Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del Bilag 58
Offentligt
2343049_0001.png
Prækvalifikation
Resultater og erfaringer
med RUVU’s arbejde 2020
Marts 2021
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2343049_0002.png
Prækvalifikation
Udgivet af
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Haraldsgade 53
2100 København Ø
Tel.: 3544 6200
[email protected]
www.ufm.dk
Publikationen kan hentes på ufm.dk/publikationer
ISBN: 978-87-93706-67-5
ISSN (elektronisk publikation): 2445-7329
2
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Prækvalifikation
Resultater og erfaringer med RUVU’s
arbejde 2020
Marts 2021
Prækvalifikation
3
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Prækvalifikation
Indhold
1. Indledning
2. Baggrund for RUVU
3. Medlemmer af RUVU
4. Beretning fra RUVU’s arbejde 2020
4.1 Generelle betragtninger fra RUVU om årets arbejde
6
7
8
9
9
5. Årets ansøgninger og afgørelser i tal
5.1 Antal ansøgninger
5.2 Uddannelsestyper
5.3 Institutioner
5.4 Hovedområder/fagområder
5.5 Indsigelser imod afslag om prækvalifikation
12
12
14
15
16
17
6. Appendix: Oversigt over ansøgninger (2013-2020)
18
4
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2343049_0005.png
Prækvalifikation
1. Indledning
Resultater og erfaringer med prækvalifikation 2020
Prækvalifikation er en vurdering af, om den nye uddannelse eller det nye
uddannelsesudbud er samfundsøkonomisk og uddannelsespolitisk hensigtsmæssigt og i
øvrigt opfylder de lovgivningsmæssige krav.
Siden 2013 har der været nedsat et rådgivende udvalg for vurdering af udbud af
videregående uddannelser (RUVU), som vurderer ansøgninger om prækvalifikation og
rådgiver ministeren om principielle spørgsmål knyttet hertil.
Uddannelses- og Forskningsministeren offentliggør årligt en samlet rapport om
resultater og erfaringer med prækvalifikation, herunder om arbejdet i RUVU. Rapporten
sendes til Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg.
Denne rapport dækker to ansøgningsrunder (forår og efterår 2020) og vil ud over fakta
om ansøgningsrunderne også adressere de væsentligste temaer der kendetegner årets
prækvalifikationsproces.
Alle indsendte ansøgninger, RUVU's vurderinger, ministerens afgørelser og eventuelle
indsigelser mod afslag er offentligt tilgængelige og kan ses på hjemmesiden:
http://pkf.ufm.dk/
5
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Prækvalifikation
2. Baggrund for RUVU
RUVU (Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af
videregående uddannelser) skal i forbindelse med
prækvalifikationen vurdere, om den ansøgte nye
uddannelse eller det nye uddannelsesudbud er
samfundsøkonomisk og uddannelsespolitisk
hensigtsmæssigt.
Uddannelses- og forskningsministeren træffer på baggrund af prækvalifikationen
afgørelse om godkendelse af en ny uddannelse eller et nyt uddannelsesudbud.
RUVU’s medlemmer er udpeget af uddannelses-
og forskningsministeren på baggrund
af deres personlige kompetencer. Udvalget skal tilsammen have en bred indsigt i hele
det videregående uddannelsesområde og de samfundsøkonomiske overvejelser og
prioriteringer i forbindelse hermed.
Udvalget skal have indgående kendskab til udviklingen i kompetencebehovene på det
danske arbejdsmarked. Endvidere skal mindst ét medlem have international erfaring
med vurdering af uddannelsesbehov.
Udvalget vurderer institutionernes ansøgninger om prækvalifikation af nye uddannelser
og udbud i forhold til kriterierne for prækvalifikation, som er fastsat i
akkrediteringsbekendtgørelsen. Konkret skal udvalget forholde sig til, om der er behov
for den søgte uddannelse eller det søgte uddannelsesudbud og om uddannelsen eller
udbuddet bidrager til øget sammenhæng i det danske videregående
uddannelsessystem.
