Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del Bilag 41
Offentligt
Emne:
Henvendelse fra Tine Mathiassen til Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg
København, 6. januar 2021
Kære Folketingsudvalg for Uddannelse og Forskning
Jeg skriver i forlængelse af debatten om SU til EU-studerende, idet jeg gerne vil bidrage med konkrete
erfaringer fra virkeligheden ud fra mine oplevelser som censor.
I december var jeg censor for et hold professionsbachelorer fra Odense. Underviseren ringede til mig før
eksamen, hvor han fortalte mig, at 17 ud af de 27 studerende var fra Valencia, Spanien, og at mange af dem
ikke var så gode til engelsk. Jeg kan selv spansk og var klar til at hjælpe dem igennem eksamen som var et
første års semesterprojekt, og skulle eksaminere de studerende i første års pensum. Et mix af spansk og
engelsk ville jeg godt kunne forstå.
Eksamen begyndte den næste morgen kl. 8. Den første spanske studerende havde tydeligvis slet ikke læst
op til eksamen, han kunne simpelthen ingenting. Han undskyldte over sit manglende engelsk, men selvom
han havde taget eksamen på spansk, var det ikke blevet bedre. Under voteringen (voteringsmødet)
diskuterede vi om det var et 00 eller et -3. Derefter kom den næste spanske studerende ind og det samme
skete.
Efter eksamen tænkte jeg, at det virkede som spild af skattekroner, at vi sidder underviser og censor med
en gruppe internationale studerende, der ikke virker særlig interesseret i det faglige indhold. De er kommet
helt til Danmark, de får en gratis uddannelse og de får SU fra den danske stat. Hvem vinder her? De
studerende får selvfølgelig en oplevelse af, at de nu har været i Danmark. Det er en
win
for de studerende,
en
win
for professionshøjskolen, men en
loose
for den danske stat!
Underviseren forklarede mig, at det var problematisk med 17 studerende fra samme land fordi
de var e
klasse i klasse . De s akker spa sk sa
e og er sa
e på a year a road . Ma ge af de studere de
fra holdet havde slet ikke kø t øger e. U dervisere fortalte ig, at e age t i Vale ia havde skaffet
17 studerende til skolen i Odense. Agent får betaling pr. studerende. Hvis skolen ikke har nok danske
studerende, så er det fint med internationale studerende, da det giver penge til skolen.
Jeg tænker det er okay, at vi giver andre unge i Europa en mulighed for at studere i Danmark og med SU, for
det er der ikke mange andre landes unge, der har mulighed for. I Spanien får man ikke SU, så for dem er det
en gave at komme til Danmark og tilmed modtage penge for det. Men så skal vi måske stille nogle krav til
hvem, der kan optages på en videregående uddannelse? Er det ikke et rimeligt krav, at man virkelig gerne
vil den pågældende uddannelse, og at man som minimum besidder et engelsk, der gør det muligt at følge
med i undervisningen? Er det rimeligt, at uddannelsesinstitutionerne kan betale en agent som tydeligvis
ikke interesserer sig for, at de studerende har et tilstrækkeligt niveau, og som bidrager til, at der bliver
skabt en klasse i klassen og dermed ødelægger studiemiljø og gruppedynamikken for de andre
studerende?
Mit forslag er, at man stiller nogle basale krav til de internationale uddannelsessøgende. F.eks. at de skal
bestå en engelsk prøve på passende niveau, hvis de skal studere på en international linje på en dansk
videregående uddannelsesinstitution. Man kunne også kræve en nem dansk prøve, for alle der vil studere i
Danmark. På den måde er det kun de udenlandske studerende som virkelig vil det her, der viser, at de er
motiveret til at lære en smule dansk og dermed være interesseret i at integrere sig mens de er her. Og
måske der også bør være et code of conduct for de videregående uddannelsesinstitutioner.
Venlig hilsen
Tine Mathiassen