Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del Bilag 32
Offentligt
2293767_0001.png
ÅRSBERETNING
S KO L E Å R E T 2 0 1 9 - 2 0 2 0
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Studievalg Danmark, Årsberetning, Skoleåret 2019-2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2293767_0002.png
INDHOLD
Forord...........................................................................................................................................1
Vores studie- og karrierevejledning - helt kort fortalt.........................................2
Kollektiv vejledning på ungdomsuddannelserne...................................................3
Individuel vejledning og workshops..............................................................................6
Corona og den ekstraordinære vejledningsindsats i 2020.................................7
Hvad skal eleverne opnå med vejledningen?............................................................9
En fair fordeling af tiden...................................................................................................10
Online tilstedeværelse......................................................................................................12
Ekspertise og samspil........................................................................................................13
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Studievalg Danmark, Årsberetning, Skoleåret 2019-2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2293767_0003.png
FORORD
v/ direktør Mathilde Tronegård
En krumtap i krisen
Vi står midt i et kriseår, hvor COVID-19 har vendt
bunden i vejret på manges hverdag og planer. Flere
mister deres job, sabbatplaner går i vasken og
undervisning flytter til det virtuelle rum.
Nogle er ukuelige og holder fast i deres planer, mens
andre fyldes af tvivl og bekymringer. Hvad er mine
muligheder? Giver det overhovedet mening at vælge
nu? Hvad bliver det mon for et studieliv med alle de
begrænsninger?
Vigtigheden af vejledning vokser, når krisen sætter
ind og fundamentet vakler. Vejledning handler
nemlig om at give unge og voksne indsigt i dem
selv og deres muligheder her i livet. Åbne for nye
overvejelser, vise de alternative muligheder og give
mod på at handle.
De unge greb muligheden, og vi har i denne
sommer vejledt markant flere unge om deres
studiedrømme og alternative veje, end vi plejer.
Vi guider de unge gennem et til tider sindrigt
uddannelses- og optagelsessystem, men giver
dem også nye perspektiver og mere tro på deres
muligheder.
Nye opgaver rundt om hjørnet
COVID-19 lægger et diset slør over
fremtidsudsigterne og krystalkuglen. Hurtigt
fodskifte bliver vigtigere end detaljeret
langtidsplanlægning. Men fra 1. januar
2021 udvider vi vores vejledning, så vi både
vejleder om de videregående uddannelser og
erhvervsuddannelserne.
Vi glæder os til at give en mere helstøbt
vejledning, hvor unge og voksne kan komme
til os uanset, om deres næste uddannelse er
en erhvervsuddannelse eller en videregående
uddannelse.
Her i årsberetningen beskriver vi vores vigtigste
vejledningsaktiviteter og giver eksempler på nogle
af de mange aktiviteter, som vi har gennemført i
løbet af det foregående skoleår.
God læselyst.
Fra klasserum til virtuelle rum
Det er en stærk del af Studievalg Danmarks DNA, at
vi møder de unge, hvor de er. Normalt er vi til stede
på skoler og i vores centre eller på biblioteker, men i
foråret 2020 flyttede tilstedeværelsen til det virtuelle
rum. Skiftet var brat, og vi er langt fra virtuelle
verdensmestre, men afprøver forskellige løsninger
sammen med skolerne og de unge.
De perfekt snoede veje
En del unge tror fejlagtigt, at uddannelse og
karriere er en lineær færd uden plads til fortrydelse,
skævheder eller ændret kurs. I Studievalg Danmark
vil vi gerne have de unge til at sænke skuldrene
og møde uddannelse og karriere med lyst,
mod og nysgerrighed – frem for bekymring for
skæbnesvangre og endegyldige valg. I vejledningen
og debatten forsøger vi derfor at styrke samtalerne
om snoede veje, uddannelse hele livet og mod til at
turde gribe de muligheder, som viser sig.
Særlig håndsrækning
Et samlet Folketing gav i sommeren 2020
Studievalg Danmark mulighed for at tilbyde mere
vejledning til alle de unge, som rammes af COVID-
19s skygge.
1
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Studievalg Danmark, Årsberetning, Skoleåret 2019-2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2293767_0004.png
VORES STUDIE- OG KARRIEREVEJLEDNING
– HELT KORT FORTALT
Vejledning til elever på
ungdomsuddannelser
En meget vigtig del af Studievalg Danmarks
aktiviteter er kollektiv vejledning på landets
ungdomsuddannelser.
