Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del Bilag 27
Offentligt
2287839_0001.png
Aftale mellem regeringen og Venstre,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Frie
Grønne, Liberal Alliance og Alternativet
om:
Ændring af lovgrundlaget for
Innovationsfonden
23. november 2020
1
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 27: Aftale om ændring af lovgrundlaget for Innovationsfonden af 23. november 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2287839_0002.png
Aftale om ændring af lovgrundlaget
for Innovationsfonden
Baggrund
Partierne er enige om, at Innovationsfonden spiller en central rolle som
den udmøntende fond for offentligt konkurrenceudsatte strategiske
forsknings- og innovationsmidler, og at det er afgørende, at Innovations-
fonden har de bedst mulige rammer for at udfylde den rolle.
Partierne er derfor enige om at gennemføre en justering af Innovations-
fondens lovgrundlag.
Partierne noterer sig, at justeringen af Innovationsfondens lovgrundlag
følger op på hhv.
aftalerne om fordeling af forskningsreserven for 2020 og 2021,
evalueringen af Innovationsfonden fra 2019,
anbefalingerne fra det internationale panel ”Videnbaseret
Innovation
i Verdensklasse”
(VIV) fra 2019 samt
Uddannelses- og Forskningsministeriets løbende tilsyn med fonden.
Partierne noterer sig, at evalueringen af Innovationsfonden viste, at fon-
den på mange måder har været velfungerende, men har potentiale til at
gøre det endnu bedre.
Partierne noterer sig, at evalueringen bl.a. konkluderede, at fonden ikke
i tilstrækkelig grad har prioriteret den strategiske grundlagsskabende
forskning, der er væsentlig for at skabe vækst og beskæftigelse på lang
sigt.
Partierne noterer sig endvidere, at evalueringen konkluderede, at fon-
den i overvejende grad har støttet samarbejdsprojekter mellem enkelt-
stående virksomheder og videninstitutioner (1-1 projekter). Fonden har
ikke haft programmer, der strategisk sigter mod at samle større grupper
af virksomheder samt videninstitutioner med henblik på løfte og kapaci-
tetsopbygge hele forsknings- og teknologiområder inden for områder
med stor national betydning.
2
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 27: Aftale om ændring af lovgrundlaget for Innovationsfonden af 23. november 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2287839_0003.png
Partierne noterer sig ligeledes, at evalueringen konkluderede, at fonden
har tolket sit mandat for bredt og ikke skal agere som en politisk aktør,
men som en strategisk aktør inden for de rammer, der fastsættes af det
politiske system.
Innovationsfondens fremtidige rolle
Partierne er enige om, at Danmarks Innovationsfond skal have til formål
at give tilskud til forskning, videnbaseret innovation og iværksætteri, der
fører til styrkelse af forskningsområder og udvikling af teknologi og inno-
vative løsninger til gavn for vækst og beskæftigelse i hele Danmark.
Fonden skal understøtte løsninger på politisk prioriterede samfundsud-
fordringer, herunder den grønne omstilling af samfundet og erhvervsli-
vet. Fonden skal arbejde for at øge forsknings- og innovationsindsatsen
i virksomheder, herunder små og mellemstore virksomheder.
Partierne er enige om, at fonden skal understøtte en sammenhæn-
gende forsknings- og innovationsindsats lige fra grundlagsskabende
forskning til markedsnær udvikling og innovation, som både på kort og
lang sigt samlet bidrager til at øge forsknings- og innovationsindsatsen i
virksomheder.
Partierne er enige om, at kernen i Innovationsfondens virke fortsat skal
være at understøtte koblingen mellem forskning af høj kvalitet og inno-
vation, herunder samarbejde om forskning, teknologiudvikling og inno-
vation mellem videninstitutioner og virksomheder.
