Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del Bilag 51
Offentligt
2334372_0001.png
11. februar 2021
Forslag
til
Lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner
(Uddannelsesfilialer)
§1
I lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner, jf. lovbekendtgørelse nr. 173 af 2. marts
2018, som ændret ved lov nr. 1715 af 30. november 2020, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 20
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte særlige regler for prækvalifikation, herunder særlige kriterier for
prækvalifikation, af en uddannelsesinstitutions udbud af en allerede godkendt uddannelse eller et allerede
godkendt uddannelsesudbud, som helt eller delvist henlægges til en anden fysisk lokalitet end det sted, hvor
den allerede godkendte uddannelse eller det allerede godkendte uddannelsesudbud i forvejen udbydes
(uddannelsesfilial).
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
1
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 51: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Uddannelsesfilialer), fra uddannelses- og forskningsministeren
2334372_0002.png
1. Indledning
Alle skal have gode uddannelsesmuligheder, uanset hvor i landet de bor, og der skal være en bedre geografisk
spredning af videregående uddannelser, ikke mindst velfærdsuddannelserne.
Derfor skal der være bedre og mere fleksible muligheder for at etablere uddannelsesudbud uden for de
største uddannelsesbyer, hvilket vil give bedre muligheder for at gennemføre en videregående uddannelse
inden for en rimelig transportafstand og med lokal forankring. Det gælder ikke mindst store
velfærdsuddannelser, f.eks. uddannelserne til lærer, sygeplejerske og pædagog.
Erhvervsakademier, professionshøjskoler og maritime uddannelsesinstitutioner har som en forsøgsordning
fra 2017 og frem til 2021 haft mulighed for at etablere såkaldte uddannelsesstationer, som giver studerende
mulighed for at gennemføre en del af uddannelsen i en anden by, end dér hvor uddannelsen normalt
udbydes.
Dette lovforslag har til formål at give alle uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område mulighed for at oprette uddannelsesfilialer som en ny fleksibel udbudsform,
der skal afløse den hidtidige forsøgsordning med uddannelsesstationer.
Muligheden skal omfatte både tidligere uddannelsesstationer og uddannelser, som ikke tidligere har været
en uddannelsesstation.
Der lægges med forslaget op til, at uddannelsesfilialer skal være en fleksibel mulighed for i praksis at afsøge,
om det med opbakning fra relevante lokale aktører er muligt at etablere et bæredygtigt uddannelsesudbud.
Ordningen skal være fleksibel, så uddannelsesinstitutionen frit kan tilrettelægge, hvor meget undervisning
der skal gennemføres ved uddannelsesfilialen, på en anden campus eller fleksibelt på anden vis.
Muligheden foreslås etableret ved en ændring af lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner, der giver uddannelses- og forskningsministeren bemyndigelse til at fastsætte
særlige regler for prækvalifikation og godkendelse af uddannelsesfilialer.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Uddannelsesudbud i hele landet
2.1.1. Gældende ret
Lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner gælder for akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner under Uddannelses- og Forskningsministeriet og for akkreditering af disse
uddannelsesinstitutioners uddannelser. Der henvises til § 1, stk. 1, i lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner, jf. lovbekendtgørelse nr. 173 af 2. marts 2018.
Med loven ændredes akkrediteringssystemet for de videregående uddannelser på Uddannelses- og
Forskningsministeriets og Kulturministeriets områder, så det baseres på institutionsakkreditering i stedet for
uddannelsesakkreditering. Der henvises til Folketingstidende A, L 137 som fremsat, side 8.
For at sikre en overordnet balance i den samlede udvikling af de videregående uddannelser, herunder at der
ikke sker overudvikling af nogen uddannelsestyper eller fagområder eller opstår en skæv geografisk
spredning af uddannelsesudbuddene, er der krav om prækvalifikation af nye uddannelser og udbud.
Prækvalifikationen skal sikre, at udviklingen inden for de videregående uddannelser er hensigtsmæssig set i
et samfundsøkonomisk og uddannelsespolitisk perspektiv. Der henvises til Folketingstidende A, L 137 som
fremsat, side 11.