I den kollektive vejledning får eleverne viden og input
til deres studie- og karrierevalg i spændingsfeltet
mellem dem selv, deres muligheder og den verden,
der omgiver dem.
Det sker både klassevist og ved at samle flere klasser
til fælles arrangementer. Typisk er det ved fysisk
møde, men i foråret har det naturligvis ofte været et
online-møde. Studie- og karrierevejlederne tilbyder
også forskellige workshops. Workshops henvender
sig til en mindre gruppe af elever. Et tema kunne
være studier i udlandet, som mange elever gerne vil
blive klogere på.
Ud over den kollektive vejledning og workshops
tilbyder studie- og karrierevejlederne også
individuelle samtaler. Her kan alle elever booke tid til
en samtale.
Vejledning til alle
Studievalg Danmarks vejledning er også rettet
til unge og voksne, som har retning mod en
videregående uddannelse, men ikke er tilknyttet en
ungdomsuddannelse.
Det sker i vores åbne vejledning, som finder sted i
Studievalg Danmarks regionale centre, på biblioteker,
borgerhuse og på udvalgte ungdomsuddannelser.
Her kan alle få vejledning og få afklaret deres
muligheder i forhold til uddannelse og karriere.
Der tilbydes også workshops, som alle kan tilmelde
sig. Det kan for eksempel være i forhold til ansøgning
i kvote 2.
5
HURTIGE
OM STUDIEVALG DANMARK
Alle vores
studie- og
karrierevejledere
har en special-
uddannelse i
vejledning
Vi vejleder bl.a.
på mere end
450 forskellige
uddannelsessteder
Studievalg
Danmark består
af syv centre og et
sekretariat
Vi har i 2020 en
finanslovsbevilling
på 48.2 mio. kroner
Vi har vores helt
egen lov; Lov om
Studievalg Danmark
2
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Studievalg Danmark, Årsberetning, Skoleåret 2019-2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2293767_0005.png
KOLLEKTIV
VEJLEDNING PÅ
UNGDOMSUDDANNELSERNE
Sammenlignet med andre lande er det et særkende
for vores vejledning, at en stor del af vejledningen
er kollektiv og sker i elevernes fællesskab. Vi er
populært sagt en del af skemaet på uddannelsen.
På ungdomsuddannelserne møder eleverne ofte
Studievalg Danmark allerede i løbet af de første uger
af deres uddannelse.
Vejledningen skal bidrage til, at eleverne både opnår
lyst, mod og nysgerrighed til at udforske og håndtere
overgange og valg af videregående uddannelse og
karriere.
Fokus i den kollektive vejledning varierer på tværs af
uddannelser. F.eks. bidrager Studievalg Danmark til
at forberede eleverne på STX, HTX og HHX til deres
studieretningsvalg.
Eleverne får information, men også mulighed for
at reflektere både på egen hånd og sammen med
andre elever, f.eks. om nogle af de myter, der er om
uddannelser.
En kontinuerlig indsats
Den kollektive vejledning planlægges i samarbejde
med de lokale ungdomsuddannelser. Ofte
er det sådan, at eleverne først arbejder med
overblik over, hvordan deres uddannelse spiller
sammen med faglige krav nu og i det videre
uddannelsesperspektiv. I løbet af uddannelsen stiger
omfanget og intensiteten i den kollektive vejledning.
Det sker blandt andet ved at stille skarpt på den
enkelte elevs valgproces, på de ofte snoede veje,
man oplever i forhold til uddannelse og karriere og
ved at forberede eleverne på, at de nogle gange skal
gribe det uforudsete.
Ud på uddannelserne
Studievalg Danmark sørger for at gøre eleverne
opmærksomme på de muligheder, der er for at
opleve forskellige uddannelsessteder og få et
indtryk af studielivet. Det kan for eksempel. være
Studiepraktik, Studerende for en dag og Åbent hus-
arrangementer.
3
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Studievalg Danmark, Årsberetning, Skoleåret 2019-2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2293767_0006.png
SÅDAN
MØDER
VI DE UNGE PÅ
UNGDOMSUDDANNELSERNE
Dette er et eksempel på et typisk forløb, som Studievalg Danmarks studie- og karrierevejledere
gennemfører på en treårig ungdomsuddannelse. Det konkrete tilbud tilpasses den enkelte
ungdomsuddannelse og er aldrig helt ens to steder.