RUVU har endvidere til opgave at rådgive ministeren om principielle spørgsmål i
tilknytning til prækvalifikationen. RUVU afholder som udgangspunkt fire møder årligt
fordelt på to ansøgningsrunder.
6
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Prækvalifikation
3. Medlemmer af RUVU
Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af
videregående uddannelser (RUVU) har følgende
medlemmer:
Stina Vrang Elias, formand (medlem siden 1. oktober 2019)
Adm. direktør, Tænketanken DEA
Annemarie Zacho-Broe (medlem siden 1. oktober 2019)
Kommunaldirektør, Fredericia Kommune
Christian Boel (medlem siden 1. oktober 2019)
Regionsdirektør, Region Nordjylland
Henrik Jørgen Andersen (medlem siden 1. april 2016)
Senior Executive R&D Adviser, Arla Foods
Cecilia Christersson (medlem siden 1. april 2016)
Vicerektor, Malmö Universitet, Sverige
7
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Prækvalifikation
4.
Beretning fra RUVU’s
arbejde 2020
I det følgende fremhæves en række temaer, der har
betydning for RUVU’s arbejde, og som har været drøftet på
møder i årets løb.
4.1 Generelle betragtninger fra RUVU om årets arbejde
RUVU har i 2020 delvis haft en ny personsammensætning, herunder ny formand.
Ydermere er udvalgets sekretariat per 1. oktober 2020 reorganiseret som følge af
sammenlægning af de to tidligere styrelser under UFM (Styrelsen for Forskning og
Uddannelse og Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte).
Samtidig har prækvalifikationsprocessen
ligesom det øvrige Danmark
været ramt
af Covid-19 situationen, hvilket bl.a. har betydet, at ansøgningsfristen, efter ønske fra
uddannelsesinstitutionerne, i efteråret 2020 blev forlænget til d. 1. oktober. Flere af
ansøgningerne har desuden båret præg af, at institutionerne har oplevet udfordringer
med at gennemføre dele af behovsafdækningen.
RUVU har positivt bemærket, hvordan de videregående uddannelsesinstitutioner har
løftet opgaven med at gennemføre undervisning digitalt under nedlukningen af
Danmark. Udvalget ser med interesse frem mod, hvad de digitale erfaringer vil få af
betydning for tilrettelæggelse og udbud af videregående uddannelser i fremtiden.
I lighed med de fleste andre har udvalget været nødsaget til at afholde alle alla
vurderingsmøder virtuelt. Det har været en særlig udfordring for en ny konstellation ikke
at kunne mødes fysisk, og RUVU ser derfor frem til igen at kunne mødes fysisk og i
fællesskab drøfte institutionernes ansøgninger samt perspektiver og principielle
spørgsmål ved de enkelte ansøgningsrunder.
RUVU har i årets løb behandlet i alt 62 ansøgninger om nye uddannelser og nye
uddannelsesudbud. Ansøgningerne er fordelt på 15 ansøgninger i foråret og hele 47
ansøgninger i efteråret, hvilket er det største antal ansøgninger, siden indførelsen af
prækvalifikation i 2013.
Samlet set fordeler ansøgningerne sig på 24 ansøgninger om nye uddannelser, 5
ansøgninger om nye udbud af nye uddannelser, 27 ansøgninger om nye udbud af
eksisterende uddannelser og 6 ansøgninger om dubleringer.
8
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Prækvalifikation
Bevægelser i uddannelseslandskabet
Noget af det, der har kendetegnet dette års prækvalifikation, har været en begyndende
bevægelse mellem de enkelte uddannelsestyper. Således kunne forårets runde byde på
ansøgninger om en ny erhvervsakademiuddannelse inden for sundhedsadministration
som afløser for den eksisterende erhvervsuddannelse til lægesekretær. I efteråret gjaldt
det en ansøgning om at omdanne erhvervsakademiuddannelsen i klinisk tandteknik til
en professionsbacheloruddannelse.
