Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del Bilag 130
Offentligt
Jeg så i onsdags d. 29. september 2021et indslag i TV2 Nyhederne kl. 19 om læringstab for gymnasieelever.
De var bekymrede for, om de var klædt nok på til eksamen til sommer, idet deres skolegang de sidste
halvandet år har været præget af corona. Jeg er imidlertid optaget af et mere presserende problem:
Den to-årige
HF har et fag Kultur- og sa fu dsfaggruppe der er e
kombination af historie B, religion C
og sa fu dsfag C. Det starter på første se ester og afsluttes på tredje se ester. Dvs. Vores HF’ere
der
startede i august 2020, har haft faget i et år og skal til eksamen i december. Det vil sige de kun har haft fire
mdr. til at kunne indhente eventuelt tabt viden. Eksamenen er en todelt eksamen, som består af en
tværfaglig synopsiseksamen i alle tre fag og en enkeltfaglig eksamen der trækkes mellem de tre fag.
Vi står altså med en årgang der skal til eksamen lige om lidt og deres vilkår under corona har været hårde i
forhold til at nå at lære alt fra læreplanen og træningen af to eksamensformer. Der er selvsagt sket et
læringstab på linje med de elever, der blev studenter i sommer.
Jeg lavede en forespørgsel til vores fagkonsulenter for faget for at høre, om man virkelig mente eleverne
skulle til eksamen på helt almindelige vilkår. Jeg vil mene eleverne er berettiget til en lempelse af kravene
på sammen måde som studenterne i sommer. Her var svaret at man var opmærksomme på problemet,
men at det kræver en politisk beslutning at ligestille vores elever i den aktuelle situation. Det er så her, du
kommer ind i billedet.
Et er at gymnasieelever er nervøse over eksamenen til sommer, men jeg kan godt være bekymrede for at
vores elever bliver glemt. Og de skal til eksamen om blot to måneder!!! Det kunne være rart med lidt
politisk opmærksomhed på denne problemstilling inden det er for sent.