Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del Bilag 84
Offentligt
2400968_0001.png
Lovforslag nr.
L 236
Folketinget 2020-21
Fremsat den 25. maj 2021 af uddannelses- og forskningsministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om specialpædagogisk støtte ved videregående
uddannelser
(Midlertidig fravigelse af visse betingelser for at modtage specialpædagogisk støtte)
§1
I lov om specialpædagogisk støtte ved videregående
uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 69 af 28. januar 2020,
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 2
indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fast‐
sætte regler, der fraviger stk. 1, nr. 4 og 5, §§ 5-9 samt §§ 10
og 11, så studerende uanset disse regler kan modtage støtte.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2.
Der skal ikke ske tilbagesøgning af støtte modtaget
i strid med § 2, stk. 1, nr. 4 og 5, §§ 5-9 samt §§ 10
og 11 i lov om specialpædagogisk støtte ved videregående
uddannelser forud for ikrafttræden af regler, der fastsættes i
medfør af § 1, nr. 1.
Stk. 3.
§ 2, stk. 5, i lov om specialpædagogisk støtte ved
videregående uddannelser som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 1, ophæves den 1. juli 2022.
CE001090
Uddannelses- og Forskningsmin., sagsnr. 2021-2372
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Orientering om hastebehandling af lovforslag vedr. SPS, fra uddannelses- og forskningsministeren
2400968_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Ordningen for specialpædagogisk støtte (SPS) ved videre‐
gående uddannelser er på visse punkter ikke blevet admini‐
streret i overensstemmelse med reglerne i lov om special‐
pædagogisk støtte ved videregående uddannelser (SPS-lo‐
ven). Administrationen af SPS-ordningen er delegeret fra
uddannelses- og forskningsministeren til Styrelsen for Un‐
dervisning og Kvalitet (STUK), der er en styrelse under
Børne- og Undervisningsministeriet.
Det har således været praksis i styrelsens administration af
ordningen, at SPS ydes uden central kontrol af de i loven
fastsatte tidsbegrænsninger og uden central kontrol af den
studerendes studieaktivitet.
Studerende, der modtager SPS, er dermed ikke blevet kon‐
trolleret centralt i forhold til SPS-lovens regler om støtte‐
ramme og støttetid eller i forhold til lovens regler om studie‐
aktivitet.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har iværksat et for‐
løb med henblik på at afdække spørgsmålet om administra‐
tionen i forhold til bl.a. den hidtidige administration, og
hvordan administrationen bringes i overensstemmelse med
lovgrundlaget.
Forløbet har vist, at en omlægning af administrationen i hen‐
hold til SPS-lovens regler om støtteramme og støttetid samt
studieaktivitetskrav kræver en række yderligere afklaringer
m.v. af betydning for den tid, en omlægning af administrati‐
onen vil tage.
En omlægning af administrationen i henhold til gældende
regler for SPS forventes endvidere at medføre, at nogle stu‐
derende med funktionsnedsættelse mister retten til fortsat at
modtage SPS, hvilket i yderste konsekvens kan medføre, at
de ikke kan gennemføre deres uddannelse.
Med henblik på at sikre, at studerende med funktionsned‐
sættelse, som med den hidtidige praksis modtager eller ville
komme til at modtage SPS-støtte i strid med SPS-lovens
regler, kan afslutte deres uddannelse med den nødvendige
støtte til rådighed, foreslås det, at der etableres en midlerti‐
dig hjemmel i SPS-loven til, at uddannelses- og forsknings‐
ministeren kan fastsætte regler, der fraviger visse betingelser
for at modtage SPS.
Der lægges også op til at fastsætte, at der ikke skal ske tilba‐
gesøgning mod studerende, som forud for ikrafttrædelsen af
de ovenfor nævnte regler om fravigelse af visse betingelser
for at modtage SPS, har modtaget SPS i strid med SPS-lo‐
vens regler om støtteramme, støttetid og studieaktivitet.