Samtidig indeholdt efterårets runde også 4 ansøgninger om en 1-årig akademisk
overbygningsuddannelse (AO), som er en ny type forskningsbaseret uddannelse.
Uddannelsestypen udspringer af aftalen om fleksible universitetsuddannelser, som alle
Folketingets partier indgik den 6. december 2018. Uddannelses- og
Forskningsministeriet har givet udviklingsmidler til udviklingen af uddannelserne.
RUVU er meget opmærksom på disse ændringer både i form af uddannelser på et højere
kvalifikationsniveau og nye typer uddannelser. RUVU mener, at det er helt centralt for
de nye eller ændrede uddannelser, at de udspringer af et konkret behov på
arbejdsmarkedet.
Det er i det hele taget vigtigt, at uddannelsessektoren er på forkant i forhold til
fremtidens behov. Det fordrer uddannelsesinstitutioner, der er responsive i forhold til,
hvad der efterspørges på arbejdsmarkedet, og som uddanner dimittender, der med den
nyeste viden i baggagen og i samspil med uddannelsesinstitutionerne er i stand til at
formidle langsigtet forskningsbaseret og relevant viden ud til virksomhederne. Det er
RUVU’s erfaring, at
potentialet i denne viden-kobling og -overførelse mellem
uddannelser og arbejdsmarked endnu ikke helt er blevet forløst.
Samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner
RUVU har i en årrække flere gange konstateret, at der ikke har været den fornødne og
ønskede kontakt og koordination mellem uddannelsesinstitutioner, som ønsker at
udbyde en given uddannelse. Dette gælder for alle typer af uddannelser.
Derfor er det også glædeligt, at der i efterårets prækvalifikationsrunde kan konstateres
et eksempel på et tæt samarbejde mellem institutioner inden for egen sektor. Således er
masteruddannelsen i personlig medicin (opdrag fra sundhedsmyndighederne) udtryk for
et omfattende samarbejde mellem fem universiteter.
Derudover har der været eksempler på øget arbejdsdeling mellem sektorer. Det gælder
erhvervsakademierne KEA og IBA Kolding, der har overdraget udbudsretten til
akademiuddannelsen i sundhedspraksis til henholdsvis UC Syd og Københavns
Professionshøjskole (KP), som qua professionshøjskolernes øvrige udbudsportefølje har
en mere sundhedsfaglig profil end erhvervsakademierne.
RUVU vil igen understrege vigtigheden af, at uddannelsesinstitutionerne samarbejder
på tværs af regionale og institutionelle grænser for at kunne drage optimal nytte af de
forskellige forcer og kompetencer, som de enkelte institutioner kan tilbyde til gavn for
de studerende og for samfundet.
Bred dækning i hele landet
Mange af ansøgningerne fra særligt efterårets prækvalifikationsrunde vedrører udbud
uden for de 4 store byer. Der er således ansøgninger om udbud placeret i Hillerød,
9
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Prækvalifikation
Næstved, Svendborg, Sønderborg, Kolding, Haderslev, Esbjerg, Aabenraa, Herning,
Randers og Hobro.
RUVU anerkender institutionernes ønske om at bidrage til den politiske ambition om
uddannelser i hele landet, og det er positivt, at opbakningen fra de lokale aktører som
hovedregel træder tydeligt frem i ansøgningerne. Et uddannelsesudbuds forankring i det
lokale miljø skaber alt andet lige bedre mulighed for bæredygtige udbud. Ud over dette
er det selvfølgelig afgørende, at udbuddene alle steder i landet har den fornødne
kvalitet i form af bl.a. kvalificerede undervisere og tilstrækkeligt med
rekrutteringsgrundlag i forhold til at sikre et frugtbart studiemiljø.
RUVU er opmærksom på institutionernes opgave med at sikre kvalitet på mindre udbud
og finder det meget relevant, at institutionerne i ansøgningerne om nye uddannelser
også berører, kvalitetssikring af videngrundlag på de mindre udbud og det regionale
rekrutteringsgrundlag for uddannelsen.
