Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del Bilag 111
Offentligt
2433137_0001.png
Praksisundersøgelse
Socialrådgiverstuderendes erfaringer med praksiselementer i undervisningen
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 111: Henvendelse af 11/8-21 fra Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende om taxameterløft til socialrådgiveruddannelsen
2433137_0002.png
Side | 1
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 111: Henvendelse af 11/8-21 fra Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende om taxameterløft til socialrådgiveruddannelsen
2433137_0003.png
Publiceret: Maj 2019
Hovedansvarlig: Signe Donsbæk Jørgensen
Redaktion: Signe Donsbæk Jørgensen, Anders Bruun, Lone Olsen Jørgensen, Lisa Eltved
Bekskov Hansen og Laura Pode
Antal fuldførte besvarelser: 1.101 socialrådgiverstuderende
Side | 2
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 111: Henvendelse af 11/8-21 fra Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende om taxameterløft til socialrådgiveruddannelsen
2433137_0004.png
Forord
Vi kan ikke udelukkende læse os til at blive de bedst mulige socialrådgivere – det
kræver masser af praktisk træning at udvikle stærke socialfaglige kompetencer.
Denne undersøgelse påpeger netop, hvordan praktisk træning er noget mange
socialrådgiverstuderende efterspørger i højere grad. I Sammenslutningen af Danske
Socialrådgiverstuderende (SDS) anser vi dette som lige dele positivt og bekymrende.
Det gør vi, fordi det på den positive side vidner om, at kommende socialrådgivere
gerne vil være endnu dygtigere til at udøve socialt arbejde i praksis. Samtidig
bekymrer det os i SDS, fordi det tyder på, at der for nuværende er en stor andel af
studerende, som ikke oplever, at de klædes godt nok på til at varetage
socialrådgiverarbejdet.
Det tager vi i SDS selvsagt meget alvorligt. Vi håber med undersøgelsen at kunne
bidrage
til
lokale
dialoger
i
uddannelsesudvalgene
om,
hvordan
vi
socialrådgiverstuderende i højere grad kan prøve kræfter med at omsætte teori og
viden til praktisk socialt arbejde. Derudover gennemfører lokale SDS’ere landet over
i 2019 praksiskampagner, hvis formål er at inddrage de socialrådgiverstuderende og
deres erfaringer med praksis i undervisningen.
Vi håber også at kunne bruge undersøgelsen til at vise konsekvenserne af de seneste
års nedskæringer på uddannelse, som efter vores overbevisning øver negativ
indflydelse på vores uddannelsessteders handlerum til at kunne udvikle den bedst
mulige undervisning.
Mange studerende har heldigvis også bidraget til undersøgelsen med beskrivelser af
gode forløb, som man kan lade sig inspirere af lokalt og som senere på året vil blive
samlet i en pjece. Nogle af dem kan du også læse lidt om i denne publikation.
Vores undersøgelse bestod af to dele; den første del undersøgte de studerendes
erfaringer med praktisk træning i undervisningen, mens del to omhandlende de
studerendes erfaringer fra vores 20 ugers praktikforløb.
Denne rapport sætter udelukkende på resultaterne af første del af undersøgelsen. Vi
håber på at resultaterne, som fremkommer af denne rapport, kan bruges til at forstå
hvordan og i hvilken grad socialrådgiverstuderende opnår praktiske færdigheder
igennem vores uddannelse sådan, at vi bliver praktisk begavet.
God læselyst!
Laura Pode og Lisa Eltved Bekskov Hansen
Forkvinder for SDS, 2019
Side | 3
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 111: Henvendelse af 11/8-21 fra Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende om taxameterløft til socialrådgiveruddannelsen
2433137_0005.png
Indhold
Forord
DEL 1: PRAKTISK TRÆNING I UNDERVISNINGEN
Samtaletræning
Mængden af rolle- eller situationsspil i undervisningen
Facilitering af rolle- eller situationsspil
Praksisnær skriftlighed
Sagsbehandlingsmetoder
E-learning / Netbaseret uddannelse
Opsummering af undersøgelsens resultater
Bilag 1: Antal besvarelser pr. uddannelsessted
Bilag 2: Fagligt udbytte af rollespil
Bilag 3 – E-learning / Netbaseret
2
4
5
6
7
9
10
11
12
13
14
15
Side | 4
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 111: Henvendelse af 11/8-21 fra Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende om taxameterløft til socialrådgiveruddannelsen
2433137_0006.png
DEL 1: PRAKTISK TRÆNING I UNDERVISNINGEN
Den første del af SDS’ undersøgelse handlede om socialrådgiverstuderendes erfaringer
med at have
praktisk og praksisnær træning
i undervisningen. Ved
praktisk træning
henviser vi til undervisning, hvor den studerende aktivt har trænet en færdighed – det
være sig f.eks. at øve sig i at afholde en samtale, at skrive et journalnotat eller afprøve
kreative metoder.
