Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del Bilag 124
Offentligt
2449157_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
23. september 2021
Til udvalgets orientering fremsendes hermed mit talepapir fra det åbne samråd i
Uddannelses- og Forskningsudvalget tirsdag den 21. september 2021 vedr. SU-
godkendelse af teologiske uddannelser i Tyrkiet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Med venlig hilsen
Jesper Petersen
Side 1/5
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Talepapir fra åbent samråd 21-04-2021 vedr. godkendelæse af teologiske uddannelse i Tyrkiet , fra uddannelses- og forskningsministeren
2449157_0002.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål O
Vil ministeren redegøre for Uddannelses- og Forskningsstyrelsens beslutning,
heriblandt om betingelserne for godkendelse var opfyldt, da styrelsen godkendte
de to uddannelser i Tyrkiet, ”BA Divinity” ved Necmettin Erbakan University i
Konya og ”Bachelor, Theology” ved Erciyes University i Kayseri, hvilket betyder, at
studerende kan tage dansk SU
med dertil og blive bachelor i ”islamisk
guddommelighed”? Vil ministeren endvidere redegøre for regeringens holdning til,
at dansk SU, og dermed danske skattekroner, anvendes til at finansiere studier i
bl.a. koranlæsning og læren om tajweed, hadither, islamisk lov og religiøs
uddannelse om grundlaget for og psykologien bag islamisk moral? Vil ministeren
herudover redegøre for det faktum, at Dansk Tyrkisk Islamisk Stiftelse, som er
kontrolleret af det tyrkiske statslige direktorat for religiøse anliggender, Diyanet,
tidligere i år sponsorerede et Facebook-opslag om teologiuddannelsen og
tilmelding hertil, der linkede til en Diyanet-hjemmeside
og ikke til et universitet?
Svar på samrådsspørgsmål O
Indledning
Tak for ordet, for indkaldelsen og for en god anledning til at drøfte studerendes
adgang til at læse i udlandet med dansk SU.
Inden jeg går til de konkrete sager, som er baggrunden for dagens samråd, håber
jeg, at vi kan være enige om, at det generelt er en god idé, at studerende kan
rejse ud og læse i udlandet som en del af deres uddannelsesforløb.
Det er uanset om man læser til naturvejleder i Norge eller studerer
statskundskab/Political Science ved Cambridge University, så er det en stor
oplevelse for den enkelte. Man møder nye mennesker, lærer om sit fag på nye
måder og kommer hjem igen med en masse erfaringer og viden, som giver udsyn
og nye perspektiver for en selv og for samfundet. Det er lærepenge for livet og en
del af dannelsen som ungt menneske at kunne blive sat på prøve i uvante
omgivelser i udlandet. Mange har et stort udbytte af at prøve studere også på et
universitet eller på en anden uddannelse i andet land. Og regeringen er tilhænger
af, at det også frem over skal være muligt at kunne læse i udlandet med dansk
SU.
SU-reglerne
Men det betyder på ingen måde, at vi fra dansk side skal støtte hvad som helst.
Og det er heller ikke sådan, at alle udenlandske uddannelser automatisk SU-
godkendes.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har tidligere givet afslag. Og der et par
eksempler. F.eks. en uddannelse, der hedder Master of Arts in Theology ved Oak
Hill Theological College i Storbritannien. Den blev afvist, fordi man her stiller
konfessionelle krav til undervisere og studerende. Tilsvarende med Master of
Divinity ved The Southern Baptist Theological Seminary i USA, som har til formål
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/5
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Talepapir fra åbent samråd 21-04-2021 vedr. godkendelæse af teologiske uddannelse i Tyrkiet , fra uddannelses- og forskningsministeren
2449157_0003.png
at fremme et bestemt religiøst standpunkt og stiller optagelseskrav om, at man
skal bekende sig til en bestemt trosretning.
Uddannelser med den type krav er uforenelige med danske værdi-sæt og er
selvfølgelig heller ikke noget, det danske samfund skal blåstemple via den danske
SU.