2
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 51: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Uddannelsesfilialer), fra uddannelses- og forskningsministeren
2334372_0003.png
Kapitel 4 i lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner omhandler prækvalifikation og
godkendelse af nye uddannelser og uddannelsesudbud.
Efter lovens § 18, stk. 1, skal nye uddannelser og uddannelsesudbud prækvalificeres af uddannelses- og
forskningsministeren før oprettelsen. Prækvalifikationen er en vurdering af, om den nye uddannelse eller det
nye uddannelsesudbud er samfundsøkonomisk og uddannelsespolitisk hensigtsmæssigt og i øvrigt opfylder
lovgivningsmæssige krav. Ministeren kan indhente supplerende faglig rådgivning til brug for
prækvalifikationen, jf. § 18, stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter regler for prækvalifikationen, herunder kriterier for
prækvalifikation, regler for det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers
arbejde og krav til, hvilke oplysninger uddannelsesinstitutionen skal afgive til brug for prækvalifikation. Der
henvises til lovens § 20.
Med bestemmelsen skal uddannelses- og forskningsministeren fastsætte kriterier for prækvalifikation samt
nærmere regler om ansøgning, herunder bl.a. ansøgningsfrister, ansøgningsprocedure og krav til redegørelse
og anden dokumentation, som skal understøtte ansøgningen, samt hvilke oplysninger
uddannelsesinstitutionerne skal afgive til brug for ministerens godkendelse af nye uddannelser og
uddannelsesudbud. Der henvises til bemærkningerne til § 20, jf. Folketingstidende A, L 137 som fremsat, side
21-22.
Efter § 21, stk. 1, træffer uddannelses- og forskningsministeren afgørelse om godkendelse af en ny
uddannelse eller et nyt uddannelsesudbud på baggrund af prækvalifikationen, jf. dog § 18, stk. 3.
For uddannelsesinstitutioner, der har påbegyndt en institutionsakkreditering, sker godkendelsen under
forudsætning af en efterfølgende positiv institutionsakkreditering eller en efterfølgende betinget positiv
institutionsakkreditering samt en uddannelsesakkreditering. Uddannelsesinstitutionen kan anmode
ministeren om, at godkendelsen sker på betingelse af en positiv uddannelsesakkreditering i stedet for en
positiv institutionsakkreditering. Der henvises til lovens § 21, stk. 2.
Har uddannelsesinstitutionen alene opnået en betinget institutionsakkreditering, sker godkendelsen under
forudsætning af, at uddannelsen eller uddannelsesudbuddet efterfølgende opnår en positiv
uddannelsesakkreditering efter lovens § 14, hvilket følger af lovens § 21, stk. 3. Efter lovens § 21, stk. 4,
fastsætter ministeren regler for godkendelsen.
Der er fastsat nærmere regler om akkreditering og prækvalifikation m.v. i bekendtgørelse nr. 853 af 12.
august 2019 om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og godkendelse af videregående
uddannelser.
Erhvervsakademier, professionshøjskoler og maritime uddannelsesinstitutioner har som en forsøgsordning
siden 2017 og foreløbigt frem til 2021 mulighed for at etablere såkaldte uddannelsesstationer, som giver
studerende mulighed for at gennemføre en del af uddannelsen i en anden by, end der hvor uddannelsen
normalt udbydes.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Der skal være bedre og mere fleksible muligheder for at etablere uddannelsesudbud uden for de største
uddannelsesbyer. Herunder skal der være bedre muligheder for, at en uddannelsesinstitutions udbud af en
allerede godkendt uddannelse eller af et allerede godkendt uddannelsesudbud kan henlægges helt eller
delvist til en anden fysisk lokalitet end det sted, hvor uddannelsen eller uddannelsesudbuddet i forvejen
udbydes.
3
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 51: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Uddannelsesfilialer), fra uddannelses- og forskningsministeren
2334372_0004.png
Mulighederne skal omfatte både de uddannelsesinstitutioner, der var omfattet af forsøgsordningen om
uddannelsesstationer, dvs. professionshøjskoler, erhvervsakademier og maritime uddannelsesinstitutioner,
samt universiteter og kunstneriske uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og Forskningsministeriets
område.