Kvinder i STEM
I forbindelse med prækvalifikationsrunden efterår 2020 modtog RUVU to ansøgninger
om nye (STEM) uddannelser som i ansøgningsmaterialet beskrev et særligt fokus på at
rekruttere kvinder. Der var tale om en bachelor (civilingeniør) i teknisk videnskab fra
Aalborg Universitet (AAU) og en bachelor i kognitions- og datavidenskab fra
Københavns Universitet (KU).
Med civilingeniøren i teknisk videnskab ønsker AAU at skabe en ingeniøruddannelse
kendetegnet ved et fokus især på at udvikle tekniske helhedsløsninger på nutidige og
fremtidige problemstillinger fx inden for FN’s
verdensmål. Bacheloruddannelsen i
kognitions- og datavidenskab er opstået som et samarbejde mellem Institut for
Psykologi og Institut for Datalogi på KU og med en fysisk placering på Institut for
Psykologi. I begge tilfælde er der særligt fokus på at rekruttere kvinder til
uddannelserne.
RUVU finder det positivt, at uddannelsesinstitutionerne fokuserer på det
rekrutteringspotentiale, der er hos kvinder som er underrepræsenteret på STEM områder
såsom det ingeniørfaglige og det datalogiske. RUVU vil med interesse følge, i hvilket
omfang det lykkes de nye uddannelser at rekruttere flere kvindelige studerende.
Efteruddannelse af velfærdsarbejdere
I forbindelse med prækvalifikationsrunden efteråret 2020 modtog RUVU ansøgninger
fra to professionshøjskoler om nye udbud af eksisterende akademiuddannelser (i hhv.
social arbejde og sundhedspraksis) og en diplomuddannelse (i socialformidling).
Målgruppen er bl.a. kommunale og regionale velfærdsmedarbejdere (SOSU,
sygeplejersker, socialrådgivere m.fl.), som har brug for faglig opkvalificering.
Ansøgningerne kom fra UC Syd og KP og fordelte sig på ansøgninger om udbud i
Kolding, København, Esbjerg, Aabenraa og Haderslev. UC Syd ønskede med deres
ansøgninger at understøtte et fleksibel udbud, der muliggør, at uddannelsesaktiviteten
kan gå på skift mellem udbudsstederne efter behov og efterspørgsel.
RUVU vurderer, at voksen- og efteruddannelsesområdet indeholder et stort, og måske
ikke fuldt udnyttet potentiale for at løfte kompetenceniveauet hos den eksisterende
arbejdsstyrke. Særligt inden for arbejdet med ældre borgere, vil der i de kommende år
være et øget behov for arbejdskraft og opkvalificering. Her har videre- og
10
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Prækvalifikation
efteruddannelserne den fordel, at de relativt hurtigt kan tilbyde en målrettet
opkvalificering af medarbejdere og ledige inden for områder med behov for arbejdskraft,
f.eks. på velfærdsområdet.
RUVU ser ansøgningerne som et godt eksempel på, hvorledes videre- og
efteruddannelse kan understøtte en styrket regional uddannelsesdækning. Behovet for
opkvalificering på velfærdsområdet er en landsdækkende udfordring, og derfor vurderer
RUVU det også positivt at professionshøjskolerne har ansøgt om en række udbud af de
nævnte uddannelser uden for de store byer.
Igen må en bred geografisk dækning dog ikke ske på bekostning af kvaliteten af de
udbudte uddannelser. Det er essentielt at sikre et stærkt videngrundlag i form af en
"kritisk masse" af undervisere, som er samlet ét sted, således at kursisterne får den
samme høje kvalitet af uddannelse, uagtet hvor de studerer.
11
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2343049_0012.png
Prækvalifikation
5. Årets ansøgninger og
afgørelser i tal
Som udgangspunkt er der to årlige ansøgningsrunder om prækvalifikation
(forår/efterår). Dog var der en undtagelse i 2015, hvor der blev gennemført én ekstra
prækvalifikationsrunde, hvor det udelukkende var muligt at ansøge om prækvalifikation
af tekniske akademiuddannelser under hensyntagen til udmøntning af VEU-
puljemidlerne (voksen- og efteruddannelse).