Vi har altså nogle ret klare regler på området. En udenlandsk uddannelse skal helt
grundlæggende kun SU-godkendes, hvis en tilsvarende dansk uddannelse ville
være SU-godkendt herhjemme.
Det gælder ift. den offentlige anerkendelse, den faglige kvalitet og i det hele taget
de kriterier, som også danske videregående uddannelser vurderes efter. Formålet
er netop at undgå, at dansk SU bruges på udenlandske uddannelser af tvivlsom
kvalitet eller religiøse eller politiske uddannelser for den sags skyld.
Når vi fra dansk side f.eks. stiller krav om, at en udenlandsk
universitetsuddannelse ville kunne blive offentligt anerkendt i Danmark, er det
netop for at sikre, at den lever op til de akademiske og videnskabelige standarder
for danske universitetsuddannelser, bl.a. forskningsfrihed
og sådan skal det
også være.
Det betyder bl.a., at uddannelsen ikke må være bundet af og have til formål at
fremme et bestemt religiøst standpunkt, ligesom institutionen ikke må stille
religiøse krav til studerende eller til undervisere, som ønsker at komme i
betragtning til en videnskabelig stilling.
Jeg synes derfor, at de nuværende regler er tilstrækkelige til at sikre kvaliteten og
lødigheden af de udenlandske uddannelser, der SU-godkendes.
UFS’ praksis –
konkret administration
Det fører så over i, hvordan reglerne administreres i praksis
og her retter jeg
også blikket mod de to konkrete uddannelser, som er anledningen til dagens
samråd. Det er i øvrigt uddannelser, som jeg kan forstå, at i alt kun fire studerende
har søgt om SU til, og en er også faldet fra. Men det er også det mere principielle,
vi diskuterer i dag
jeg ville bare give et indtryk af, hvad omfanget er.
Som min forgænger har oplyst over for udvalget, ligger selve administrationen af
SU til udenlandske uddannelser i Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.
Konkret sker det ved, at en studerende sender en ansøgning om SU-godkendelse
af en udenlandsk uddannelse til styrelsen, som så træffer afgørelse inden for
gældende regler.
Styrelsen har oplyst, at sagsbehandlingen sker på baggrund af konkrete kriterier,
som tilsammen udgør en praksis for dens administration. I de konkrete sager har
styrelsen
som det også gælder for andre teologiske uddannelser
haft et særligt
fokus på at vurdere, bl.a.:
Om undervisningen rummer væsentlige elementer af forkyndende eller agiterende
art.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/5
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Talepapir fra åbent samråd 21-04-2021 vedr. godkendelæse af teologiske uddannelse i Tyrkiet , fra uddannelses- og forskningsministeren
2449157_0004.png
Om ansættelseskriterier og ansættelsesprocedure for undervisere lever op til
kravene, herunder om der stilles krav om, at underviserne tilhører en bestemt
trosretning eller politisk ideologi.
Og om kriterierne for de studerendes optagelse på uddannelsen er i
overensstemmelse med gældende regler, herunder om der stilles krav om, at de
studerende tilhører en bestemt trosretning eller politisk ideologi.
De forhold må ikke være til stede, hvis en uddannelse skal kunne SU-godkendes.
Styrelsen har også oplyst, at den altid i ansøgningsprocessen som kontrol bl.a.
kigger fagplan og andet materiale, som ansøgeren skal vedlægge sin ansøgning.
Styrelsen gennemgår desuden offentligt tilgængelige oplysninger på de
udenlandske uddannelsesinstitutioners hjemmesider. Styrelsen lægger derimod
ikke vægt på f.eks. den reklame for bestemte uddannelser, som måtte findes på
internettet f.eks.
Hvis styrelsen har brug for mere for at vurdere risikoen for en religiøs påvirkning af
uddannelsen, inden den træffer afgørelse,
bliver ansøger supplerende bedt om at indhente et udfyldt spørgeskema fra
uddannelsesinstitutionen
i realiteten er der
tale om en ”tro og love” –erklæring.
Det kan jeg forstå også er sket i de konkrete sager, hvor de tyrkiske universiteter
har bekræftet, at der ikke stilles religiøse eller politiske krav til undervisere og
studerende, og at religiøse eller politiske holdninger ikke har indflydelse på
undervisningen eller forskningen på universiteterne.