Partierne er enige om, at fondens udmøntning af tilskud skal ske i over-
ensstemmelse med de politiske prioriteringer, der fastsættes på de år-
lige bevillingslove. Det kan f.eks. være på baggrund af de årlige aftaler
om fordeling af forskningsreserven, på baggrund af finanslovens øvrige
dele eller på baggrund af aktstykker vedtaget i Folketinget Finansud-
valg.
Partierne er endvidere enige om, at Innovationsfondens udmøntninger
skal støtte udvikling af løsninger på samfundsudfordringer til gavn for
det private erhvervsliv og den offentlige sektor samt opbygning af lang-
sigtet forsknings- og innovationskapacitet herunder talentudvikling.
Til dette formål skal fonden fastlægge strategiske virkemidler, der kan
løfte forsknings- og innovationskapaciteten inden for hele forsknings- el-
ler teknologiområder.
3
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 27: Aftale om ændring af lovgrundlaget for Innovationsfonden af 23. november 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2287839_0004.png
Fonden kan bl.a. støtte talentudvikling via de strategiske virkemidler
samt via specifikke talentudviklingsprogrammer, såsom Erhvervs-Ph.d.
og Erhvervs-Postdoc-programmerne.
Partierne er ligeledes enige om, at Innovationsfondens internationale
aktiviteter skal ske på baggrund af en strategisk tilgang med fokus på
de politisk prioriterede samfundsudfordringer og danske forsknings- og
innovationsmiljøers kompetencer og interesser.
Fonden skal endvidere understøtte videnbaseret iværksætteri samt
modning af lovende forskningsresultater og opfindelser med henblik på
hurtigere formidling, anvendelse og kommercialisering af viden. En eller
flere repræsentanter med erfaring inden for videnbaseret iværksætteri
samt anvendelse og kommercialisering af forskningsresultater skal
være repræsenteret i bestyrelsen. Partierne er enige om, at bestyrel-
sens medlemmer, der repræsenterer erfaring på dette område, med for-
del kan være aktive erhvervsfolk.
Partierne er enige om, at fonden fortsat skal fastlægge et begrænset
antal virkemidler inden for sit formål og inden for de rammer, der fast-
sættes på de årlige bevillingslove.
Partierne er dog enige om, at Folketinget skal have mulighed for at prio-
ritere midler til særlige virkemidler på samme måde, som det i dag er til-
fældet for Danmarks Frie Forskningsfond, f.eks. i forbindelse forskerta-
lentprogrammerne Sapere Aude og ERC-støtteprogrammet, mv.
Partierne er enige om, at fonden
skal koordinere sin bevillingsfunktion
både med andre relevante offentlige og private bevillingsmyndigheder
samt med forsknings- og innovationsudførende aktører i det samlede
forsknings-, innovations og erhvervsfremmesystem.
Fonden skal i sit arbejde for at understøtte grøn omstilling koordinere
sin indsats med udviklings- og demonstrationsprogrammerne og søge
at kommunikere i fælleskab til potentielle bevillingsmodtagere. Partierne
opfordrer bestyrelserne fra både Innovationsfonden og udviklings- og
demonstrationsprogrammerne til at styrke samarbejdet med henblik på
at skabe en sammenhængende indsats for grøn omstilling.
Partierne er endvidere enige om, at Innovationsfondens bestyrelse skal
sammensættes, således at der indgår en eller flere repræsentanter med
erfaring inden for grøn omstilling.
4
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 27: Aftale om ændring af lovgrundlaget for Innovationsfonden af 23. november 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2287839_0005.png
Øvrige justeringer af lovgrundlaget
Partierne er enige om at præcisere rammerne for en række af fondens
aktiviteter. Dette indebærer, at der fastsættes nærmere regler for hhv.
revision af fondens aktiviteter
personaleforhold i fonden.
fondens forpligtigelse til indsamling og behandling af data om støt-
tede aktiviteter.
