Notat
–
Forslag FL21
Dato 21. september 2020
NP
Side 1 af 6
SOCIALRÅDGIVERUDDANNELSEN
DANSK SOCIALRÅDGIVERFORENINGS KONKRETE FORSLAG TIL HVORDAN
SOCIALRÅDGIVERUDDANNELSEN SKAL FORBEDRES.
Danmark skal være det bedste land for alle børn at vokse op i
–
helt i tråd med
Regeringen og Folketingets ambitioner
–
og blive voksne i. En af forudsætningerne for at
det kan lykkes er, at også udsatte børn og deres forældre, samt de udsatte voksne, der en
dag bliver forældre, møder kompetente socialrådgivere. Det er afgørende for at kunne
opfylde udsatte børn, unge og voksnes særlige behov, at vi uddanner engagerede
socialrådgivere, der har styr på socialrådgiver-fagligheden, styr på juraen, retssikkerheden
og borgerinddragelsen i myndighedsarbejdet, og kan fastholde sin fagprofessionelle tilgang
uafhængigt af hvilken kontekst og relation socialrådgiverrollen udføres i. Med andre ord vi
ønsker styrket fokus på socialrådgivernes fagprofessionelle kompetencer, som grundlag for
at sikre høj faglig kvalitet i det sociale arbejde blandt børn, unge og voksne.
Det sociale område udsættes løbende for kritik, og tendensen er at kritikken overskygger
de mange gode resultater socialrådgivere og andre fagprofessionelle leverer hver dag.
Alligevel må vi også indse, at også vi møder reelle fortællinger om dårlig kvalitet i
arbejdet. Undersøgelser fra Ankestyrelsen (m.fl.) refererer om fejl i sagsbehandlingen, og
ofte kan fejlene føres tilbage til strukturelle forhold, uden konkret at kunne dokumentere
fejl begrundet i manglende kompetencer hos de ansatte. Men alligevel er manglende
professionskompetence også en del af virkeligheden, bl.a. understøttet af udtalelser fra
ledere, kolleger og studerende om, at der er en voksende forskel på de nyuddannedes
fagprofessionelle kompetencer.
Det er baggrunden for at Dansk Socialrådgiverforening foreslår to målrettede initiativer
omkring socialrådgiveruddannelsen, der skal styrke bl.a. juraundervisningen,
praksistilknytningen, læringen i praktikken og den samlende professionsdannelse.
Forslag 1: Taxameterløft for socialrådgiveruddannelsen
Uddannelsen lider af underfinansiering, og der er behov for et taxameterløft. Kvaliteten i
uddannelsestilbuddene har været negativt påvirket af de akkumulerede besparelser på
uddannelsesområdet, som følge af omprioriteringsbidraget, og uddannelsen lider af en
gennemgående underfinansiering. Der er et akut behov for at sikre en langsigtet
genoprettelse af finansieringen, der kan skabe ro om planlægningen og tilpasningen af
uddannelsens indhold til nutidens krav.
Dansk Socialrådgiverforening foreslår, at Finansloven sikrer at taxameteret for
socialrådgiveruddannelsen løftes til samme niveau som for de øvrige