Administrationen af SPS-ordningen vil på den baggrund
midlertidigt kunne varetages i overensstemmelse med styrel‐
sens hidtidige praksis, mens der findes en varig løsning på,
hvordan ordningen bedst indrettes. Det bemærkes i den for‐
bindelse, at der i den mellemliggende periode, frem til dette
lovforslag måtte blive vedtaget, er taget visse tiltag med
henblik på at bringe administrationen i overensstemmelse
med de nugældende regler, som blandt andet sigter mod at
undgå, at der træffes afgørelser, som ikke har hjemmel i
SPS-loven. Samtidig vil studerende med funktionsnedsættel‐
se, som på grund af styrelsens praksis har modtaget SPS i
strid med SPS-lovens regler om støtteramme, støttetid og
studieaktivitet, ikke blive mødt med tilbagesøgningskrav.
Det bemærkes, at der foreslås en solnedgangsklausul, hvor‐
efter den foreslåede bemyndigelse ophæves igen den 1. juli
2022.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Midlertidig fravigelse af visse betingelser for at modta‐
ge specialpædagogisk støtte (SPS)
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Generelle betingelser for at modtage specialpæda‐
gogisk støtte (SPS)
SPS-loven har til formål at sikre, at studerende med fysisk
eller psykisk funktionsnedsættelse, der er optaget på en vi‐
deregående uddannelse, uanset funktionsnedsættelsen kan
gennemføre uddannelsen i lighed med andre studerende. Der
henvises til § 1, stk. 1, i lov om specialpædagogisk støtte
ved videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 69
af 28. januar 2020.
Lovens § 2, stk. 1, fastlægger fem generelle betingelser for
at modtage SPS. Efter bestemmelsen kan en studerende efter
ansøgning få SPS, når vedkommende 1) på grund af fysisk
eller psykisk funktionsnedsættelse har behov for støtte for
at kunne gennemføre uddannelsen, jf. § 3, 2) er indskrevet
på og gennemgår en uddannelse, hvortil der kan ydes støtte,
jf. § 4, 3) har dansk statsborgerskab, efter international over‐
enskomst har ret til støtte på lige fod med danske statsbor‐
gere eller i støttemæssig henseende ved uddannelser i Dan‐
mark ligestilles med danske statsborgere efter uddannelses-
og forskningsministerens bestemmelse, 4) ikke overskrider
støtterammen og støttetiden, jf. §§ 5-9, og 5) er studieaktiv,
jf. §§ 10 og 11.
Efter § 2, stk. 2, gives SPS til uddannelse i udlandet til
uddannelsessøgende, der opfylder betingelserne i stk. 1, og
som har en særlig tilknytning til Danmark. Efter § 2, stk. 3,
er det en forudsætning for fortsat at modtage støtten, at den
studerende opfylder betingelserne i stk. 1, jf. dog § 11 a.
Efter § 3, stk. 1, kan SPS ydes i flere støtteformer. Der kan
være tale om løbende ydelser som f.eks. støttetimer, praktisk
hjælp og tegnsprogstolkning. Der kan også være tale om
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Orientering om hastebehandling af lovforslag vedr. SPS, fra uddannelses- og forskningsministeren
2400968_0003.png
3
hjælpemidler som f.eks. læse- og skrivestøttende software
og særligt udformede undervisningsmaterialer.
Administrationen af SPS-ordningen er delegeret til Styrelsen
for Uddannelse og Kvalitet (STUK), der er en styrelse under
Børne- og Undervisningsministeriet. Dette følger af § 1, stk.
1, og § 2, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 659 af 19. juni 2014
om delegation af uddannelses- og forskningsministerens be‐
føjelser i lov om specialpædagogisk støtte ved videregående
uddannelser. Tilsynet med administrationen af SPS-ordnin‐
gen varetages af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, som
er en styrelse under Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Ordningen fungerer på den måde, at studerende på videregå‐
ende uddannelser drøfter støttebehov med de SPS-ansvarlige
på institutionerne. Det er herefter den SPS-ansvarlige, som
indsender ansøgning om støtte på vegne af den studerende
til styrelsen. Styrelsen træffer herefter afgørelse, om der kan
tildeles støtte. Afhængig af den konkrete støttetype, bliver
støtten enten tildelt for et semester ad gangen, eller til ud‐
gangen af den måned, hvor uddannelsen slutter.