Partierne er endvidere enige om, at reglerne for begrænsning af mulig-
hederne for personsammenfald på tværs af offentlige forskningsråd og -
fonde skal fremgå af lov om Danmarks Innovationsfond med henblik på
at harmonisere reglerne på tværs af Grundforskningsfonden, Danmarks
Frie Forskningsfond, Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd
samt Innovationsfonden. I den forbindelse overvejes en sondring mel-
lem forskellige typer af udvalg, herunder udvalg, der har bevillingskom-
petence og udvalg, der alene er rådgivende.
Partierne er ligeledes enige om at bibeholde de nuværende klagemulig-
heder i forhold til Innovationsfondens afgørelser, men at justere reg-
lerne for klageprocessen med henblik at skabe administrative forenklin-
ger.
Partierne noterer sig, at Uddannelses- og Forskningsministeriet er be-
gyndt at udgive en omfattende redegørelse om det samlede uddannel-
ses-, forsknings- og innovationsområde, ligesom der udgives en række
andre strategier, analyser og publikationer om området. Partierne er
derfor enige om, at ministerens særskilte forpligtigelse til at udarbejde
en redegørelse til folketinget om forsknings- og innovationsområdet, der
blev etableret med den tidligere aftale om Danmarks Innovationsfond af
3. oktober 2013, bortfalder.
Videre proces
Partierne forpligter sig til at stemme for en ændring af lov om Danmarks
Innovationsfond, der implementerer denne aftale.
Partierne noterer sig, at der er udarbejdet et udkast til justering af §§ 2,
3, 4, 7, 8, 13, 21, 26 og 27 i lov om Danmarks Innovationsfond, der er
vedlagt i aftalens bilag 1. Det bemærkes, at der kan foretages ændrin-
ger heri som led i den videre lovtekniske bearbejdning og på baggrund
af den offentlige høring over lovforslaget.
5
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 27: Aftale om ændring af lovgrundlaget for Innovationsfonden af 23. november 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2287839_0006.png
Bilag 1: Udkast til justeret §§ 2, 3, 4, 7, 8, 13, 21, 25, 26, 27 i lov om
Danmarks Innovationsfond
§ 2.
Danmarks Innovationsfond har til formål at give tilskud til
udvikling af
viden og teknologi, herunder højteknologi forskning, videnbaseret inno-
vation og iværksætteri,
der fører til styrkelse af forskningsområder og
ud-
vikling af teknologi og
innovative løsninger til gavn for vækst og beskæf-
tigelse i
hele
Danmark.
Stk. 2.
Fonden skal særligt understøtte løsninger på
konkretepolitisk pri-
oriterede
samfundsudfordringer,
herunder grøn omstilling af samfundet
og
erhvervslivet.
Stk. 3.
Fonden skal arbejde for at
øge forsknings- og innovationsindsat-
sen i virksomheder, herunder små og mellemstore virksomheder.
§ 3.
Fonden skal
strategiskunderstøtte en sammenhængende forsk-
nings-
og
udfordringsdrevetinnovationsindsats fra grundlagsskabende
forskning,
teknologiudvikling til markedsnær udvikling
og innovation ,
som
både på kort og lang sigt
samlet bidrager til at øge
1) andelen af innovative virksomheder,
2) andelen af private virksomheders investeringer i forskning og udvikling
og
3) andelen af højtuddannede medarbejdere i virksomheder.
Stk. 2.
Fondens udmøntning af tilskud skal understøtte
1) koblingen mellem forskning af høj kvalitet og innovation, herunder
samarbejde om forskning, teknologiudvikling og innovation mellem viden-
institutioner og virksomheder,
2)
udvikling af løsninger på samfundsudfordringer til gavn for det private
erhvervsliv og den offentlige sektor
3) opbygning af langsigtet forsknings- og innovationskapacitet, herunder
talentudvikling,
6
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 27: Aftale om ændring af lovgrundlaget for Innovationsfonden af 23. november 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2287839_0007.png
4)
dansk deltagelse i internationalt samarbejde om
strategisk og udfor-
dringsdrevet
forskning, teknologiudvikling og innovation
på baggrund af
en strategisk tilgang med fokus på politisk prioriterede samfundsudfor-
dringer og danske forsknings- og innovationsmiljøers kompetencer og in-
teresser, og ,
samt
5) videnbaseret iværksætteri samt
modning af lovende forskningsresul-
tater og opfindelser med henblik på hurtigere formidling, anvendelse og
kommercialisering af viden.
