2. september 2021
19 konkrete forslag til VEU-trepartsforhandlingerne
Målsætning 1: Gruppen af danskere med mangelfulde basale færdigheder skal halveres i 2030
1. Lav konkrete handleplaner for at halvere gruppen af danskere med mangelfulde basale færdigheder
i 2030.
a. Hvis vi som samfund skal i mål med det store efteruddannelsesefterslæb af voksne med
manglende basale færdigheder, er der behov for konkrete måltal for almen opkvalificering.
Disse måltal skal være operationelle med en konkret handleplan, som inddrager
uddannelsesinstitutionerne, regeringen og arbejdsmarkedets parter.
2. Lav en model, som forpligter arbejdsgiver og arbejdstager til systematisk uddannelsesplanlægning.
a. Den relativt begrænsede opkvalificering af voksne med basale færdigheder bliver ofte gjort
til et udbudsproblem. Der er dog mere strukturelle problemstillinger, som gør det svært for
den enkelte uddannelsesinstitution at løfte denne opgave tilfredsstillende ift. det store
behov. Der mangler en systematisk planlægning af efteruddannelse på de enkelte
virksomheder.
3. Indfør en national screeningsindsats.
a. Der er behov for at screene mange flere voksne end i dag for manglende basale færdigheder.
Derfor anbefales det, at der nedsættes en statslig tastforce, eksempelvis funderet i STAR,
som kan tage ud på virksomheder og jobcentre og foretage screeninger.
Uddannelsesinstitutioner kan godt stille medarbejdere til rådighed for dette og tilbyde
eventuelle OBU- og FVU-fag efterfølgende. Herudover kunne man f.eks. indføre en
obligatorisk screening af ledige.
4. Hæv undervisningstaxameteret til OBU, så det er økonomisk rentabelt at udbyde OBU på hold med
mindre end 6 kursister.
a. I forbindelse med EUD-reformen i 2014 blev undervisningstaxameteret til ordinær
ordblindeundervisning for voksne sænket med ca. 32 pct. fra 2017. Det betyder, at det kun
er økonomisk rentabelt at udbyde OBU, hvis holdet er fyldt, hvilket tvinger økonomisk
pressede uddannelsesinstitutioner til først at udbyde OBU, når der er 6 tilmeldte. Det
betyder, at voksne med ordblindhed får begrænset deres muligheder for
ordblindeundervisning. Fra 2013 til 2018 er aktiviteten på OBU således gået fra 1.017
årselever til 549 årselever. Dette er næsten en halvering af aktiviteten. I 2021 forventes
aktiviteten at være faldet til 411 årselever. Den faldende aktivitet af ordblindeundervisning
for voksne er bekymrende i lyset af at ca. 7 procent af befolkningen er ordblinde.
Ordblindhed er særligt en udfordring blandt den ufaglærte del af den voksne befolkning.