På nuværende tidspunkt er der gennemført i alt 15 prækvalifikationsrunder siden
opstarten af ordningen den 1. oktober 2013. RUVU har i de 15 prækvalifikationsrunder
vurderet i alt 452 ansøgninger fordelt på 170 ansøgninger om nye uddannelser og 282
ansøgninger om nye udbud af eksisterende uddannelser, dubleringer og flytninger af
eksisterende uddannelsesudbud.
Afgørelser ved prækvalifikation 2013-2020 kan ses
her
5.1 Antal ansøgninger
Diagram 1 viser en oversigt over det samlede antal ansøgninger i de 15
ansøgningsrunder fordelt på hhv. nye uddannelser og nye udbud/dubleringer samt på
hhv. godkendelse/afslag, mens tabel 2 viser de seneste to ansøgningsrunder i 2020:
Diagram 1
Antal ansøgninger og afgørelser i alt fra 2013-2020 (15 ansøgningsrunder)
Nye udbud og
dubleringer
184
98
Nye uddannelser
118
51
1
0
50
100
150
Ansøgninger i alt
200
250
300
Godkendelse
Afslag
Afventer
1
1
Ansøgningen om den nye uddannelse professionsbachelor i Skibsteknik og Marine Konstruktioner fra
2020 (Martec - Frederikshavn) afventer afgørelse.
12
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2343049_0013.png
Prækvalifikation
Figur 1
Placering af godkendte ansøgninger i forbindelse med prækvalifikation 2020
13
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2343049_0014.png
Prækvalifikation
Tabel 1
Antal ansøgninger og afgørelser 2020 (to ansøgningsrunder)
Ansøgninger
total
Nye uddannelser
Nye udbud af uddannelser
Dubleringer af udbud af
uddannelser
I alt
Godkendelse
18
28
6
50
Afslag
6
3
0
10
Afventer
1
I alt
24
32
6
62
5.2 Uddannelsestyper
Diagram 2 viser fordelingen af ansøgninger på nye uddannelser på de forskellige uddannelsestyper i
2020. Som det ses, er der overvægt til uddannelser udbudt af universiteterne (akademisk bachelor,
kandidat og master) hvilket kan forklares med, at universiteternes uddannelser normalt ikke udbydes
eller dubleres mere end ét sted.
Diagram 2
Ansøgninger om nye uddannelser fordelt på uddannelsestyper ved prækvalifikation i 2020
Akademiske overbygningsuddannelser
(AO)
Diplomuddannelser
Erhvervsakademiuddannelser
Professionsbacheloruddannelser (O)
Professionsbacheloruddannelser
Akademiske bacheloruddannelser
Kandidatuddannelser
Masteruddannelser
0
2
1
1
1
2
1
5
3
4
2
2
2
4
Antal ansøgninger i alt
6
8
Godkendelse
Afslag
Afventer
14
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2343049_0015.png
Prækvalifikation
Diagram 3
Ansøgninger om nye udbud/dubleringer/flytninger fordelt på uddannelsestyper ved prækvalifikation i 2020
Akademiuddannelser
15
5
8
3
4
0
Diplomuddannelser
1
1
Erhvervsakademiuddannelser
Professionsbacheloruddannelser
(O)
Professionsbacheloruddannelser
1
5
10
Antal ansøgninger i alt
15
20
Godkendelse
Afslag
5.3 Institutioner
Diagram 4 viser fordelingen af ansøgninger på institutionstyper i 2020.