Stk. 3.
Fonden kan
1)
udmønte tilskud til samfundspartnerskaber,
12)
beslutte at udmønte tilskud i samfinansiering med andre offentlige og
private bevillingsgivere,
23)
beslutte at fordele op til 20 pct. af den årlige bevilling til udmøntning
via internationale fora, hvis de pågældende fora udmønter tilskud i åben
konkurrence efter faglig vurdering, og
34)
deltage i internationale fora som led i sin bevillingsfunktion.
Stk. 4.
Fonden kan stille krav om medfinansiering fra ansøgerne.
Stk. 5.
Fondens udmøntning af tilskud skal ske i overensstemmelse med
de politiske prioriteringer, der fastsættes på de årlige bevillingslove..
§ 4.
Fonden fastlægger
selv
et begrænset antal virkemidler inden for sit
formål og inden for de rammer, der fastsættes på de årlige bevillingslove.
Stk. 2.
Fonden fastlægger strategiske virkemidler, der kan løfte forsk-
nings- og innovationskapaciteten inden for hele forsknings- eller teknolo-
giområder.
Stk. 3.
Fonden giver tilskud til konkrete aktiviteter inden for politisk fast-
satte virkemidler, når der er fastsat særlig bevilling hertil på de årlige be-
villingslove.
7
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 27: Aftale om ændring af lovgrundlaget for Innovationsfonden af 23. november 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2287839_0008.png
§ 7.
Bestyrelsen består af 1 formand og 8 medlemmer.
Stk. 2.
Formanden og bestyrelsesmedlemmerne udpeges af uddannel-
ses- og forskningsministeren i deres personlige egenskab efter afhol-
delse af åbent opslag.
Stk. 3.
Bestyrelsesmedlemmerne, herunder formanden, kan ikke samti-
dig sidde i Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd, bestyrel-
sen for Danmarks Grundforskningsfond, bestyrelsen for Danmarks Frie
Forskningsfond, udvalg under Danmarks Frie Forskningsfond eller ud-
valg under Danmarks Innovationsfond.
§ 8.
Et flertal af bestyrelsesmedlemmerne, herunder formanden, skal
have erfaringer fra det private erhvervsliv. Samtidig skal et flertal af med-
lemmerne være enten anerkendte forskere eller forskningskyndige, som
udøver forskningsaktivitet, jf. § 2, nr. 1 og 2, i lov om Danmarks Forsk-
nings- og Innovationspolitiske Råd og Danmarks Frie Forskningsfond.
Stk. 2.
Bestyrelsen skal sammensættes sådan, at den samlet repræsen-
terer erfaring med
1) teknologiudvikling og innovation i det private erhvervsliv, herunder i
små og mellemstore virksomheder,
2) strategisk og udfordringsdrevet forskning, herunder offentlig-privat
forsknings- og innovationssamarbejde,
3)
videnbaseret iværksætteri samt
anvendelse og kommercialisering af
forskningsresultater,
4) innovations- og forskningsfinansiering, herunder tilførsel af kapital til
virksomhedsudvikling,
5) internationale aktiviteter om forskning, teknologiudvikling og innovation
og
6) grøn omstilling af samfundet og det private erhvervsliv.
8
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 27: Aftale om ændring af lovgrundlaget for Innovationsfonden af 23. november 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2287839_0009.png
§ 13.
Antallet af udvalg holdes på det lavest mulige niveau, og alle opga-
vebestemte udvalg ophører, når deres opgave er fuldført. Bestyrelsen
fastsætter udvalgenes indbyrdes afgrænsning.
Stk. 2. Bestyrelsen udpeger formænd og medlemmer af udvalgene.