2.1.1.2. Støtteramme og støttetid
I lovens kapitel 5 fastlægges nærmere regler om støtteram‐
me og støttetid.
Efter § 5, 1. pkt., kan SPS ydes i indtil 70 måneder (støtte‐
rammen). Efter § 5, 2. pkt., kan støtterammen forlænges, i
det omfang den normerede uddannelsestid for en uddannel‐
se overstiger 58 måneder, og kan forlænges, hvis 1) den
samlede normerede uddannelsestid for en bachelor- og en
kandidatuddannelse eller et lignende uddannelsesforløb, der
består af flere uddannelser, overstiger 58 måneder, 2) den
studerende har gennemført en uddannelse, der er omfattet af
§ 4, stk. 1, nr. 1, som adgangsgivende uddannelse til den
uddannelse, der gives støtte til, uden at have gennemført en
anden adgangsgivende uddannelse, eller 3) den studerende
gennemgår sidefagssupplering eller pædagogikum.
SPS til den enkelte uddannelse kan inden for støtterammen,
jf. § 5, ydes i det antal måneder, der svarer til den normerede
uddannelsestid, herunder eventuel obligatorisk praktik, med
et tillæg på 12 måneder (støttetiden). Der henvises til lovens
§ 6.
Efter § 7 kan støtterammen, jf. § 5, og støttetiden, jf. §
6, forlænges under visse betingelser. Støttetiden og støtte‐
rammen kan således forlænges 1) med indtil 12 måneder,
hvis den studerende er blevet forsinket i uddannelsen på
grund af deltagelse i institutionens styrelse eller arbejde ved‐
rørende uddannelsessøgendes sociale og uddannelsesmæssi‐
ge forhold, 2) hvis den studerende er blevet forsinket i ud‐
dannelsen på grund af sygdom eller andre særlige forhold,
3) med indtil 12 måneder for moderen og 6 måneder for
faderen i forbindelse med fødsel eller adoption, og 4) hvis
den studerende har opbrugt støttetiden og skønnes at kunne
afslutte uddannelsen inden for 12 måneder.
Støtterammen, jf. § 5, kan forlænges for en uddannelse, den
studerende er i gang med, hvis sygdom eller andre særlige
forhold har medført, at den studerende ikke har gennemført
en tidligere påbegyndt uddannelse og derfor har skiftet til en
ny uddannelse. Der henvises til lovens § 8.
Efter § 9, stk. 1, træffes afgørelse om forlængelse af støtte‐
ramme og støttetid efter ansøgning fra den studerende og
indstilling fra uddannelsesinstitutionen. Efter § 9, stk. 2,
kan uddannelses- og forskningsministeren fastsætte nærme‐
re regler om forlængelse af støtteramme og støttetid.
Med hjemmel i en række bestemmelser i lov om specialpæ‐
dagogisk støtte ved videregående uddannelser er der udstedt
bekendtgørelse nr. 819 af 2. juli 2007 om specialpædagogisk
støtte ved videregående uddannelse (SPS-bekendtgørelsen).
Efter § 1, stk. 1, i SPS-bekendtgørelsen kan Styrelsen for
Statens Uddannelsesstøtte (nu STUK) efter ansøgning yde
SPS til studerende med fysisk eller psykisk funktionsned‐
sættelse, og bekendtgørelsen tillægger styrelsen kompeten‐
cen til at træffe alle afgørelser herom, bortset fra klage over
styrelsens afgørelser, jf. bekendtgørelsens § 14. Herudover
tillægges styrelsen efter bekendtgørelsens § 13 kompetence
til at føre tilsyn med institutionerne i forbindelse med admi‐
nistrationen af SPS.
Det følger af bekendtgørelse nr. 267 af 23. marts 2015
om ændring af bekendtgørelse om specialpædagogisk støtte
ved videregående uddannelse (SPS-bekendtgørelsen), at alle
kompetencer, der i bekendtgørelsen er tillagt ”styrelsen”, va‐
retages af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK).