Diagram 4
Indsendte ansøgninger fordelt på institutionstyper ved prækvalifikation i 2020
Universiteter
Professionshøjskoler
Maritime uddannelser
Kunstneriske uddannelser
Erhvervsakademier
0
15
26
11
1
10
5
10
4
1
3
15
Ansøgninger i alt
20
25
30
Godkendelse
Afslag
Afventer
15
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2343049_0016.png
Prækvalifikation
5.4 Hovedområder/fagområder
Diagram 5 viser ansøgninger og afgørelser på nye uddannelser fordelt på hovedområder ved
prækvalifikation 2020. Ansøgninger om nye uddannelser har med hensyn til hovedområder en overvægt
inden for naturvidenskab, samfundsvidenskab og det tekniske område.
Diagram 5
Nye uddannelser fordelt på hovedområder ved prækvalifikation i 2020
Maritime område
Økonomisk-merkantile område
It-faglige område
Teknisk videnskab/teknisk…
Sundhedsvidenskabelig/sundhe…
Samfundsvidenskab/samfundsfag
Naturvidenskab
Kunstnerisk
Humaniora
0
1
1
1
7
2
2
4
1
1
2
4
6
8
10
Antal ansøgninger i alt
1
1
2
Godkendelse
Afslag
Afventer
Diagram 6 viser ansøgninger og afgørelser på fagområder for nye udbud og dubleringer
Diagram 6
Nye udbud og dubleringer fordelt på fagområder ved prækvalifikation 2020
Teknisk videnskab/teknisk område
Samfundsvidenskab/samfundsfag
Social-samfundsfaglig
Forvaltning/administration
Økonomisk/merkantil
It-faglige
Velfærd-undervisning-sundhed-
område
0
2
5
6
4
1
5
1
2
13
4
6
8
10
12
14
Antal ansøgninger i alt
1
Godkendelse
Afslag
16
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2343049_0017.png
Prækvalifikation
5.5 Indsigelser imod afslag om prækvalifikation 2020
Når institutionerne modtager et udkast til afslag på en ansøgning, har de ti hverdage til
at afgive en eventuel indsigelse. Til de i alt 11 afslag i årets to ansøgningsrunder er der
blevet indgivet 5 indsigelser.
Indsigelser
Erhvervsakademiuddannelser
Professionsbacheloruddannelser
(overbyg.)
Professionsbacheloruddannelser
Bacheloruddannelser
Kandidatuddannelser
Akademiuddannelser
Diplomuddannelser
Masteruddannelser
Maritime uddannelser
Akademisk overbygningsuddannelse (AO) 1
I alt
4
1
1
1
1
1
Afslag fastholdt
Afslag ændret til
godkendelse
I alt
17
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2343049_0018.png
Prækvalifikation
6. Appendix: Oversigt over ansøgninger
2020
Forår 2020:
A. Nye uddannelser
Nr.
A1
A2
A3
A4
A5
A6
Fagbetegnelse
MA i Informatikundervisning
MA i Arkitektur
KA i Erhvervsøkonomi-forretningsanalyse og ledelse
PB (dip.ing.) i Skibsteknik og Marine konstruktioner
PB i It-arkitektur
EA i Sundhedsadministration
Ansøger
AU
KADK
CBS
Martec
EAAA
KP
Inst. akkr.
Ja
Påbegyndt
Ja
Ja
Ja
Ja
Udbudssted
Aarhus
København
København
Frederikshavn
Aarhus
København
Sprog
Dansk
Dansk
Engelsk
Dansk
Dansk
Dansk
Hovedområde
Naturvidenskab
Kunstneriske
Vurdering af RUVU
Godkendelse
Foreløbig godkendelse
Samfundsvidenskab Godkendelse
Tekniske
It-faglige
Samfundsfaglige
Afventer
Godkendelse
Godkendelse
B. Nye udbud af nye uddannelser
Nr.
B1
B2
B3
B4
Fagbetegnelse
EA i Sundhedsadministration
EA i Sundhedsadministration
EA i Sundhedsadministration
EA i Sundhedsadministration
Ansøger
UCN
VIA
UCSYD
UCL
Inst. akkr.
