Vil uddannelses- og forskningsministeren svare på, hvorfor mine FUNKTIONSNEDSÆTTELSER
& HANDICAP anerkendes som sådanne af kommunen (=> højeste førtidspension), men ikke af
UNIVERSITETET, der IGNORERER ikke blot mine funktionsnedsættelser & deres sværhedsgrad,
men også mine dispensationsansøgninger (hvilket fratager mig enhver klagemulighed)?
Hvad mener ministeren om RIMELIGHEDEN og hensigtsmæssigheden heraf, dels i betragtning af
de strikse krav, der stilles for tilkendelse af førtidspension (som jeg fik tilkendt UNDER min
uddannelse; jeg var ifølge kommunen for funktionsnedsat til revalidering, som jeg derfor ikke
kunne få), dels i betragtning af, at DANMARK STADIG IKKE OVERHOLDER FN'S
HANDICAPKONVENTION, jf. bl.a. nedenstående kilder?
Jeg håber, at ministeren og Folketinget vil tage ansvaret på sig og ændre universitetslovgivningen,
således at det af alle universitetsbekendtgørelser fremover EKSPLICIT vil fremgå, nøjagtigt hvilke
RETTIGHEDER studerende med (svære) funktionsnedsættelser og handicap har. Jeg håber, at
personer med handicaps rettigheder fremover vil være EKSPLICIT angivet som SKAL-
BESTEMMELSER i univetsitetsloven og tilhørende bekendtgørelser. De nuværende kan-
bestemmelser giver anledning til en fortolkning, der i alt for mange tilfælde fører til, at den
studerende de facto nægtes den nødvendige handicapkompenserende tilpasning. Og modsat hvad
ministeren tidligere har skrevet, kan der IKKE klages over en sådan vurdering. Der kan alene klages
over såkaldte retlige fejl (og sådanne klager forudsætter, at universitetet behandler
dispensationsansøgningen, hvilket der slet ikke er nogen garanti for, da intet universitet mister
nogen penge ved helt at ignorere ansøgninger!).
De nuværende bestemmelser i UNIVERSITETSBEKENDTGØRELSERNE er vagt formulerede,
når det gælder funktionsnedsatte og handicappede studerendes RETTIGHEDER, og danner
sammen med skiftende regeringers krav til universiteterne om effektivisering (=> besparelser)
grobund for
1) MANGLENDE SAGSBEHANDLING af dispensationsansøgninger
(og der kan IKKE klages over ikke-behandlede dispensationsansøgninger, heller ikke til Styrelsen
for Uddannelse og Forskning!), hvilket de facto er det samme som NÆGTELSE af NØDVENDIG
HANDICAPKOMPENSERENDE TILPASNING
2) NÆGTELSE AF NØDVENDIG HANDICAPKOMPENSERENDE TILPASNING (de gange,
hvor universiteterne rent faktisk behandler ansøgninger), fordi universiteterne skeler mere til
økonomi end til funktionsnedsatte/ handicappede studerendes menneskerettigheder (Fra og med
Velfærdsforliget vedtog Folketinget - UDEN HENSYNTAGEN TIL studerende som mig, hvis
største HANDICAP pga. funktionsnedsættelser er stærkt NEDSAT ARBEJDSTEMPO - at
universiteter, der ikke pressede studerende til studiegennemførelse på normeret tid, skulle straffes
økonomisk. SÅ LÆNGE REGERINGEN OG FOLKETINGET IKKE ÆNDRER (LEMPER PÅ)
DENNE ORDNING VED LOV, VIL DISKRIMINATIONEN AF STUDERENDE MED
FUNKTIONSNEDSÆTTELSER OG HANDICAP FORTSÆTTE!)
3) de facto-tilladelse til UDSMIDNING fra studiet PGA. HANDICAP (handicap: manglende evne
til studiegennemførelse på normeret tid pga. funktionsnedsættelser)