2.1.1.3. Studieaktivitet
I lovens kapitel 6 fastlægges nærmere regler om studieakti‐
vitet.
Efter § 10, stk. 1, kan SPS ydes til studerende, som er
studieaktive, jf. stk. 2. Kravet om studieaktivitet gælder ik‐
ke for den periode, hvor studerende, der har fået bevilget
hjælpemidler, kan anvende de tildelte hjælpemidler i op til
3 måneder efter endt uddannelse, jf. § 11 a. STUK træffer
afgørelse om studieaktiviteten.
En studerende er studieaktiv, indtil vedkommende er mere
end 12 måneder forsinket i uddannelsen. Forsinkelsen er
forskellen mellem det antal måneder, der er brugt til uddan‐
nelsen, og den studiemæssige fremgang efter de regler, der
gælder for uddannelsen, målt i måneder. Der henvises til §
10, stk. 2.
Efter § 10, stk. 3, medregnes forlængelse af støttetiden i
henhold til § 7 ikke i opgørelsen af det antal måneder, der er
brugt til uddannelsen, jf. stk. 2.
Ved uddannelse, der er omfattet af § 4, stk. 1, nr. 1 og 3,
kontrollerer uddannelsesinstitutionen løbende den studeren‐
des studieaktivitet og indberetter til STUK, når den stude‐
rende ikke længere er studieaktiv. Ved uddannelse omfattet
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Orientering om hastebehandling af lovforslag vedr. SPS, fra uddannelses- og forskningsministeren
2400968_0004.png
4
af § 4, stk. 1, nr. 2, varetages kontrol og indberetning af
ansættelsesinstitutionen. Der henvises til § 10, stk. 4.
Ved uddannelse omfattet af § 4, stk. 1, nr. 3, sørger den
studerende ved dokumentation fra den udenlandske uddan‐
nelsesinstitution for, at den danske uddannelsesinstitution
får meddelelse om studieaktiviteten efter den danske ud‐
dannelsesinstitutions bestemmelse i det enkelte tilfælde. På
grundlag heraf foretager den danske uddannelsesinstitution
indberetning til STUK, jf. stk. 4. Der henvises til § 10, stk.
5.
Ved uddannelse, der er omfattet af § 4, stk. 1, nr. 4, sørger
den studerende ved dokumentation fra den udenlandske ud‐
dannelsesinstitution for, at STUK får meddelelse om studie‐
aktiviteten. Der henvises til § 10, stk. 6.
Efter § 11 kan SPS ydes til studerende, som ikke opfylder
betingelsen i § 10, stk. 2, hvis STUK på baggrund af en
indstilling fra uddannelsesinstitutionen vurderer, at der er
en sådan fremgang i den studerendes studieforløb, at det er
rimeligt, at der fortsat tildeles støtte.
Der henvises generelt til det ovenfor anførte, afsnit 2.1.1.2.
om delegation af kompetence til STUK.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Uddannelses- og Forskningsministeriet er blevet gjort op‐
mærksom på, at SPS-ordningen på visse punkter ikke er ble‐
vet administreret i overensstemmelse med reglerne i SPS-lo‐
ven.
Det er således konstateret, at det har været praksis i den
administrerende styrelse, at SPS ydes uden central kontrol
af de i loven fastsatte tidsbegrænsninger og uden central
kontrol af den studerendes studieaktivitet.
Studerende, der modtager SPS, er dermed ikke blevet kon‐
trolleret centralt i forhold til lovens regler om støtteramme
og støttetid, jf. afsnit 2.1.1.1. og 2.1.1.2., eller i forhold til
lovens regler om studieaktivitet, jf. afsnit 2.1.1.1. og 2.1.1.3.
Uddannelsessøgende kan søge information om SPS på
hjemmesiden www.spsu.dk, og oplysninger om støtteram‐
me, støttetid og studieaktivitet har været tilgængelige der
frem til marts 2021. Hjemmesiden er styrelsens vejled‐
ning til de studerende om SPS-ordningen og støttemulighe‐
der. Hjemmesiden informerer ligeledes uddannelsesinstitu‐
tionerne og de SPS-ansvarlige om rammerne for institutio‐
nernes SPS-arbejde.