Betinget
Ja
Ja
Ja
Udbudssted
Aalborg
Aarhus
Esbjerg
Odense
Sprog
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Hovedområde
Samfundsfaglige
Samfundsfaglige
Samfundsfaglige
Samfundsfaglige
Vurdering af RUVU
Foreløbig godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
18
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2343049_0019.png
Prækvalifikation
B5
EA i Sundhedsadministration
PHA
Ja
Næstved
Dansk
Samfundsfaglige
Godkendelse
C. Nye udbud af eksisterende uddannelser
Nr.
C1
C2
C3
C4
Fagbetegnelse
PB i Økonomi og Informationsteknologi
EA i Datamatiker
DP i It-sikkerhed
DP i It-sikkerhed
Ansøger
IBA
IBA
UCL
UCL
Inst. akkr.
Ja
Ja
Ja
Ja
Udbudssted
Kolding
Kolding
Odense
Vejle
Sprog
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Hovedområde
Økonomisk-merk.
It-faglige
It-faglige
It-faglige
Vurdering af RUVU
Afslag
Afslag
Godkendelse
Afslag
Efterår 2020:
A. Nye Uddannelser
Nr.
A1
A12
A2
A11
A3
A4
A5
A6
A7
Type
BA
KA
BA
KA
Master
Master
Master
Master
AO
Fagbetegnelse
Maskinteknik
Maskinteknik
Maskinteknik
Maskinteknik
Master i Bæredygtig og sikker
fødevareproduktion
Sundhedsvidenskabelig
Forskning
Personlig medicin
Tværprofessionelt
velfærdsarbejde
Miljøkemisk Projektledelse
Ansøger
SDU
SDU
SDU
SDU
DTU
SDU
KU
AU
SDU
Udbudssted
Sønderborg
Sønderborg
Odense
Odense
Kgs. Lyngby
Odense
København
København
Odense
Sprog
Engelsk
Engelsk
Dansk
Dansk
Engelsk
Engelsk
Dansk
Dansk
Dansk
Hovedområde
teknisk-videnskab
teknisk-videnskab
teknisk-videnskab
teknisk-videnskab
teknisk-videnskab
sundhedsvidenskab
sundhedsvidenskab
humaniora
naturvidenskab
Inst. Akkr
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Afgørelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Afslag
Godkendelse
Afslag
Godkendelse
19
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2343049_0020.png
Prækvalifikation
A8
A9
A10
A13
A14
A15
A16
A17
A18
AO
AO
AO
Klimatilpasning
Ansvarlig Forretningspraksis
Bæredygtig turismeledelse
SDU
SDU
CBS
AAU
KU
AAU
AU
EA Dania
SIMAC
Odense
Odense
Frederiksberg
Aalborg
København
København
Aarhus
Hobro
Svendborg
Dansk
Dansk
Engelsk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
naturvidenskab
samfundsvidenskab
samfundsvidenskab
teknisk-videnskab
naturvidenskab
teknisk-videnskab
sundhed-område
økonomisk-område
maritime-område
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Godkendelse
Afslag
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Afslag
Afslag
Bachelor General engineering
Bachelor Kognitions- og datavidenskab
Bachelor Computer engineering
PB
PB-O
Diplom
Klinisk tandteknik
Professionsbachelor i indkøb
Maritim Drift og Bæredygtig
Udvikling
C. Nye udbud af eksisterende uddannelser
Nr.