Det sker f.eks. ofte, at antallet og rækkefølgen af arrangementer ændres på baggrund af elevernes
behov.
1
STUDIERETNING OG
VIDEREGÅENDE
UDDANNELSE
2
UDDANNELSESVALG
Eleverne introduceres til det
at vælge – valgstrategier. Der
arbejdes med at afdramatisere
studievalget og vise, at valg er
et livsvilkår. Eleverne får overblik
over uddannelsessystemet og
arbejder med
studievælgeren på ug.dk.
3
OPTAGELSE OG
KARRIEREVEJE
Studievalg Danmark gør
eleverne opmærksomme på de
muligheder, der er for at opleve
forskellige uddannelsessteder og
få et indtryk af studielivet. Det
kan f.eks. være Studiepraktik,
Studerende for en dag
og Åbent hus-
arrangementer.
I det sidste år skal eleverne for-
holde sig til tiden efter gymnasiet.
De arbejder med sammenhængen
mellem uddannelser og job, f.eks.
at der ofte er flere uddannelsesveje
til et job. Vejlederen informerer om
optagelsessystemet og sætter fokus
på overgangen til videregående
uddannelse. Eleverne har også
mulighed for møde uddan-
nelser, bl.a. i Studie-
praktik.
MANGE
HAR VI VEJLEDT
Studievalg Danmark laver løbende statistik over både den kollektive og individuelle vejledning. Hos os
er det reglen, at der er flest kollektive arrangementer om efteråret og flest individuelle vejledninger om
foråret.
Et forår, som var meget præget af nedlukning på ungdomsuddannelser, uvished og lukkede centre har
naturligvis sat sine spor i statistikken.
I efteråret 2019 var antallet af vejledninger på samme niveau som det foregående efterår, men
sammenligner vi foråret 2020 med foråret 2019, er antallet af kollektive arrangementer og antallet af
individuelle vejledninger ca. 1/3 lavere. Den samlede statistik kan ses på ufm.dk.
Statistikken for den særlige indsats indgår ikke i dette skoleårs statistik..
Efterår 2019
Kollektive arrangementer
Deltagere i kollektive arrangementer
Individuelle vejledningsaktiviteter
3.563
146.561
28.968
Forår 2020
1.682
77.619
34.327
4
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Studievalg Danmark, Årsberetning, Skoleåret 2019-2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2293767_0007.png
Alle burde høre om de her andre veje.
Synes altid kun, at folk snakker om uni-
uddannelser.
-Martin, 18 år.
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Studievalg Danmark, Årsberetning, Skoleåret 2019-2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2293767_0008.png
INDIVIDUEL
VEJLEDNING OG WORKSHOPS
Alle vores centre tilbyder individuel vejledning
og målrettede workshops. Det sker på
ungdomsuddannelserne for elever og i den åbne
vejledning, hvor uddannelsessøgende, der ikke er
indskrevet på en ungdomsuddannelse, har mulighed
for at få vejledning.
I den individuelle vejledning er det muligt at få
afklaret et specifikt emne, f.eks. omkring forskellige
uddannelsesmuligheder og egne interesser.
Året rundt
Studievalg Danmark møder personer i den
åbne vejledning året rundt. Der er særligt travlt
i forbindelse med fristerne for ansøgning om
optagelse, og i disse perioder har vi ekstra kapacitet
og udvidede åbningstider.
I år var der i forbindelse med optagelsen et helt
særligt fokus i forlængelse af høje ansøgningstal og
ekstra usikkerhed for de unge.
Lokationer og målgrupper
Den åbne vejledning sker både i centre og ved faste
træffetider på biblioteker, borgerhuse m.v.
Den største målgruppe i den åbne vejledning er
unge, der har afsluttet en ungdomsuddannelse inden
for de foregående år. Der er dog også en lang række
andre målgrupper, f.eks. studerende på videregående
uddannelser, som er kommet i tvivl om deres valg og
evt. vil skifte til en anden uddannelse.
Workshops
En del af den åbne vejledning gennemføres som
workshops, hvor man i en mindre gruppe mødes
omkring et særligt emne.