Bedre og mere fleksible muligheder for at etablere uddannelsesudbud uden for de største uddannelsesbyer
vil også give bedre muligheder for at gennemføre en videregående uddannelse inden for en rimelig
transportafstand. Det gælder ikke mindst store velfærdsuddannelser, f.eks. uddannelserne til lærer,
sygeplejerske og pædagog.
Derfor skal det være muligt, at en uddannelsesinstitution helt eller delvist henlægger udbud af en allerede
godkendt uddannelse eller et allerede godkendt uddannelsesudbud til en anden fysisk lokalitet end det sted,
hvor den allerede godkendte uddannelse eller det allerede godkendte uddannelsesudbud i forvejen udbydes.
Dette må dog ikke føre til, at der eksempelvis sker en overudvikling af visse uddannelsestyper eller
fagområder, eller at der opstår en skæv geografisk spredning af uddannelsesudbuddene. Derfor skal det
fortsat vurderes, om nye uddannelser eller nye uddannelsesudbud er samfundsøkonomisk og
uddannelsespolitisk hensigtsmæssige og i øvrigt opfylder lovgivningsmæssige krav.
På denne baggrund foreslås det med dette lovforslags § 1, nr. 1, at der indsættes en bemyndigelse i et nyt
stk. 2 i § 20 i lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner.
Efter den foreslåede bestemmelse kan uddannelses- og forskningsministeren fastsætte særlige regler for
prækvalifikation, herunder særlige kriterier for prækvalifikation, af en uddannelsesinstitutions udbud af en
allerede godkendt uddannelse eller et allerede godkendt uddannelsesudbud, som helt eller delvist
henlægges til en anden fysisk lokalitet end det sted, hvor den allerede godkendte uddannelse eller det
allerede godkendte uddannelsesudbud i forvejen udbydes.
Denne form for uddannelsesudbud betegnes en uddannelsesfilial.
Det er samlet set hensigten at bemyndige uddannelses- og forskningsministeren til at fastsætte regler, der
indebærer, at der skal være enklere og mere fleksible rammer for etableringen af uddannelsesfilialer i forhold
til ordinære uddannelser og uddannelsesudbud – og det skal være mere enkelt og fleksibelt, hvis udbuddet
ikke er bæredygtigt og derfor må lukke.
Det er hensigten at fastsætte nærmere regler om, at etablering af en uddannelsesfilial forudsætter, at
uddannelsesinstitutionen har mindst ét ordinært udbud af uddannelsen, og at uddannelsesinstitutionen eller
det ordinære udbud af uddannelsen er positivt akkrediteret.
Det er endvidere hensigten at fastsætte nærmere regler, der indebærer, at udbud ved uddannelsesfilialer
skal prækvalificeres og godkendes af uddannelses- og forskningsministeren før oprettelse. Der vil herunder
blive fastsat nærmere regler om særlige kriterier for prækvalifikation af uddannelsesfilialer.
Da uddannelsesfilialen baserer sig på allerede godkendte udbud, vil krav om dokumentation til den
ansøgende uddannelsesinstitution – sammenlignet med ansøgning om prækvalifikation af en ny uddannelse
eller et nyt uddannelsesudbud – være mindre.
Det er således hensigten at fastsætte regler om, at uddannelsesinstitutionen skal sandsynligøre, at den nye
uddannelsesfilial har potentiale for at blive bæredygtig, f.eks. som følge af en særlig profil eller via
samarbejdsaftaler med kommuner eller lokale virksomheder om f.eks. praktikpladser eller
lokalefællesskaber. Det er endvidere hensigten at fastlægge, at den ansøgende uddannelsesinstitution skal
4
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 51: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Uddannelsesfilialer), fra uddannelses- og forskningsministeren
2334372_0005.png
gennemføre en høring af uddannelsesinstitutioner med lignende uddannelsesudbud i samme del af landet
for at undgå uhensigtsmæssig konkurrence mellem uddannelsesinstitutioner om studerende.
I modsætning til ordningen om uddannelsesstationer, jf. pkt. 2.1.1, er den foreslåede ordning om
uddannelsesfilialer ikke et udtryk for en forsøgsordning. Det er dog ikke hensigten, at en uddannelse eller et
uddannelsesudbud skal kunne bevare en status som uddannelsesfilial i en ikke nærmere afgrænset årrække.