Hvad der kan defineres som
praksisnær
træning er også en relevant diskussion. En del af
de analytiske færdigheder, der trænes på socialrådgiveruddannelsen, er i høj grad
relevante for al socialfaglig praksis. Når vi i undersøgelsen fremhæver træning af
samtaleteknik, journalskrivning, og brug af sagsbehandlingsmetoder, som eksempler på
praksisnære
færdigheder, er det ikke for at afskrive de analytiske færdigheders relevans.
Vores ønske er i stedet at sætte fokus på træning af de socialfaglige færdigheder vi
bruger, når vi ude i praksis skal omsætte vores socialfaglige analyse til handling.
Det socialfaglige felt er enormt bredt, og det ikke muligt at lave en fuldstændig liste over
hvilke praksisnære færdigheder, der er relevante at have som socialrådgiver. I stedet har
vi valgt de emner ud som vi finder særligt centrale for fagets praksis.
Derfor har vi i første del af undersøgelsen fokus på studerendes erfaringer med træning af
-
-
-
Samtaleformer og relationsdannelse
Praksisnær skriftlighed
Sagsbehandlingsmetoder
Kommentarer fra studerende
Side | 5
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 111: Henvendelse af 11/8-21 fra Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende om taxameterløft til socialrådgiveruddannelsen
2433137_0007.png
Samtaletræning
Kommunikation er et af kerneelementerne i socialt arbejde. Samtalen med barnet, den
sygemeldte eller familien er ofte omdrejningspunktet for at indkredse det sociale problem
og på den baggrund yde rådgivning og støtte. Det er vigtigt, at socialrådgivere mestrer
forskellige samtaleteknikker, fordi der er stor forskel på, om man skal støtte et barn i at
sætte ord på overgreb, rådgive en sygemeldt om dagpengeregler eller facilitere en
familierådslagning.
I SDS er vi overbeviste om, at man ikke kan nøjes med at læse om samtaleteknikker i en
bog. Får at opnå reelle færdigheder og styrke sine kompetencer er det afgørende, at vi
som studerende får konkrete erfaringer med forskellige samtaletyper og -teknikker i løbet
af vores studie. Desværre kan vi på baggrund af vores undersøgelse konstatere, at et
stort flertal af de socialrådgiverstuderende oplever, at der på uddannelsen ikke er nok
praktisk træning i samtaleteknik.
Det finder vi i SDS stærkt bekymrende. Ofte bliver vi mødt af argumentet om, at de
studerende under deres praktik vil få masser af praktisk træning. Men vores undersøgelse
viser, at andelen af de studerende, der oplever ikke at have fået nok praktisk træning i
samtaleformer er større for de hold, der har været i praktik.
66,5%
af de adspurgte studerende oplever
i mindre grad
eller
slet
ikke
at have fået nok praktisk træning i samtaler.
78%
af de adspurgte bachelorstuderende oplever
i mindre grad
eller
slet ikke
at have fået nok praktisk træning i samtaler.
Lokale forskelle
Undersøgelsen viser, (se tabel) at der er tale om en national tendens. Dog er problemet
særlig udtalt på studiestedet i Aalborg. Her oplever 77 % af de adspurgte studerende
i
mindre grad
eller
slet ikke
at have fået nok praktisk træning i samtaler.
Side | 6
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 111: Henvendelse af 11/8-21 fra Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende om taxameterløft til socialrådgiveruddannelsen
2433137_0008.png
Mængden af rolle- eller situationsspil i undervisningen
En typisk måde at træne samtale og relationsdannelse på er gennem såkaldte rolle- eller
situationsspil. Her skal de studerende ud fra en case, gennemføre en samtale med en eller
flere medstuderende som spiller borger, bisidder el.lign. Nogle gange filmes samtalen imens.
For at få optimalt udbytte af rolle- eller situationsspillet kræver det dog at den studerende får
feedback på f.eks. sin rammesætning af samtalen, ordvalg og kropssprog. Ansvaret for at give
feedback overlades som oftest til de studerende selv, hvilket kan yde indvirkning på udbyttet.
