Forslag til tiltag for bedre balance mellem by og land
Regeringen foreslår med sit udspil
”Tættere på”, at uddannelser og
studiepladser flyttes ud i landet for
at skabe bedre balance mellem by
og land. Akademikerne anerkend-
er problemstillingen og behovet
for vækst i alle regioner, men vi er
uenige i, at løsningen skal findes
ved at gøre uddannelsespolitik til
regionalpolitik.
En hård udflytning kan få fatale konsekvenser
for kvaliteten af uddannelserne og de bagved-
liggende forskningsmiljøer med risiko for, at
de studerende får en dårligere uddannelse og
svagere arbejdsmarkedsparathed, der vil gøre
det svært for dimittenderne at finde fodfæste på
arbejdsmarkedet. Den geografiske dimensioner-
ing vil samtidig skabe øget præstationspres
blandt de unge, når de skal konkurrere om færre
studieplader i de attraktive uddannelsesbyer.
I stedet foreslår Akademikerne en række
erhvervs- og beskæftigelsespolitiske samt
uddannelsespolitiske tiltag, der kan understøtte
et velfungerende arbejdsmarked med godt
kompetence-flow til hele landet, sikre gode
rammer for den grønne omstilling, fastholde
udviklingen af en digital transformation samt
give et godt grundlag for at starte egen virksom-
hed og dermed skabe nye arbejdspladser i hele
Danmark.
at de rekrutterer fra de uddannelser, de kender i
forvejen – også selv om deres kompetencebehov
kan løftes af andre nærbeslægtede uddannelser.
Udflytningen af NaturErhvervstyrelsen til
Augustenborg på Als var et konkret eksempel
på en virksomhed, der akut stod med mange
ubesatte stillinger, og hvor den smalle rekrutte-
ringstilgang gav et unødvendigt benspænd.
En substitutionstilgang kan hjælpe virksomhed-
erne til dels at afdække, hvad det reelle kom-
petencebehov er og dels vise virksomheden,
hvilke forskellige uddannelser der kan løfte det
konkrete kompetencebehov, herunder om der
er lokale, regionale uddannelser, der kan matche
virksomhedens kompetencebehov.
2
Forpligtende samarbejder om
studiejobs
Adgangen til relevant studiejob er afgørende for
en hurtig overgang til første job som nyuddan-
net, og mange studiejobs starter for universitets-
studerende med et projektorienteret forløb. En
god universitetsuddannelse afhænger således
også af adgangen til relevante studiejobs og
til virksomheder, der er indstillet på stille sig til
rådighed for studerendes projektorienterede
forløb.
Ved vurdering af hvorvidt der er lokal efterspørg-
sel efter en given uddannelse, bør der samtidig
være krav om, at virksomhederne påtager sig et
ansvar ved at tilbyde studiejobs og være værts-
virksomheder for studerende på projektoriente-
rede forløb. Ved allerede eksisterende regionale
uddannelsesudbud kan der indgås strategisk
partnerskab mellem universitet og det regionale
erhvervsliv om flere relevante studiejobs til
studerende.
1
Substitution af virksomheders
kompetencebehov
Virksomheders adgang til kompetencer bør ikke
være afhængig af, at der er et lokalt uddannel-
sesudbud, der matcher en-til-en. Erfaringer fra
Akademikerkampagnen
viser, at virksomheder
ofte rekrutterer meget smalt og konservativt, dvs.
1