Den foreslåede ordning om uddannelsesfilialer vil give uddannelsesinstitutioner en fleksibel mulighed for at
afsøge i praksis, om det med opbakning fra relevante lokale aktører er muligt at etablere et bæredygtigt
uddannelsesudbud. På den baggrund vil der kunne fastsættes nærmere regler om, at prækvalifikation og
godkendelse som uddannelsesfilial er tidsbegrænset til en nærmere fastsat årrække. Der vil også kunne
fastsættes regler om, at godkendelsen som uddannelsesfilial kan forlænges for yderligere en årrække efter
udløbet af den første godkendelsesperiode.
Det indebærer, at uddannelsesinstitutionen dermed – senest når den maksimale tidsramme udløber – skal
tage stilling til, om uddannelsesfilialen fremover skal fortsætte som et ordinært uddannelsesudbud, eller om
den skal afvikles.
Hvis uddannelsesinstitutionen ønsker, at en uddannelsesfilial fortsætter som et ordinært uddannelsesudbud,
skal institutionen ansøge om prækvalifikation efter de almindelige regler herom i lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner, hvorefter uddannelses- og forskningsministeren på baggrund af
prækvalifikation træffer afgørelse om godkendelse af udbuddet som et ordinært uddannelsesudbud, jf.
herved lovens § 21, stk. 1 (som beskrevet i pkt. 2.1.1).
Der skal være en bedre geografisk spredning af videregående uddannelser, og der skal være bedre og mere
fleksible muligheder for at etablere uddannelsesudbud uden for de største uddannelsesbyer. Det er derfor
umiddelbart hensigten med den foreslåede bemyndigelse i § 20, stk. 2, at fastsætte regler om, at
uddannelsesfilialer kun kan etableres uden for de fire store uddannelsesbyer, dvs. København (forstået som
de storkøbenhavnske kommuner), Aarhus, Odense og Aalborg. På baggrund af erfaringerne med ordningen
vil der dog – på lidt længere sigt – kunne fastsættes andre regler, der medfører, at ordningen udvides
geografisk, hvis erfaringerne understøtter, at det er hensigtsmæssigt.
Som beskrevet ovenfor er en uddannelsesfilial en uddannelsesinstitutions udbud af en allerede godkendt
uddannelse eller et allerede godkendt uddannelsesudbud, som helt eller delvist henlægges til en anden fysisk
lokalitet end det sted, hvor den allerede godkendte uddannelse eller det allerede godkendte
uddannelsesudbud i forvejen udbydes.
En uddannelsesfilial kan dermed ikke i enhver sammenhæng sidestilles med et egentligt uddannelsessted, og
det er derfor heller ikke hensigten, at uddannelsesfilialer i alle tilfælde skal være omfattet af gældende regler
om et uddannelsessted eller om uddannelsessteder, med mindre der positivt er taget stilling til dette. Det vil
også gælde for afvikling af uddannelsesfilialer, der – sammenlignet med ordinære udbud på
uddannelsessteder – skal kunne ske mere enkelt, hvis en filial viser sig ikke at være bæredygtig, f.eks. på
grund af for lavt optag af studerende.
Som en konsekvens af det foreslåede er det hensigten at foretage en række ændringer i bekendtgørelse nr.
853 af 12. august 2019 om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og godkendelse af
videregående uddannelser, der afspejler den foreslåede ordning.
3. Regionale konsekvenser, herunder for landdistrikter
Lovforslaget kan have positive regionale og landdistriktsrelaterede konsekvenser. Den foreslåede ændring af
lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner har til formål at give bedre og mere fleksible
5
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 51: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Uddannelsesfilialer), fra uddannelses- og forskningsministeren
2334372_0006.png
muligheder for at etablere uddannelsesudbud uden for de største uddannelsesbyer, således at flere
uddannelsessøgende får mulighed for at gennemføre en videregående uddannelse inden for en rimelig
transportafstand. Det må i givet fald forventes, at lovændringen vil medføre positive konsekvenser for
landdistrikterne.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget har positive implementeringskonsekvenser for det offentlige, idet der med lovforslaget vil blive
fastsat regler, der har til formål at gøre det mere enkelt at oprette uddannelsesudbud uden for de største
uddannelsesbyer og uden for de videregående uddannelsesinstitutioners ordinære udbudssteder.
