Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del Bilag 15
Offentligt
2269221_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
28. oktober 2020
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Til udvalgets orientering fremsendes hermed mit talepapir fra det åbne samråd i
Uddannelses- og Forskningsudvalget tirsdag den 27. oktober 2020 vedr. markeds-
føringsudgifter.
Med venlig hilsen
Ref.-nr.
$dossier_documentnumber$
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 1/4
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 15: Talepapir fra åbent samråd tirsdag den 27.10.2020 vedr. markedsføringsudgifter
2269221_0002.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål A
Vil ministeren redegøre for, hvor mange penge uddannelsesinstitutionerne i dag
anvender på markedsføringsudgifter og hvad udgifterne dækker over, og vil mini-
steren helt konkret redegøre for, hvilke typer af markedsføring, som institutionerne
som følge af regeringens foreslåede besparelser på uddannelsesinstitutionernes
markedsføringsbudgetter fremover ikke skal bruge midler på? (Samrådsspørgs-
målet har tidligere været stillet i folketingsåret 2019-20, jf. UFU alm. del - samråds-
spm. E)
Samrådsspørgsmål B
Vil ministeren konkret redegøre for, hvor grænsen mellem markedsføring og op-
lysning af elever går, og vil ministeren oplyse, om markedsføring af uddannelser
via f.eks. Facebook, Instagram, plakater på centrale steder mv., hvor unge færdes
uanset formålet skal skæres væk som følge af regeringens foreslåede besparelser
på uddannelsesinstitutionernes markedsføringsbudgetter? (Samrådsspørgsmålet
har tidligere været stillet i folketingsåret 2019-20, jf. UFU alm. del - samrådsspm.
F)
Svar
Tak for det. Tak for spørgsmålene, og tak for endnu en mulighed for at redegøre
for regeringens politik - jeg godt med det samme vil anmelde, jeg hverken mener
er en farce eller tågesnak. Tværtimod.
Jeg har på et tidligere samråd om denne sag redegjort for, at regeringen har fore-
slået at reducere udgifterne til reklamer på de gymnasiale og videregående ud-
dannelsesinstitutioner.
Vi mener ikke, at offentlige midler skal gå til det. Det er i vores øjne forkert, når vo-
res uddannelsesinstitutioner hvert eneste år bruger millioner og millioner af kroner
på at kæmpe om den samme gruppe af unge menneskers opmærksomhed. Det er
ikke sådan, vi synes pengene skal bruges - vores offentlige skattekroner skal bru-
ges.
Det mente vi før valget, det skrev vi i vores 2025-plan, det mener vi endnu, det
mener vi også efter valget. Og det er nu det, vi følger op på.
I stedet for, så foreslår vi at bruge de her penge på borgernær velfærd i form af
flere politibetjente lokalt rundt om i landet. Det mener jeg er en klog politisk priori-
tering af offentlige midler.
Forslaget det indgår som bekendt stadigvæk i de igangværende forhandlinger i
Justitsministeriet om et nyt politiforlig. Da de forhandlinger endnu ikke er afsluttet,
så vil der også - på lige fod med det tidligere samråd - være ting om de nærmere
detaljer omkring initiativet, som ikke er afklaret endnu, og som derfor heller ikke vil
kunne svares på i helt konkret vis i forhold til, hvordan det her skal implementeres.
Det er som sagt op til en forhandling, og derfor endnu ikke besluttet.
Men lad mig gennemgå elementerne i de spørgsmål der er stillet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/4
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 15: Talepapir fra åbent samråd tirsdag den 27.10.2020 vedr. markedsføringsudgifter
2269221_0003.png
[Samrådsspørgsmål A - anvendte midler til markedsføring]
De seneste opgørelser over markedsføringsudgifter på uddannelsesinstitutionerne
foreligger i form af svar til Folketinget. Jeg sidder med en bunke af det. Jeg håber
også, at det er nået frem til spørgerne, til trods for, at jeg får indtrykket af, at der
ikke er svaret på noget.
For institutioner under Børne- og Undervisningsministeriets område, er udgifterne
senest oplyst i BUU spørgsmål 400 fra 25. august 2020. Som det fremgår af sva-
ret, udgjorde de samlede oplyste markedsføringsudgifter for uddannelsesinstitutio-
ner under Børne- og Undervisningsministeriets område cirka 150 millioner kroner i
2019.
For institutionerne under Uddannelses- og Forskningsministeriets område, så er
udgifterne senest offentliggjort i UFU spørgsmål 154 fra 29. april 2019. Som det
fremgår af svaret, udgjorde de samlede oplyste markedsføringsudgifter med vi-
dere for uddannelsesinstitutionerne under Uddannelses- og Forskningsministeriets
område i alt cirka 200 millioner kroner i 2017.