Emner kan være uddannelser i udlandet,
planlægning af sabbatår, ansøgning til kvote 2 og
studieskifte. Her møder studie- og karrierevejlederne
alle typer af unge. Både de afklarede, der søger fakta
og andre, der er i tvivl om, hvorvidt videregående
uddannelse overhovedet er noget for dem.
6
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Studievalg Danmark, Årsberetning, Skoleåret 2019-2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2293767_0009.png
CORONA
OG DEN EKSTRAORDINÆRE
VEJLEDNINGSINDSATS I 2020
I 2020 var der rekordmange ansøgere til de
videregående uddannelser. Studievalg Danmark
modtog derfor i juni 2020 en ekstrabevilling
på 4 mio. kr. til at iværksætte en ekstraordinær
vejledningsindsats.
Næste skridt i den ekstraordinære
indsats
Studievalg Danmark har fortsat indsatsen, hvor man
kan booke telefonvejledning, og vi igangsætter et
pilotprojekt med opfølgning på vejledningen.
Desuden planlægger vi indsatser om bl.a. opsøgende
kampagner til sabbatister, tilbud til frafaldstruede
studerende og online vejledning.
Sådan gjorde vi
Som led i ekstrabevillingen blev der ansat 11
vejledere og nedsat et beredskab, som gjorde det
muligt for os at planlægge og håndtere en stor
efterspørgsel på vejledning op til kvote 1 d. 5. juli og
efter svarfristen d. 28. juli.
Der blev iværksat en kampagne på sociale medier
op til kvote 1, vi blev nævnt i ministerbrevet til årets
studenter, og der blev direkte og tydeligt henvist til
Studievalg Danmarks vejledning i både afslagsbrev
og SMS til de afviste ansøgere.
Vi lancerede et ekstra tilbud med mulighed for
at booke en 20 minutter lang telefonvejledning.
Derudover udvidede vi vores åbningstider og øgede
bemandingen i hele landet.
Top 5 emner i
vejledningssamtalerne
Afslag:
Hvordan forstår man afslaget, og hvordan
kommer man godt videre?
Ledige pladser:
Hvilke muligheder er der, og
hvordan søger man?
Alternative veje:
Findes der alternativer til
en bestemt uddannelsen eller måske andre
studiebyer?
Hjælp til informationssøgning:
Hvordan skal
man forstå det komplicerede optagelsessystem
(herunder standby)?
Kvote 2:
Hvordan kvalificerer man sig til kvote 2,
og hvordan finder man uddannelsernes kvote
2-kriterier?
Vejledningen i tal
Studievalg Danmark har haft 1320 vejledninger på
telefon i ugerne efter, at afslagsbrev og SMS blev
afsendt fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.
I samme periode i 2019 var Studievalg Danmark i
kontakt med 197 unge på telefonen. Det giver en
imponerende stigning på 570%. Til sammenligning er
antallet af afviste kun steget med 27%.
Hertil kommer personlig vejledning i centre og
satellitter i hele landet samt vejledning på mail og
direkte opkald til de enkelte vejledere.
7
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Studievalg Danmark, Årsberetning, Skoleåret 2019-2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2293767_0010.png
Jeg ville gerne have et sabbatår, men
corona-krisen fik mig til at søge ind på
en videregående uddannelse. Nu er jeg
alligevel i tvivl.
-Josefine, 19 år.
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Studievalg Danmark, Årsberetning, Skoleåret 2019-2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2293767_0011.png
HVAD SKAL ELEVERNE
OPNÅ
MED VEJLEDNINGEN?
Hvad er det væsentligste formål med den kollektive
vejledning på hundredevis af gymnasier over hele
landet? Eller med andre ord: Hvilken forskel er det,
vi skal gøre for eleverne i den kollektive vejledning?
Dette store og lidt nørdede spørgsmål har Studievalg
Danmark stillet skarpt på i løbet af det sidste skoleår.
Udviklet i samarbejde
Vi ønsker at udvikle vejledningen ved at inddrage
vores omverden. Derfor har vi undervejs inddraget
ekspertise fra professor i karrierevejledning Rie
Thomsen og professor i almen didaktik Ane Qvortrup.
Derudover har vi været i dialog med en lang række
organisationer på vejledningsområdet, der har givet
deres perspektiv på formål og delformål.
Lyst, mod og nysgerrighed
Hovedformålet er, at vejledningen skal bidrage
til, at eleverne opnår lyst, mod og nysgerrighed til
at udforske samt håndtere overgange og valg af
videregående uddannelse og karriere gennem hele
livet.