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for kommuner og
regioner.
Lovforslaget følger i relevant omfang principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klima- og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- og miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 4. januar 2021 til den 1. februar 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademikerne, Ankestyrelsen, Akkrediteringsrådet, Arkitektskolen Aarhus, Copenhagen
Business School, Danmarks Akkrediteringsinstitution, Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd,
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Danmarks Private Skoler – grundskoler og gymnasier, Danmarks
Statistik, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk
Magisterforening, Danske Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og Gymnasier – Bestyrelserne, Danske
Erhvervsskoler og Gymnasier – lederne, Danske Forlag, Danske Gymnasier, Danske HF & VUC, Danske
Landbrugsskoler, Danske Professionshøjskoler, Danske Rederier, Danske Regioner, Danske Revisorer, Danske
Revisorer – FSR, Danske SOSU-skoler, Danske SOSU-skoler-Bestyrelserne, Danske Studerendes Fællesråd,
Danske Universiteter, Datatilsynet, Designskolen Kolding, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for
Arkitektur, Design og Konservering, DI, Djøf, Erhvervsakademi Kolding, Erhvervsakademi Midt-Vest,
Erhvervsakademi Zealand, Erhvervsakademi Syd-Vest, Erhvervsakademi Aarhus, Erhvervsakademi
Copenhagen Business Academy, Erhvervsakademi Dania, EVA-Danmarks Evalueringsinstitut, Fagligt Fælles
Forbund – 3F, FGU Danmark, FH-Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Finanstilsynet,
Fredericia
Maskinmesterskole,
Gymnasiernes
Bestyrelsesforening,
HK/Stat,
Ingeniørforeningen, IDA, IT-Universitetet i København, KL, Københavns Erhvervsakademi, Københavns
Maskinmesterskole, Københavns Professionshøjskole, Københavns Universitet, Marstal Navigationsskole,
MARTEC, OpenDenmark, Professionshøjskolen Absalon, Rektorkollegiet for de kunstneriske og kulturelle
uddannelser, Rektorkollegiet for de maritime uddannelser, Rigsrevisionen, Roskilde Universitet, Rådet for
6
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 51: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Uddannelsesfilialer), fra uddannelses- og forskningsministeren
2334372_0007.png
Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser, Rådet for de grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for Voksen og Efteruddannelse, SIMAC, Skagen Skipperskole,
Skoleskibet Georg Stage, Svendborg Søfartsskole, Syddansk Universitet, Teknisk Landsforbund, University
College Lillebælt, University College Nordjylland, University College Syddanmark, VIA University College, VUC
Bestyrelsesforeningen, Aalborg Universitet, Århus Maskinmesterskole og Aarhus Universitet.
10. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør ”Ingen”)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for borgerne
Klima-
og
konsekvenser
miljømæssige Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør
”Ingen”)
Ingen
Positive
ovenfor
Ingen
konsekvenser,
jf.
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper for implementering
af
erhvervsrettet
EU-
regulering / Går videre end
minimumskrav i EU-regulering
(sæt X)
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
JA
NEJ
X
7
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 51: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Uddannelsesfilialer), fra uddannelses- og forskningsministeren
2334372_0008.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner gælder for akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner under Uddannelses- og Forskningsministeriet og for akkreditering af disse
uddannelsesinstitutioners uddannelser. Der henvises til § 1, stk. 1, i lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner, jf. lovbekendtgørelse nr. 173 af 2. marts 2018.
Efter lovens § 18, stk. 1, skal nye uddannelser og uddannelsesudbud prækvalificeres af uddannelses- og
forskningsministeren før oprettelsen. Prækvalifikationen er en vurdering af, om den nye uddannelse eller det
nye uddannelsesudbud er samfundsøkonomisk og uddannelsespolitisk hensigtsmæssigt og i øvrigt opfylder
lovgivningsmæssige krav.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter regler for prækvalifikationen, herunder kriterier for
prækvalifikation, regler for det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers
arbejde og krav til, hvilke oplysninger uddannelsesinstitutionen skal afgive til brug for prækvalifikation. Der
henvises til lovens § 20, stk. 1.