Studerende er ved styrelsens afgørelser om tildeling af SPS
imidlertid som udgangspunkt ikke hidtil blevet orienteret
om de lovgivningsmæssige rammer for, hvor længe de kan
modtage SPS, eller om reglerne for studieaktivitet, da den
administrerende styrelse ikke har administreret i henhold
til disse regler. Styrelsen har oplyst, at det ikke kan udeluk‐
kes, at nogle institutioner har vejledt studerende omkring
muligheden for forlængelser i forbindelse med støtteramme,
støttetid og studieaktivitet. Institutionerne har dog ikke afgø‐
relseskompetencen og skal således sende forlængelsessager
med institutionens indstilling til afgørelse i styrelsen.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har iværksat et for‐
løb med henblik på at afdække spørgsmålet om administra‐
tionen i forhold til bl.a. den hidtidige administration, og
hvordan administrationen bringes i overensstemmelse med
lovgrundlaget.
Forløbet har vist, at en omlægning af administrationen i hen‐
hold til SPS-lovens regler om støtteramme og støttetid samt
studieaktivitetskrav kræver en række yderligere afklaringer
m.v. af betydning for den tid, en omlægning af administrati‐
onen vil tage.
En omlægning af administrationen i henhold til gældende
regler for SPS forventes endvidere at medføre, at nogle stu‐
derende med funktionsnedsættelse mister retten til fortsat at
modtage SPS, hvilket i yderste konsekvens kan medføre, at
de ikke kan gennemføre deres uddannelse.
Med henblik på at sikre, at studerende med funktionsned‐
sættelse, som med den hidtidige praksis modtager eller ville
komme til at modtage SPS-støtte i strid med SPS-lovens
regler, kan afslutte deres uddannelse med den nødvendige
støtte til rådighed, foreslås det, at der etableres en midlerti‐
dig hjemmel i SPS-loven til, at uddannelses- og forsknings‐
ministeren kan fastsætte regler, der fraviger lovens § 2, stk.
1, nr. 4 og 5, §§ 5-9 samt §§ 10 og 11, dvs. lovens regler om
støttetid og støtteramme samt om studieaktivitet.
Det foreslås desuden at fastsætte, at der ikke skal ske tilba‐
gesøgning mod studerende, der som følge af den hidtidige
praksis vedrørende støtteramme, støttetid og studieaktivitet
uberettiget har modtaget SPS i perioden forud for ikrafttræ‐
delsen af de regler, der med lovforslaget vil kunne fastsættes
om fravigelse af lovens regler om støttetid og støtteramme
samt om studieaktivitet.
Det foreslåede vil – ved en udmøntning af den omhandlede
bemyndigelse – indebære, at administrationen af SPS-ord‐
ningen midlertidigt vil kunne varetages i overensstemmelse
med styrelsens hidtidige praksis, således at studerende med
funktionsnedsættelse kan afslutte deres uddannelse med den
nødvendige støtte til rådighed, mens der findes en varig
løsning på, hvordan ordningen for specialpædagogisk støtte
bedst indrettes. Det bemærkes i den forbindelse, at der i den
mellemliggende periode frem til dette lovforslag måtte blive
vedtaget, er taget visse tiltag med henblik på at bringe admi‐
nistrationen i overensstemmelse med de nugældende regler,
som blandt andet sigter mod at undgå, at der træffes afgørel‐
ser, som ikke har hjemmel i SPS-loven. Det foreslåede vil
endvidere indebære, at myndighederne ikke skal rette tilba‐
gesøgningskrav mod studerende med funktionsnedsættelse,
der i perioden forud for de nye midlertidige regler har mod‐
taget SPS i strid med SPS-lovens regler om støtteramme,
støttetid og studieaktivitet.
Lovforslaget indeholder en solnedgangsklausul, der indebæ‐
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Orientering om hastebehandling af lovforslag vedr. SPS, fra uddannelses- og forskningsministeren
2400968_0005.png
5
rer, at den foreslåede bemyndigelse til at fravige visse betin‐
gelser for at modtage SPS vil bortfalde den 1. juli 2022.