Og blot for en god ordens skyld, så vil jeg igen fremhæve, at regeringen alene har
foreslået, at reducere en andel af de bevillinger, der i dag anvendes på det her
område. Der er dermed fortsat midler til f.eks. vejledning, åbent hus osv.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har igennem de seneste måneder igen
været i dialog med institutionerne på Uddannelses- og Forskningsministeriets om-
råde for at opgøre markedsføringsudgifter for regnskabsåret 2019. De nye oplys-
ninger er indhentet som baggrund for besvarelse af spørgsmål 134 fra dette ud-
valg.
Vi har netop modtaget bidragene fra institutionerne. Ministeriet har oplyst over for
mig, at indsamlingen af oplysninger ikke er endelig afsluttet, idet der udestår en-
kelte konsolideringer af nogle af tallene.
Jeg har derfor bedt om en foreløbig oversigt over de udgifter i 2019, som institutio-
nerne har indberettet med henblik på det her samråd.
De foreløbige tal viser således, at der er indberettet udgifter for de videregående
uddannelsesinstitutioner på samlet set 198 millioner kroner i 2019. Det dækker
over udgifter til blandt andet markedsføring, annoncer og reklamer, vejledning, in-
tern kommunikation og jobopslag. Redegørelsen følger på den måde op på de tid-
ligere nævnte opgørelser i spørgsmål 154 fra 29. april 2019.
Udvalget har med almindelig del spørgsmål nummer 134 efter ønske fra fru Ellen
Trane Nørby bedt om en ajourføring af svaret på den daværende uddannelses- og
forskningsministers svar på spørgsmål 154 fra 29. april 2019.
Af de samlede 198 millioner kroner, som de foreliggende indberetninger viser for
2019, så har ministeriet oplyst, at inden for de 198 millioner, at omkring 49 millio-
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/4
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 15: Talepapir fra åbent samråd tirsdag den 27.10.2020 vedr. markedsføringsudgifter
2269221_0004.png
ner kroner vedrører vejledning om studievalg, 27 millioner vedrører intern kommu-
nikation og udarbejdelse af stillingsannoncer og 5 millioner knytter sig til indtægts-
dækket virksomhed.
Tilbage står således foreløbigt, det er et foreløbigt tal, men foreløbigt 118 millioner
kroner, som vedrører annoncering og opsøgende rekruttering på de ordinære ud-
dannelser, markedsføring i forhold til efter- og videreuddannelse samt øvrige om-
kostninger til markedsføring. Denne post indeholder altså ikke udgifter til åbent
hus og vejledning
de 118 millioner kroner.
Det tal
de 118 millioner kroner - skal ses i forhold til regeringens finansieringsud-
spil i forbindelse med forhandlingerne om en flerårig aftale for politiet.
Her foreslår regeringen at spare 48 millioner kroner på reklamer i 2021 og 93 milli-
oner kroner på reklamer årligt fra 2022 og i de kommende år for de videregående
uddannelsesinstitutioner under Uddannelses- og Forskningsministeriets område.
Som det fremgår
også af den nye foreløbige opgørelse - er der dermed ikke lagt
op til at begrænse institutionernes mulighed for at yde vejledning, åbent hus arran-
gementer osv.
Jeg har tidligere svaret foreløbigt på spørgsmål 134 og sender et endeligt svar
hurtigst muligt, når konsolideringen af oplysninger fra institutionerne er helt afslut-
tet. I mit svar vil jeg naturligvis oplyse det talmateriale, der er indsamlet, og be-
skrive de forskellige kategorier af udgifter, som institutionerne har oplyst.
Udvalget får samtidig sendt denne samrådstale med de tal, jeg netop har oplyst.
[Samrådsspørgsmål B
aktiviteter, der skal ophøre]
For så vidt angår spørgsmålene, i samrådsspørgsmål B, om hvilke helt konkrete
typer af markedsføring, institutionerne ikke længere skal bruge tilskud på, og om
markedsføring via sociale medier skal skæres væk, så er det vanskeligt at svare
på konkret endnu, da initiativet som sagt er en del af de igangværende forhandlin-
ger. Men som det også fremgår af regeringens forslag, så mener vi, at der stadig
skal være plads til vejledning og åbent hus.
Forhandlingerne er som bekendt ikke afsluttet endnu, og partierne har mulighed
for at bringe forslag til bordet - flere af jeres partier sidder ved det bord. Både alter-
native finansieringsforslag kan bringes ind til bordet og forslag til helt konkrete ud-
møntninger af regeringens forslag. Den mulighed er der
forhandlingerne er i
gang.
Jeg kan kun gentage, at regeringens linje er klar. Vi ønsker ikke at offentlige mid-
ler i det her omfang, skal gå til reklamer.
Der skal stadig være mulighed for vejledning og åbent hus arrangementer. Det er
jo også baggrunden for, at vi ikke har foreslået at fjerne alle de midler som institu-
tionerne opgør, at de bruger på markedsføring mv.
Tak for ordet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 4/4