Efter § 21, stk. 1, træffer uddannelses- og forskningsministeren afgørelse om godkendelse af en ny
uddannelse eller et nyt uddannelsesudbud på baggrund af prækvalifikationen, jf. dog § 18, stk. 3.
Med det foreslåede
§ 20, stk. 2,
jf. dette lovforslags § 1, nr. 1, bemyndiges ministeren til at fastsætte særlige
regler for prækvalifikation, herunder særlige kriterier for prækvalifikation, af en uddannelsesinstitutions
udbud af en allerede godkendt uddannelse eller et allerede godkendt uddannelsesudbud, som helt eller
delvist henlægges til en anden fysisk lokalitet end det sted, hvor den allerede godkendte uddannelse eller
det allerede godkendte uddannelsesudbud i forvejen udbydes. Dette betegnes en uddannelsesfilial.
Det er hensigten at fastsætte nærmere regler om, at etablering af en uddannelsesfilial forudsætter, at
uddannelsesinstitutionen har mindst ét ordinært udbud af uddannelsen, og at uddannelsesinstitutionen eller
det ordinære udbud af uddannelsen er positivt akkrediteret.
Det er endvidere hensigten at fastsætte nærmere regler, der indebærer, at udbud ved uddannelsesfilialer
skal prækvalificeres og godkendes af uddannelses- og forskningsministeren før oprettelse. Der vil herunder
blive fastsat nærmere regler om særlige kriterier for prækvalifikation af uddannelsesfilialer.
Da uddannelsesfilialen baserer sig på allerede godkendte udbud, vil krav om dokumentation til den
ansøgende uddannelsesinstitution – sammenlignet med ansøgning om prækvalifikation af en ny uddannelse
eller et nyt uddannelsesudbud – være mindre. Der vil herunder være fokus på dokumenteret lokal
involvering, herunder dokumenterede tilsagn vedrørende praktikpladser (for uddannelser, der indeholder
praktik).
Det er hensigten at fastsætte regler om, at uddannelsesinstitutionen skal sandsynliggøre, at den nye
uddannelsesfilial har potentiale for at blive bæredygtig, f.eks. som følge af en særlig profil eller via
samarbejdsaftaler med kommuner eller lokale virksomheder om f.eks. praktikpladser eller
lokalefællesskaber. Det er endvidere hensigten at fastlægge, at den ansøgende uddannelsesinstitution skal
gennemføre en høring af uddannelsesinstitutioner med lignende uddannelsesudbud i samme del af landet
for at undgå uhensigtsmæssig konkurrence mellem uddannelsesinstitutioner om studerende.
8
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 51: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Uddannelsesfilialer), fra uddannelses- og forskningsministeren
2334372_0009.png
Det vil også kunne fastsættes nærmere regler om, at prækvalifikation og godkendelse som uddannelsesfilial
er tidsbegrænset til en nærmere fastsat årrække, og om at godkendelsen som uddannelsesfilial kan
forlænges for yderligere en årrække efter udløbet af den første godkendelsesperiode.
Uddannelsesinstitutionen skal dermed – senest når den maksimale tidsramme udløber – tage stilling til, om
uddannelsesfilialen fremover skal fortsætte som et ordinært uddannelsesudbud, eller om
uddannelsesfilialen skal afvikles.
Hvis uddannelsesinstitutionen ønsker, at en uddannelsesfilial – inden for den maksimale tidsramme herfor –
fortsætter som et ordinært uddannelsesudbud, skal institutionen ansøge om prækvalifikation efter de
almindelige regler herom i lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner, hvorefter
uddannelses- og forskningsministeren på baggrund af prækvalifikation træffer afgørelse om godkendelse af
udbuddet som et ordinært uddannelsesudbud, jf. herved lovens § 21, stk. 1 (som beskrevet i pkt. 2.1.1).
