Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del Bilag 60
Offentligt
2346521_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
4. marts 2021
Til udvalgets orientering fremsendes hermed mit talepapir fra det åbne samråd i
Uddannelses- og Forskningsudvalget tirsdag den 2. marts 2021 vedr. covid-19.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
$dossier_documentnumber$
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 1/4
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 60: Talepapir fra det åbne samråd tirsdag den 2. marts 2021 vedr. det forventede læringstab, frafald og mistrivsel blandt studerende på de videregående uddannelser pga. covid-19-nedlukningen, fra uddannelses- og forskningsministeren
2346521_0002.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål D
Vil ministeren redegøre for det forventede læringstab, frafald og mistrivsel blandt
studerende på de videregående uddannelser pga. covid-19-nedlukningen samt
oplyse, hvad ministeren agter at gøre ved disse problemer?
Svar på samrådsspørgsmål D
Tak for det, og tak for både spørgsmålet til dette vigtige emne, og for jeres store
engagement i vores unge mennesker. Det er der brug for. Konsekvenserne af den
fortsatte nedlukning af de videregående uddannelsesinstitutioner er alvorlige, og
derfor er der brug for, at vi taler om dem, og om hvordan vi håndterer dem i
fællesskab.
Som jeg sagde i salen i februar måned
i forbindelse med netop det mundtlige
§20-spørgsmål om samme emne, som spørgeren henviser til
så er der ikke
nogen tvivl om, at nedlukningen af samfundet og af de videregående
uddannelsesinstitutioner i høj grad påvirker vores studerende
fagligt, socialt og
det sætter sig i trivslen. Det er både jeg og resten af regeringen meget bevidste
om og optaget af.
[Vedr. “læringstab“]
Det er snart et år siden, at Danmark lukkede ned for første gang. Siden dengang,
den 11. marts 2020, så har de videregående uddannelsesinstitutioner i større eller
mindre grad hen over tid været påvirket af restriktioner, og undervisningen har
været helt eller delvist omlagt til virtuel undervisning. Det har været nødvendigt i
lyset af smittesituationen.
Men det ér bare ikke det samme at modtage online undervisning, og der er også
bare nogle dele af vores uddannelser, som har det meget svært bag en skærm, og
som ikke kan omlægges til online format.
Så ja, nedlukningen kan i høj grad mærkes på uddannelserne. Over halvdelen af
de studerende (jeg tror måske også, det er det tal, spørgeren henviser til, nemlig 6
ud af 10) har i en nylig undersøgelse sagt, at de oplever, at læringsudbyttet har
været mindre. De føler, at de lærer mindre i den her tid bag ved skærmen, end når
de sidder til forelæsninger og undervisning mere normalt. Samtidig oplever
omkring en tredjedel af de studerende udfordringer i forhold til at kontrollere egen
læringssituation under nedlukningen (Det er jo sådan noget med at få struktureret
sin dag og få holdt de pauser, der skal til osv.). Det er også rigtig bekymrende, at
en tredjedel har det sådan. Jeg synes faktisk, det er imponerende, at to tredjedele
har styr på det, for det er en svær øvelse at gøre for sig selv fra den ene dag til
den anden.
Jeg oplever, at underviserne knokler for, at de studerende får så god en
undervisning som muligt under de her svære omstændigheder. Men til trods for
den kæmpe indsats så er det svært lige nu, og vi må erkende, at det også nogle
steder får konsekvenser for kvaliteten af uddannelserne.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/4
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 60: Talepapir fra det åbne samråd tirsdag den 2. marts 2021 vedr. det forventede læringstab, frafald og mistrivsel blandt studerende på de videregående uddannelser pga. covid-19-nedlukningen, fra uddannelses- og forskningsministeren
2346521_0003.png
Jeg er i meget tæt dialog med de videregående uddannelsesinstitutioner og de
studerende om de her konsekvenser
og hvordan vi bedst håndterer dem i
fællesskab. Institutionerne fortæller for eksempel, at det indtil nu et vidst stykke
hen ad vejen har kunnet lade sig gøre at rykke rundt, så hvis man har
uddannelser, der både har teoretiske og praktiske dele, så har man fået håndteret
alt det teoretiske den første del af det her semester. Og så tripper de jo lidt for at
få lov til at komme tilbage og tage det praktiske, som de har udskudt. Det er klart,
at det begynder også at være presserende for nogle af dem.
Der er enkelte undtagelser til nedlukningen, skal det også siges i den her
sammenhæng, af de videregående uddannelsesinstitutioner. Fysisk fremmøde er
muligt i de særlige tilfælde, hvor undervisningsaktiviteterne ikke kan omlægges til
digital undervisning. Det kan f.eks. være i forhold til laboratorie- eller
værkstedsundervisning i undtagelsesvise situationer. Det er generelt blevet
fortolket rigtig restriktivt derude, så der er meget begrænset fremmøde og aktivitet
på institutionerne lige nu, men der har hele vejen igennem været de her
undtagelser.