Styrelsen har herefter ud fra en samlet vurdering SU-godkendt begge
uddannelser.
UFS’ revurdering –
samme resultat
Der kan ikke klages over styrelsens afgørelser på området, men styrelsen oplyser,
at den altid vil lave en revurdering af en afgørelse, hvis der dukker nye relevante
oplysninger op bagefter.
Styrelsen har bl.a. på baggrund af de oplysninger, som er gengivet i pressen,
besluttet at revurdere de to konkrete SU-godkendelser, og styrelsen har i den
forbindelse indhentet en udtalelse fra Københavns Universitet.
Styrelsen har oplyst, at den på baggrund af revurderingen, hvor der også er lagt
vægt på den indhentede udtalelse fra Københavns Universitet, fastholder sin
oprindelige afgørelse. Det er bl.a. begrundet i, at der stadig ikke er noget, der
tyder på, at der bliver stillet forkyndende eller konfessionelle krav til ansatte eller
studerende. Det har jeg noteret mig.
Jeg kan i øvrigt tilføje, at jeg forud for dagens samråd har haft lejlighed til at
orientere mig i udtalelsen fra Københavns Universitet, hvoraf det bl.a. fremgår
og jeg vil gerne citere fra den:
”Begge uddannelser har en balanceret vægtning af religionsspecifikke emner og
kritiske-faglige
emner…”.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 4/5
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 124: Talepapir fra åbent samråd 21-04-2021 vedr. godkendelæse af teologiske uddannelse i Tyrkiet , fra uddannelses- og forskningsministeren
2449157_0005.png
”Begge uddannelser åbner for en betydelig valgfrihed for de studerende i balancen
mellem de mere praktisk-teologisk orienterede emner og de mere i sin egen ret
videnskabeligt orienterede emner”.
”Praktisk
og til dels implicit ligger det i uddannelserne, at de peger imod et virke i
en specifik tyrkisk-islamisk kontekst, men det indgår i en bredere islamisk religiøs,
historisk og samfundsorienteret diskurs, som også inkluderer store uenigheder i
den islamiske tradition og med inklusion af f.eks. forskellige diskurser, skoler, og
egentlige retninger. F.eks. undervises, der i Sufi-islam, uenige teologiske skoler og
verdensreligion, hvilket sandsynligvis ikke havde været tilfældet i en konfessionel
uddannelse.”.
Jeg oversender naturligvis gerne udtalelsen til udvalgets orientering, hvis det
ønskes. Den er grundig.
UFS - Ny praksis
Styrelsen har oplyst, at den på baggrund af de konkrete sager generelt vil
gennemgå deres praksis for godkendelse af SU til udenlandske uddannelser. Jeg
kan forstå, at styrelsen bl.a. i sager af denne type i højere grad vil indhente
udtalelser fra danske uddannelsesinstitutioner.
Det er altid fornuftigt for en offentlig myndighed løbende at forholde sig til den
praksis, som den administrerer efter. Jeg har noteret mig styrelsens
tilkendegivelse. Det er faktisk en konkret ting, der kommer ud af hele denne
diskussion, pressedækning og den debat, vi har her, at der altså er lavet denne
her gennemgang af praksis, og at man i højere grad vil indhente udtalelser fra
danske uddannelsesinstitutioner i forbindelse med sin sagsbehandling.
Afslutning
Jeg sagde i starten, at det selvfølgelig ikke er meningen, at udenlandske
forkyndende uddannelser skal SU-godkendes. Det gælder sådan set også
herhjemme. For der skal ikke herske tvivl om, at denne regering til stadighed vil
arbejde for et Danmark båret af demokratiske værdier. De værdier mener jeg nu
heller ikke udfordres i denne her sag.
Selvfølgelig skal man kunne uddanne sig inden for forskellige trosretninger
også
med dansk SU. Så længe de akademiske spilleregler osv. overholdes, ser jeg intet
i vejen for, at man også fremover både i Danmark og i udlandet kan studere på en
teologisk uddannelse.
Tak for ordet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 5/5