AARHUS
UNIVERSITET
INSTITUT FOR ODONTOLOGI OG ORAL SUNDHED
KØBENHAVNS UNIVERSITET
ODONTOLOGISK INSTITUT
3. juni 2021
En tandlægeuddannelse i Hjørring virker ikke gennemtænkt - forstå her hvorfor
Brug skattekronerne fornuftigt: Skru op for optaget på de eksisterende tandlægeuddannelser. Vi kan fint
dække behovet for tandlæger i hele Danmark.
Af Anne Havemose-Poulsen og Siri Beier Jensen, hhv. institutleder på Københavns Universitet og Aarhus Uni-
versitet
De to tandlægeuddannelser ved Københavns Universitet og Aarhus Universitet glæder sig over regeringens
interesse for tandlægeuddannelsen og ønsket om oprettelse af flere studiepladser.
Tandlægefaget har længe være udfordret af tandlægemangel på grund af et underdimensioneret optag. Men
da de to eksisterende tandlægeuddannelser allerede lider under manglende finansiering, vækker det undren
hos os, at der pludselig er politisk vilje til at finansiere en tredje tandlægeuddannelse til mange, mange milli-
oner skattekroner. Det vil potentielt forringe de to nuværende tandlægeuddannelser og udsætte dem for
endnu større økonomisk pres.
Danmark er et lille land og to uddannelsessteder, ét i hovedstaden og ét i Jylland kan geografisk fint dække
behovet for tandlæger i Danmark. Det er tandlægemangel, der gør det svært at besætte ledige stillinger i
tyndtbefolkede områder i Danmark - ikke uddannelsernes placering. Vi kan dokumentere, at vores dimitten-
der bosætter sig over hele landet, når de er færdige med deres uddannelse. De er rent faktisk mere geogra-
fisk spredt efter uddannelsen, end før de påbegyndte deres uddannelse.
Tandlægeuddannelsen er en forskningsbaseret universitetsuddannelse, og uddannelsen er autorisationsgi-
vende, så tandlæger kan gå direkte fra universitetet til at udøve kompleks patientbehandling som en del af
det hele menneske. Tandlægeuddannelsen er dermed ikke en erhvervs- eller professionsbacheloruddannelse
med indlagt praktikperiode i privat- eller offentlig regi, som det til tider fremgår af medierne.
Både den teoretiske og kliniske læring foregår på universiteterne på tandhospitaler med ca. 200 dentale
units (”tandlægestole”) i både København og Aarhus. Det er yderst omkostningstungt både at etablere og
drive tandhospitaler, og de bevilgede midler hertil er ikke fulgt med tiden. Uddannelsen modtager den
samme (STÅ)-takst per studerende som lægeuddannelsen, men skal i modsætning til lægeuddannelsen selv
finansiere klinikdriften.
På finansloven fremgår et mindre beløb til ”klinikbevilling til tandlægeuddannelserne”, men tilskuddet er lø-
bende blevet udhulet trods en samlet stigning i antallet af studerende på 72 pct. fra 1992-2018. Klinikbevil-
lingen er faktuelt mindre i nutidskroner, end den var i 1990’erne.
Samtidig er de lovmæssige krav til dokumentation og kvalitetssikring på tandhospitalerne, som i den øvrige
sundhedssektor, kun blevet skærpet over årene. Det er krav til fx elektronisk journalføring, patientdatasik-
kerhed (GDPR), nationale retningslinjer for hygiejne, medicinhåndtering, patientens adgang til erstatning,
den teknologiske udvikling i behandlingsmetoder, vedligeholdelse af tandlægestole, billeddiagnostisk udstyr,
strålehygiejne, laboratorieudstyr, teknisk fremstilling af proteser m.v.
Side
1
af
2