[Vedr. det sociale og trivslen]
En anden meget stor udfordring, som også er den anden del af
samrådsspørgsmålet i dag. En ting er den faglige situation, en anden ting er
trivslen blandt vores studerende. Jeg er meget opmærksom på, at de studerendes
trivsel skal forbedres. Det var jeg allerede inden corona. Jeg mener allerede, vi
havde en udfordring med de unge menneskers mentale helbred inden corona, og
det er bestemt ikke mindre vigtigt og presserende nu. Det går simpelthen ikke,
hvis corona trækker lange tråde af mistrivsel efter sig. Det skal vi gøre, hvad vi
kan for at modvirke.
Vi kan se, at tallene fra efteråret viser, at 43 pct. af de studerende følte sig
ensomme i efteråret. Det er flere end normalt. Samtidig viser undersøgelsen, at 70
pct. af de studerende har mistet noget af glæden ved at uddanne sig. Det synes
jeg er meget naturligt, men stadig bekymrende. Og 59 pct. af dem, vi har spurgt,
havde det svært under nedlukning i foråret.
Det er også den tilbagemelding, jeg får fra institutionerne og de studerende i vores
dialog
Det trækker virkelig store veksler på de studerendes trivsel ikke at være
sammen og fysisk til stede.
Derfor har vi gjort en række ting. Kulturministeren og jeg afholdt et topmøde om
unges trivsel og har efterfølgende samlet ideerne herfra i et idékatalog, og vi har
givet målrettede midler til Studenterrådgivningen. Og det er jo også et emne, der
fylder meget i de drøftelser, som vi har med hinanden her i kredsen. Det er vi slet
ikke færdige med at se på endnu.
Og så er der frafald og risikoen for det. Det er for tidligt at sige noget entydigt om,
hvor vi ender henne på frafald
indtil videre ser tallene ikke bekymrende ud. Jeg
har været voldsomt bekymret for det her undervejs, men tallene har overrasket
mig. Folk er ikke faldet fra. Men jeg oplever en bekymring både blandt
studenterorganisationerne og uddannelsesinstitutionerne (og den bekymring deler
jeg), at i det øjeblik der kommer noget at falde fra til, så kan vi godt risikere, at det
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/4
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 60: Talepapir fra det åbne samråd tirsdag den 2. marts 2021 vedr. det forventede læringstab, frafald og mistrivsel blandt studerende på de videregående uddannelser pga. covid-19-nedlukningen, fra uddannelses- og forskningsministeren
2346521_0004.png
er noget vi skubber foran os. Og bare fordi tallene ikke ser alvorlige ud, så kan de
godt være det lige om lidt.
Det er noget vi skal tage alvorligt. Og det gør vi. Vi er nødt til at være
opmærksomme på, at vi ikke risikere at tabe store dele af en ungdomsårgang på
gulvet, fordi de skal uddanne sig under en pandemi. Vi skal understøtte, at de
unge har lyst til at blive på deres uddannelse, også selvom det på nuværende
tidspunkt er på andre vilkår, end det de har været vant til.
Vi har som regering et stort fokus på, at vi gerne vil have unge til at tage
uddannelse
helt bredt set. Den målsætning er sværere under de nuværende
vilkår
Derfor har vi også løbende fulgt den her problemstilling. I foråret satte vi 5 mio. kr.
af til særligt udsatte og sårbare studerende. Det gjorde vi i fællesskab, og det er
også brugt til en opsøgende indsats på de videregående uddannelsesinstitutioner
for at få fat i de netop frafaldstruede studerende. Det er også fremadrettet et vigtigt
arbejde.
[Det videre arbejde]
Vi har i regeringen et stort fokus på det her, og det har vi haft hele vejen igennem.
Corona-nedlukningen har konsekvenser for vores børn og unge. Vi ønsker ikke at
holde de videregående uddannelsesinstitutioner lukket én dag længere end
nødvendigt. Det, ved jeg, er en holdning, jeg deler både med dem, der er til stede
her i lokalet og på skærmen. Det er også i den sammenhæng vigtigt at se på,
hvad vi har gjort i fællesskab, og jeg vil i den forbindelse gerne takke for den gode
dialog, der har været undervejs om netop det her. Den dialog ser jeg frem til at
fortsætte i den kommende tid.
Det er vi også i dialog omkring. Spørgeren tegner et billede af, at vi ikke mødes så
meget, men faktisk har vi jo lige i øjeblikket en drøftelse med hinanden. Og vi har
også planlagt møder, hvis ikke ugentligt så i hvert fald hver anden uge nærmest
så langt øjet rækker. Og vi følger forårets udvikling og følger den mulige
genåbning lige om lidt af vores uddannelser. Både med fokus selvfølgelig på det
faglige efterslæb, men også rundt om hjørnet med fokus på trivsel.
Den alvorlige situationen skal håndteres, så vores studerende kommer bedst
muligt igennem denne svære tid
fagligt, socialt og trivselsmæssigt. Og det
mener jeg, vi gør bedst i fællesskab, så tak for jeres engagement i den her vigtige
sag.
Tak for ordet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 4/4