Ifølge vores undersøgelse er der stor forskel på, hvor ofte rolle- eller situationsspil indgår i
undervisningen. Forskellen mellem de fire største studiesteder er iøjnefaldende og tyder på, at
studierne tilrettelægger undervisningen ret forskelligt. Hyppigheden af rollespil korrelerer
nogenlunde med de studerendes oplevelse af om de har fået tilstrækkelig træning i samtaler.
De fleste steder i landet afhænger mængden af rolle- eller situationsspil desuden af, hvor langt
man er på uddannelsen. Studerende på semestrene før praktikken angiver at have denne slags
undervisning oftere end studerende på modulerne efter praktikken. Det stemmer overens med
at andelen af studerende, der ikke oplever at få nok træning i samtaler stiger efter praktikken.
Side | 7
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 111: Henvendelse af 11/8-21 fra Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende om taxameterløft til socialrådgiveruddannelsen
2433137_0009.png
Facilitering af rolle- eller situationsspil
På trods af, at et stort flertal af de adspurgte socialrådgiverstuderende efterspørger mere
praktisk træning i samtaleteknikker, er det også en velkendt udfordring, at nogle
studerende samtidig værger sig mod at skulle deltage i rolle- eller situationsspil.
Trygge læringsrum
I undersøgelsen har vi spurgt ind til, hvad der får studerende til at afholde sig fra at
deltage aktivt i rollespillene (se bilag 2). Her svarer 38 % det
i høj grad
skyldes, at de
oplever rollespil som grænseoverskridende og 44 % svarer, at de
i høj grad
undlader at
melde sig, hvis rollespillet er foran hele holdet fremfor f.eks. grupper. Dette indikerer, at
der er behov for at fokusere endnu mere på at skabe trygge læringsrum, hvilket vi anser
som en forsætning for, at de studerende i højere grad engagerer sig i rolle-/situationsspil.
Feedback på rollespil
Om underviseren er tilstede under rollespillet har også betydning for de studerendes
engagement. 58 % af de studerende svarer, at de får mindre ud af rollespillet, når
underviseren ikke er tilstede. Tilsvarende svarer 60 %, at de i
høj
eller
nogen grad
oplever, at deres medstuderende ikke er gode til at give konstruktiv feedback på
rollespillet.
For de studerende er det altså vigtigt, at underviseren har mulighed for at tilrettelægge
sin undervisning på en måde, der giver mulighed for, at vedkommende kan lytte til og
give feedback på rollespillet. Det er derfor bekymrende, at uddannelsessteder flere steder
i landet pga. nedskæringer på uddannelsesområdet, har måttet se sig nødsaget til at
oprette større hold, hvor det kan være sværere for underviseren at give feedback til alle.
Fagligt udbytte
En stor del af de studerende angiver, at de enten
i mindre grad
eller
slet ikke
oplever at få
et fagligt udbytte af rollespil. Her er dog også lokale forskelle på de studerendes oplevede
udbytte (se bilag 2), hvilket kunne tyde på, at der på nogle studiesteder er potentiale for
lade sig inspirere af andre studiesteders måde at facilitere rollespil.
På nogle studiesteder benytter man sig f.eks. også af eksterne instruktører. De
studerende der har deltaget i rollespil med ekstern instruktør, angiver forventeligt at de
i
høj grad
oplever få et fagligt udbytte. Ca. 50 % har aldrig haft rollespil med ekstern
instruktør.
Side | 8
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 111: Henvendelse af 11/8-21 fra Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende om taxameterløft til socialrådgiveruddannelsen
2433137_0010.png
Også frekvensen af brug af rollespil i undervisningen har betydning for det oplevede
faglige udbytte. Studerende, der har angivet at have rollespil en gang i kvartalet eller
oftere angiver at få et højere udbytte af rollespillene end studerende, der har rollespil
sjældnere. Det lader altså til at hyppigere brug af rollespil højner det oplevede udbytte.
De, der har rollespil oftest, angiver også at finde det mindre grænseoverskridende, hvilket
kan være en medvirkende forklaring på, at de oplever at få et højere fagligt udbytte.
Hvorfor rollespil?