Mig selv, verden og muligheder
Formålet understøttes af en række delformål, der
handler om at se uddannelse og karriere i et samspil
mellem sig selv, de muligheder, der er til stede, og
den omgivende verden.
Delmålene knytter sig blandt andet til:
At reflektere over samfundsmæssige, kulturelle
og sociale normers mulige betydning.
• At tilegne sig indsigt i arbejdsmarked og
karriereveje og deres mulige foranderlighed.
• At få forståelse for, at der er mange mulige veje til
et meningsfuldt liv.
Formålene anvendes i dag i den kollektive vejledning
på gymnasierne og i dialog med samarbejdspartnere.
Intentionen er, at eleverne ved at tilegne sig
indsigt i de forskellige områder får valg- og
handlekompetencer.
Når eleverne forlader gymnasiet, vil de have været
igennem vejledning, der afspejler alle delformål.
Derved er de blevet klædt bedst muligt på til at
håndtere overgange og de valg, der skal foretages
fremover.
9
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Studievalg Danmark, Årsberetning, Skoleåret 2019-2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2293767_0012.png
EN
FAIR
FORDELING AF TIDEN
Vejledning af unge på ungdomsuddannelserne er
et felt, som kræver en solid planlægning. Tidligere
kunne skoler med nogenlunde ens elevgrundlag få
forskellige tilbud om vejledning, hvis de for eksempel
lå i forskellige dele af landet. Det var ikke altid fair.
Studievalg Danmark har derfor implementeret nye
fælles principper til fordeling af tiden til vejledning på
skolerne.
Ingen stangvarer
Vejledningen tilpasses stadig den enkelte skole.
Nogle steder er mere kollektiv vejledning i klasserne
bedre end mere individuel vejledning og omvendt.
Det konkrete vejledningstilbud til den enkelte skole
planlægger vejlederen i et tæt samspil med skolen.
Kongstanken
Kongstanken er, at unge og skoler, som ligner
hinanden, skal have lige muligheder for vejledning
– uanset om de hører hjemme i Rødovre, Ringsted
eller Ringkøbing. Den konkrete vejledning tilpasses
i samarbejde mellem skolen og studie- og
karrierevejlederen.
Vejledning er fortsat til alle skoler, men derudover
tilbyder vi yderligere vejledning til de skoler, som
statistisk set har det største vejledningsbehov.
Planlægning i et usædvanligt år
Den nye fordeling af timer til vejledning er brugt
i forbindelse med planlægningen af vejledning i
nuværende skoleår. Det betyder, at vejledere og
skoler har samme udgangspunkt for vejledning på
skolerne.
Desværre har det allerede vist sig, at også
skoleåret 2021/22 bliver et helt usædvanligt år, hvor
mulighederne på den enkelte skole hurtigt kan
ændre sig. Derfor er vejlederne også klar på at gribe
de nye muligheder, der opstår, og tænke i alternativer
for at få vejledningen til at fungere.
To principper
Ét land – ét tilbud:
Vejledningen til de unge og skolerne skal ikke
afhænge af, hvor i landet de hører hjemme.
Unge og skoler er ikke ens:
Behovet for vejledning er ikke ens på tværs af
unge og skoler, da nogle unge, alt andet lige,
har vanskeligere ved at finde vej til deres næste
uddannelse end andre.
Beregningerne bag
Der findes ingen simpel formel for vejledningsbehov.
Dermed heller ikke et entydigt svar på, hvordan vi skal
graduere vores indsats. Vi har på baggrund af forsk-
ning, statistik, dialog med Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet og vores egen erfaring taget afsæt i:
Forældrenes baggrund
De unges karakterer
De unges overgang til videregående
uddannelser
De unges frafald i løbet af første studieår
Desuden inddrages lokale erfaringer.
10
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Studievalg Danmark, Årsberetning, Skoleåret 2019-2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2293767_0013.png
Man fik en idé om, at ens
uddannelsesvej ikke er lineær, og det
gav mig ro.
-Ellen, 21 år.
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Studievalg Danmark, Årsberetning, Skoleåret 2019-2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2293767_0014.png
ONLINE
TILSTEDEVÆRELSE
Ny hjemmeside
Hjemmesiden henvender sig til unge og voksne.
