Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del Bilag 81
Offentligt
2396401_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Orientering om uoverensstemmelse mellem regler og administration af spe-
cialpædagogisk støtte til studerende i videregående uddannelse
Jeg skal hermed orientere Uddannelses- og Forskningsudvalget om, at ordningen
for specialpædagogisk støtte (SPS) til studerende i videregående uddannelse i en
længere årrække ikke er administreret i overensstemmelse med reglerne om støt-
teramme, støttetid og studieaktivitet i lov om specialpædagogisk støtte ved vide-
regående uddannelser (SPS-loven).
Lovgrundlag og administration
SPS til videregående uddannelser administreres af Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet (STUK) under Børne- og Undervisningsministeriet på vegne af Uddannel-
ses- og Forskningsministeriet. Uddannelses- og Forskningsstyrelsen (UFS) under
Uddannelses- og Forskningsministeriet varetager vedligehold og udvikling af it-
systemet, som STUK administrerer SPS efter, ligesom UFS fører tilsyn med admi-
nistrationen i forhold til SPS-loven.
Det følger af SPS-loven, at indskrevne studerende på videregående uddannelser
kan få SPS i op til 70 måneder (støtterammen). SPS til den enkelte uddannelse
kan ydes i det antal måneder, der svarer til den normerede uddannelsestid med et
tillæg på 12 måneder (støttetiden). Der er mulighed for forlængelse af støtteram-
me og støttetid, bl.a. hvis den studerende er blevet forsinket i sin uddannelse pga.
sygdom eller fødsel/adoption. Det er endvidere en betingelse for at kunne tildeles
SPS, at den studerende ikke er mere end 12 måneder forsinket i sin uddannelse.
Der er mulighed for fortsat at kunne modtage SPS, selvom den studerende er
mere end 12 måneder forsinket, hvis uddannelsesinstitutionen vurderer, at der er
en sådan fremgang i den studerendes studieforløb, at det er rimeligt, at der fortsat
tildeles støtte.
Uddannelses- og Forskningsministeriets departement fik ultimo februar 2021 en
indledende orientering om, at SPS til videregående uddannelser ydes uden, at der
i STUK’s administration tages højde for den i loven foreskrevne støtteramme og
støttetid, ligesom der ikke kontrolleres for maksimum forsinkelse blandt de ind-
skrevne studerende. Der administreres dermed ikke i overensstemmelse med
lovgrundlaget. Ministeriet iværksatte på den baggrund et forløb med henblik på at
afdække sagen i forhold til bl.a. den hidtidige administration og muligheder for at
bringe administrationen i overensstemmelse med lovgrundlaget, herunder afklare
en videre håndtering. Jeg finder, at udvalget bør orienteres om sagen.
18. maj 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
230519
Side 1/3
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 81: Orientering om uoverensstemmelse mellem regler og administration af specialpædagogisk støtte til studerende i videregående uddannelse, fra uddannelses- og forskninsministeren
2396401_0002.png
Konsekvensen af den hidtidige administration er, at nogle studerende forventeligt
modtager
og har modtaget
SPS i videre omfang, end der er hjemmel til i SPS-
loven. Reglerne om støtteramme, støttetid og studieaktivitet i SPS-loven stammer
fra 2000. Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke en afklaring af, hvordan reg-
lerne har været administreret ved indførelsen, men det kan foreløbigt konstateres,
at der findes beskrivelser af manglende it-understøttelse fra 2011.
På baggrund af data fra UFS skønner STUK i forhold til det aktuelle tidspunkt, at i
omegnen af 150-200 studerende i dag modtager støtte eller har modtaget støtte i
2021, men potentielt ikke opfylder betingelserne for tidsbegrænsningen på 70
måneder. Der tages dog forbehold for, at der ikke foreligger detaljerede udtræk,
der belyser det præcise antal. Der foreligger ikke data for, hvor mange SPS-
modtagere i videregående uddannelse, der ikke opfylder kravet om maksimum
forsinkelse. Det forventes dog, at en del af de pågældende studerende
uanset
om der er tale om tidsbegrænsningen på 70 måneder eller om maksimum forsin-
kelse
vil være omfattet af lovens undtagelsesmuligheder og dermed alligevel vil
være berettiget til støtte efter loven.
Jeg finder sagen meget beklagelig. Administrationen af SPS skal selvfølgelig følge
den til enhver tid gældende lovgivning. Den foreløbige afdækning af sagen har
vist, at en omlægning af administrationen i henhold til SPS-lovens regler om støt-
teramme og støttetid samt studieaktivitetskrav kræver yderligere afklaringer, bl.a. i
forhold til det retlige grundlag, hvordan de nødvendige oplysninger om de stude-
rendes støttetid og forsinkelser i uddannelsen tilvejebringes m.v., som har betyd-
ning for den tid, en omlægning af administrationen vil tage.
Videre forløb
Med henblik på at sikre, at studerende med funktionsnedsættelse, som med den
hidtidige praksis modtager eller ville komme til at modtage SPS-støtte i strid med
SPS-lovens regler, kan afslutte deres uddannelse med de nødvendige hjælpemid-
ler til rådighed, vil jeg
forudsat den fornødne opbakning fra Folketingets partier
fremsætte et lovforslag til hastebehandling i indeværende samling. Med lovforsla-
get vil der blive lagt op til at etablere en midlertidig hjemmel til, at
STUK’s
hidtidige
praksis i administrationen af ordningen kan opretholdes. Dette foreslås med hen-
blik på at understøtte disse studerende, som allerede befinder sig i en sårbar situ-
ation, indtil der er fundet en varig løsning. Det bemærkes, at det er under afkla-
ring, hvilke tiltag der skal tages med henblik på at bringe administrationen af ord-
ningen i overensstemmelse med gældende ret, herunder frem til et tidspunkt, hvor
en lovændring måtte blive gennemført.
Jeg forventer endvidere snarligt at tage en drøftelse med uddannelsesordførerne
om, hvordan vi bedst muligt indretter SPS-ordningen til studerende i videregående
uddannelse, så vi kan sikre, at disse studerende fortsat har de bedst mulige vilkår
for at gennemføre en videregående uddannelse på lige fod med andre studeren-
de. På baggrund af disse drøftelser forventer jeg, at der kan fremsættes et lov-
forslag om ændring af SPS-loven i folketingsåret 2021/22, som skal sikre en per-
manent ordning for SPS til studerende i videregående uddannelser.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/3
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 81: Orientering om uoverensstemmelse mellem regler og administration af specialpædagogisk støtte til studerende i videregående uddannelse, fra uddannelses- og forskninsministeren
2396401_0003.png
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/3