I kommentarerne til undersøgelsen skriver flere studerende, at selve det at ”spille” en
rolle for kan være så udfordrende, at det går ud over ikke kun deres egen, men også
resten af gruppens faglige udbytte af øvelsen. Nogle studerende har derfor foreslået
alternative måder at træne de praktiske færdigheder
Side | 9
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 111: Henvendelse af 11/8-21 fra Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende om taxameterløft til socialrådgiveruddannelsen
2433137_0011.png
Side | 10
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 111: Henvendelse af 11/8-21 fra Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende om taxameterløft til socialrådgiveruddannelsen
2433137_0012.png
Praksisnær skriftlighed
Som tidligere nævnt er kommunikation et af socialt arbejdes kerneelementer og det
gælder også den skriftlige kommunikation. Særligt i sagsbehandlingsstillinger bruger
socialrådgiverne en stor det af deres arbejdstid på at journalisere, udarbejde beskrivelser,
vurderinger og afgørelser, skrive breve til borgere osv. Kvaliteten af det skriftlige
sagsarbejde kan have stor betydning for om borgeren får den rette støtte og evnen til at
skrive i et lettilgængeligt sprog kan være afgørende for at sikre borgerens medvirken.
Hvor vi i SDS har en opfattelse af, at uddannelsesstederne er gode til at træne studerende
i akademisk skriftlighed og vidensgenerering (hvilket vi også finder relevant), viser vores
undersøgelse, at det ser anderledes ud med den mere ”praksisnære” skriftlighed.
I SDS mener vi, at det er meget problematisk, at så stor en andel af de studerende ikke
føler sig klædt godt nok på ift. at skrive journalnotater, afgørelser, klagevejledninger og
lignende.
72%
83%
af de adspurgte studerende oplever
i mindre grad
eller
slet ikke
at have fået nok praktisk træning i praksisnær skriftlighed.
af de adspurgte bachelorstuderende oplever
i mindre grad
eller
slet ikke
at have fået nok praktisk træning i praksisnær
skriftlighed.
Lokale forskelle
Som vist på figuren nedenfor er der igen tale om en generel tendens på trods af de lokale
forskelle studiestederne imellem. Igen er det særligt Aalborg, der skiller sig ud.
Side | 11
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 111: Henvendelse af 11/8-21 fra Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende om taxameterløft til socialrådgiveruddannelsen
2433137_0013.png
Sagsbehandlingsmetoder
Der findes efterhånden en række standardiserede sagsbehandlingsmetoder som har
vundet indpas i den socialfaglige praksis, som f.eks. VUM og ICS. Metoderne er ofte en
integreret af de sagsbehandlingssystemer, som socialrådgiverne bruger i deres hverdag.
I SDS mener vi, at det er vigtigt at lære at bruge disse konkrete sagsbehandlingsmetoder
og at diskutere deres eventuelle fordele og ulemper i undervisningen.
Sagsbehandlingsmetoder danner som oftest grobund for det skriftlige arbejde i praksis. I
SDS ser vi sagsbehandlingsmetoder, som et redskab til at kunne få praksisnær skriftlighed
implementeret i undervisningen.
Lokale forskelle
Der er store lokale forskelle på i hvor høj grad de studerende oplever at få træning i at
bruge konkrete sagsbehandlingssystemer. Især i Aarhus lader det til at
sagsbehandlingsmetoderne er på skemaet. Dette give andre studiesteder mulighed for at
lære af deres erfaringer og overvejelser omkring at undervise i konkrete metoder.
53%
af de adspurgte studerende oplever
i mindre grad
eller
slet ikke
at få nok praktisk træning i brugen af sagsbehandlingsmetoder.
Side | 12
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 111: Henvendelse af 11/8-21 fra Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende om taxameterløft til socialrådgiveruddannelsen
2433137_0014.png
E-learning / Netbaseret uddannelse
Flere steder i landet udbydes socialrådgiveruddannelsen nu også som såkaldt
e-learning
eller
netbaseret
uddannelse. Uddannelsen følger den samme nationale studieordning og
regnes også som et fuldtidsstudie. Selvom uddannelsen primært foregår online, mødes
holdene også til ”indkald” på studiestederne, hvor de modtager undervisning.
Samtaletræning og rollespil
Af vores undersøgelse kan vi konstatere, at de studerende på de netbaserede uddannelser
i endnu højere end på den almene, ikke oplever at få nok praktisk træning i samtaler.
I SDS finder vi dette stærkt bekymrende og mener, at tallet bør give anledning til en
grundig gennemgang af, hvordan/om man på den netbaseret uddannelse kan sikre, at de
studerende opnår tilstrækkelige færdigheder og kompetencer indenfor samtaleteknik.
Som vist herunder viser vores undersøgelse også, at studerende på netuddannelsen
angiver langt sjældnere at have rollespil, end på den almene uddannelse.