Uddannelses- og forskningsministeren vil inden dette tids‐
punkt udarbejde et forslag til en permanent løsning efter
drøftelse med Folketingets partier. På baggrund af disse
drøftelser kan der fremsættes et lovforslag om en ændring
af SPS-loven i folketingsåret 21/22.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven‐
ser for det offentlige
Lovforslaget vurderes at medføre en mindre merudgift i
forhold til den gældende lov. Forslaget forventes imidlertid
som udgangspunkt ikke at medføre merudgifter i forhold
til bevillingerne i finansloven for 2021, der afspejler den
hidtidige praksis i den administrerende styrelse. Der tages
dog forbehold for, om der måtte være visse studerende, som
hidtil helt har afholdt sig fra at søge om støtte grundet de
nugældende regler, men som fremadrettet søger støtte på
baggrund af de ændrede regler. Der foreligger ikke tilstræk‐
kelige oplysninger til at opgøre den nøjagtige økonomiske
konsekvens af den hidtidige praksis og dermed heller ikke
de mulige merudgifter ved lovforslaget.
Den foreslåede bestemmelse om, at der ikke skal rettes til‐
bagesøgningskrav mod studerende med funktionsnedsættel‐
se, der i perioden forud for de nye midlertidige regler har
modtaget SPS i strid med SPS-lovens regler om støtteram‐
me, støttetid og studieaktivitet, vurderes ikke at medføre
økonomiske konsekvenser af betydning for det offentlige, da
betingelserne for tilbagesøgning formentlig kun sjældent vil
være opfyldt.
Lovforslaget har ingen implementeringskonsekvenser for
det offentlige.
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser og imple‐
menteringskonsekvenser for kommuner og regioner.
Lovforslaget følger i relevant omfang principperne for di‐
gitaliseringsklar lovgivning, idet forslaget understøtter gen‐
brug af eksisterende it-infrastruktur i forbindelse med an‐
søgning om SPS, jf. herved princip 6 for digitaliseringsklar
lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs‐
livet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative kon‐
sekvenser for erhvervslivet.
9. Sammenfattende skema
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for bor‐
gerne.
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- og miljømæssige konsekven‐
ser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har ikke været sendt i høring forud
for fremsættelsen. Lovforslaget er ved fremsættelsen sendt i
høring fra den 25. maj 2021 til og med den 27. maj 2021 til
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger, Arki‐
tektskolen Aarhus, Copenhagen Business School, Danmarks
Medie- og Journalisthøjskole, Danmarks Tekniske Univer‐
sitet, Danske Erhvervsakademier, Danske Handicaporgani‐
sationer, Danske Professionshøjskoler, Danske Universite‐
ter, Datatilsynet, Designskolen Kolding, Det Centrale Han‐
dicapråd, Det Jyske Musikkonservatorium, Det Kongelige
Akademi – Arkitektur, Design, Konservering, Det Kongeli‐
ge Danske Musikkonservatorium, Digitaliseringsstyrelsen,
Erhvervsakademi Kolding, Erhvervsakademi Midt-Vest,
Erhvervsakademi Sjælland, Erhvervsakademi Sydvest, Er‐
hvervsakademi Aarhus, Erhvervsakademiet Copenhagen
Business, Erhvervsakademiet Dania, Institut for Menneske‐
rettigheder, IT-Universitetet, Kunstakademiets Billedkunst‐
skoler, Københavns Erhvervsakademi, Københavns Profes‐
sionshøjskole, Københavns Universitet, Marstal Navigati‐
onsskole, MARTEC, Frederikshavn, Professionshøjskolen
Absalon, Rektorkollegiet for de kunstneriske og kulturel‐
le uddannelser, Rektorkollegiet for de maritime uddannel‐
ser, Rigsrevisionen, Roskilde Universitet, Rytmisk Musik‐
konservatorium, SIMAC, Svendborg, Skagen Skipperskole,
Skoleskibet Georg Stage, Studenterrådgivningen, Studievalg
Danmark, Svendborg Søfartsskole, Syddansk Universitet,
University College Lillebælt, University College Nordjyl‐
land, University College Syddanmark, VIA University Col‐
lege, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet.