Den formidler vores vejledning med vægt på
den individuelle vejledning, giver inspiration til
valgprocesser og til livet som studerende.
Hjemmesiden har vist sig at være en rigtig god
platform, når der er behov for at annoncere
nye former for vejledning. Det har f.eks. vist
sig i forbindelse med den ekstraordinære
vejledningsindsats i 2020.
Indsats forud for 5. juli
Forud for fristen 5. juli var det forventningen, at ekstra
mange ville søge optagelse. Studievalg Danmark
sammensatte en lille film, som fortalte, at selvom
fristen var tæt på, så var Studievalg Danmark fortsat
til rådighed for dem, der havde brug for vejledning.
Når planerne skrider
I løbet af foråret var der stor opmærksomhed på, at
planerne for mange unge var i fare for at skride på
grund af corona. Det afstedkom en række artikler
og film på hjemmesiden, som fortalte, at i en uvis
situation var der fortsat vejledning og mulighed for at
få andre perspektiver på de måske bristede planer.
Virtuelle værktøjer
Der er kommet ekstra fart på udviklingen af den
virtuelle vejledning. De fleste arrangementer kan i
dag gennemføres i en virtuel version, når den fysiske
vejledning ikke kan finde sted. Vi samler løbende
erfaringer med, hvordan den virtuelle vejledning kan
blive endnu bedre.
12
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Studievalg Danmark, Årsberetning, Skoleåret 2019-2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2293767_0015.png
EKSPERTISE
OG SAMSPIL
Budskaber på mange kanaler
Studievalg Danmark har oplevet et stort antal
henvendelser i løbet af året.
Studievalg Danmark har medvirket i en podcast om
karrierelæring, video til deling på diverse platforme,
online vejledningsaktiviteter, kampagner på
Facebook m.v.
I pressen har Studievalg Danmark været inviteret til
at komme med et vejledningsfagligt input til mange
forskellige temaer. Det drejer sig bl.a. om:
Optagelsessystemet
Køn og uddannelsesvalg
Erhvervsuddannelser
Karakterer og uddannelsesvalg
Sprogfag og karrierelæring
Betydningen af det brede studievalg
Sabbat og sabbatister
Optagelsen i en coronatid
Antallet af studiepladser
Velfærdsuddannelserne
Uddannelsesplaner i en omskiftelig tid
International inspiration
Studievalg Danmark deltog på den årlige IAEVG-
konference i Bratislava, hvor vejledere udover at få en
masse input også bidrog med en workshop om den
kollektive vejledning.
Studievalg Danmark havde også en mindre gruppe til
konference i Norge, hvor der blev præsenteret et nyt
stort arbejde om kvalitet i vejledningen.
Derudover er vi naturligvis, som alle andre, blevet
ramt af begrænsning i forhold til at deltage i
internationale konferencer og møder.
Udenlandsk adgangsgrundlag
I vejledningen møder vores studie- og
karrierevejledere ofte ansøgere med et udenlandsk
adgangsgrundlag, som ønsker at søge ind på en
uddannelse i Danmark. Det er et kompliceret felt, og
behovet for vejledning er stort.
For at styrke kompetencerne til vejledning af denne
målgruppe gennemførte en projektgruppe i efteråret
2019 en omfattende undersøgelse af mulighederne
for ansøgere med et udenlandsk adgangsgrundlag.
Undersøgelsen blev gennemført i samarbejde med
Kontor for Internationale Uddannelsesprogrammer i
Styrelsen for Forskning og Uddannelse.
En første udløber af samarbejdet blev et seminar om
vejledning af udenlandske ansøgere til videregående
uddannelser.
Studievalgsråd
Studievalg Danmark har i det forløbne år for alvor fået
etableret faste samarbejdsfora med uddannelses-
og beskæftigelsesverdenen. Der er nedsat
Studievalgsråd i alle regioner. Her er der mulighed
for at udveksle erfaringer og få input til, hvordan vi
udvikler vejledningen, så den bliver relevant for de
unge og voksne i alle egne af Danmark.
13
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 32: Studievalg Danmark, Årsberetning, Skoleåret 2019-2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2293767_0016.png
Oktober 2020
Udgivet af
Studievalg Danmark
Amfipladsen 6, 1. sal
5000 Odense C, Danmark
Tel.: 33 33 20 00
E-mail: [email protected]
www.studievalg.dk
Publikationen kan hentes på
www.studievalg.dk