Uddannelsesfilialer kan etableres uden for de fire store uddannelsesbyer, dvs. København (forstået som de
storkøbenhavnske kommuner), Aarhus, Odense og Aalborg. Hvis erfaringerne understøtter dette, vil der på
lidt længere sigt kunne fastsættes regler, der geografisk udvider ordningen.
Navnlig fordi uddannelsesudbud ved en uddannelsesfilial godkendes for en nærmere afgrænset periode, før
der skal tages stilling til, om udbuddet skal afvikles eller fortsætte som et ordinært uddannelsesudbud, kan
et sådant udbud ikke sidestilles med et egentligt uddannelsessted. Det er derfor heller ikke hensigten, at
uddannelsesfilialer i alle tilfælde skal være omfattet af gældende regler om et uddannelsessted eller om
uddannelsessteder, med mindre der positivt er taget stilling til dette. Det vil også gælde for afvikling af
uddannelsesfilialer, der – sammenlignet med ordinære udbud på uddannelsessteder – skal kunne ske mere
enkelt, hvis en filial viser sig ikke at være bæredygtig, f.eks. på grund af for lavt optag af studerende.
Det indebærer bl.a., at en professionshøjskole – for så vidt angår professionshøjskolens udbud af
uddannelsesfilialer – ikke vil være omfattet af bestemmelsen i § 29, stk. 1, i lov om professionshøjskoler for
videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 779 af 8. august 2019, om at indhente en udtalelse fra
regionsrådet, forinden bestyrelsen træffer beslutning om at nedlægge et uddannelsessted. En
professionshøjskole vil heller ikke være omfattet af bestemmelsen i § 29, stk. 2, om uddannelses- og
forskningsministerens mulighed for uanset regionsrådets udtalelse at pålægge bestyrelsen at undlade at
nedlægge et uddannelsessted, hvis der efter ministerens skøn stadig er behov for uddannelsesstedet.
En uddannelsesinstitution kan selv beslutte, hvilke dele af en uddannelse der gennemføres på en
uddannelsesfilial, hvilke dele der gennemføres på en andet campus, og hvilke dele der gennemføres fleksibelt
på anden vis.
I modsætning til forsøgsordningen om uddannelsesstationer vil studerende blive optaget på uddannelsen og
på uddannelsesfilialen. Uddannelsesinstitutioner, der udbyder uddannelser som uddannelsesfilialer, skal
orientere ansøgerne om uddannelsens tilrettelæggelse, filialens geografiske placering og om de vilkår, der
gælder for uddannelsen, herunder at undervisningsaktivitet kan blive henlagt til hovedudbuddet i det
tilfælde, at uddannelsesfilialen nedlægges.
Som en konsekvens af det foreslåede er det hensigten at foretage en række ændringer i bekendtgørelse nr.
853 af 12. august 2019 om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og godkendelse af
videregående uddannelser, der afspejler den foreslåede ordning.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.
Til § 2
9
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 51: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Uddannelsesfilialer), fra uddannelses- og forskningsministeren
2334372_0010.png
Det foreslås med stk. 1, at loven træder i kraft den 1. juli 2021.
Lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner, der ændres med dette lovforslag, gælder
ikke for Færøerne og Grønland, jf. lovens § 33. Derfor skal denne lov heller ikke gælde for Færøerne og
Grønland.
10
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 51: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Uddannelsesfilialer), fra uddannelses- og forskningsministeren
2334372_0011.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
§ 20.
Uddannelses- og forskningsministeren
fastsætter regler for prækvalifikationen, herunder
kriterier for prækvalifikation, regler for det
rådgivende udvalg for vurdering af udbud af
videregående uddannelsers arbejde og krav til, hvilke
oplysninger uddannelsesinstitutionen skal afgive til
brug for prækvalifikation.
1.
I
§ 20
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte særlige regler
for prækvalifikation, herunder særlige kriterier
for
prækvalifikation,
af
en
uddannelsesinstitutions udbud af en allerede
godkendt uddannelse eller et allerede
godkendt uddannelsesudbud, som helt eller
delvist henlægges til en anden fysisk lokalitet
end det sted, hvor den allerede godkendte
uddannelse eller det allerede godkendte
uddannelsesudbud i forvejen udbydes
(uddannelsesfilial).
Lovforslaget
11