C1
C2
C3
C4
C5
Type
PB
PB-O
PB-O
PB-O
Diplom
Fagbetegnelse
Professionsbachelor i it-
arkitektur
IT-sikkerhed
Anvendt Dataanalyse
Professionsbachelor i
Energimanagement
Socialformidling
Ansøger
EA IBA
EA SJ
EA CBA
EA KEA
UC SYD
Udbudssted
Kolding
Næstved
Kgs. Lyngby
København
Kolding
Sprog
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Hovedområde
teknisk-område
teknisk-område
økonomisk-område
teknisk-område
social-
samfundsfaglig-om-
råde
social-
samfundsfaglig-om-
råde
Inst. Akkr
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Afgørelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
C6
Diplom
Socialformidling
UC SYD
Haderslev
Dansk
Ja
Godkendelse
20
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2343049_0021.png
Prækvalifikation
C7
Diplom
Socialformidling
UC SYD
Esbjerg
Dansk
C8
Diplom
Socialformidling
UC SYD
Åbenrå
Dansk
C12
AU
Velfærdsteknologi i praksis
UC SYD
Haderslev
Dansk
C16
AU
Velfærdsteknologi i praksis
UC SYD
Åbenrå
Dansk
C22
AU
Velfærdsteknologi i praksis
UC SYD
Kolding
Dansk
C23
AU
Velfærdsteknologi i praksis
UC SYD
Esbjerg
Dansk
C11
AU
Sundhedspraksis
UC SYD
Åbenrå
Dansk
C17
AU
Sundhedspraksis
UC SYD
Kolding
Dansk
C18
AU
Sundhedspraksis
UC SYD
Esbjerg
Dansk
C19
AU
Sundhedspraksis
UC SYD
Haderslev
Dansk
C9
AU
Socialt arbejde
UC SYD
Esbjerg
Dansk
social-
samfundsfaglig-om-
råde
social-
samfundsfaglig-om-
råde
velfærd-
undervisning-
sundhed-område
velfærd-
undervisning-
sundhed-område
velfærd-
undervisning-
sundhed-område
velfærd-
undervisning-
sundhed-område
velfærd-
undervisning-
sundhed-område
velfærd-
undervisning-
sundhed-område
velfærd-
undervisning-
sundhed-område
velfærd-
undervisning-
sundhed-område
velfærd-
undervisning-
sundhed-område
Ja
Godkendelse
Ja
Godkendelse
Ja
Godkendelse
Ja
Godkendelse
Ja
Godkendelse
Ja
Godkendelse
Ja
Godkendelse
Ja
Godkendelse
Ja
Godkendelse
Ja
Godkendelse
Ja
Godkendelse
21
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2343049_0022.png
Prækvalifikation
C14
AU
Socialt arbejde
UC SYD
Kolding
Dansk
C20
AU
Socialt arbejde
UC SYD
Haderslev
Dansk
C21
C10
C13
AU
AU
AU
Socialt arbejde
AU i Skatter og Afgifter
Offentlig forvaltning og
administration
Akademiuddannelse i sund-
hedspraksis
UC SYD
EA Midt-
Vest
UCN
Åbenrå
Herning
Ålborg
Dansk
Dansk
Dansk
velfærd-
undervisning-
sundhed-område
velfærd-
undervisning-
sundhed-område
velfærd-
undervisning-
sundhed-område
merkantil-område
forvaltning-
administration-
område
velfærd-
undervisning-
sundhed-område
Ja
Godkendelse
Ja
Godkendelse
Ja
Betinget
Betinget
Godkendelse
Foreløbig
godkendelse
Foreløbig
godkendelse
Godkendelse
C15
AU
KP
København
Dansk
Ja
D. Dubleringer af udbud af uddannelser
Nr.
D1
D2
D3
D4
D5
Type
PB
PB
PB
EAU
EAU
Fagbetegnelse
Bygningskonstruktør
Maskinteknik
Skat
Erhvervsakademiuddannelsen
inden for markedsføring og
salg
Erhvervsakademiuddannelsen
inden for handel
Erhvervsakademiuddannelse
inden for økonomi, eksternt
regnskab
Ansøger
EA KEA
SDU
UC VIA
EA CBA
EA CBA
Udbudssted
Hillerød
Sønderborg
Randers
Hillerød
Hillerød
Sprog
Dansk
Engelsk
Dansk
Dansk
Dansk
Hovedområde
teknisk-område
teknisk-område
samfund-område
merkantil-område
merkantil-område
økonomisk-
merkantil-område
Inst Akkr
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Afgørelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
D6
EAU
EA CBA
Hillerød
Dansk
Ja
Godkendelse
22
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Rapport over Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
Prækvalifikation
23