84%
af de adspurgte studerende på e-learning oplever
i mindre grad
eller
slet ikke
at have fået nok praktisk træning i samtaler.
Praksisnær skriftlighed og sagsbehandlingsmetoder
I forhold til praksisnær skriftlighed oplever de e-learning studerende at få en smule mere
praktisk træning end på den almene, mens det forholder sig omvendt ift. træning af
konkrete sagsbehandlingsmetoder. Forskellen er dog ikke signifikant.
Side | 13
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 111: Henvendelse af 11/8-21 fra Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende om taxameterløft til socialrådgiveruddannelsen
2433137_0015.png
Opsummering af undersøgelsens resultater
Undersøgelsen påviser, at der er behov for større fokus på at koble teori til praksis i
undervisningen på socialrådgiveruddannelsen. Vi er bekymrede for, at de studerende
ikke oplever at have fået tilstrækkelig praksisnær træning.
Som studenterorganisation bliver vi mødt med argumentet om, at praktikken er
arenaen for dannelsen af vores praktiske færdigheder. Men som det fremgår af denne
rapport, så stiger andelen af studerende, som enten i mindre grad eller slet ikke oplever at
modtage undervisning nok i såvel praksisnær skriftlighed som samtaletræning, med over
10 procentpoint for de bachelorstuderende. For os understreger dette vigtigheden af,
at dannelsen af praksisnære færdigheder rækker langt udover praktikperioden.
Forudsætningen for, at vi kan blive de bedst muligt uddannede socialrådgivere, er et
uddannelsesforløb som i høj grad baseres på opbyggelse og træning af praktiske
færdigheder.
Som inspiration til det videre arbejde med denne rapport, vil vi runde af med en række af
spørgsmål. Vores forhåbning er, at disse vil kunne danne grobund for lokal dialog og
diskussion i de respektive uddannelsesudvalg om, hvordan vi i samarbejde og på tværs af både
studerende, undervisere, kommende fagfæller m.v. kan underbygge, at der i højere grad
vil være fokus på træning af kommende socialrådgiveres praktiske færdigheder.
Hvordan kan vi sikre inddragelse af de studerendes idéer?
Findes der uddannelsessteder, som vi vil kunne lade os inspirere af i forhold til at udvikle
og/eller forbedre allerede eksisterende træningselementer?
På hvilken måde kan vi sikre, at der i højere grad vil være fokus på træning af de praktiske
færdigheder
Side | 14
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 111: Henvendelse af 11/8-21 fra Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende om taxameterløft til socialrådgiveruddannelsen
2433137_0016.png
Bilag 1: Antal besvarelser pr. uddannelsessted
SDS’ landsbestyrelse besluttede at gå efter at få mindst 750 besvarelser i alt, samt mindst
10 % af de studerende på hvert studiested. Vi har derudover sigtet efter at få en hvis
spredning ift. hvor langt den studerende er i uddannelsen, dog uden fokus på 1. semester.
Studiested
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
Esbjerg
Frederiksberg
Hillerød
Holstebro
Nykøbing Falster
Odense
Roskilde
Rønne
Slagelse
Vejle
I alt
Antal svar
47
177
288
108
94
92
48
33
144
88
3
24
47
1193*
Procent af ca.
antal stud.
Evt. noter
Det lykkedes ikke at få kontakt til
BA-holdet, og vi vurderede, at
studerende på 1. modul ikke havde
nok erfaringer.
*Dette tal dækker også over
ufuld-stændige besvarelser. Der var i
alt 1.101 fuldstændige besvarelse.
Side | 15
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 111: Henvendelse af 11/8-21 fra Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende om taxameterløft til socialrådgiveruddannelsen
2433137_0017.png
Bilag 2: Fagligt udbytte af rollespil
Side | 16
UFU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 111: Henvendelse af 11/8-21 fra Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende om taxameterløft til socialrådgiveruddannelsen
2433137_0018.png
Bilag 3 – E-learning / Netbaseret
Der er 62 studerende på netbaserede uddannelse, der har svaret på undersøgelsen. Af
dem er langt størstedelen (76 %) over 30 år, og dermed en del ældre end den typiske
studerende på den almindelige uddannelse. Der er som vist nedenfor ikke nævneværdigt
flere af de net-studerende, der har lønnet arbejde ved siden af studiet, men af
fritekstbesvarelserne, kan vi læse, at der for nogle er tale om fuldtidsarbejde.
Side | 17