Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del Bilag 34
Offentligt
28.10.2020
Kære uddannelses- og forskningsminister, børne- og undervisningsminister samt
uddannelses- og undervisningsordførere
Midt i en verdensomspændende krise var det fællessang, der samlede os som nation.
Vores navne er Thea Heide Larsen og Anne Katrine Rønsholdt, og vi læser på
læreruddannelsen - UCL i Odense.
Vi har studeret musik siden januar 2020, og er
færdige med musik som linjefag sommeren 2021.
Vi skriver på vegne af alle
musikstuderende på UCL i Odense.
Vi skriver til jer, fordi vi er meget bekymrede for vores kommende arbejdsliv som
musiklærere i folkeskolen - grundet det mangelfulde antal af undervisningstimer i musik,
vi tilbydes som lærerstuderende på UCL i Odense. Vi hører i medierne, fra folkeskole-
lærere og ledere m.fl. at mange musiklærere går ned med stress, og at der er stor
mangel på kompetente og dygtige musiklærere. Antallet af musiktimer på UCL i Odense
pt. er under al kritik, og stemmer ikke overens med de kompetencer, der kræves. Vi vil
dog understrege, at vores undervisere er både yderst kompetente og meget
opmærksomme på, at gøre alt hvad de kan, med de ressourcer de har og mere til.
Ydermere er vi blevet gjort opmærksomme på, fra venner og bekendte, at
musikstuderende på bl.a. VIA og KP får flere timers undervisning i musik, end vi gør på
UCL i Odense. Vi synes, det er uacceptabelt, at vi er dårligere stillede som kommende
musiklærere end andre studerende i landet. Da vi søgte ind på uddannelsen i Odense,
var vi uvidende herom, og vi havde aldrig søgt ind i Odense, hvis vi kendte til forholdene
og til de store forskelle på læreruddannelsernes prioritering af musikfaget.
Bekendtgørelsen giver ledelsen på UCL mulighed for at give os så sparsomt et antal af
undervisningstimer, at vi ikke kan nå, at lære det vi skal. Fra 2018 blev midler til
undervisning i klaver, sang og eget instrument på UCL i Odense fjernet. Tre områder der
er helt afgørende for at kunne varetage musikundervisningen i folkeskolen og for den
afsluttende eksamen på læreruddannelsen. Ville man acceptere, at en
professionshøjskole fx halverede dansk- eller matematikundervisningen, blot fordi
bekendtgørelsen gav mulighed for det? Eller at en fysik-, kemi- eller biologistuderende
skulle lave forsøg til eksamen uden at have fået undervisning i det?
Vi har sendt en skriftlig klage til ledelsen på UCL i Odense, og har været til et
opfølgende møde. De giver os en lille kompensation i foråret pga. manglende
undervisning i forbindelse med corona. Men det ændrer ikke på de grundlæggende
problematikker, der er for musikfaget på UCL i Odense. Ledelsen fortalte os i den
forbindelse, at de ikke kan hjælpe os lokalt, og at de ikke vil sammenligne musikfagets
prioritering på tværs af de forskellige læreruddannelser i landet. Det forstår vi egentlig
ikke, for hvem kan så? Derfor forsøger vi nu, at få denne problematik løftet op på et
højere politisk niveau.
I 2018 sendte det tidligere musikhold på UCL en lignende klage til
undervisningsministeriet, men sagen blev kort efter lukket, da ledelsen på UCL mente, at
vores musikundervisning var tilstrækkelig. Den vurdering kan vi slet ikke forstå, da det
på ingen måde føles sådan for os som studerende, og vi kan samtidig læse i Rapporten
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 34: Henvendelse fra Thea Heide Larsen og Anne Katrine Rønsholdt m.fl., musikstuderende på UCL i Odense om deres kommende arbejdsliv som musiklærere i folkeskolen - grundet det mangelfulde antal af undervisningstimer i musik
28.10.2020
- musikfaget i undervisning og uddannelse - status og perspektiv​
fra 2020, at der står det
modsatte:
”Den individuelle musikundervisning på læreruddannelsen opleves
utilstrækkelig til, at de studerende bliver i stand til at undervise i musik i skolen.”
(s.
155-156).
Ydermere står der i
Censorformandskabet - Læreruddannelsens årsberetning fra 2019
at:
“Det er en kæmpe udfordring, at de studerende ikke får tilbudt nok undervisning i
de håndværksmæssige færdigheder som klaver og sang. De der klarer det godt, har
kompetencerne med sig fra andre steder – musikskole, efterskole, højskole. De der
har svært ved at synge og spille klaver, mangler grundlæggende færdigheder til at
kunne gennemføre en acceptabel musikundervisning.”
(s. 159)​
.
Mange af de færdigheder vi skal kunne som musiklærere læres altså andetsteds. Vi skal
til eksamen i sang og klaver, men vi får ikke nogen undervisning i det. Vi får minimalt
solo- og gruppeundervisning, men kun fordi vores undervisere vælger at tage tiden fra
andre kompetencemål, som er ligeså vigtige. Vi ved ikke, om ministrene eller jer
uddannelses- og undervisningsordførere nogensinde har prøvet at lære at spille klaver
eller et andet instrument. Det er svært uanset hvad, men det er uoverkommeligt, hvis du
er overladt til dig selv.
Hvem vil ansætte en musiklærer, som ikke har grundlæggende musikalske færdigheder,
og som ikke er i stand til at spille og lede morgensang eller fællessang?
De fleste af os får kun ét forsøg på en videregående uddannelse, og derfor bør
uddannelsen være af høj kvalitet - uanset hvilket fag man vælger, og om man vælger at
læse på UCL, VIA, KP eller et andet sted. Vi håber, at vi med dette brev vækker en
opmærksomhed på denne problematik, og at vi denne gang bliver hørt. Musikfaget skal
prioriteres højere, hvis vi skal kunne leve op til virkeligheden i folkeskolen, og vi har brug
for jeres hjælp.
Med venlig hilsen
Thea Heide Larsen og Anne Katrine Rønsholdt
samt de øvrige musikstuderende på UCL i Odense - LUO-F20MU-1
Alberte Henriksen
Anders Gehring Hansen
Charlotte Søgaard Jensen
Josefine Boutrup
Lærke Julie Loldrup Rasmussen
Mark Olsen
Martin Steven Pedersen
Nadine Vestergaard Nørgaard
Sebastian Harboe Balking
Søren Nielsen
Thorbjørn Houlrik Børch
Anders Dal
Cathrine Littau
Emma-Lee Hyldahl Albrecht
Lasse Kjølbro Sørensen
Marie Lundbak Lind
Marlene Louise Osther Jensen
Mille Fisker Olesen
Nikolaj Kristiansen
Søren Egmose
Thomas Flynn Fairchild Olsen