er høringsfrist den 28. juni 2021.
2412651_0017.png
Notat
Høringsliste
Videregående uddannelsesinstitutioner:
Erhvervsakademier
Professionshøjskoler
DMJX
Kunstneriske uddannelsesinstitutioner
Maritime uddannelsesinstitutioner
Universiteter
Rektorkollegierne for alle sektorer
Andre:
Akademikerne
Danmarks Akkrediteringsinstitution,
Dansk Erhverv
Dansk Magisterforening,
Danske Rederier
Danske Regioner
Danske Studerendes Fællesråd,
Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelser
(RUVU)
DI
Djøf,
EVA-Danmarks Evalueringsinstitut,
Fagligt Fælles Forbund
3F
FH-Fagbevægelsens Hovedorganisation
Finanssektorens Arbejdsgiverforening
HK
Ingeniørforeningen IDA,
KL
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser,
Rådet for de grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
Studenterforum UC
31. maj 2021
Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen
Jura
Haraldsgade 53
2100 København Ø
Tel. 7231 7800
www.ufm.dk
CVR-nr. 3404 2012
Sagsbehandler
Rikke Lise Simested
Tel. 72 31 78 76
[email protected]
Ref.-nr.
20/53078-30
Side 1/1