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør
”Ingen”)
”Ingen”)
Økonomiske konsekvenser for stat, Ingen
kommuner og regioner
Lovforslaget vurderes at medføre en
mindre merudgift i forhold til den gæl‐
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Orientering om hastebehandling af lovforslag vedr. SPS, fra uddannelses- og forskningsministeren
2400968_0006.png
6
dende lov. Forslaget forventes imidler‐
tid som udgangspunkt ikke at medføre
merudgifter i forhold til bevillingerne i
finansloven for 2021, der afspejler den
hidtidige praksis i den administrerende
styrelse.
Implementeringskonsekvenser for stat, Ingen
kommuner og regioner
Økonomiske
hvervslivet
konsekvenser
for
er‐ Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for er‐ Ingen
hvervslivet
Administrative konsekvenser for bor‐ Ingen
gerne
Klima- og miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem principper for im‐
plementering af erhvervsrettet EU-regu‐
lering / Går videre end minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af SPS-lovens § 2, stk. 1, at der er fem generelle
betingelser for at modtage SPS, herunder at den studerende
ikke overskrider støtterammen og støttetiden, jf. §§ 5-9, og
at den studerende er studieaktiv, jf. §§ 10 og 11.
Lovens §§ 5-9 indeholder nærmere regler om støtterammen
og støttetiden. Det følger af § 5, at SPS kan ydes i indtil
70 måneder (støtterammen), og at støtterammen kan forlæn‐
ges, i det omfang den normerede uddannelsestid for en ud‐
dannelse overstiger 58 måneder, og kan forlænges under
visse andre betingelser. Det følger af § 6, at SPS til den
enkelte uddannelse inden for støtterammen kan ydes i det
antal måneder, der svarer til den normerede uddannelsestid,
herunder eventuel obligatorisk praktik, med et tillæg på 12
måneder (støttetiden). Efter § 7 kan støtterammen, jf. § 5, og
støttetiden, jf. § 6, forlænges under visse betingelser.
Lovens §§ 10 og 11 indeholder nærmere regler om studie‐
aktivitet. Det følger af § 10, stk. 1, at SPS kan ydes til
studerende, som er studieaktive. Efter § 10, stk. 2, er en
studerende studieaktiv, indtil vedkommende er mere end 12
måneder forsinket i uddannelsen. Efter § 10, stk. 4, kontrol‐
leres den studerendes studieaktivitet løbende og indberettes
af uddannelsesinstitutionen eller ansættelsesinstitutionen til
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Administrationen af SPS-ordningen er delegeret til Styrelsen
for Uddannelse og Kvalitet (STUK), der er en styrelse under
Børne- og Undervisningsministeriet. Dette følger af § 1, stk.
1, og § 2, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 659 af 19. juni 2014
om delegation af uddannelses- og forskningsministerens be‐
føjelser i lov om specialpædagogisk støtte ved videregående
uddannelser. I henhold til cirkulære nr. 9656 af 25. septem‐
ber 2020 om Uddannelses- og Forskningsstyrelsen vareta‐
ger Uddannelses- og Forskningsstyrelsen opgaver, herunder
gennemfører tilsyn i forhold til bl.a. SPS-loven.
Uddannelses- og Forskningsministeriet er blevet gjort op‐
mærksom på, at SPS-ordningen på visse punkter ikke er ble‐
vet administreret i overensstemmelse med reglerne i SPS-lo‐
ven.
Det er således konstateret, at det har været praksis i den
administrerende styrelse, at SPS ydes uden central kontrol
af de i loven fastsatte tidsbegrænsninger og uden central
kontrol af den studerendes studieaktivitet.
Det foreslås, at der i SPS-loven indsættes et nyt
§ 2, stk. 5,
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Orientering om hastebehandling af lovforslag vedr. SPS, fra uddannelses- og forskningsministeren
2400968_0007.png
7
hvorefter uddannelses- og forskningsministeren kan fastsæt‐
te regler, der fraviger § 2, stk. 1, nr. 4 og 5, §§ 5-9 samt
§§ 10 og 11, så studerende uanset disse regler kan modtage
støtte.