Stk. 3. Udvalgene sammensættes sådan, at medlemmernes kompeten-
cer afspejler udvalgenes faglige eller funktionsmæssige opgaver. Med-
lemmer af udvalg, der skal vurdere ansøgninger om tilskud, skal tilsam-
men have kompetence til at vurdere kvalitet, effekt og relevans af ansøg-
ningerne.
Stk. 4. Udvalgsmedlemmerne, herunder formændene, kan ikke samtidig
sidde i Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd, bestyrelsen
for Danmarks Grundforskningsfond, bestyrelsen for Danmarks Innovati-
onsfond, bestyrelsen for Danmarks Frie Forskningsfond eller udvalg un-
der Danmarks Frie Forskningsfond.
§ 21.
Fonden skal koordinere sin bevillingsfunktion med andre relevante
offentlige og private bevillingsmyndigheder
samt forsknings- og innovati-
onsudførende aktører i det samlede forsknings-, innovations og erhvervs-
fremmesystem. ,
. Koordineringsforpligtelsen gælder både sammensæt-
ningen af virkemidler og temaer samt tilrettelæggelsen af administratio-
nen.
Stk. 2. Fonden skal i sit arbejde for at understøtte grøn omstilling koordi-
nere sin indsats med udviklings- og demonstrationsprogrammerne.
9
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 27: Aftale om ændring af lovgrundlaget for Innovationsfonden af 23. november 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2287839_0010.png
§ 25.
Klager efter § 23, stk. 2, og § 24 skal indgives skriftligt, inden 4 uger
efter at afgørelsen er meddelt den pågældende.
Stk. 2. Klagen sendes til Danmarks Innovationsfond. Fonden skal, hvis
den vil fastholde afgørelsen, snarest videresende klagen, sagens doku-
menter samt fondens udtalelse til sagen til uddannelses- og forsknings-
ministeren.
Stk. 3. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere
regler for klagebehandlingen, herunder om frister, og hvilke dokumenter
der skal indsendes.
§ 26 a. Fonden skal etablere et datagrundlag vedrørende fondens kon-
krete tilsagn og afslag, herunder relevant stamdata, af de projekter m.v.,
som fonden har givet tilskud.
Stk. 2. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere
regler etablering for af datagrundlaget efter stk. 1, herunder om afrappor-
tering, offentliggørelse m.v. af disse data.
§ 26 b. Danmarks Innovationsfond er omfattet af lov om statens regn-
skabsvæsen m.v.
Stk. 2. Fondens regnskab revideres af rigsrevisor i henhold til lov om re-
visionen af statens regnskaber m.m.
Stk. 3. I medfør af § 9 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. kan
rigsrevisor med vedkommende minister aftale, at revisionsopgaver i hen-
hold til stk. 2 varetages i et nærmere fastlagt samarbejde mellem rigsre-
visor og en intern revisor. Den interne revisor udpeges af fondens besty-
relse og skal være statsautoriseret revisor.
Stk. 4. Rigsrevisionen og uddannelses- og forskningsministeren skal un-
derrettes om antagelse og afskedigelse af institutionsrevisor samt om år-
sagen til revisorskift.
10
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 27: Aftale om ændring af lovgrundlaget for Innovationsfonden af 23. november 2020, fra uddannelses- og forskningsministeren
2287839_0011.png
Stk. 5. Ved regnskabsårets afslutning udarbejdes en årsrapport. Årsrap-
porten skal underskrives af bestyrelsen, jf. § 11.
Stk. 6. Ministeren kan fastsætte regler for regnskabsaflæggelsen i over-
ensstemmelse med de til enhver tid gældende statslige regnskabsreg-
ler.«
§ 27 a. Fonden skal følge de af finansministeren fastsatte eller aftalte
regler om løn- og ansættelsesvilkår, herunder pensionsforhold, for per-
sonale ansat ved fonden. Fonden skal endvidere følge de af finansmini-
steren fastsatte eller aftalte regler om særskilt vederlag.
11