Bemyndigelsen forventes anvendt til at fastsætte nærmere
regler – enten i SPS-bekendtgørelsen eller i en ny bekendt‐
gørelse særskilt til dette formål – der midlertidigt fraviger
lovens regler om støttetid og støtteramme samt om studieak‐
tivitet.
Den foreslåede ordning vil indebære, at administrationen
af SPS-ordningen midlertidigt vil kunne varetages i over‐
ensstemmelse med den administrerende styrelses hidtidige
praksis, enten indtil bortfald af den foreslåede bemyndigel‐
se, jf. dette lovforslags § 2, stk. 3, eller indtil der er etableret
en ændret ordning for SPS til studerende på videregående
uddannelser.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærk‐
ninger, afsnit 2.1.
Til § 2
Det foreslås med
stk. 1,
at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Det foreslås med
stk. 2,
at der ikke skal ske tilbagesøgning
af støtte modtaget i strid med § 2, stk. 1, nr. 4 og 5, §§
5-9 samt §§ 10 og 11 i lov om specialpædagogisk støtte ved
videregående uddannelser forud for ikrafttræden af regler,
der fastsættes i medfør af § 1, nr. 1.
Bestemmelsen indebærer, at myndighederne ikke skal rette
tilbagesøgningskrav mod studerende med funktionsnedsæt‐
telse, der som følge af den hidtidige praksis har modtaget
SPS i strid med SPS-lovens regler om støtteramme, støttetid
og studieaktivitet.
Betingelserne for at rette tilbagesøgningskrav mod studeren‐
de, der som følge af den hidtidige praksis uberettiget har
modtaget SPS, vil formentlig kun sjældent være opfyldt,
men det er fundet rigtigst med dette lovforslag at fastslå,
at studerende ikke vil blive mødt med tilbagesøgningskrav
som følge af den hidtidige praksis.
Det foreslås med
stk. 3,
at § 2, stk. 5, i lov om specialpæda‐
gogisk støtte ved videregående uddannelser, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 1, ophæves den 1. juli 2022. Forslaget in‐
debærer, at den foreslåede bemyndigelse til at fravige visse
betingelser for at modtage specialpædagogisk støtte (SPS),
der gennemføres med lovforslaget, automatisk ophæves den
1. juli 2022, medmindre Folketinget forinden beslutter at
forlænge reglernes gyldighedsperiode.
Loven gælder hverken for Færøerne eller Grønland, fordi
den lov, som foreslås ændret, ikke gælder for Færøerne eller
Grønland og ikke indeholder en hjemmel til at sætte loven i
kraft for Færøerne eller Grønland.
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 84: Orientering om hastebehandling af lovforslag vedr. SPS, fra uddannelses- og forskningsministeren
2400968_0008.png
8
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddan‐
nelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 69 af 28. januar 2020, fore‐
tages følgende ændring:
§ 2.
En studerende kan efter ansøgning få specialpædago‐
gisk støtte, når vedkommende
1) på grund af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har
behov for støtte for at kunne gennemføre uddannelsen, jf. §
3,
2) er indskrevet på og gennemgår en uddannelse, hvortil der
kan ydes støtte, jf. § 4,
3) har dansk statsborgerskab, efter international overens‐
komst har ret til støtte på lige fod med danske statsborgere
eller i støttemæssig henseende ved uddannelser i Danmark
ligestilles med danske statsborgere efter uddannelses- og
forskningsministerens bestemmelse,
4) ikke overskrider støtterammen og støttetiden, jf. §§ 5-9,
og
5) er studieaktiv, jf. §§ 10 og 11.
Stk. 2. ---
Stk. 3.
Det er en forudsætning for fortsat at modtage støtten,
at den studerende opfylder betingelserne i stk. 1, jf. dog § 11
a.
Stk. 4. ---
1. I
§ 2
indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
regler, der fraviger stk. 1, nr. 4 og 5, §§ 5-9 samt §§ 10 og
11, så studerende uanset disse regler kan modtage støtte.«